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Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Regulation, Policies and Enterprises in Advanced Economies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Regulation, Policies and Enterprises in Advanced Economies
Course ID number
2526-2-E1601N109
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
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Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione (D1)

Il corso fornisce gli strumenti teorici ed empirici per comprendere le differenze nei livelli di sviluppo economico e inclusione sociale tra i paesi avanzati. Le/i partecipanti acquisiranno conoscenze sui principali approcci della political economy comparata e sui modelli di regolazione istituzionale che influenzano la crescita economica e la coesione sociale.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate (D2)

Le/i partecipanti saranno in grado di applicare concetti e teorie all’analisi di casi reali, valutando criticamente le politiche economiche e sociali nei contesti nazionali e sovranazionali. Saranno sviluppate competenze nell’analisi comparata delle strategie di attori chiave come istituzioni pubbliche, imprese, sindacati e organizzazioni datoriali.

Autonomia di giudizio (D3)

Il corso mira a rafforzare la capacità di elaborare valutazioni autonome e argomentate su come le politiche e le istituzioni influenzano i percorsi di sviluppo e le disuguaglianze. Sarà incentivato un approccio critico alla lettura delle interazioni tra governance, politiche pubbliche e dinamiche di mercato.

Abilità comunicative (D4)

Attraverso lavori di gruppo, presentazioni e discussioni guidate, il corso promuove lo sviluppo di abilità comunicative efficaci, l’uso appropriato del linguaggio analitico e la capacità di presentare in modo chiaro e coerente argomentazioni fondate.

Capacità di apprendimento (D5)

Il corso stimola l’apprendimento autonomo e la capacità di orientarsi in una letteratura scientifica multidisciplinare e internazionale. Le/i partecipanti saranno messi in grado di approfondire temi complessi, integrando fonti teoriche e dati empirici.

Contenuti sintetici

Il corso analizza in chiave comparata i diversi modelli di sviluppo economico e di inclusione sociale nei paesi avanzati, con particolare attenzione alla regolazione istituzionale. Vengono approfondite le politiche pubbliche che influenzano la crescita, l’occupazione e la coesione sociale, esplorando come differenti assetti di governance e di rappresentanza degli interessi contribuiscano alla definizione delle differenti traiettorie nazionali.
Il corso si concentra sul ruolo degli attori chiave nella costruzione di compromessi istituzionali tra mercato e stato, competitività e solidarietà, efficienza e inclusione. Attraverso studi di caso comparati, si esaminano modelli di regolazione e strategie di policy nei contesti dell’Europa occidentale, considerando le sfide poste dall’innovazione tecnologica, dalla transizione demografica e dai nuovi rischi sociali.

Programma esteso

Parte I – Fondamenti e prospettiva comparata

• Introduzione ai modelli di capitalismo: scandinavo, continentale, anglosassone e mediterraneo
• Le arene istituzionali sottese a ciascun modello: sistema produttivo, welfare, relazioni industriali, formazione, credito
• Discussione della complementarietà istituzionale: come i diversi assetti promuovono combinazioni di coesione sociale e competitività
• Ruolo dell’agency e delle coalizioni tra attori chiave: istituzioni pubbliche, imprese, sindacati, associazioni datoriali e terzo settore
• Gli attori collettivi nella regolazione socioeconomica: funzioni delle organizzazioni sindacali e datoriali, e il ruolo emergente del terzo settore nei diversi modelli di capitalismo

Parte II – Analisi di quattro modelli di capitalismo e delle politiche economiche e sociali

Modello nordico: welfare universale, alta protezione sociale, innovazione inclusiva
Regime continentale: welfare corporativo, dualismo sul lavoro, ruolo dei corpi intermedi
Modello anglosassone: economia liberal-market, bassa sindacalizzazione, mercati flessibili
Capitalismo mediterraneo: centralità famigliare, welfare residuale, debole innovazione
Confronto tra politiche di crescita, occupazione e coesione nei vari modelli

Parte III – Trasformazioni contemporanee e risposte di policy

• Globalizzazione, tecnologie digitali, cambiamenti ambientali e demografici: come stanno ridefinendo il capitalismo avanzato?
• Nuovi rischi sociali: precarietà, disuguaglianze generazionali e di genere, migrazioni e vulnerabilità socioeconomiche
• Analisi comparata delle risposte politiche: modelli di welfare inclusivo, politiche strutturali per l’innovazione, regolazione del mercato del lavoro
• Focus sul contesto italiano come variante mediterranea: riforme recenti, strategie di innovazione e tutela sociale
• Lavori di gruppo su casi selezionati che illustrano le variazioni istituzionali e politiche tra paesi

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

La didattica prevede una componente erogativa (60%), comunque interattiva, e una componente partecipativa (40%), in cui gli studenti saranno invitati a svolgere discussioni guidate, esercitazioni, lavori di gruppo, letture e relazioni. Le lezioni sono in presenza per il 70%, e da remoto in modalità sincrona per il restante 30%.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica finale consiste in una prova scritta con 4 domande aperte sui due testi obbligatori, in 90 minuti.

Valutazione:
Comprensione dei contenuti (DdD 1-2)
Capacità di riflessione autonoma (DdD 3)
Abilità comunicative scritte/orali (DdD 4)
Capacità di collegare teorie e dati empirici (DdD 5)

Testi di riferimento

Trigilia, C. (2022) La sfida delle disuguaglianze, Bologna, Il Mulino
Burroni, L. (2016) Capitalismi a confronto, Bologna, Il Mulino
E' possibile concordare addizionali testi monografici e articoli scientifici su tematiche di interesse dello/a studente/essa.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Learning objectives

Knowledge and Understanding (D1)
The course provides theoretical and empirical tools to understand differences in economic development and social inclusion among advanced countries. Participants will gain knowledge of key approaches in comparative political economy and institutional regulation models that shape economic growth and social cohesion.

Applied Knowledge and Understanding (D2)
Participants will be able to apply concepts and theories to the analysis of real-world cases, critically assessing economic and social policies at both national and supranational levels. Skills in the comparative analysis of strategies pursued by key actors—such as public institutions, firms, trade unions, and employers’ associations—will be developed.

Autonomy of Judgment (D3)
The course aims to strengthen the ability to formulate independent and well-argued assessments regarding how policies and institutions influence development trajectories and inequality. A critical approach to understanding the interaction between governance, public policy, and market dynamics is encouraged.

Communication Skills (D4)
Through group work, presentations, and guided discussions, the course fosters effective communication skills, the appropriate use of analytical language, and the ability to present well-structured and evidence-based arguments.

Learning Skills (D5)
The course promotes autonomous learning and the ability to navigate multidisciplinary and international scientific literature. Participants will be equipped to explore complex topics by integrating theoretical frameworks with empirical data.

Contents

The course offers a comparative analysis of different models of economic development and social inclusion in advanced economies, with a particular focus on institutional regulation. Public policies influencing growth, employment, and social cohesion are examined, highlighting how various systems of governance and interest representation shape national trajectories.
The course emphasizes the role of key actors in building institutional compromises between market and state, competitiveness and solidarity, efficiency and inclusion. Through comparative case studies, models of regulation and policy strategies are analyzed within Western European contexts, considering the challenges posed by technological innovation, demographic transition, and new social risks.

Detailed program

Part I – Foundations and Comparative Perspective

• Introduction to models of capitalism: Nordic, Continental, Anglo-Saxon, and Mediterranean
• Institutional arenas within each model: production systems, welfare, industrial relations, education, finance
• Institutional complementarities: how different institutional arrangements foster various combinations of social cohesion and competitiveness
• The role of agency and coalitions of key actors: public institutions, firms, trade unions, employers’ associations, and third-sector organizations
• Collective actors in socioeconomic regulation: functions of unions and employer associations, and the emerging role of the third sector in different capitalist models

Part II – Analysis of the Four Models and Economic/Social Policies

• Nordic model: universal welfare, high social protection, inclusive innovation
• Continental model: corporatist welfare, labor market dualism, role of intermediate bodies
• Anglo-Saxon model: liberal-market economy, low union density, flexible labor markets
• Mediterranean capitalism: family centrality, residual welfare, weak innovation
• Comparison of growth, employment, and cohesion policies across models

Part III – Contemporary Transformations and Policy Responses

• Globalization, digital technologies, environmental and demographic changes: how they are reshaping advanced capitalism
• New social risks: precarity, generational and gender inequalities, migration, and socioeconomic vulnerabilities
• Comparative analysis of policy responses: inclusive welfare models, structural innovation policies, labor market regulation
• Focus on Italy as a Mediterranean variant: recent reforms, innovation strategies, and social protection
• Group work on selected cases illustrating institutional and policy variations across countries

Prerequisites

None

Teaching methods

The course includes a didactic component (60%), which remains interactive, and a participatory component (40%), in which students will be engaged in guided discussions, exercises, group work, readings, and presentations. Classes will be held 70% in-person and 30% online in synchronous mode.

Assessment methods

The final evaluation consists of a written exam with 4 open-ended questions based on the two required texts, to be completed in 90 minutes.

Assessment criteria:

Understanding of content (DdD 1–2)
Critical reflection skills (DdD 3)
Written/oral communication abilities (DdD 4)
Ability to connect theories and empirical data (DdD 5)

Textbooks and Reading Materials

Trigilia, C. (2022). La sfida delle disuguaglianze. Bologna: Il Mulino
Burroni, L. (2016). Capitalismi a confronto. Bologna: Il Mulino
Additional books or scientific articles on topics of interest may be arranged with the student.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Gemma Scalise
    Gemma Scalise

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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