Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Urban Politics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Urban Politics
Course ID number
2526-3-E4001N133
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Fornire le competenze teoriche utili alla comprensione dei processi di governo della città.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Fornire un quadro dei principali metodi di analisi della politica urbana.

Autonomia di giudizio
Stimolare la lettura critica dei processi urbani

Abilità comunicative
Raffinare gli strumenti comunicativi sia orali che scritti

Capacità di apprendere
Favorire un atteggiamento di curiosità e apertura rispetto alla pluralità degli approcci teorici all'analisi della città.

Contenuti sintetici

Il corso introduce gli studenti al tema della politica urbana, proponendo alcuni essenziali modelli interpretativi relativi a come le città affrontano le trasformazioni contemporanee.

Programma esteso

Il corso fornisce una panoramica delle principali analisi ed interpretazioni relative alla politica urbana. Il tema del governo della città è approfondito partendo da alcuni classici modelli proposti dalla sociologia urbana e dalla sociologia politica. Il governo urbano è analizzato in rapporto alle maggiori trasformazioni demografiche, economiche, culturali e politiche che da alcuni decenni investono le città contemporanee. Tra i temi sui cui il corso si concentra in modo specifico: le modalità con cui vengono prese le decisioni relative alla città; i meccanismi attraverso cui si costruiscono le coalizioni di governo; le strategie con cui la politica urbana affronta le sfide attuali di crescita e di sostenibilità; la competizione tra città per attrarre risorse; il rapporto tra governo urbano e governo dei sistemi territoriali di differente scala.

Prerequisiti

Gli studenti del corso devono disporre di una conoscenza delle principali teorie sociologiche, e in particolare di quelle relative alla sociologia urbana. Sono inoltre richieste competenze metodologiche di base.

Metodi didattici

Lezioni frontatli in italiano, attività seminariali, analisi e discussione di articoli scientifici, esercitazioni individuali e di gruppo.

Il Corso si compone di 56 ore, di cui indicativamente il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali) e il 50% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in gruppo, presentazione di casi di studio, discussioni in aula durante il corso).
Parte delle attività didattiche interattive connesse allo svolgimento dei lavori in gruppo (per un massimo di 14 ore) potranno eventualmente essere organizzate in modalità da remoto, in ragione dell'organizzazione complessiva degli orari del corso di laurea e della disponibilità di spazi e infrastrutture adeguate alle esigenze didattiche.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Sono possibili due modalità di valutazione differenti e alternative:

  •  la prima modalità consiste in una prova orale.
    
  •  la seconda modalità consiste in valutazioni in itinere di lavori di gruppo ed individuali che saranno assegnati durante il corso. Tali lavori prevedono la produzione di elaborati scritti e la loro discussione durante le lezioni.
    

Entrambe le modalità di verifica sono finalizzate ad accertare:

  • il grado di conoscenza dei contenuti del corso;
  • la capacità di utilizzare i concetti appresi applicandoli a specifiche situazioni e contesti;
  • la capacità di riflessione critica sui processi urbani contemporanei;
  • la capacità di comunicare in modo preciso ed efficace.

Testi di riferimento

Per chi sceglie le prove in itinere

  • Semi, G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: Il Mulino.
  • Pinson, G. (2022). La città neoliberale, Milano: Mimesis.

Ulteriore bibliografia sarà comunicata durante il corso.

Per chi sceglie la prova orale
a) Obbligatorio per tutti.

  • Semi, G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: Il Mulino.
  • Pinson, G. (2022). La città neoliberale, Milano: Mimesis.

b) Un volume a scelta tra:

  • Belligni S. e Ravazzi S. (2012). La politica e la città. Regime urbano e classe dirigente a Torino, Bologna: Il Mulino.
  • Tosi S. (2018). Cultural stadi. Calcio, città, consumi e politiche, Milano: Ledizioni.
  • Tozzi, L. (2023).* L'invenzione di Milano*, Napoli: Cronopio.

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding
Provide theoretical skills needed to understand city government processes.

Applying knowledge and understanding
Provide an overview of the main methods of urban politics analysis.

Autonomy of judgement
Stimulating critical reading of urban processes

Communication skills
Refining both oral and written communication tools

Learning skills
Fostering an attitude of curiosity and openness to the plurality of theoretical approaches to the analysis of the city

Contents

The course introduces students to the topic of urban policy, proposing some essential interpretative models for how cities deal with the contemporary transformations.

Detailed program

The course provides an overview of the main analyzes and interpretations relating to urban policy. The theme of the city government is deepened starting from some classic models proposed by urban sociology and political sociology. The city government is further analyzed in relation to demographic, economic, cultural and political conditions that are investing contemporary cities in the last few decades. Among the issues on which the course is concentrated in a specific way: the way in which decisions are made about the city; the mechanisms by which are built government coalitions; urban policy strategies to address the current challenges of growth and sustainability; the competition between cities to attract resources; the relationship between urban governance and government of territorial systems of different scale.

Prerequisites

Students in the course must have a knowledge of the main sociological theories, and in particular those relating to urban sociology. They are also required basic methodological skills.

Teaching methods

Lectures in italian, seminar activities, review and discussion of scientific articles, individual and group exercises.

The Course consists of 56 hours, of which approximately 50 percent is with erogative teaching (lectures) and 50 percent with interactive teaching (exercises, group work, presentation of case studies, classroom discussions during the course).
Part of the interactive teaching activities related to the development of group work (up to a maximum of 14 hours) may possibly be organized remotely, depending on the overall organization of the degree program timetable and the availability of adequate space and infrastructure.

Assessment methods

Two different and alternative modes of evaluation are possible:

  •  the first consists in an oral test.
    
  •  the second one consists in in-progress evaluations of group and individual work that will be assigned during the course. This work involves the production of written papers and their discussion during class.
    

Both modes of verification are aimed at assessing:

  • the degree of knowledge of the course content;
    
  • the ability to use the concepts learned while applying them to specific situations and contexts;
    
  • the ability to critically reflect on contemporary urban processes;
    
  • the ability to communicate accurately and clearly.
    

Textbooks and Reading Materials

For those who choose the in itinere tests

  • Semi, G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: Il Mulino.
  • Pinson, G. (2022). La città neoliberale, Milano: Mimesis.

Ulteriore bibliografia sarà comunicata durante il corso.

For those who choose the oral test
a) Obbligatorio per tutti.

  • Semi, G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: Il Mulino.
  • Pinson, G. (2022). La città neoliberale, Milano: Mimesis.

b) Un volume a scelta tra:

  • Belligni S. e Ravazzi S. (2012). La politica e la città. Regime urbano e classe dirigente a Torino, Bologna: Il Mulino.
  • Tosi S. (2018). Cultural stadi. Calcio, città, consumi e politiche, Milano: Ledizioni.
  • Tozzi, L. (2023).* L'invenzione di Milano*, Napoli: Cronopio.

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ST
    Simone Tosi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics