Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Ottica e Optometria [E3006Q - E3002Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Physical Techniques for General Optometry 2
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Physical Techniques for General Optometry 2
Course ID number
2526-2-E3002Q028M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi si inquadrano nell'area " Formazione professionalizzante " e fanno riferimento ai seguenti descrittori di Dublino:

1- Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding)

  • fornire la conoscenza teorica dei meccanismi neurofisiologici che regolano il sistema visivo binoculare e della loro indagine tramite le più condivise tecniche optometriche;
  • fornire strumenti per una valutazione globale dei dati ottenuti dall’esame optometrico al fine di un corretto riconoscimento del problema visivo e di un'adeguata strategia correttiva.

2- Capacità di applicare conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding)

  • sviluppare le capacità di per poter condurre analisi visive optometriche
  • fornire nozioni scientifiche e tecniche per poter applicare le conoscenze acquisite durante la conduzione di analisi visive optometriche

3- Autonomia di giudizio (making judgements)

  • sviluppare capacità di riflessione autonoma sui contenuti del programma

4- abilità comunicative (communication skills)

  • acquisire abilità comunicative nell’ambito dei contenuti del corso

5- Capacità di apprendimento (learning skills)

  • sviluppare capacità di riflessione autonoma sui contenuti del programma con lo scopo di acquisire capacità di apprendimento in vista degli sviluppi futuri del settore

Contenuti sintetici

Principi di visione binoculare;

Analisi del sistema accomodazione-vergenza tramite test optometrici;

Anomalie binoculari non strabismiche e accomodative;

Esame optometrico: anamnesi, analisi dei dati e prescrizione

Programma esteso

  • Principi della visione binoculare: funzioni motorie e sensoriali, punti retinici corrispondenti, stereopsi e metodi d’indagine;
  • Test preliminari dell'esame optometrico;
  • Accomodazione, Vergenza, Forie e Rapporto AC/A;
  • Test funzionali al forottero e nello spazio libero per analisi dell’accomodazione (ampiezza, postura, flessibilità, accomodazione relativa negativa e positiva);
  • Test funzionali al forottero e nello spazio libero per analisi della vergenza (ampiezza, riserve fusionali, flessibilità);
  • Disparità di fissazione;
  • Metodi d’analisi Optometrica: metodo grafico, analisi OEP, Disparità Fissazione, Approccio di Morgan, Analisi Integrata in ambito di diagnosi differenziale;
  • Anomalie accomodative funzionali: classificazione, metodo d’indagine e indicazioni al trattamento;
  • Anomalie binoculari non strabismiche: classificazione, metodo d’indagine e indicazioni al trattamento;
  • Anamnesi oculare;
  • Regole di Prescrizione: indicazioni a partire dallo stato refrattivo e dalla condizione binoculare;
  • Presbiopia: descrizione e strategie correttive;

Prerequisiti

Conoscenza dell'anatomia e fisiologia oculare e dell'ottica oftalmica.

Lo studente dovrà inoltre conoscere i contenuti del I modulo del corso di Tecniche Fisiche per l'Optometria Generale.

Modalità didattica

Lezioni frontali in italiano.

Materiale didattico

Slide fornite dal docente, testi di riferimento e consigliati

Testi di riferimento:

- Borish’s Clinical Refraction, W. J. Benjamin, 2nd Edition, Elsevier
- Clinical Procedures in Primary Eye Care, David. B. Elliott, 4th Edition Elsevier
- Clinical Management of Binocular Vision: Heterophoric, Accommodative, and Eye Movement Disorders. M. Scheiman, B. Wick, 5th Edition. Wolters Kluwer

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II anno, II semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta che consiste in due parti:

- analisi di caso clinico, per controllo delle competenze di problem solving disciplinare

- test a risposte chiuse: domande specifiche sugli argomenti svolti a lezione, per controllo conoscenze acquisite durante il corso

Non sono previste prove in itinere.

Il voto finale del corso di Tecniche Fisiche per l'Optometria Generale è la media dei voti del I e II modulo.

Orario di ricevimento

Da concordare con il docente

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The aims fall within the area of "Professional Training" and refer to the following Dublin descriptors:

1- Knowledge and Understanding

  • provide theoretical knowledge of the neurophysiological mechanisms that regulate the binocular visual system and their investigation through the most commonly used optometric techniques;
  • provide tools for a comprehensive evaluation of the data obtained from the optometric examination in order to correctly identify the visual problem and adopt an appropriate corrective strategy.

2- Applying Knowledge and Understanding

  • develop the skills necessary to conduct optometric visual analyses;
  • provide scientific and technical knowledge to apply the acquired understanding during the conduction of optometric visual analyses.

3- Making Judgements

  • develop the ability for autonomous reflection on the program content.

4- Communication Skills

  • acquire communication skills within the scope of the course content.

5- Learning Skills

  • develop the ability for autonomous reflection on the program content with the aim of acquiring learning skills in view of future developments in the field.

Contents

Basics of binocular vision;

Vergence and accomodation evaluation through optometric tests;

Non-strabismic anomalies of binocular vision;

Accomodative anomalies;

Optometric examination: case history, analysis and prescription.

Detailed program

  • Basics of binocular vision: motor and sensory fusion mechanisms, retinal correspondence, stereopsis and related tests.
  • Preliminary tests
  • Accomodation, Vergence, Phorias and AC/A Ratio;
  • Functional tests performed in free space and with the phoropter to assess accomodation (amplitude, lag/lead, flexibility, negative and positive relative accomodation);
  • Functional tests performed in free space and with the phoropter to assess vergence (amplitude, fusional reserves, flexibility);
  • Fixation disparity
  • Optometric analysis methods: visual graphic analysis, OEP analytical method, Morgan normative analysis, Fixation disparity, and Integrative Analysis
  • Functional accomodative anomalies: classification, investigation and treatment.
  • Non-strabismic anomalies of binocular vision: classification, investigation and treatment.
  • Case history;
  • Prescription guidelines;
  • Presbyopia: description and corrective solutions;

Prerequisites

- Basic knowledge of ocular anatomy and physiology

- Basic knowledge of ophthalmic optics.

- Knowledge from the course "Tecniche Fisiche per l'Optometria Generale - I modulo".

Teaching form

Frontal lectures (in italian).

Textbook and teaching resource

- Borish’s Clinical Refraction, W. J. Benjamin, 2nd Edition, Elsevier
- Clinical Procedures in Primary Eye Care, David. B. Elliott, 4th Edition Elsevier
- Clinical Management of Binocular Vision: Heterophoric, Accommodative, and Eye Movement Disorders. M. Scheiman, B. Wick, 5th Edition. Wolters Kluwer

Semester

II year, II semester

Assessment method

Written exam:

- clinical case discussion to assess problem-solving skills;

- closed-ended questions on topics covered in the lectures to assess knowledge acquisition.

There are no midterm tests.

The final grade is obtained by the grade point average of the two marks achieved in each module of the course.

Office hours

Appointment needed

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
FIS/07
ECTS
6
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
Degree Course

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics