Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Educazione [E1902R - E1901R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Gender Pedagogy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Gender Pedagogy
Course ID number
2526-3-E1901R151
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Pedagogia di genere

Argomenti e articolazione del corso

Costruzione sociale storicamente situata, il genere rappresenta una dimensione che la pedagogia ha appreso a riconoscere come imprescindibile nella duplice veste di categoria di analisi e di oggetto di intervento educativo.
Attraverso un percorso che esplorerà storia ed evoluzione della Pedagogia di genere e i femminismi di riferimento, l’insegnamento accompagnerà all’acquisizione di conoscenze, strumenti e orientamenti critico-riflessivi intorno al rapporto tra genere ed educazione. Le competenze acquisite prepareranno all’indagine pedagogica delle esperienze di educazione sociale di genere e all’individuazione e all'analisi di problemi, bisogni e domande educative significativamente collegate alla dimensione di genere. Tali competenze costituiscono requisiti indispensabili per la progettazione, la realizzazione e la valutazione di interventi e servizi socio-educativi sensibili al genere oltre che per la progettazione e valutazione di interventi educativi che fanno del genere e dell’educazione al genere oggetti specifici di intervento.
Alla parte del corso dedicata ai fondamenti della materia si intrecceranno approfondimenti su prospettive e temi specifici.

Obiettivi

Gli obiettivi principali dell’insegnamento concernono la capacità di leggere pedagogicamente, con competenza critica e riflessiva, l’ordine di genere corrente nelle sue molteplici connessioni con esperienze e scenari educativi – intenzionali e non – al fine di acquisire e consolidare conoscenze e competenze per analizzare, progettare, realizzare e valutare contesti ed esperienze educative, assumendo una prospettiva gender sensitive.

In particolare, l’insegnamento intende promuovere i seguenti apprendimenti:

Conoscenza e capacità di comprensione

  • a. Acquisire conoscenze riguardo i fondamenti della pedagogia di genere;
  • b. Acquisire conoscenze sull’evoluzione e gli sviluppi della pedagogia di genere, con riferimento a femminismi e studi di genere;
  • c. Sviluppare una conoscenza del genere quale categoria analitica necessaria per indagare il rapporto tra genere ed educazione.

Conoscenze e capacità di comprensione applicate

  • a. Applicare le conoscenze acquisite per esplorare e indagare pedagogicamente le esperienze di educazione sociale di genere, individuando e/o facendo emergere problemi e bisogni e accogliendo e stimolando domande educative;
  • b. Analizzare, progettare e valutare interventi e servizi socio-educativi con sensibilità di genere;
  • c. Progettare e valutare interventi che prevedono l'educazione al genere tre le proprie finalità.

Autonomia di giudizio

  • Acquisire e consolidare capacità di analisi e di pensiero critico nella lettura pedagogica delle peculiarità dell’ordine di genere della società occidentale contemporanea, con particolare riguardo alle dimensioni di disuguaglianza e violenza che contiene e delle connessioni tra questo ordine e i contesti educativi intenzionali, al fine di poter assumere posizioni riflessive, caratterizzate da responsabilità professionale.

Abilità comunicative

  • a. Sviluppare la capacità di comunicare in modo efficace logiche e criteri di interventi educativi gender sensitive e di quelli specificamente dedicati alla dimensione di genere, alle professionalità d’ambito educativo, ai diversi altri soggetti professionali coinvolti nel finanziamento, nella realizzazione, nel coordinamento e nella valutazione di tali interventi, come all’utenza, alle istituzioni e alla collettività;
  • b. Conoscere e saper utilizzare linguaggi e lessico specifici della pedagogia di genere come strumenti di formazione, relazione e comunicazione in diversi contesti.

Capacità di apprendimento

  • a. Capacità di rielaborare e di organizzare le conoscenze acquisite;
  • b. Capacità di individuare metodi e strumenti a supporto della propria e altrui crescita personale e professionale.

Metodologie utilizzate

La lingua utilizzata in aula per l’insegnamento di Pedagogia di Genere è l’italiano.
Orientativamente, tutte le attività formative previste nelle 42 ore sono svolte in presenza.

L'insegnamento prevede una parte, prevalente, di didattica erogativa, con lezioni frontali partecipate in cui è sollecitato il dialogo e la conversazione in aula sui temi introdotti e trattati.
L’insegnamento prevede altresì una didattica interattiva, con lezioni che ospitano interventi dei/delle corsisti/e, interventi di esperte/i, approfondimenti e lavori di gruppo.
È possibile partecipare a percorsi laboratoriali promossi all’interno del corso, volti a fornire un’occasione di approfondimento e ricerca in piccolo gruppo intorno ad alcuni temi affrontati in aula. Queste attività integrative non costituiscono un obbligo.
La distribuzione complessiva della didattica è stimabile quindi, approssimativamente, in un 70% di DE e un 30% di DI.

Materiali didattici (online, offline)

I materiali didattici usati nel corso (slides, video, testi e materiali di approfondimento ecc.), se possibile, saranno resi disponibili nella pagina e-learning dell'insegnamento.
Per ricevere avvisi e accedere ai materiali si rammenta che è indispensabile l'iscrizione al corso nella piattaforma Moodle.

Programma e bibliografia

PROGRAMMA

Argomento del corso 2025-2026: Nel passato come nello scenario contemporaneo, insieme ad altri assi di oppressione, il genere partecipa alla trasmissione e alla riproduzione di vincoli, disuguaglianze e violenze, generando problemi, bisogni e domande educative.
Durante il corso si indagheranno pedagogicamente le “questioni di genere” che il nostro tempo pone alla professionalità e al lavoro educativo, al fine di sviluppare competenze per l’analisi pedagogica dell’educazione sociale di genere, ovvero di quelle esperienze – informali, non intenzionali ed extra-istituzionali – che contribuiscono alla formazione e alla crescita dei soggetti individuali e collettivi in relazione alle caratteristiche di genere percepite e/o loro attribuite.
Mettendo a tema alcune delle sfide oggi connesse al rapporto tra genere ed educazione, l’insegnamento accompagnerà a illuminare possibilità e necessità di una postura pedagogica analitica e progettuale sensibile al genere.

**BIBLIOGRAFIA **
Testi e film OBBLIGATORI:

  1. Irene Biemmi e Barbara Mapelli (2023), Pedagogia di genere. Educare ed educarsi a vivere in un mondo sessuato, Mondadori, Milano, pp. 210, € 22,00.
  2. Lisa Brambilla (2016), Divenir donne. L'educazione sociale di genere, Ets, Pisa, pp. 210, € 20,00.
  3. Elena Gianini Belotti (2023), Dalla parte delle bambine (1973), Feltrinelli, Milano 1973, pp. 192, € 15,00.
  4. Raewyn Connell (2011), Questioni di genere. Seconda Edizione, Il Mulino, Bologna, pp. 280, € 24,00.
    Visione, analisi e commento critico del film
  5. Close, regia di Lukas Dhont, Belgio, Francia, Paesi Bassi, 2022.

STUDENTI ERASMUS
Studenti e studentesse provenienti da università straniere sono pregati/e di mettersi in contatto con la docente per concordare programma e bibliografia.

.

Modalità d'esame

È prevista solo la prova finale, senza prove intermedie.
La prova consiste in un colloquio orale. La scelta del colloquio orale come modalità di esame risulta coerente con gli obiettivi dell'insegnamento, in quanto consente, grazie a una situazione comunicativa dialogica, di interagire con la/lo studente per valutarne anche le capacità di comprensione critica e di rielaborazione dei temi del corso, di analisi pedagogica e di connessione tra teoria e pratica.
La modalità d’esame prevede che, nell’esporre il proprio discorso e nel rispondere alle domande, la/lo studente faccia esplicito e puntuale riferimento a concetti, teorie, ad autrici e autori presenti nei testi indicati in bibliografia e al film incluso nel programma, di cui è richiesta comprensione e rielaborazione critica.
Nel caso in cui la/lo studente abbia preso parte attiva alle attività integrative previste dal corso (attività non obbligatoria), potrà farvi esplicito riferimento.

Criteri di valutazione:

  • Capacità di organizzare ed esporre le conoscenze acquisite grazie al percorso formativo svolto, al materiale didattico reso disponibile sulla piattaforma e-learning dell’insegnamento e allo studio dei testi presenti nel programma;
  • Capacità di argomentare in modo riflessivo, analitico, critico, autonomo le conoscenze relative ai temi oggetto del corso;
  • Capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e tra i temi del corso;
  • Correttezza espositiva e padronanza del lessico specifico della disciplina.

La valutazione sarà articolata in trentesimi, sulla base della seguente scala di valutazione:
1. Non sufficiente (0-17)
Preparazione insufficiente sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica molto limitate e scarsamente autonome; insufficienti capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; competenza espositiva e lessico specifico della disciplina non corretti.

2. Sufficiente - Più che sufficiente (18-23)
Preparazione generica e per alcuni aspetti incerta o lacunosa su diversi argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica a tratti limitate e poco autonome; difficoltà nel connettere teoria e pratica e nell’individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; competenza espositiva e lessico specifico della disciplina parzialmente corretti.

3. Discreto (24-27)
Preparazione adeguata sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso, ma poco approfondita su alcuni temi maggiormente specifici; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica presente, ma non sempre puntuale e autonoma; discreta capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; competenza espositiva e lessico specifico della disciplina in prevalenza corretti.

4. Buono - Ottimo (28-30/30L)
Preparazione esaustiva e approfondita sugli argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica articolata e autonoma; buona/ottima capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; buona/ottima capacità espositiva e padronanza del lessico proprio della disciplina.
.

Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo a** lisa.brambilla@unimib.it**
E' possibile richiedere un colloquio da remoto (https://unimib.webex.com/meet/lisa.brambilla), oppure in presenza (Stanza 4101, edificio U6-Agorà, IV piano).

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Tutor:

  • Barbara Barbato barbara.barbato@unimib.it

Cultrici e cultore della materia:

  • Sonia Desirée Bella sonia.bella@unimib.it
  • Simone Colli Vignarelli simone.collivignarelli@unimib.it
  • Marialisa Rizzo marialisa.rizzo@unimib.it
  • Silvia Tognetti silvia.tognetti@unimib.it

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Gender Pedagogy

Topics and course structure

As a historically situated social construct, gender represents a dimension that pedagogy has learned to recognise as essential in its dual role as a category of analysis and an object of educational intervention.
Through a course that will explore the history and evolution of Gender Pedagogy and relevant feminisms, the teaching will accompany the acquisition of knowledge, tools and critical-reflective guidelines on the relationship between gender and education. The skills acquired will prepare students for the pedagogical investigation of gender social education experiences and the identification and analysis of problems, needs and educational questions significantly related to gender; an essential requirement for the design, implementation and evaluation of gender-sensitive socio-educational interventions and services, as well as for the design and evaluation of educational interventions that make gender and gender education specific objects of intervention.
The part of the course dedicated to the fundamentals of the subject will be intertwined with in-depth studies on specific perspectives and themes.

Objectives

The main objectives of the course concern the ability to read pedagogically, with critical and reflective competence, the current gender order in its multiple connections with educational experiences and scenarios – intentional and unintentional – in order to acquire and consolidate knowledge and skills to analyse, design, implement and evaluate educational contexts and experiences, taking a gender-sensitive perspective.

In particular, the course aims to promote the following learning outcomes:

Knowledge and understanding

  • a. Acquire knowledge of the fundamentals of gender pedagogy;
  • b. Acquire knowledge of the evolution and developments of Gender Pedagogy, with reference to feminism and gender studies;
  • c. Develop an understanding of gender as an analytical category necessary for investigating the relationship between gender and education.

Applied knowledge and understanding

  • a. Apply the knowledge acquired to explore and investigate gender social education experiences pedagogically, identifying and/or bringing to light problems and needs and welcoming and stimulating educational questions;
  • b. Analyse, design and evaluate gender-sensitive socio-educational interventions and services;
  • c. Design and evaluate interventions that include gender education among their objectives.

Autonomy of judgement

  • Acquire and consolidate analytical and critical thinking skills in the pedagogical reading of the peculiarities of the gender order of contemporary Western society, with particular regard to the dimensions of inequality and violence it contains and the connections between this order and intentional educational contexts, in order to be able to take reflective ethical and epistemological positions characterised by professional responsibility.

Communication skills

  • a. Develop the ability to effectively communicate the logic and criteria of gender-sensitive educational interventions and those specifically dedicated to gender issues to professionals in the field of education and to the various other professionals involved in the financing, implementation, coordination and evaluation of such interventions, as well as to users, institutions and the community;
  • b. Know and be able to use specific language and vocabulary of gender pedagogy as tools for training, relationships and communication in different contexts.

Learning skills

  • a. Ability to rework and organise acquired knowledge;
  • b. Ability to identify methods and tools to support one's own and others' personal and professional growth.

Methodologies

The language used in the classroom for teaching Gender Pedagogy is Italian.
As a general rule, all training activities included in the 42 hours are carried out in person.

The course mainly consists of lectures, with participatory lectures that encourage dialogue and classroom discussion on the topics introduced and covered.
The course also includes interactive teaching, with lectures that include contributions from students, presentations by experts, in-depth analysis and group work.

It is possible to participate in workshops promoted within the course, aimed at providing an opportunity for in-depth study and research in small groups on some of the topics covered in class. These additional activities are not compulsory.
The overall distribution of teaching can therefore be estimated at approximately 70% DE and 30% DI.

Online and offline teaching materials

The teaching materials used in the course (slides, videos, texts and additional materials, etc.), where possible, will be made available on the e-learning page for the course.
To receive notifications and access the materials, please note that enrolment in the course on the Moodle platform is essential.

Programme and references

PROGRAMME

Course topic for 2025-2026: In the past as in the present day, alongside other forms of oppression, gender plays a role in the transmission and reproduction of constraints, inequalities and violence, generating problems, needs and educational questions.
During the course, we will pedagogically investigate the “gender issues” that our times pose for professionalism and educational work, with a view to developing skills for the pedagogical analysis of gender social education, i.e. those experiences – informal, unintentional and extra-institutional – that contribute to the formation and growth of individuals and groups in relation to perceived and/or attributed gender characteristics.
By focusing on some of the challenges currently associated with the relationship between gender and education, the course will help to shed light on the possibilities and necessity of a gender-sensitive analytical and planning pedagogical approach.

**BIBLIOGRAPHY **
REQUIRED TEXTS AND FILMS:

  1. Irene Biemmi and Barbara Mapelli (2023), Pedagogia di genere. Educare ed educarsi a vivere in un mondo sessuato (Gender Pedagogy: Educating and Educating Ourselves to Live in a Gendered World), Mondadori, Milan, pp. 210, €22.00.
  2. Lisa Brambilla (2016), Becoming Women. Social Gender Education, Ets, Pisa, pp. 210, €20.00.
  3. Elena Gianini Belotti (2023), On the Side of Girls (1973), Feltrinelli, Milan 1973, pp. 192, €15.00.
  4. Raewyn Connell (2011), Questioni di genere. Seconda Edizione, Il Mulino, Bologna, pp. 280, € 24,00.
    Viewing, analysis and critical commentary on the film
  5. Close, directed by Lukas Dhont, Belgium, France, Netherlands, 2022.

ERASMUS STUDENTS
Students from foreign universities are kindly requested to contact the lecturer to agree on the programme and bibliography.

Assessment methods

There will be only a final exam, with no intermediate tests.

The exam consists of an oral interview. The choice of an oral interview as the exam method is consistent with the course objectives, as it allows for interaction with the student through dialogue, enabling the assessment of their critical understanding and ability to rework course topics, pedagogical analysis, and connection between theory and practice.
The examination method requires that, when presenting their speech and answering questions, students make explicit and precise reference to concepts, theories, authors and authors present in the texts indicated in the bibliography and in the film included in the programme, which must be understood and critically reworked.

If students have actively participated in the supplementary activities provided by the course (non-compulsory activities), they may make explicit reference to them.

Assessment criteria:

  • Ability to organise and present the knowledge acquired through the training course, the teaching materials made available on the e-learning platform and the study of the texts included in the programme;
  • Ability to discuss the topics covered in the course in a reflective, analytical, critical and independent manner;
  • Ability to connect theory and practice and identify relevant links between the texts and the topics covered in the course;
  • Accuracy of presentation and mastery of the specific vocabulary of the discipline.

The assessment will be graded on a scale of 30, based on the following scale:
1. Unsatisfactory (0-17)

Insufficient preparation on the main topics covered in the course programme and bibliography; very limited and poorly independent ability to argue, analyse and critically elaborate; insufficient ability to connect theory and practice and to identify relevant links between the texts and topics of the course; incorrect presentation skills and specific vocabulary of the discipline.

2. Sufficient - More than sufficient (18-23)
General preparation and, in some respects, uncertain or incomplete on various topics covered in the course programme and bibliography; limited and poorly independent ability to argue, analyse and critically evaluate; difficulty in connecting theory and practice and in identifying relevant links between the texts and topics covered in the course; partially correct presentation skills and specific vocabulary for the discipline.

3. Fair (24-27)
Adequate preparation on the main topics covered in the course programme and bibliography, but lacking depth on some more specific topics; ability to argue, analyse and critically evaluate present, but not always accurate and independent; fair ability to connect theory and practice and identify relevant links between the texts and topics covered in the course; presentation skills and subject-specific vocabulary mostly correct.

4. Good - Excellent (28-30/30L)
Exhaustive and in-depth preparation on the topics covered in the course programme and bibliography; ability to argue, analyse and critically evaluate in a structured and independent manner; good/excellent ability to connect theory and practice and identify relevant links between the texts and topics covered in the course; good/excellent presentation skills and mastery of the specific vocabulary of the discipline.

Office hours

By appointment, writing to lisa.brambilla@unimib.it
You can request a remote interview (https://unimib.webex.com/meet/lisa.brambilla) or an in-person interview (Room 4101, Building U6-Agorà, 4th floor).

Programme validity

The programmes are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Tutor:

  • Barbara Barbato barbara.barbato@unimib.it

Cultrici e cultore della materia:

  • Sonia Desirée Bella sonia.bella@unimib.it
  • Simone Colli Vignarelli simone.collivignarelli@unimib.it
  • Marialisa Rizzo marialisa.rizzo@unimib.it
  • Silvia Tognetti silvia.tognetti@unimib.it

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LB
    Lisa Brambilla

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics