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  6. 2nd year
  1. Clinical Community Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clinical Community Psychology
Course ID number
2526-2-E1901R144
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Titolo

**Psicologia Clinica di Comunità
**

Argomenti e articolazione del corso

Il corso di Psicologia Clinica di Comunità tratta dell’applicazione dell’approccio psicologico-clinico ai contesti di comunità. Il termine “comunità” è qui inteso in un duplice senso: a) da un lato si riferisce alle istituzioni operanti nell’ambito del sociale (ad es. servizi educativi per infanzia e famiglie, comunità alloggio, centri di accoglienza temporanea, strutture residenziali ecc.); b) dall’altro ha una più ampia accezione che si riferisce a “gruppo socio-culturale” caratterizzato da dinamiche peculiari.
Il corso intende affrontare, secondo la prospettiva delle teorie critiche e radicali, del pensiero post-coloniale e delle teorie della liberazione la descrizione e spiegazione dei processi psicologici individuali e collettivi in contesti caratterizzati da povertà, sofferenza sociale, violenza politica e militare, con riferimento alle diverse connesse modalità di intervento, focalizzandosi in modo specifico sulla lettura dei contesti e delle variabili multiculturali in essi presenti. Nella parte monografica si presentano alcuni modelli di intervento psicologico transculturale , con particolare attenzione ad approcci feministi radicali, antipsichiatrici e alla psicologia dell'oppresso e alla psicologia della liberazione.

Obiettivi

Obiettivi formativi

  • Conoscenza e comprensione
    Gli studenti acquisiranno la conoscenze di base relative ai principali quadri teorici presenti in psicologia clinica e alle relative modalità di intervento, in modo da poterli comprendere e integrare all'interno di un'efficace progettazione educativo-formativa rivolta a contesti comunitari e multiculturali.
  • Capacità di applicare conoscenza e comprensione
    Gli studenti acquisiranno le capacità basilari per applicare alcuni fondamentali strumenti e categorie concettuali derivanti dalla psicologia clinica alla progettazione educativo-formativa rivolta a contesti comunitari e multiculturali. In particolare saranno forniti i criteri di base per:
    a) analizzare i vari contesti e collocare le varie figure che vi operano;
    b) riconoscere e utilizzare strumenti operativi utili per progettare interventi educativo-formativi rivolti all'individuo, alla famiglia e al gruppo sociale in contesti comunitari e multiculturali.

Metodologie utilizzate

Il 75% delle lezioni sono di natura erogativa con un 25% che prevederà un tipo di didattica interattiva (discussioni in aula, presentazione di casi, lavori di gruppo, svolgimento di esercizi; workshop tematici tenuti da esperti nazionali e internazionali).

La didattica si svolge in aula e si tiene in lingua italiana

Materiali didattici (online, offline)

slides;

lezioni videoregistrate;

Gli studenti sono invitati a iscriversi al gruppo chiuso facebook del corso

https://www.facebook.com/groups/534875166626926

Programma e bibliografia

  • Definizione di comunità e di cura della comunità nella vita quotidiana

  • Foucault e l’approccio storico/genealogico nella storia della follia

  • L’eredità di Franco Basaglia in psichiatria sociale

  • Clinica psicologica nella comunità da una prospettiva anticoloniale

  • Clinica critica applicata alla comunità

  • Studi critici e postcoloniali

  • Studi di genere e intersezionalità

  • La migrazione e lavoro di comunità

  • Psicologia del trauma e della resilienza

  • Approccio sistemico narrativo e il lavoro clinico di comunità

  • Psicologia della liberazione

*Bibliografia

  1. Ignacio Martin-Barò 2018. Psicologia della Liberazione. Ed. Bordeaux

Un libro a scelta tra i seguenti:

  1. Brian Barber 2025, Resistere a Gaza - Storie di vita di tre famiglie nella Striscia. Sensibili alle foglie

  2. Samah Jabr 2019. Dietro i Fronti. Cronache di una psichiatra psicoterapeuta sotto occupazione. Roma, Sensibili alle foglie.
    Samah Jabr 2021. Sumud. Resistere all'oppressione. Sensibili alle foglie

  3. bell hooks, Maria Nadotti 2020. Elogio del margine, scrivere al buio. Edizioni Tamu

  4. Nicola Perugini, Neve Gordon. Il diritto umano di dominare. Nottetempo

  5. Trauma Coloniale, Karima Lazali. Astarte Edizioni

Modalità d'esame

La prova finale è impostata in modo tale da rilevare - in coerenza con gli obiettivi formativi- conoscenza e comprensione dei fondamenti della Psicologia clinica di comunità e la loro applicazione.

L'esame avrà la durata di 1 ora.

-La prova finale per gli studenti frequentanti e non consiste di una prova scritta (1 domanda aperta e 5 chiuse, 3 a breve definizione) a cui si può eventualmente aggiungere una prova orale facoltativa a discrezione dello studente. La prova scritta si intende superata se lo studente consegue un punteggio non inferiore a 18/30. Non è possibile accedere alla prova orale facoltativa se non è stata superata la prova scritta. La prova scritta ha la validità di un anno accademico, trascorso il quale - in caso di mancata verbalizzazione dell'esame- la prova dovrà essere ripetuta. La prova orale facoltativa può essere sostenuta soltanto nel corso medesimo appello in cui si è sostenuta la prova scritta.

Gli studenti possono sostituire la prova con un essay prodotto a fine corso, scegliendo, qualora lo ritenessero necessario la bibliografia del corso con una bibliografia a scelta e concordata con il docente. Sono esclusivamente consentiti essay in piccolo gruppo (non meno di 3 e non più di 8 studenti per gruppo).

L'esame verterà sugli argomenti presenti in bibliografia e materiali didattici presenti in e-learning.

I criteri utilizzati per valutare la prova d'esame saranno:
a) la pertinenza delle risposte rispetto ai quesiti posti nella prova scritta e nell'eventuale prova orale
b) la capacità di istituire connessioni pertinenti tra i vari argomenti del corso
c) la precisione e la correttezza (anche linguistico-formale) dell'esposizione
d) la capacità di rielaborare criticamente le conoscenze acquisite e di applicarle nei contesti clinico-educativi comunitari e transculturali.

Tipologia della prova scritta:

3 sezioni:

I sezione: 5 domande a scelta multipla (10 punti)

2 sezione: 3 domande a breve definizione (10 punti)

3 sezione: 1 domanda aperta (10 punti)

I criteri utilizzati per valutare la prova d'esame saranno:
a) la pertinenza delle risposte rispetto ai quesiti posti nella prova scritta e nell'eventuale prova orale
b) la capacità di istituire connessioni pertinenti tra i vari argomenti del corso
c) la precisione e la correttezza (anche linguistico-formale) dell'esposizione
d) la capacità di rielaborare criticamente le conoscenze acquisite e di applicarle nei contesti clinico-educativi comunitari e transculturali.

RANGE DI VALUTAZIONE:

  1. Range Basso (0-17/30): Non sufficiente
    Conoscenza e Comprensione: Lo studente dimostra conoscenze limitate e frammentarie degli argomenti trattati, con difficoltà a comprendere i concetti chiave della psicologia clinica di comunità.
    Capacità di Applicare Conoscenza: Incapacità di applicare i concetti teorici a casi o contesti concreti.
    Autonomia di Giudizio: Mancanza di capacità critica e autonomia di valutazione; dipendenza da informazioni fornite dal docente.
    Abilità Comunicative: Espressione orale/scritta carente; linguaggio tecnico assente o utilizzato in modo inappropriato.
    Capacità di Apprendimento: Limitata capacità di rielaborare le conoscenze e collegarle tra loro; scarsa autonomia nello studio.
    2. Range Medio (18-24/30): Sufficiente - Buono
    Conoscenza e Comprensione: Lo studente possiede una conoscenza generale degli argomenti principali della disciplina, anche se con qualche incertezza o lacuna in concetti specifici.
    Capacità di Applicare Conoscenza: Capacità discreta di applicare le conoscenze acquisite a situazioni semplici, ma con difficoltà ad affrontare problemi complessi.
    Autonomia di Giudizio: Autonomia parziale nel formulare valutazioni critiche, spesso limitate a rielaborazioni di informazioni note.
    Abilità Comunicative: Buona chiarezza espositiva, con un uso accettabile del linguaggio tecnico, seppur non sempre rigoroso.
    Capacità di Apprendimento: Lo studente dimostra una capacità sufficiente di apprendimento e di collegamento tra temi, ma necessita di supporto nello studio autonomo.
    3. Range Alto (25-30/30): Distinto - Eccellente
    Conoscenza e Comprensione: Lo studente dimostra conoscenze approfondite e ben strutturate degli argomenti trattati, padroneggiando la complessità della psicologia clinica di comunità.
    Capacità di Applicare Conoscenza: Elevata capacità di applicare in modo critico e autonomo le conoscenze teoriche a situazioni complesse, studi di caso e contesti pratici.
    Autonomia di Giudizio: Ottima capacità critica, autonomia nella valutazione di teorie e dati, dimostrando originalità e capacità di problem-solving.
    Abilità Comunicative: Linguaggio tecnico preciso e appropriato; esposizione chiara, fluida e rigorosa sia in forma orale che scritta.
    Capacità di Apprendimento: Lo studente mostra eccellenti capacità di apprendimento autonomo, di integrazione delle conoscenze e di collegamento interdisciplinare.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Tutor

Chiara Fiscone
chiara.fiscone@unimib.it

Cultori della materia
Eugenia Campanella
e.campanella@campus.unimib.it

Federica Cavazzoni:
federica.cavazzoni@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Clinical and Community Psychology

Topics and course structure

The Community Clinical Psychology course deals with the application of the clinical-psychological approach to community contexts. The term "community" is understood here in a dual sense: a) on the one hand, it refers to institutions operating in the social sphere (e.g., educational services for children and families, residential communities, temporary reception centers, residential facilities, etc.); b) on the other hand, it has a broader meaning referring to a "socio-cultural group" characterized by peculiar dynamics.

The course aims to describe and explain individual and collective psychological processes in contexts characterized by poverty, social suffering, political and military violence, with reference to the various related intervention modalities. This will be done from the perspective of critical and radical theories, post-colonial thought, and liberation theories, focusing specifically on interpreting contexts and the multicultural variables present within them. The monographic section will present some models of transcultural psychological intervention, with particular attention to radical feminist, anti-psychiatric, and liberation psychology approaches, including the psychology of the oppressed.

Objectives

Learning Objectives

Knowledge and Understanding
Students will acquire basic knowledge of the main theoretical frameworks in clinical psychology and related intervention modalities, enabling them to understand and integrate these within effective educational-formative planning aimed at community and multicultural contexts.

Ability to Apply Knowledge and Understanding
Students will acquire the fundamental skills to apply essential tools and conceptual categories derived from clinical psychology to educational-formative planning for community and multicultural contexts. Specifically, basic criteria will be provided for:
a) analyzing various contexts and identifying the different figures operating within them;
b) recognizing and utilizing operational tools useful for designing educational-formative interventions aimed at individuals, families, and social groups in community and multicultural contexts.

Methodologies

75% of the lessons will be of an expository nature, with 25% Interactive Teaching dedicated to in-class discussions, case presentations, group work, and exercises, thematic workshops held by national and international experts.

Teaching takes place in the classroom and is conducted in Italian.

Online and offline teaching materials

slides;

Video-recorded lessons;

Students are invited to join the course's private Facebook group:

https://www.facebook.com/groups/534875166626926

Programme and references

1\Definition of community and community care in daily life

Foucault and the historical/genealogical approach in the history of madness

Franco Basaglia's legacy in social psychiatry

Clinical psychology in the community from an anticolonial perspective

Critical clinic applied to the community

Critical and postcolonial studies

Gender studies and intersectionality

Migration and community work

Psychology of trauma and resilience

Systemic-narrative approach and community clinical work

Liberation psychology

Bibliography

Ignacio Martin-Baró 2018. Psicologia della Liberazione [Psychology of Liberation]. Ed. Bordeaux.

Choose one book from the following:
Brian Barber no way but forward. Life Stories of Three Families in the Gaza Strip
Samah Jabr 2019. Dietro i Fronti. Cronache di una psichiatra psicoterapeuta sotto occupazione [Behind the Fronts. Chronicles of a Psychiatrist Psychotherapist under Occupation]. Rome, Sensibili alle foglie.
Samah Jabr 2021. Sumud. Resistere all'oppressione [Sumud. Resisting Oppression]. Sensibili alle foglie.

bell hooks, Maria Nadotti 2020. Elogio del margine, scrivere al buio [Praise of the Margin, Writing in the Dark]. Edizioni Tamu.

Erasmus students should contact the teacher to select an alternative textbook in English

Students who choose to take the course as part of their 'biennalizzazione' track must contact the instructor in advance to discuss and agree upon an alternative bibliography.

Assessment methods

The final exam is designed to assess—consistent with the learning objectives—the knowledge and understanding of the fundamentals of Community Clinical Psychology and their application.

The exam will last 1 hour.

Final Exam Details
The final exam for both attending and non-attending students consists of a written test (1 open question and 5 closed questions, 3 short-answer definitions), which can optionally be supplemented by an oral examination at the student's discretion. The written test is passed if the student achieves a score of at least 18/30. It's not possible to access the optional oral examination if the written test has not been passed. The written test is valid for one academic year; after this period, if the exam is not officially registered, the written test must be retaken. The optional oral examination can only be taken during the same exam session in which the written test was taken.

Students may replace the written test with an essay produced at the end of the course, choosing, if deemed necessary, course bibliography or an alternative bibliography agreed upon with the instructor. Essays are exclusively permitted for small groups (no fewer than 3 and no more than 8 students per group).

The exam will cover topics present in the bibliography and teaching materials available on the e-learning platform.

The criteria used to evaluate the exam will be:
a) The relevance of the answers to the questions posed in the written test and any oral examination.
b) The ability to establish relevant connections between the various course topics.
c) The precision and correctness (including linguistic and formal aspects) of the exposition.
d) The ability to critically re-elaborate acquired knowledge and apply it in clinical-educational community and transcultural contexts.

Written Test Structure:

3 sections:

Section 1: 5 multiple-choice questions (10 points)

Section 2: 3 short-answer definition questions (10 points)

Section 3: 1 open question (10 points)

Evaluation Ranges
Low Range (0-17/30): Insufficient

Knowledge and Understanding: The student demonstrates limited and fragmented knowledge of the topics covered, with difficulty understanding key concepts of community clinical psychology.

Ability to Apply Knowledge: Inability to apply theoretical concepts to concrete cases or contexts.

Autonomy of Judgment: Lack of critical thinking and autonomous evaluation; dependence on information provided by the instructor.

Communication Skills: Poor oral/written expression; technical language absent or used inappropriately.

Learning Ability: Limited ability to re-elaborate knowledge and connect topics; poor autonomy in self-study.

Middle Range (18-24/30): Sufficient - Good

Knowledge and Understanding: The student possesses a general knowledge of the main topics of the discipline, although with some uncertainty or gaps in specific concepts.

Ability to Apply Knowledge: Discrete ability to apply acquired knowledge to simple situations, but with difficulty in addressing complex problems.

Autonomy of Judgment: Partial autonomy in formulating critical evaluations, often limited to re-elaborations of known information.

Communication Skills: Good expository clarity, with acceptable use of technical language, though not always rigorous.

Learning Ability: The student demonstrates a sufficient ability to learn and connect topics, but requires support in autonomous study.

High Range (25-30/30): Distinguished - Excellent

Knowledge and Understanding: The student demonstrates in-depth and well-structured knowledge of the topics covered, mastering the complexity of community clinical psychology.

Ability to Apply Knowledge: High ability to critically and autonomously apply theoretical knowledge to complex situations, case studies, and practical contexts.

Autonomy of Judgment: Excellent critical ability, autonomy in evaluating theories and data, demonstrating originality and problem-solving skills.

Communication Skills: Precise and appropriate technical language; clear, fluent, and rigorous exposition in both oral and written forms.

Learning Ability: The student shows excellent ability in autonomous learning, knowledge integration, and interdisciplinary connections.

Office hours

On request.

Programme validity

Course tutors and assistants

Tutor:

Chiara Fiscone
chiara.fiscone@unimib.it

Instructors
Eugenia Campanella
e.campanella@campus.unimib.it

Federica Cavazzoni
federica.cavazzoni@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GV
    Guido Veronese

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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