Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Educazione [E1902R - E1901R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Organizing Childcare Services and Equipe
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Organizing Childcare Services and Equipe
Course ID number
2526-2-E1901R149
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Organizzazione dei servizi per l’infanzia e delle équipe educative

Argomenti e articolazione del corso

Che tipo di organizzazioni sono i servizi per l’infanzia? In che modo, nei servizi per l’infanzia, le scelte educative e quelle organizzative dialogano coerentemente a vantaggio della qualità dell’esperienza educativa di bambini/e?
Questi interrogativi guideranno lo sviluppo del corso che indaga la dimensione pedagogico-organizzativa dei servizi per l’infanzia assumendo l’organizzazione, nei suoi aspetti strutturali e processuali, come realtà culturale dinamica e interconnessa alle esperienze educative della vita quotidiana di bambine/i nei servizi.
L’organizzazione dei servizi educativi verrà esplorata come esito dinamico del dialogo tra una pluralità di punti di vista, interni ed esterni al servizio, con particolare attenzione al gruppo di lavoro. Saranno indagate le funzioni delle équipe educative in quanto dimensioni vitali per la negoziazione di problemi, significati, rappresentazioni e pratiche nell’educazione dell’infanzia e nelle sue forme organizzative.
Il corso intende avviare percorsi di conoscenza teorico-metodologica per favorire l’elaborazione di un pensiero riflessivo e critico da parte di studentesse/studenti sulle dimensioni pedagogico-organizzative e sulle équipe educative dei servizi per l’infanzia.

Obiettivi

Gli obiettivi principali dell’insegnamento riguardano sia l’acquisizione di conoscenze e competenze relative agli aspetti teorici e metodologici fondamentali sull’organizzazione dei servizi e delle équipe educative sia la promozione di capacità di riflessione e analisi critica intorno ai processi pedagogico-organizzativi e del gruppo di lavoro nei servizi per l’infanzia.
Con questo insegnamento si intendono in particolare sostenere i seguenti apprendimenti:

  1. Conoscenze e capacità di comprensione
    – Acquisire conoscenze teorico-metodologiche e capacità di comprensione dei fenomeni organizzativi, pedagogico-organizzativi e del gruppo di lavoro nei servizi per l’infanzia;
    – Sviluppare una conoscenza riflessiva e critica per una comprensione articolata dei problemi e dei processi pedagogico-organizzativi e delle équipe educative nei servizi per l’infanzia.
  2. Conoscenze e capacità di comprensione applicate
    – Acquisire conoscenze teorico-metodologiche nella comprensione e analisi di fenomeni e problemi pedagogico-organizzativi e delle équipe educative relative a situazioni e casi specifici nei contesti educativi per l’infanzia.
  3. Autonomia di giudizio
    – Acquisire e consolidare capacità di riflessione e di pensiero critico nell’analisi di situazioni e problemi relativi alla vita organizzativa e delle équipe educative dei servizi per l’infanzia.
  4. Abilità comunicative
    – Sviluppo delle capacità di comunicare con efficacia le logiche e i criteri nell’analisi di situazioni e problemi relativi alla vita organizzativa e delle équipe educative dei servizi per l’infanzia;
    – Conoscenza e utilizzo del lessico specifico per riferirsi a specifiche dimensioni dell’organizzazione e delle équipe educative nei servizi per l’infanzia.
  5. Capacità di apprendimento
    – Capacità di rielaborazione e di organizzazione delle conoscenze;
    – Capacità di individuare metodi e strumenti a supporto della propria e altrui crescita personale e professionale.

Metodologie utilizzate

La lingua dell’insegnamento è l'italiano.
Le attività formative previste nelle 56 ore sono svolte in presenza.
È previsto il 30% delle lezioni di Didattica Erogativa (spiegazione teorica, approfondimento concettuale) e il 70% di lezioni di Didattica Interattiva (presentazione, discussione e analisi di casi pedagogico-organizzativi e delle équipe educative, esercitazioni individuali e di gruppo supervisionate dalla docente, confronti con esperti di servizi educativi per l’infanzia).

Materiali didattici (online, offline)

I materiali didattici del corso, se possibile, saranno resi disponibili nella pagina e-learning dell'insegnamento.

Programma e bibliografia

La bibliografia sarà comunicata successivamente.

Modalità d'esame

La prova consiste in un colloquio orale.
La scelta del colloquio orale come modalità di esame risulta coerente con gli obiettivi dell'insegnamento, in quanto consente di interagire con lo studente per valutarne anche le capacità di comprensione critica dei temi del corso, di analisi pedagogica e di connessione tra teoria e pratica. Non sono previste prove in itinere.
Criteri di valutazione:
– Capacità di organizzare ed esporre le conoscenze acquisite grazie al percorso formativo svolto e allo studio dei testi presenti nel programma;
– Capacità di argomentare in modo riflessivo, analitico e critico le conoscenze relative ai temi oggetto del corso;
– Capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e tra i temi del corso;
– Correttezza espositiva e padronanza del lessico specifico della disciplina.
La valutazione sarà articolata in trentesimi, sulla base della seguente scala di valutazione:

  1. Non sufficiente (0-17)
    Preparazione insufficiente sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso;
    capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica molto limitate e scarsamente autonome;
    insufficienti capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso;
    competenza espositiva e lessico specifico della disciplina non corretti.
  2. Sufficiente – Più che sufficiente (18-23)
    Preparazione generica e per alcuni aspetti incerta o lacunosa su diversi argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso;
    capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica a tratti limitate;
    difficoltà nel connettere teoria e pratica e nell’individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso;
    competenza espositiva e lessico specifico della disciplina parzialmente corretti.
  3. Discreto (24-27)
    Preparazione adeguata sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso, ma poco approfondita su alcuni temi maggiormente specifici;
    capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica presente, ma non sempre puntuale e autonoma;
    discreta capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso;
    competenza espositiva e lessico specifico della disciplina in prevalenza corretti.
  4. Buono - Ottimo (28-30/30L)
    Preparazione esaustiva e approfondita sugli argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso;
    capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica articolata e autonoma;
    buona/ottima capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso;
    buona/ottima capacità espositiva e padronanza del lessico proprio della disciplina.

Orario di ricevimento

Per fissare un colloquio scrivere all’indirizzo: agnese.infantino@unimib.it

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Course title

Organization of Early Childhood Services and Educational Teams.

Topics and course structure

What kind of organizations are early childhood services? How do educational and organizational choices within early childhood services interact coherently to enhance the quality of children's educational experiences?
These questions will guide the development of the course, which explores the pedagogical-organizational dimension of early childhood services by considering organization—both in its structural and procedural aspects—as a dynamic cultural reality, interconnected with the everyday educational experiences of children within these services.
The organization of educational services will be explored as the dynamic outcome of dialogue among a plurality of perspectives, both internal and external to the service, with particular attention to the work group. The functions of educational teams will be examined as vital dimensions for negotiating problems, meanings, representations, and practices in early childhood education and its organizational forms.
The course aims to initiate paths of theoretical and methodological understanding to foster reflective and critical thinking among students regarding the pedagogical-organizational dimensions and educational teams within early childhood services.

Objectives

The main objectives of the course concern both the acquisition of knowledge and skills related to the fundamental theoretical and methodological aspects of the organization of services and educational teams, and the promotion of reflective and critical thinking regarding pedagogical-organizational processes and teamwork within early childhood services.
This course is specifically intended to support the following learning outcomes:

  1. Knowledge and understanding
    – Acquire theoretical and methodological knowledge and develop an understanding of organizational, pedagogical-organizational, and team-related dynamics within early childhood services;
    – Develop reflective and critical awareness to gain a well-structured understanding of issues and processes related to pedagogical organization and educational teams in early childhood services.
  2. Applied Knowledge and Understanding
    – Acquire theoretical and methodological knowledge for understanding and analyzing pedagogical-organizational phenomena and issues, as well as the functioning of educational teams, in relation to specific situations and cases within early childhood educational contexts.
  3. Autonomy of Judgment
    – Develop and consolidate the ability to reflect and think critically when analyzing situations and issues related to organizational life and educational teams in early childhood services.
  4. Communication Skills
    – Develop the ability to effectively communicate the rationale and criteria used in analyzing situations and issues concerning organizational life and educational teams in early childhood services;
    – Acquire knowledge and appropriate use of specific terminology related to the organizational and team-based dimensions of childcare services.
  5. Learning Ability
    – Ability to reprocess and structure acquired knowledge;
    – Ability to identify methods and tools to support both personal and professional growth, for oneself and others.

Methodologies

The course is taught in Italian.
30% of the lessons in lecture type and 70% will involve interactive teaching methods (presentation, discussion, and analysis of pedagogical-organizational cases and educational teams, individual and group exercises and discussions with experts in early childhood educational services).

Online and offline teaching materials

Course materials, when possible, will be made available on the course's e-learning page.

Programme and references

The references will be provided at a later time.

Assessment methods

The evaluation method is an oral exam.
The choice of an oral exam as examination method allows to evaluate not only the student knowledge but also the critical understanding of the course topics, pedagogical analysis skills, and ability to connect theory and practice. There are no midterm exams.
Evaluation Criteria:
– Ability to organize and present the knowledge acquired through the course activities and the study of the books of the syllabus;
– Ability to argue reflectively, analytically, and critically all the topics of the course;
– Ability to connect theory and practice and identify relevant links between texts and course themes;
– Appropriate use of academic language
The evaluation will be expressed on a 30-point scale, based on the following grading scale:

  1. Fail (0-17)
    Insufficient preparation on the main topics included in the syllabus and references;
    inability to connect theory and practice and identify relevant links between texts and course themes; inadequate use of discipline-specific vocabulary.
  2. Sufficient – More than sufficient (18-23)
    Generic and sometimes uncertain or incomplete preparation on various topics of the syllabus and references;
    difficulty in connecting theory and practice and identifying relevant links between texts and course themes.
  3. Good (24-27)
    Adequate preparation on the main topics in the syllabus and references, though not deeply explored in some areas;
    Good analysis, and critical elaboration, though not always precise;
    ability to connect theory and practice and identify links between texts and course themes.
  4. Very Good – Excellent (28-30/30L)
    Excellent knowledge of the topics of the syllabus and references;
    well-structured and autonomous argumentation, analysis, and critical elaboration;
    good/excellent ability to connect theory and practice and identify links between texts and course themes;
    good/excellent exposition skills and mastery of the discipline’s specific vocabulary.

Office hours

please write to: agnese.infantino@unimib.it

Programme validity

The program is confirmed for two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/10
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AI
    Agnese Infantino

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics