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  6. 2nd year
  1. Childhood Pedagogy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Childhood Pedagogy
Course ID number
2526-2-E1901R143
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Childhood Pedagogy

Course Syllabus

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Titolo

Contesti ed esperienze educative per l’infanzia

Argomenti e articolazione del corso

Il corso intende favorire una riflessione intorno alla pedagogia dell’infanzia, muovendo innanzitutto da una discussione delle numerose e anche contraddittorie immagini di infanzia che sottendono ai pensieri, ai progetti e alle azioni educative.
Si propone inoltre di sostenere un confronto in merito a cosa significhi educare oggi con bambini e bambine e in dialogo con i loro adulti di riferimento, approfondendo esperienze, metodologie, strumenti, contesti - in e outdoor - e materiali - dai più ai meno strutturati - all’interno dei servizi educativi per l’infanzia da zero a sei anni.
Infine, si propone di sviluppare il ruolo educativo, con specifico riferimento all'infanzia e ai suoi contesti, attraverso una postura osservativa, interrogativa e critica, coltivata attraverso l'esercizio delle azioni proprie di una educatrice e un educatore in ricerca.

Questi i nuclei tematici principali:

  • le immagini di infanzia,
  • i documenti di orientamento,
  • la progettazione educativa e la ricerca esplorativa di bambini e bambine,
  • il ruolo dell’adulto nella relazione educativa,
  • le relazioni tra pari e la dimensione del gruppo,
  • i contesti educativi per l’infanzia, fisici e relazionali, in e outdoor,
  • la partecipazione degli adulti di riferimento.

Il corso è tenuto in lingua italiana.

Obiettivi

L’insegnamento intende sostenere principalmente l’attitudine a problematizzare le situazioni e gli eventi educativi per l'infanzia, ad analizzarli in profondità e a elaborarli in forma riflessiva; a formulare un giudizio su situazioni ed eventi educativi dopo aver assunto accurata documentazione; a rinnovare le pratiche educative tramite l'apertura alla ricerca, alla sperimentazione e all'innovazione.

In particolare, il corso si propone di sviluppare i seguenti apprendimenti:

Conoscenze e capacità di comprensione

  • Sviluppare una conoscenza critica e articolata di questioni e dimensioni inerenti la pedagogia dell’infanzia
  • Acquisire conoscenze in merito ad approcci teorici e metodologici di educazione per l’infanzia

Conoscenza e capacità di comprensione applicate

  • Applicare conoscenze e capacità per analizzare i contesti educativi per bambini da 0 a 6 anni, con particolare riferimento alla predisposizione di esperienze e ambienti, connettendo teoria e pratica
  • Progettare, documentare e valutare i contesti e le esperienze educative per l’infanzia

Autonomia di giudizio

  • Acquisire e consolidare capacità di analisi e di pensiero critico in situazioni educative rivolte all’infanzia, in particolare relativamente alla specifica professionalità educativa, individuando e analizzando criticamente le scelte e le azioni messe in atto

Abilità comunicative

  • Conoscenza e utilizzo dei linguaggi e del lessico specifici della pedagogia dell’infanzia
  • Sviluppo delle capacità di comunicare con efficacia con bambine e bambini da 0 a 6 anni
  • Sviluppo delle capacità di comunicare con efficacia le scelte e i criteri degli interventi educativi rivolti all’infanzia con tutti gli interlocutori di riferimento

Capacità di apprendimento

  • Capacità di rielaborare e organizzare le conoscenze
  • Capacità di individuare metodi e strumenti a supporto della propria e altrui crescita personale e professionale

L'acquisizione dei risultati di apprendimento attesi è sostenuta attraverso la sollecitazione della riflessione a partire dalla discussione di contenuti, esperienze, contesti e materiali, oltre che attraverso la proposta di occasioni di osservazione, ricerca e documentazione.

Metodologie utilizzate

Il corso è articolato in momenti di inquadramento teorico e di sintesi, di presentazione e discussione di esperienze in servizi educativi per l’infanzia e di attivazione individuale e di gruppo. In tal senso, a studentesse e studenti frequentanti è richiesta una partecipazione attiva e critica.

Più precisamente, le ore di attività didattica sono indicativamente organizzate per il 50% come Didattica Erogativa (lezioni frontali) e per il 50% come Didattica Interattiva (discussioni in aula, presentazione di casi, lavori di gruppo, svolgimento di esercitazioni...).

Circa il 20% dell'attività didattica si svolgerà da remoto, attraverso approfondimenti e e-tivity finalizzate a promuovere partecipazione e apprendimento attivo, sia individuale che di gruppo, in modalità sincrona o asincrona.

Materiali didattici (online, offline)

Durante il corso, attraverso la piattaforma, verranno proposte brevi sintesi - in forma di presentazioni, mappe o pillole videoregistrate - delle questioni discusse e verranno segnalati link, articoli e video di interesse.

Programma e bibliografia

ll programma prevede la discussione delle questioni e dei temi oggetto del corso, utili a introdurre e inquadrare la pedagogia dell’infanzia e le esperienze educative per i bambini da 0 a 6 anni. Verranno quindi condivise e analizzate le numerose possibili rappresentazioni di bambina e bambino di cui chi educa può essere portatore, per sondare quanto e come possono condizionare le proposte educative. Verranno discussi i principali documenti di riferimento relativi ai servizi 0-3, 3-6 e 0-6. Saranno poi presentati approcci teorici e metodologici utili a conoscere, ma anche a progettare, esperienze educative per bambini e bambine, con particolare riferimento a modalità che valorizzino l’esplorazione e il gioco attraverso un ruolo educativo che investe su osservazione, documentazione e ricerca condivisa tra adulto e bambino. Infine si incontreranno servizi educativi per l’infanzia, come nidi, scuole dell’infanzia, centri per l’infanzia, esperienze educative all’aperto, anche attraverso la voce di educatrici, educatori, coordinatrici, coordinatori, atelieriste e atelieristi, al fine di esplorare le molte e diverse modalità possibili di contesti educativi capaci di rispondere alle intelligenze e di sostenere le competenze delle più piccole e dei più piccoli.

La bibliografia è composta dai seguenti testi:

  1. Guerra, M., Luciano, E. (a cura di) (2023). Accanto a bambine e bambini. Questioni e prospettive per educare nello 0-6. Parma: Edizioni Junior.
  2. Guerra, M. (2019). Le più piccole cose. L'esplorazione come esperienza educativa. Milano: FrancoAngeli.
  3. un testo a scelta tra:
    • Clark, A., Moss, P. (2001). Ascoltare i bambini. L’approccio a mosaico. Parma: Edizioni Junior, 2014.
    • Giudici, C., Krechevsky, M., Rinaldi, C. (a cura di) (2009). Rendere visibile l’apprendimento. Bambini che apprendono individualmente e in gruppo. Reggio Emilia: Reggio Children Editore.
    • Guerra M. (2020). Nel mondo. Pagine per un’educazione aperta e all’aperto. Milano: FrancoAngeli.
    • Luini L. (2025). Photovoice con bambine e bambini. Un approccio per ascolti sensibili e dialoghi multimodali. Milano: FrancoAngeli.
  4. una raccolta di documenti e articoli inseriti in piattaforma e liberamente scaricabili.

Al fine di individuare con consapevolezza le domande per l'osservazione, la documentazione e la ricerca intorno a un contesto è inoltre richiesta la lettura di:
Guerra, M. (2024). Taccuino per un luogo. Pagine per una ricerca quotidiana. Mantova: Corraini.

Studenti Erasmus
Gli studenti provenienti da università straniere possono mettersi in contatto con la docente per concordare programma e bibliografia in lingua inglese.

Modalità d'esame

Il corso prevede una prova finale, che consiste in un esame orale a partire da un precedente breve elaborato, mentre non sono previste prove intermedie.
Tale modalità di esame risulta coerente con gli obiettivi dell'insegnamento, in quanto il breve elaborato permette a studentesse e studenti un preliminare lavoro osservativo e riflessivo, mentre l'orale consente un'interazione utile a valutare le capacità di comprensione critica e discussione dei temi del corso, di analisi pedagogica e di connessione tra teoria e pratica.

L'elaborato consiste in un breve lavoro di ricerca personale volto ad esplorare uno o più contesti con l'ausilio di alcune delle proposte presentate nel testo Taccuino per un luogo (Corraini, Mantova, 2024).
All’orale questo lavoro sarà il punto di partenza e rilancio.
Il luogo in cui svolgere l'esperienza può essere esterno (e questo è un invito), ma anche interno (compreso un luogo educativo).
Scegliete alcune domande da Taccuino per un luogo (tralasciando quelle già sperimentate in aula, a meno che non vogliate svolgerle e condivderle in progress come indicato più sotto) da utilizzare per esplorare, conoscere, documentare l’incontro con un luogo. Le proposte vanno scelte evitando quelle che fanno riferimento alla memoria di un luogo e privilegiando quelle che richiedono un'esperienza diretta. Per chi vorrà, a prescindere dalle modalità di frequenza, le esperienze potranno essere svolte in progress e caricate su Padlet dedicati, così da essere condivise e discusse insieme.
Cercate di raccogliere osservazioni andando più in profondità possibile e lasciandovi interrogare dalle domande che nasceranno nel corso dell’esperienza.
Documentate nel modo che preferite (con testi, grafiche, immagini, audio, raccolte, ecc.) le vostre esplorazioni e ricerche in modo da poterle condividere.
Completate con prime riflessioni in merito ai processi attivati nell'esperienza e connesse ai temi del corso e ai testi in bibliografia.
Al termine, fate un'autovalutazione del lavoro con la scheda dedicata.

Per favorire il lavoro, si suggerisce la lettura preliminare del libro Le più piccole cose (FrancoAngeli, Milano, 2019).
L'elaborato andrà caricato almeno 15 giorni prima dell'appello a cui ci si intende presentare nella cartella dedicata in e-learning. Prima del caricamento, occorre nominare i file con cognome e nome, numerandoli nel caso siano più di uno. Es.: Guerra Monica 1-2 (primo di due), e ridurre il peso delle immagini, in modo da evitare documenti eccessivamente pesanti.

La prova orale si aprirà con una discussione dell’elaborato e accerterà la conoscenza dei temi e la capacità di utilizzare criticamente le conoscenze acquisite, facendo anche riferimento a esperienze, situazioni, esempi discussi a lezione o appartenenti all'esperienza di formazione e/o professionale degli studenti e delle studentesse.

Durante il colloquio saranno valutate con opportune richieste di approfondimento e, per chi ha preso parte alle lezioni, attraverso riferimenti all'esperienza vissuta durante il corso:

  • le conoscenze acquisite;
  • le capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica e riflessiva intorno ai temi e alle questioni trattati;
  • la capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti, rileggendo situazioni ed esperienze attraverso la lente delle prospettive e degli strumenti utilizzati;
  • la capacità di elaborazione di un discorso autonomo e con lessico appropriato sugli argomenti approfonditi.

La valutazione sarà articolata in trentesimi, sulla base della seguente scala di valutazione:
Non sufficiente (0-17/30): preparazione insufficiente sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica molto limitate e scarsamente autonome; insufficienti capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; competenza espositiva e lessico specifico della disciplina non corretti.
Sufficiente (18-21/30): preparazione generica e per alcuni aspetti incerta o lacunosa su diversi argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica a tratti limitate e poco autonome; difficoltà nel connettere teoria e pratica e nell’individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; competenza espositiva e lessico specifico della disciplina solo parzialmente corretti.
Discreto (22-24/30): preparazione adeguata sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso, ma poco approfondita su alcuni temi maggiormente specifici; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica presente, ma non sempre puntuale e autonoma; discreta capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; competenza espositiva e lessico specifico della disciplina in prevalenza corretti.
Buono (25-27/30): preparazione esaustiva e approfondita su quasi tutti gli argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica generalmente articolata e autonoma; buona capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; buona capacità espositiva e padronanza del lessico proprio della disciplina.
Molto buono - Ottimo (28-30L/30): preparazione esaustiva e approfondita su tutti gli argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso; capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica articolata e autonoma; molto buona/ottima capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso; molto buona/ottima capacità espositiva e completa padronanza del lessico proprio della disciplina.

Studentesse e studenti con un PUOI sono invitate e invitati a scrivere per tempo alla dott.ssa Letizia Luini per concordare la modalità d’esame più coerente.

Studentesse lavoratrici e studenti lavoratori sono invitate e invitati a scrivere alla dott.ssa Angela Rinaldi per eventuali necessità.

Studentesse e studenti Erasmus sono invitate e invitati a scrivere alla dott.ssa Francesca Rota per concordare la modalità d’esame più coerente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento, da concordare via mail con la docente scrivendo a monica.guerra@unimib.it.

Il ricevimento si può tenere anche da remoto nella stanza webex della docente: https://unimib.webex.com/meet/monica.guerra.

Durata dei programmi

Il programma ha validità per due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Collaborano all'insegnamento:
Dott.ssa Alessandra Bocchi
Dott.ssa Letizia Luini
Dott.ssa Angela Rinaldi
Dott.ssa Francesca Rota
Dott.ssa Angela Sangalli
Dott.ssa Cilene Tineli
Dott.ssa Monica Zanchi

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
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Course title

Childhood educational contexts and experiences

Topics and course structure

It also aims to support a discussion on what it means to educate children today, in dialogue with their adult caregivers, exploring experiences, methodologies, tools, contexts (both indoor and outdoor) and materials (from the most to the least structured) within educational services for children aged 0 to 6.
Finally, it aims to develop the educational role, with specific reference to childhood and its contexts, through an observant, questioning and critical approach, cultivated through the exercise of the actions of an educator engaged in research.

These are the main thematic areas:

  • images of childhood,
  • guidance documents,
  • educational planning and exploratory research involving children,
  • the role of adults in educational relationships,
  • peer relationships and the group dimension,
  • physical and relational educational contexts for children, both indoors and outdoors,
  • the participation of adult caregivers.

The course is held in Italian.

Objectives

The teaching aims primarily to support the aptitude to problematize educational situations and events, to analyze them in depth and process them in a reflective form; to make judgment on educational situations and events after taking accurate documentation; and to renew educational practices through openness to research, experimentation and innovation.

This teaching is intended to develop the following learning:

Knowledge and understanding

  • Develop a critical and comprehensive understanding of issues and dimensions inherent in early childhood education
  • Acquire knowledge of theoretical and methodological approaches to early childhood education

Application of knowledge and understanding

  • Apply knowledge and skills to analyse educational contexts for children aged 0 to 6, with particular reference to the preparation of experiences and environments, connecting theory and practice
  • Design, document and evaluate educational contexts and experiences for children

Autonomy of judgement

  • Acquire and consolidate analytical and critical thinking skills in educational situations involving children, particularly in relation to specific educational professionalism, identifying and critically analysing the choices and actions implemented

Communication skills

  • Knowledge and use of the specific language and vocabulary of early childhood education
  • Develop the ability to communicate effectively with children aged 0 to 6
  • Develop the ability to effectively communicate the choices and criteria of educational interventions aimed at children with all relevant stakeholders

Learning skills

  • Ability to rework and organise knowledge;
  • Ability to identify methods and tools to support one's own and others' personal and professional growth.

The acquisition of the expected learning outcomes is supported through the solicitation of reflection from the discussion of content, experiences, contexts and materials, as well as through the proposal of opportunities for observation, research and documentation.

Methodologies

The course is divided into moments of theoretical framing and synthesis, presentation and discussion of experiences in children's educational services, and individual and group activation. As such, active and critical participation is required of attending students.

More precisely, the hours of teaching activities are indicatively organised 50% as lecture and 50% as interactive teaching (classroom discussions, case presentations, group work, exercises, etc.).

About 20% of the teaching activity will take place remotely, through moments of deeper understanding and e-tivity aimed at promoting participation and active learning, both individual and group, in synchronous or asynchronous mode.

Online and offline teaching materials

Brief summaries - in presentations, maps or videotaped pills - of the issues discussed and pointed out links, articles and videos of interest will be offered during the course through the platform.

Programme and references

The programme will include discussion of the issues and themes covered in the course, useful for introducing and framing childhood pedagogy and educational experiences for children aged 0-6. The many possible representations of girl and boy that those who educate may hold will then be shared and analyzed, to probe how much and how they may condition educational experiences. The main reference documents relating to services 0-3, 3-6 and 0-6 will be discussed. Theoretical and methodological approaches useful for learning about, but also for designing, educational experiences for boys and girls will then be presented, with particular reference to ways that enhance exploration and play through an educational role that invests in observation, documentation and shared research between adult and child. Finally, children's educational services, such as nurseries, preschools, childcare centers, and outdoor educational experiences will be encountered, including through the voices of educators, coordinators, and atelierists, in order to explore the many different possible modes of educational contexts capable of responding to the intelligences and supporting the skills of young children.

The references consist of the following texts:

  1. Guerra, M., Luciano, E. (eds.) (2023). *Accanto a bambine e bambini. Questioni e prospettive per educare nello 0-6. Parma: Edizioni Junior-Bambini.
  2. Guerra, M. (2019). Le più piccole cose. L'esplorazione come esperienza educativa. Milano: FrancoAngeli.
  3. a text to be chosen from:
    • Clark, A., Moss, P. (2011). Listening to Young Children: The Mosaic approach. National Children's Bureau.
    • Giudici, C., Krechevsky, M., Rinaldi, C. (eds.) (2009), Making learning visible: children as individual and group learners. Reggio Children Editore, Reggio Emilia.
    • Guerra M. (2020). Nel mondo. Pagine per un’educazione aperta e all’aperto. Milano: FrancoAngeli.
    • Luini L. (2025). Photovoice con bambine e bambini. Un approccio per ascolti sensibili e dialoghi multimodali. Milano: FrancoAngeli.
  4. a collection of documents and papers uploaded to the platform and freely downloadable.

In order to consciously identify questions for observation, documentation and research around a context it is also required to read:
Guerra, M. (2024). Taccuino per un luogo. Pagine per una ricerca quotidiana. Mantova: Corraini.

Erasmus students
Students from foreign universities can contact the lecturer to arrange program and bibliography in English.

Assessment methods

The course includes a final examination, which consists of an oral exam based on a previous paper, while no intermediate attempts are planned.
This assessment method is consistent with the objectives of the course, as the short paper allows students to carry out preliminary observation and reflection, while the oral exam allows for interaction that is useful for assessing students' critical understanding and discussion of the course topics, pedagogical analysis and the connection between theory and practice.

The project is a brief work of personal research around one or more contexts, with the aid of some of the proposals presented in the text Taccuino per un luogo (Corraini, Mantova, 2024).
At the oral exam this project will be the starting point and relaunch.
The place can be external (and this is an invitation), but also internal (including an educational place).
Choose some questions from the Taccuino per un luogo (avoiding those already experienced in the classroom) to be used to explore, get to know, document the encounter with a place. Proposals should be chosen avoiding those that refer to the memory of a place and favouring those that require direct experience. For those who wish, regardless of the mode of participation, the experiences can be carried out in progress and uploaded to dedicated Padlets, so that they can be shared and discussed.
Try to gather observations by going as deep as possible and allowing yourself to be challenged by the questions that arise during the experience.
Document your explorations and research in the way you prefer (with texts, graphics, images, audio, collections, etc.) so that you can share them.
Complete with initial reflections on the processes activated during the experience and related to the course topics and texts in the reference list.
When you have finished, assess your work using the dedicated form.

To facilitate the work, a preliminary reading of the book Le più piccole cose (FrancoAngeli, Milano, 2019) is suggested.
The paper should be submitted 15 days prior to the roll call to which one intends to present. The address to send the papers to is esploratoridelmondo@gmail.com. Before sending, files should be named with surname and first name, numbering them in case there are more than one. Ex: Guerra Monica 1-2 (first of two), and reduce the weight of the images, so as to avoid excessively heavy papers. Any heavier and non-reducible materials can be shared on Drive of the same address.

The oral exam will open with a discussion about the evaluation of the paper and will ascertain the knowledge of the topics and the ability to critically use the acquired knowledge, also referring to experiences, situations, examples discussed in class or belonging to the students' educational and/or professional experience.

During the oral exam, the following will be assessed with appropriate requests for further study and, for those who took part in the lessons, through references to the lived experience during the course:

  • the knowledge acquired;
  • the ability to argue, analyse and critically and reflectively process the topics and issues covered;
  • the ability to connect theory and practice and identify relevant links, re-examining situations and experiences through the lens of the perspectives and tools used;
  • the ability to develop an independent discourse with appropriate vocabulary on the topics studied in depth.

The assessment will be graded on a scale of 30, based on the following assessment scale:
Not sufficient (0-17/30): insufficient preparation on the main topics covered in the programme and in the course bibliography; very limited and poorly independent ability to argue, analyse and critically elaborate; insufficient ability to connect theory and practice and to identify relevant links between the texts and the course topics; incorrect presentation skills and specific vocabulary of the discipline.
Sufficient (18-21/30): general preparation and, in some respects, uncertain or incomplete on various topics covered in the course programme and bibliography; limited and not very independent ability to argue, analyse and critically evaluate; difficulty in connecting theory and practice and in identifying relevant links between the texts and topics covered in the course; only partially correct presentation skills and specific vocabulary for the discipline.
Fair (22-24/30): adequate preparation on the main topics covered in the course programme and bibliography, but lacking depth on some more specific topics; ability to argue, analyse and critically evaluate present, but not always accurate and independent; fair ability to connect theory and practice and identify relevant links between the texts and topics covered in the course; presentation skills and subject-specific vocabulary mostly correct.
Good (25-27/30): comprehensive and in-depth preparation on almost all topics covered in the course programme and bibliography; generally articulate and independent ability to argue, analyse and critically evaluate; good ability to connect theory and practice and identify relevant links between the texts and topics covered in the course; good presentation skills and mastery of the specific vocabulary of the discipline.
Very good - Excellent (28-30/30): exhaustive and in-depth preparation on all topics covered in the course programme and bibliography; ability to argue, analyse and critically evaluate in a well-structured and independent manner; very good/excellent ability to connect theory and practice and to identify relevant links between the texts and topics covered in the course; very good/excellent presentation skills and complete mastery of the vocabulary specific to the discipline.

Students with a PUOI are invited to write to Dr Letizia Luini to agree on the most coherent examination method.

Working students are invited to write to Dr Angela Rinaldi for any needs.

Erasmus students are invited to write to Dr Francesca Rota to agree on the most coherent examination mode.

Office hours

By appointment, to be arranged by e-mail with the lecturer at monica.guerra@unimib.it.

The reception can also be held remotely in the teacher's Webex room: https://unimib.webex.com/meet/monica.guerra.

Programme validity

The programme is valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Course tutors:
Dr. Alessandra Bocchi
Dr. Letizia Luini
Dr. Angela Rinaldi
Dr. Francesca Rota
Dr. Angela Sangalli
Dr. Cilene Tineli
Dr. Monica Zanchi

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
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Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Monica Guerra
    Monica Guerra
  • Tutor

  • AB
    Alessandra Bocchi
  • LL
    Letizia Luini
  • AR
    Angela Rinaldi
  • Francesca Rota
    Francesca Rota
  • Angela Sangalli
    Angela Sangalli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

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