Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Bachelor Degree
  3. Comunicazione Interculturale [E2002R - E2001R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Cultural Geography
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cultural Geography
Course ID number
2526-3-E2001R029
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Geografia culturale

Argomenti e articolazione del corso

Il corso è condiviso tra la professoressa Marcella Schmidt di Friedberg che condurrà le prime 12 ore di lezione e il professor Enrico Squarcina che condurrà le restanti lezioni.
Il programma è diviso in tre parti: 1) nella prima parte saranno forniti gli strumenti (teorici e metodologici) per una comprensione critica dei temi chiave della geografia culturale; 2) nella seconda parte saranno introdotti con un approccio critico i principali concetti della geografia umana con particolare attenzione alla loro valenza culturale; 3) la terza parte si propone di mostrare come i principali temi della geografia umana e della geografia culturale possano essere applicati ad uno spazio concreto e poco conosciuto: il mare, di cui si sta svolgendo il Decennio delle scienze del mare per lo sviluppo sostenibile promosso dall' ONU.

Il corso sarà erogato in italiano e per il 70% in modalità erogativa il rimanente 30% in modalità interattiva.

Obiettivi

I contenuti e il programma dell’insegnamento sono coerenti con gli obiettivi formativi del Corso di Studi.

Conoscenza e comprensione:

Obiettivo principale del corso è introdurre gli studenti alle specificità teoriche e metodologiche della geografia umana in connessione con altri campi del sapere. Con questo insegnamento si intendono promuovere le conoscenze e la comprensione dei contenuti e dei metodi della geografia culturale.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Gli studenti, impareranno a usare i concetti e i temi della geografia umana e a mettere in relazione conoscenze e modelli con realtà territoriali concrete. Acquisteranno, inoltre, la capacità di applicare conoscenze e modelli al rapporto tra gli esseri umani e lo spazio esemplificativo: il mare.

Autonomia di giudizio:

Comprendere la complessità dei processi socio-culturali e geografici, accogliendo e valorizzando diversi punti di vista e superando stereotipi e pregiudizi.
Valutare le conseguenze delle proprie azioni e decisioni, assumendo un atteggiamento riflessivo e responsabile.

Abilità comunicative:

Esprimere con chiarezza idee, conoscenze e argomentazioni.
Formulare giudizi fondati, integrando informazioni provenienti da fonti diverse e attendibili.
Capacità di apprendere:

Sviluppare e affinare le proprie metodologie di apprendimento, individuando e costruendo in modo indipendente oggetti e temi di studio.

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali.

55 ore in presenza svolte per il 70% in modalità erogativa e per il 30% in modalità interattiva.
1 lezione da due ore in cui si svolgerà un test intermedio valido per la valutazione finale.

Materiali didattici (online, offline)

Durante il corso verranno messi a disposizione materiali di approfondimento online.

Programma e bibliografia

Minca Claudio (a cura) (2022), Appunti di geografia, Milano, Wolters Kluwer Italia.

Squarcina Enrico (2015), L'ultimo spazio di libertà, Milano, Guerini.

Squarcina Enrico (a cura) (2023), Educare al mare, Milano Guerini.

Eventuali modifiche al programma saranno comunicate sulla pagina e-learning del corso.

Modalità d'esame

Esame orale. L'esame consisterà in un colloquio i cui criteri di valutazione verteranno nella verifica della conoscenza dei principali concetti della geografia umana e culturale e nella capacità di applicarli a casi concreti.

Criteri per la graduazione dei voti:
Insufficienti conoscenze dei concetti base della geografia culturale = 0-17
Conoscenze elementari dei concetti base della geografia culturale = 18-24
Conoscenza dei concetti e capacità di applicazione a casi concreti = 24-30

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Erica Neri (erica.neri@unimib.it)
Silvia Molteni (silvia.molteni@unimib.it)
Salvatore La Rosa (salvatore.larosa@unimib.it)
Massimiliano Fantò (m.fanto1@campus.unimib.it)

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA
Export

Course title

Cultural Geography

Topics and course structure

The course is shared between Professor Marcella Schmidt di Friedberg who will conduct the first 12 hours of lectures and Professor Enrico Squarcina who will conduct the remaining lectures.
The programme is divided into three parts: 1) in the first part the tools (theoretical and methodological) for a critical understanding of the key themes of cultural geography will be provided; 2) in the second part the main concepts of human geography will be introduced with a critical approach, with particular attention to their cultural value; 3) the third part aims to show how the main themes of human geography and cultural geography can be applied to a concrete and little known space: the sea, which is the subject of the Decade of Sea Sciences for Sustainable Development promoted by the UN.

The course will be delivered in Italian, 70% in delivery mode and the remaining 30% in interactive mode.

Objectives

The content and structure of the course are consistent with the educational objectives of the degree programme.

Knowledge and Understanding:
The main objective of the course is to introduce students to the theoretical and methodological specificities of human geography in connection with other fields of knowledge. This course aims to promote knowledge and understanding of the content and methods of cultural geography.

Applying Knowledge and Understanding:
Students will learn to use the concepts and themes of human geography and to connect theoretical knowledge and models with concrete territorial realities. They will also develop the ability to apply geographic knowledge and models to the relationship between humans and a representative spatial environment: the sea.

Making Judgements:
Students will develop an understanding of the complexity of socio-cultural and geographical processes, learning to appreciate and value different perspectives while overcoming stereotypes and prejudices. They will be able to assess the consequences of their actions and decisions, adopting a reflective and responsible attitude.

Communication Skills:
Students will learn to clearly express ideas, knowledge, and arguments. They will be able to formulate well-founded judgments, integrating information from diverse and reliable sources.

Learning Skills:
Students will develop and refine their own learning methodologies, identifying and independently constructing topics and themes for study.

Methodologies

Lectures.

55 two-hour face-to-face lectures conducted 70% in delivery mode and 30% in interactive mode.
1 two-hour lecture with an intermediate test.

Online and offline teaching materials

Online study materials will be made available during the course.

Programme and references

Minca Claudio (a cura) (2022), Appunti di geografia, Milano, Wolters Kluwer Italia.

Squarcina Enrico (2015), L'ultimo spazio di libertà, Milano, Guerini.

Squarcina Enrico (a cura) (2023), Educare al mare, Milano Guerini.

Any changes to the programme will be communicated on the course e-learning page.

Assessment methods

Oral examination. The examination will consist of an interview whose assessment criteria will focus on verifying knowledge of the main concepts of human and cultural geography and the ability to apply them to concrete cases.

Criteria for grading:
Insufficient knowledge of basic concepts of cultural geography = 0-17
Elementary knowledge of basic concepts of cultural geography = 18-24
Knowledge of concepts and ability to apply them to concrete cases = 24-30

Office hours

By appointment.

Programme validity

The programmes are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Erica Neri (erica.neri@unimib.it)
Silvia Molteni (silvia.molteni@unimib.it)
Salvatore La Rosa (salvatore.larosa@unimib.it)
Massimiliano Fantò (m.fanto1@campus.unimib.it)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
M-GGR/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MS
    Marcella Schmidt Muller Di Friedberg
  • ES
    Enrico Squarcina

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics