Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia delle Banche, delle Assicurazioni e degli Intermediari Finanziari [E1803M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Economics of Financial Istitutions - 2 (blended)
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Economics of Financial Istitutions - 2 (blended)
Course ID number
2526-2-E1803M075-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economics of Financial Istitutions

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

****Risultati di apprendimento attesi secondo i descrittori di Dublino
1. Conoscenza e capacità di comprensione (Knowledge and understanding):
Lo studente conosce e comprende:

  • la struttura e il funzionamento del sistema finanziario, con particolare riferimento a quello italiano ed europeo;
  • le funzioni economiche svolte dal sistema finanziario;
  • la teoria dell’intermediazione finanziaria e il ruolo delle istituzioni;
  • le principali caratteristiche degli strumenti finanziari e dei mercati;
  • i principi della regolamentazione e vigilanza finanziaria in ambito europeo.

2. Conoscenza e capacità di comprensione applicate (Applying knowledge and understanding):
Lo studente sarà in grado di:

  • rappresentare l’assetto del sistema finanziario mediante i principali indicatori di struttura;
  • analizzare le funzioni svolte dal sistema finanziario in relazione all’economia reale;
  • applicare i concetti della teoria dell’intermediazione all’operatività concreta degli intermediari finanziari;
  • leggere e interpretare le principali voci di bilancio degli intermediari finanziari;
  • analizzare strumenti e mercati finanziari sulla base delle loro caratteristiche operative.

**3. Autonomia di giudizio (Making judgements):
Lo studente sarà in grado di:

  • valutare criticamente il ruolo degli intermediari e dei mercati nel sistema finanziario;
  • interpretare gli effetti delle scelte regolamentari e di vigilanza sull’operatività del sistema finanziario.

4. Abilità comunicative (Communication skills):
Lo studente sarà in grado di:

  • utilizzare un linguaggio disciplinare corretto nella descrizione delle caratteristiche, delle funzioni e dell’operatività del sistema finanziario;
  • esporre con chiarezza contenuti economico-finanziari anche complessi, sia in forma orale che scritta.

**5. Capacità di apprendere (Learning skills):
Lo studente sarà in grado di:

  • approfondire autonomamente gli sviluppi normativi, teorici e operativi relativi al sistema finanziario;
  • utilizzare fonti specialistiche (pubblicazioni ufficiali, bilanci, rapporti istituzionali) per aggiornare e consolidare le proprie conoscenze.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di analizzare l’architettura e il funzionamento dei sistemi finanziari, con un focus su quello italiano ed europeo. Il corso inquadra il ruolo dei contratti finanziari e delle istituzioni finanziarie nell'ambito dei sistemi economici; approfondisce le funzioni delle istituzioni finanziarie (intermediari e mercati finanziari), l’attività e l’operatività delle diverse forme di intermediazione (mercato, banche, società finanziarie, imprese di investimento, assicurazioni) nonché il ruolo della regolamentazione e della vigilanza sul sistema finanziario. Infine, il corso approfondisce le caratteristiche economiche e tecniche dei principali strumenti e servizi indirizzati a soddisfare i bisogni finanziari delle famiglie

Programma esteso

1. La struttura del sistema finanziario

2. Mercati e intermediari finanziari: funzioni

3. I mercati finanziari (monetario, obbligazionario, azionario, dei cambi e dei derivati)

4. Gli intermediari finanziari (banche, assicurazioni, società finanziarie, intermediari mobiliari)

5. Gli investitori istituzionali

6. Asimmetrie informative: adverse selection e moral hazard

7. La banca centrale e la politica monetaria

8. La regolamentazione del sistema finanziario

  1. Le crisi finanziarie

Prerequisiti

Superamento dell'esame di Economia aziendale (I anno)

Inoltre, lo studente frequenta, nello stesso anno, alcuni insegnamenti importanti per la comprensione dei contenuti di questo corso, in particolare: matematica finanziaria, contabilità e bilancio e macroeconomia. Il superamento di detti esami è fortemente consigliato

Metodi didattici

L’insegnamento è erogato in modalità Blended Learning e prevede 28 ore di lezione frontale e 35 ore di attività autonoma da svolgere sulla base del materiale fornito online sulla piattaforma (Video lezioni/ video/film; Letture ad hoc/siti web)

Si definiscono frequentanti gli studenti che partecipano attivamente (80%) alle lezioni frontali e alla didattica online. La frequenza sarà verificata attraverso la partecipazione a esercitazioni proposte settimanalmente sia sulla piattaforma online sia durante le lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

Studenti frequentanti.

La verifica dell’apprendimento avviene per gradi:

  1. settimanalmente in aula
  2. lavori di gruppo
  3. con un test di fine corso svolto in laboratorio informatico e strutturato con 10 domande chiuse (multiple choice) e 2 domande aperte.

La scala di valutazione del test prevede il seguente punteggio:

– 3 punti per risposte corrette alle domande a scelta multipla (0 se errata)
– 15-30 punti per le risposte alle domande aperte (12 alla risposta assente)

Esempio: 10 domande chiuse corrette (30); Domanda aperta 1: 20; Domanda aperta 2: 30

Votazione test= (30+30+20)/3 = 26,67

STUDENTI NON FREQUENTANTI

Esame scritto: 10 domande a scelta multipla + 2 domande aperte
Scala di valutazione:
–0-3 punti domande scelta multipla
–15-30 domande aperte (12 alla risposta assente)

Sarà possibile, su richiesta dello studente, sostenere anche un esame orale, oltre a quello scritto, sul materiale didattico dell’insegnamento

Testi di riferimento

Mishkin, Eakins, Beccalli Istituzioni e Mercati Finanziari, Pearson, 2019

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Learning objectives

**Expected Learning Outcomes according to the Dublin Descriptors
**1. Knowledge and understanding:
The student will acquire knowledge and understanding of:

  • the structure and functioning of the financial system, with a focus on the Italian and European contexts;
  • the economic functions performed by the financial system;
  • the theory of financial intermediation and the role of financial institutions;
  • the main features of financial instruments and markets;
  • the principles of financial regulation and supervision at the European level.

2. Applying knowledge and understanding:

The student will be able to:

  • represent the structure of the financial system using key structural indicators;
  • analyze the functions of the financial system in relation to the real economy;
  • apply the theory of financial intermediation to the actual operations of financial institutions;
  • interpret and analyze the main balance sheet items of financial intermediaries;
  • understand the operation of financial markets through the analysis of financial instruments.

3. Making judgements:

The student will be able to:

  • critically assess the role of financial intermediaries and markets within the financial system;
  • interpret the impact of regulatory and supervisory choices on the operation of the financial system.

4. Communication skills:

The student will be able to:

  • use appropriate disciplinary language to describe the features, functions, and operations of the financial system;
  • clearly present complex financial and economic content in both oral and written form.

5. Learning skills:
The student will be able to:

  • independently deepen their knowledge of theoretical, operational, and regulatory developments in the financial system;
  • use specialist sources (official publications, financial statements, institutional reports) to update and consolidate their understanding.

Contents

The course aims at analyzing the architecture and operation of financial systems, with an emphasis on the functioning of the Italian and European systems. The course addresses the role of financial contracts and financial institutions in the context of economic systems; it explores the functions of financial institutions (intermediaries and financial markets), the activities of the different forms of intermediation (markets, banks, finance companies, investment banks, insurance companies) as well as the role of regulation and supervision on the financial system. Finally, the course explores the economic and technical characteristics of the main financial instruments and services available to meet the needs of households

Detailed program

1. The structure of financial system

2. Markets and financial intermediaries: functions

3. Financial markets (monetary market, bond market, stock market, foreign exchange market and derivative market)

4. Financial intermediaries: banks, insurance companies, financial companies, securities firms)

5. Institutional Investors

6. Asymmetric information: adverse selection and moral hazard

7. The Central Bank and the monetary policy

8. The regulation of financial system

  1. The financial crisis

Prerequisites


Passing the exam of Economia Aziendale (I year)

Furthermore, in the same year, the student attends some important lessons for understanding the contents of this course, in particular: financial mathematics, accounting and financial statements and macroeconomics. Passing these exams is strongly recommended

Teaching methods

The teaching is provided in Blended Learning mode and and includes 28 hours of lectures and 35 hours of independent activity to be carried out based on the material provided online on the platform (Video lessons / videos / films; Ad hoc readings / websites)

Attending students are defined as actively participating (80%) in frontal lessons and online teaching. Attendance will be verified through participation in exercises proposed weekly both on the online platform and during lectures

Assessment methods

Attending students.

Verification of learning takes place by degrees:

  1. weekly in the classroom
  2. group works
  3. with an end-of-course test conducted in a computer lab and structured with 10 closed questions (multiple choice) and 2 open questions.

The test rating scale includes the following score:

  • 3 points for correct answers to multiple choice questions (0 if wrong)
  • 15-30 points for the answers to the open questions (12 to the absent answer

Example: 10 correct closed questions (30); Open question 1: 20; Open question 2: 30

Test rating = (30 + 30 + 20) / 3 = 26.67

STUDENTS NOT ATTENDING

Written exam: 10 multiple choice questions + 2 open questions

Rating scale:

  • 0-3 points questions multiple choice
  • 15-30 open questions (12 to the absent answer)

It will be possible, at the request of the student, to also take an oral exam, in addition to the written one

Textbooks and Reading Materials

Mishkin, Eakins, Beccalli Istituzioni e Mercati Finanziari, Pearson, 2024

or the English version, Mishkin, Eakins, Institutions and Financial Markets, Pearson

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/11
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
63
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Paola Agnese Bongini
    Paola Agnese Bongini
  • AP
    Alessia Pedrazzoli

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics