Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. International Trade - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
International Trade - 1
Course ID number
2526-3-E1801M045-E1801M062M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economics & Law for Global Markets

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

I due moduli di Economia degli Scambi Internazionali e Mercati Globali mirano a fornire agli studenti una conoscenza e comprensione approfondita dei principali temi dell’economia internazionale reale, incluse le teorie fondamentali del commercio internazionale, l’analisi delle politiche commerciali, le strategie delle imprese multinazionali e i processi di outsourcing.
Il corso stimola lo sviluppo della capacità di comprensione applicata, guidando gli studenti nell’utilizzo critico degli strumenti teorici per interpretare i fenomeni economici globali contemporanei. Attraverso lo studio di casi, esercitazioni e discussioni, gli studenti acquisiranno la capacità di applicare i modelli teorici a contesti economici differenziati, individuando soluzioni efficaci a problemi complessi.
Viene inoltre incoraggiata l’autonomia di giudizio. Le abilità comunicative saranno potenziate mediante discussioni in aula, con particolare attenzione alla capacità di argomentare in modo chiaro le proprie analisi e conclusioni.
Infine, il corso promuove solide capacità di apprendimento, fornendo strumenti metodologici e concettuali che permettono agli studenti di approfondire in modo autonomo tematiche complesse e aggiornarsi rispetto all’evoluzione dell’economia globale

Contenuti sintetici

  1. Teorie del commercio internazionale
  2. Politiche commerciali
  3. Strategie delle imprese multinazionali

Programma esteso

PARTE I TEORIA DEL COMMERCIO INTERNAZIONALE
Commercio internazionale: uno sguardo d'insieme
Produttività del lavoro e vantaggio comparato: il modello ricardiano
Fattori specifici e distribuzione del reddito
Risorse e commercio: il modello di Heckscher-Ohlin
Il modello generale del commercio internazionale
Le economie di scala esterne e la localizzazione internazionale della produzione
Le imprese nell'economia globale: esportazioni, outsourcing e multinazionali
PARTE II LE POLITICHE COMMERCIALI INTERNAZIONALI
Gli strumenti della politica commerciale
L'economia politica della politica commerciale
La politica commerciale nei paesi in via di sviluppo
Controversie sulla politica commerciale

Prerequisiti

Il corso richiede la conoscenza dei principi base della microeconomia.
Conoscenza dei principali concetti di analisi matematica
Calcolo elementare

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche:

  • 20 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
  • 6 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
  • 2 esercitazioni da 2 ore svolta in modalità interattiva in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'apprendimento verrà valutato attraverso un esame scritto in presenza. Gli studenti dovranno rispondere a una batteria domande a scelta multipla e a esercizi con domande aperte. Le prove verificano la comprensione degli argomenti trattati nel corso utilizzando gli strumenti appresi.

Testi di riferimento

Paul Krugman, Maurice Obstfeld e Marc Melitz (2023), "Economia Internazionale", vol. 1, 12° Edizione, Pearson

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The two modules International Trade Economics and Global Markets aim to provide students with in-depth knowledge and understanding of the key issues in real international economics, including fundamental theories of international trade, trade policy analysis, multinational firms’ strategies, and outsourcing processes.
The course fosters the development of applied knowledge and understanding, guiding students in the critical use of analytical tools to interpret contemporary global economic phenomena. Through case studies, exercises, and classroom discussions, students will acquire the ability to apply theoretical models to different economic contexts and to identify effective solutions to complex problems.
Independent judgement is encouraged. Communication skills are enhanced through classroom discussions, with particular attention to the ability to clearly and rigorously present one’s analyses and conclusions.
Finally, the course promotes strong learning skills, by providing methodological and conceptual tools that enable students to autonomously explore complex topics and stay up-to-date with developments in the global economy.

Contents

  • Trade theories
  • Trade policies
  • Multinational firms

Detailed program

PART ONE: INTERNATIONAL TRADE THEORY
World Trade: An Overview
Labor Productivity and Comparative Advantage: The Ricardian Model
Specific Factors and Income Distribution
Resources and Trade: The Heckscher-Ohlin Model
The Standard Trade Model
External Economies of Scale and the International Location of Production
Firms in the Global Economy: Export Decisions, Outsourcing, and Multinational Enterprises
PART TWO: INTERNATIONAL TRADE POLICY
The Instruments of Trade Policy
The Political Economy of Trade Policy
Trade Policy in Developing Countries
Controversies in Trade Policy

Prerequisites

This course requires basic notions of microeconomics.
Knowledge of the main concepts of mathematical analysis.
Basic computation.

Teaching methods

-20 lectures of 2 hours each conducted in face-to-face delivery mode
-6 exercise sessions of 2 hours each conducted in face-to-face delivery mode
-2 interactive exercises of 2 hours each conducted in interactive face-to-face delivery mode

Assessment methods

Learning outcomes will be assessed through a written exam in presence. Students are expected to answer multiple choice questions and exercises with open questions. They have to demonstrate awareness of the topics covered in the course using the learned tools.

Textbooks and Reading Materials

Paul Krugman, Maurice Obstfeld and Marc Melitz (2023), "Economia Internazionale", vol. 1, 12° Edition, Pearson

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EM
    Elena Francesca Meschi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics