Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Psychological Professions: Comparing Theories, Practices and Methodologies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychological Professions: Comparing Theories, Practices and Methodologies
Course ID number
2526-3-E2401P114
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONTENUTI TEORICI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E MODIFICARE LE RELAZIONI TRA GLI INDIVIDUI E I PROCESSI PSICOSOCIALI SOTTOSTANTI AI GRUPPI, ALLE ORGANIZZAZIONI E AI SISTEMI SOCIALI

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Ambiti professionali di applicazione della psicologia
  • Caratteristiche delle professionalità psicologiche: attività professionali, rapporto con altre figure professionali, relazioni con organizzazioni/enti, percorso professionale
  • Competenze professionali dello psicologo

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Applicazione delle competenze psicologiche nella pratica professionale
  • Utilizzo delle teorie psicologiche nella pratica professionale
  • Progettazione di un percorso formativo e professionale

Autonomia di giudizio

  • Capacità di pianificare o ipotizzare un proprio percorso professionale, riflettendo sulle proprie competenze e analizzando quanto richiesto dai diversi profili professionali.

Abilità comunicative

  • Capacità di riferire tramite un elaborato scritto personale quanto emerso dalle riflessioni sul proprio percorso e come le ipotesi iniziali si sono evolute.
  • Capacità di lavorare in team e confrontarsi coi colleghi per rielaborare le tematiche emerse attraverso un elaborato di gruppo

Capacità di apprendimento

  • Capacità riflessiva rispetto al proprio percorso formativo e professionale
  • Riconoscimento e utilizzo delle risorse personali e sociali per la propria pratica professionale
  • Capacità di analizzare le testimonianze individuando gli elementi trasversali e le differenti specificità
  • Capacità, una volta terminato il corso, di proseguire nell'informarsi autonomamente rispetto ad altre aree professionali non affrontate a lezione, applicando lo stesso metodo
  • Sviluppo di una capacità critica finalizzata a selezionare un'offerta formativa valida ed in linea coi propri obiettivi

Contenuti sintetici

Verrà fornita una panoramica sui possibili ambiti di applicazione della psicologia, tenendo in considerazioni come le professioni psicologiche si siano sviluppate in Italia.

Saranno invitati al laboratorio psicologi professionisti per raccontare la loro esperienza e dialogare con loro. L’obiettivo è dare agli studenti l’opportunità di capire le attività in cui sono coinvolti ogni giorno, le competenze di cui hanno bisogno e gli ostacoli che incontrano.

Durante il laboratorio, gli studenti rifletteranno sul loro percorso formativo e professionale, considerando le opportunità e gli ostacoli che incontreranno.

Programma esteso

  1. Rappresentazione delle professioni psicologiche tra gli studenti
  2. Ambiti professionali di applicazione della psicologia
  3. Le attività professionali, le mansioni degli psicologi nei diversi ambiti e le responsabilità che ne derivano
  4. Le competenze di cui hanno bisogno per svolgere tali attività
  5. L’utilizzo delle teorie psicologiche nella pratica quotidiana
  6. La specificità dello psicologo e la relazione con le altre figure professionali
  7. La relazione con l’organizzazione di appartenenza, con organizzazioni esterne ed in generale con il contesto di riferimento
  8. Risorse e ostacoli nel percorso formativo e professionale

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della psicologia (insegnamenti obbligatori e opzionali) consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Discussioni, testimonianze, lavori di gruppo, rielaborazione di riflessioni scritte (didattica interattiva)
Attività laboratoriale

Modalità di verifica dell'apprendimento

Si prevede come prova finale un elaborato scritto di riflessione individuale e di gruppo sulle competenze psicologiche, sulle rappresentazioni personali delle professioni psicologiche e sui temi trattati durante le testimonianze. Durante l'ultima lezione ci sarà una restituzione sulle elaborati che saranno oggetto di confronto di gruppo e col docente.

Testi di riferimento

Nessuno

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND AND CHANGE THE RELATIONS AMONG INDIVIDUALS AND THE PSYCHOSOCIAL PROCESSES UNDERLYING GROUPS, ORGANIZATIONS AND SOCIAL SYSTEMS

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Professional areas of application in psychology
  • Features of the psychological professions: professional activities, relationship with other professionals, relationships with organizations/agencies, professional path
  • Psychologist’s professional skills

Applying knowledge and understanding

  • Application of psychological skills in professional practice
  • Use of psychological theories in professional practice
  • Design of a formative and professional path

Making judgements

  • Ability to plan or envision one’s own professional path by reflecting on personal skills and analyzing the requirements of different professional profiles.

Communication skills

  • Ability to report, through a personal written piece, the outcomes of reflections on one’s own professional path and how the initial assumptions have evolved.
  • Ability to work in a team and engage with colleagues in order to re-elaborate the emerging themes through a group project.

Learning skills

  • Reflective ability concerning one’s educational and professional journey.
  • Recognition and use of personal and social resources in support of professional practice.
  • Ability to analyze testimonies by identifying both cross-cutting elements and distinct specificities.
  • Ability, upon completion of the course, to continue independently exploring other professional areas not covered in class, applying the same method.
  • Development of critical thinking skills aimed at selecting valid training opportunities aligned with one’s professional goals.

Contents

An overview of the professional area of psychology will be provided, considering how psychological professions have developed in Italy.

Professional psychologists will be invited to the workshop to expose the students their experience and to interact with them. The aim is to give to the students the chance to understand the activities psychologists are involved every day, the skills they need and the obstacles they meet.

During the workshop, students will think about their formative and professional path and will consider the opportunities and obstacles they have.

Detailed program

  1. Representation of psychological professions among students
  2. Professional areas of application of psychology
  3. The professional activities and tasks of psychologists in different areas and deriving responsibilities
  4. The skills they need to carry out these activities
  5. The use of psychological theories in everyday practice
  6. The specificity of the psychologist and relationship with other professionals
  7. The relationship with the membership organization, with external organizations and with social context
  8. Resources and obstacles in the formative and professional pat

Prerequisites

A good knowledge of the basis of psychology (mandatory and optional courses) enables a more aware use of the course contents.

Teaching methods

Discussions, testimonies, group works, elaboration of written reflection (interactive delivery mode)

Assessment methods

The final examination will be a written paper about individual and group reflections on psychological competencies, personal representations of the psychological professions and the topics discussed during the testimonies. During the last lesson, there will be feedback on the papers, which will be the subject of discussion in the group and with the lecturer.

Textbooks and Reading Materials

None

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • HB
    Helene Bertolini
  • IF
    Ivana Frigione
  • MG
    Michela Ghelfi
  • CM
    Claudia Meroni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics