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  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Social Psychology of Groups in Work-Contexts
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Psychology of Groups in Work-Contexts
Course ID number
2526-2-E2401P118
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Area di apprendimento

Contenuti teorici e competenze per descrivere e modificare le relazioni tra gli individui e i processi psicosociali sottostanti ai gruppi, alle organizzazioni e ai sistemi sociali.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Approcci teorici e metodologici della psicologia nello studio delle relazioni fra gruppi
Processi cognitivi, emotivi e motivazionali implicati nelle relazioni fra gruppi
Ricerca empirica nello studio delle relazioni intergruppi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Analisi critica delle ricerche sulle relazioni fra gruppi
Progettazione di ricerche sulle relazioni fra gruppi

Autonomia di giudizio
Potenziamento delle capacità di analisi critica (considerando anche i contesti globali in evoluzione) attraverso la lettura, guidata o autonoma, di articoli scientifici e la partecipazione a discussioni di gruppo

Abilità comunicative
Sviluppo della capacità di comunicare in modo chiaro e consapevole informazioni, idee, problemi e soluzioni a interlocutori specialisti e non specialisti e in diversi contesti formativo-lavorativi.

Capacità di apprendere
Sviluppo della capacità di proseguire il proprio percorso di studio in modo autonomo, rafforzato da una maggiore consapevolezza critica e da una rinnovata sensibilità teorico-concettuale e metodologica.

Contenuti sintetici

Il corso intende fornire gli strumenti teorici e metodologici utili alla comprensione delle relazioni intergruppi secondo una prospettiva psico-sociale. Particolare attenzione sarà dedicata alle più recenti teorie che spiegano la genesi e la riduzione di stereotipi e pregiudizi intergruppi, anche attraverso l’analisi e discussione di recenti ricerche.

Programma esteso

  • Stereotipi: Processi di attivazione e inibizione
  • Il Pregiudizio: Basi cognitive e motivazionali
  • Forme tradizionali e moderne di pregiudizio
  • Tipi di pregiudizio (e.g., pregiudizio etnico, pregiudizio sessuale, sessismo)
  • Misurare il pregiudizio
  • Ridurre il conflitto fra gruppi: Dal contatto alle strategie basate sulla categorizzazione

Prerequisiti

Nessuno in particolare. Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia Sociale consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

28 lezioni (56 ore, 8 CFU) in presenza in aula.
Il corso si basa su un metodo didattico prevalentemente erogativo (lezioni frontali).
I metodi didattici includono anche discussioni ed esercitazioni pratiche. Tutto il materiale sarà reso disponibile sul sito e-learning del corso.
Il corso è erogato in lingua italiana.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento sarà effettuata attraverso una prova orale volta ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e metodologiche. La prima domanda è comune a tutti i partecipanti e determina la prosecuzione o meno della prova orale. Le risposte a ciascuna domanda saranno valutate in termini di correttezza delle risposte, capacità di argomentazione, sintesi, creazione di collegamenti tra i diversi ambiti, e lettura critica dei fenomeni presentati.

Testi di riferimento

Brambilla, M., & Sacchi, S. (2022). Psicologia Sociale del Pregiudizio. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Gli studenti Erasmus possono contattare il docente per concordare una bibliografia alternativa e sostenere l'esame in lingua inglese.

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
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Learning area

Knowledge and skills useful to understand and change the relations among individuals; psychosocial processes underlying groups, organizations and social systems.

Learning objectives

Knowledge and understanding
Theories and methods in intergroup relations
Cognitive, affective, and motivational processes in intergroup relations
Basic and applied research on intergroup relations

Applying knowledge and understanding
Critical review of scientific research
Design research projects on intergroup relations

Making judgements
Enhancement of critical thinking skills, taking into account evolving global contexts, through both guided and independent reading of scientific articles and active participation in group discussions

Communication skills
Enhancement of the ability to communicate clearly and effectively with both specialist and non-specialist audiences across diverse contexts.

Learning skills
Development of the ability to pursue one’s academic path independently, supported by enhanced critical awareness and a renewed sensitivity to theoretical, conceptual, and methodological framework

Contents

The purpose of the course is to develop an understanding of stereotyping, prejudice, and discrimination through examining social psychological theories and research. To this end, the course will review state-of-the-art developments in theory and research on prejudice and stereotyping.

Detailed program

  • Stereotyping: automatic and controlled components
  • Prejudice: cognitive and motivational components
  • Contemporary forms of prejudice: aversive, ambivalent, and subtle prejudice
  • Racial Bias, Sexual prejudice, and Sexism
  • Measuring prejudice: direct and indirect measures
  • Reducing intergroup conflict: direct and indirect contact; strategies based on categorization

Prerequisites

None in particular. However, a good knowledge of the foundations of social psychology enables a more informed understanding of the course contents.

Teaching methods

28 lectures (56 hours, 8 ECTS) in-person in the classroom. The course primarily employs a lecture-based teaching method. Teaching methods also include discussions and practical exercises. All course materials will be available on the e-learning platform. The course is taught in Italian.

Assessment methods

Oral test. Questions are aimed at assessing the effective acquisition of both theoretical knowledge and methodological skills. The first question is the same for all students and determines whether the oral test will continue. The answers to each question will be evaluated in terms of correctness of the answers, argumentative capacity, synthesis, ability to form links among the different areas, and the ability to critically present the phenomena.

Textbooks and Reading Materials

Brambilla, M., & Sacchi, S. (2022). Psicologia Sociale del Pregiudizio. Milano: Raffaello Cortina Editore

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Brambilla
    Marco Brambilla

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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