Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Audiovisual Communication
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Audiovisual Communication
Course ID number
2526-2-E2004P019
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

3: Tecniche, strumenti e tecnologie della comunicazione.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • La comunicazione attraverso il supporto audiovisivo.
  • Tecniche di produzione audiovisiva.
  • Tipi di comunicazione audiovisiva.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Saper usare il linguaggio tecnico.
  • Saper valutare la fattibilità di una produzione audiovisiva.
  • Saper realizzare un prodotto audiovisivo comunicativo.

Autonomia di giudizio

  • Analisi critica di un prodotto audiovisivo.
  • Capacità di interpretazione .

Abilità comunicative

  • Capacità di comunicazione chiara e precisa a interlocutori diversi lungo la filiera produttiva di un prodotto audiovisivo.
  • Capacità di ascolto e di lavoro in team nello sviluppo di un progetto.

Capacità di apprendere

  • Capacità di utilizzare le competenze acquisite per sviluppare professionalità e progettualità in un percorso di studi e lavorativo che può toccare diversi settori della comunicazione.

Contenuti sintetici

Uno specifico linguaggio audiovisivo può influenzare in maniera sostanziale ogni progetto: dal giornalismo alla comunicazione. Durante il corso si prenderà confidenza con le fasi di preproduzione, produzione e post produzione di un progetto video e le scelte (di stile e contenuto) che comportano.

In particolare, durante il corso, si analizzeranno gli elementi che compongono il linguaggio della comunicazione audiovisiva. Attraverso casi studio commentati in aula, e attraverso esercitazioni pratiche sul campo, si prenderà confidenza con gli strumenti necessari per saper ricostruire l'unità spazio-temporale di una scena, utilizzando specifiche scelte a livello di composizione-immagine, di ripresa, e di montaggio, per creare significati narrativi.

Verranno sperimentate in aula tecniche di ripresa e di montaggio video fino ad arrivare alla costruzione di un progetto simulato in aula.

Programma esteso

  1. Leggere una scena: la grammatica e il linguaggio del video.
  2. Macro-linguaggio e micro-linguaggio: come ricostruire l'unità spazio temporale di una scena o di una sequenza video.
  3. La progettazione di un contenuto video.
  4. La composizione dell'immagine.
  5. Raccordi e strumenti del montaggio "invisibile".
  6. Tecniche di ripresa.
  7. Tecniche di video-editing.
  8. Progetto finale.

Prerequisiti

Non sono richiesti prerequisiti specifici. Il corso affronta le tecniche di ripresa e montaggio dalle basi.

Metodi didattici

Discussioni in classe, con proiezione e commento di case history specifiche. Attività pratiche singole e di gruppo. Progetto di gruppo finale.
Il corso si configura come laboratorio: combina lezioni frontali ad attività laboratoriali ed esercitazioni supervisionate dal docente.
Ore di didattica erogativa: 9.
Ore di didattiva interattiva: 15.
Non è prevista attività didattica da remoto.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Verrà valutato un elaborato singolo o di gruppo realizzato in aula. È richiesta la partecipazione attiva ad almeno il 75% delle lezioni.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning area

3: Techniques, tools, and technologies of communication.

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Communication through audiovisual means.
  • Techniques of audiovisual production.
  • Types of audiovisual communication.

Applying knowledge and understanding

  • Mastering the technical language.
  • Ability to evaluate the feasibility of an audiovisual production.
  • Ability to create an audiovisual product with communicative purposes.

Independent Judgment

  • Critical analysis of an audiovisual product.
  • Ability to interpret and evaluate content.

Communication Skills

  • Ability to communicate clearly and accurately with different stakeholders throughout the production chain of an audiovisual product.
  • Ability to listen and work collaboratively in the development of a project.

Learning Skills

  • Ability to apply acquired knowledge and skills to develop professionalism and design capabilities in an academic and professional path that may involve various sectors of the communication field.

Contents

A specific audiovisual language can significantly influence any project, from journalism to communication. During the course, students will become familiar with the phases of pre-production, production, and post-production of a video project, along with the stylistic and content choices these entail.

In particular, the course will examine the elements that make up the language of audiovisual communication. Through case studies discussed in class and hands-on field exercises, students will become familiar with the tools needed to reconstruct the spatial and temporal unity of a scene, using specific choices in image composition, cinematography, and editing to create narrative meaning.

Video recording and editing techniques will be practiced in the classroom, culminating in the creation of a simulated project.

Detailed program

  1. Reading a Scene: the grammar and language of video
  2. Macro-Language and Micro-Language: reconstructing the spatial and temporal unity of a scene or video sequence
  3. Designing a video content
  4. Image composition
  5. Continuity and tools of "classic" editing
  6. Cinematography techniques
  7. Video editing techniques
  8. Final project

Prerequisites

No specific prerequisites are required. The course covers filming and editing techniques starting from the basics.

Teaching methods

In-class discussions with screenings and analysis of specific case studies. Individual and group practical activities. Final group project.
The course combines lectures with hands-on workshops and supervised exercises.
Hours of lecture-based teaching: 9.
Hours of interactive teaching: 15.
No remote learning activities are planned.

Assessment methods

An individual or group project completed in class will be evaluated. Active participation in at least 75% of the lessons is required.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information regarding the teaching materials will be published on the e-learning page associated with the course.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Carlo Fumagalli
    Carlo Fumagalli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics