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Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. International Economics - Economia Internazionale [F5603M - F5602M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Industrial Organization
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Industrial Organization
Course ID number
2526-2-F5602M014
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Il corso, erogato in presenza e articolato in 56 ore di didattica frontale (lezioni e esercitazioni), fornisce un’introduzione aggiornata e di livello avanzato alla moderna economia industriale, con un taglio applicato e orientato all’analisi microeconomica del comportamento strategico delle imprese operanti in mercati imperfettamente competitivi.

L’obiettivo principale è quello di sviluppare le conoscenze e le competenze necessarie per comprendere le decisioni delle imprese dotate di potere di mercato, con particolare attenzione al cosiddetto marketing mix (scelte di prezzo, prodotto, promozione e distribuzione), nonché alle implicazioni di tali scelte in termini di benessere collettivo e agli strumenti di politica pubblica orientati alla tutela della concorrenza.

L’analisi è condotta con rigore teorico, ma orientata all’applicazione pratica, anche attraverso la discussione di casi studio. L’impostazione del corso mira a sviluppare una comprensione critica delle strategie d’impresa e della loro interazione con il contesto competitivo e istituzionale.

Le esercitazioni, svolte individualmente e discusse in aula, costituiscono parte integrante del percorso formativo e sono finalizzate a consolidare l’apprendimento dei modelli teorici e delle tecniche analitiche.

Al termine del corso, lo studente sarà in grado di:

Conoscere e comprendere i principali modelli teorici dell’economia industriale contemporanea.

Comprendere il funzionamento dei mercati imperfettamente competitivi e le strategie delle imprese.

Applicare i modelli teorici e il linguaggio dell’economia industriale all’analisi di problemi concreti, teorici ed empirici, rilevanti per l’attività professionale o di ricerca.

Valutare criticamente le scelte strategiche delle imprese in diversi contesti di mercato, anche in relazione agli effetti distributivi e di efficienza.

Ci si attende inoltre che sia in grado di comunicare con chiarezza, utilizzando il linguaggio proprio dell'economia industriale, i risultati dell’analisi economica di settori industriali a interlocutori specialisti e non specialisti.

E che sia in grado di approfondire in autonomia modelli e temi più specifici non trattati nel corso, anche in vista di sviluppi professionali o di studio successivi.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire un'introduzione avanzata e aggiornata alla teoria dell'organizzazione industriale, compatibilmente con il tempo a disposizione.

Programma esteso

  • Il comportamento dei consumatori: il sistema di domanda di consumo (sostituti e complementi) e gli associati indicatori di benessere.
  • Le imprese in mercati competitivi ed il pricing in monopolio.
  • Competizione imperfetta statica: duopoli/oligopoli price (Bertrand) e quantity (Cournot) setting, complementi e sostitui strategici.
  • Aspetti dinamici della competizione imperfetta: modelli à la Stackelberg, leader e follower, vantaggi della prima o della seconda mossa, concorrenza monopolistica e entrata.
  • Fonti del potere di mercato: la differenziazione del prodotto orizzontale (Hotelling), verticale e per varietà.
  • Costi di entrata endogeni, concentrazione di mercato e oligopoli naturali.

Prerequisiti

E’ importante che gli studenti abbiano familiarità coi metodi della microeconomia, con l'algebra e il calcolo differenziale di base e la teoria dei giochi. Lo studente ideale dovrebbe aver già seguito un corso di economia industriale.

Metodi didattici

Lezioni frontali (didattica erogativa): lo svolgimento in classe di esercizi coprirà circa il 20% del tempo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto finale basato su 2 esercizi e una domanda aperta. Non sono previste prove intermedie.

Testi di riferimento

Paul Belleflamme e Martin Peitz, Industrial Organization- Markets and Strategies, Cambridge University Press, (seconda edizione) 2015, capitoli 1-5 (esclusa sezione 5.4), capitolo 6: paragrafi 6-1 e 6-2 (sino a p. 145).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

The course consists of 56 hours of in-person teaching, including both traditional lectures and classroom exercises. It provides an up-to-date and advanced introduction to modern industrial organization, with an applied microeconomic perspective.

The course equips students with the analytical tools needed to understand the behavior of firms with market power. In particular, it examines strategic decisions related to the marketing mix—pricing, product design, promotion, and distribution—within imperfectly competitive markets. It also explores how firms adapt to different market environments, the welfare implications of their strategies for various economic agents, and the role of public policy in fostering market competition.

The theoretical framework is complemented by rigorous analytical reasoning and supported by real-world applications, including brief discussions of case studies.

Solving the exercises at the end of each chapter of the textbook is an essential part of the learning process. These exercises are to be completed individually and will be discussed during class sessions (solutions are provided at the end of the textbook).

By the end of the course, students are expected to:

Acquire knowledge and a solid understanding of the key models of modern industrial organization.

Understand how imperfect markets operate and how firms behave strategically.

Applying knowledge and understanding

Apply theoretical models and technical language to analyze real-world and empirical problems in industrial sectors, making welfare judgements

Critically assess firm behavior and strategic choices in different market contexts, with particular attention to efficiency and distributional outcomes.

It is also expected that students will be able to clearly communicate the results of economic analysis using appropriate formal and verbal tools, both to specialists and non-specialists. And that they will be able to independently explore and deepen their understanding of advanced topics and models not covered in the course, in view of further study or professional development.

Contents

The course aims to provide an extensive and up-to-date introduction to modern industrial organization, within the time limits imposed by a semester of teaching.

Detailed program

  • Consumer behaviour: demand systems (substitutes and complements) and welfare measures.
  • Firms in perfectly competitive markets and monopoly behaviour.
  • Static Imperfect Competition: duopoly/oligopoly price (Bertrand) and quantity (Cournot) setting, strategic complements vs strategic substitutes.
  • Aspects of Dynamic Imperfect Competition: Stackelberg models, leaders vs followers, first or second-move advantages, monopolistic competition and entry.
  • Sources of Market Power: horizontal (Hotelling) vs vertical product differentiation, and variety differentiation.
  • Endogenous entry costs, market concentration and natural oligopoly.

Prerequisites

It is important that students are familiar with microeconomic thinking and elementary methods of algebra, calculus and game theory. The ideal student should have already taken an industrial economics course at the undergraduate level.

Teaching methods

Conventional lectures: exercises will be discussed in approximately the 20% of the total teaching time.

Assessment methods

Written final test (two exercises and one open question). No partial/intermediate exams.

Textbooks and Reading Materials

Paul Belleflamme and Martin Peitz, Industrial Organization- Markets and Strategies, Cambridge University Press, (second edition) 2015, chapters 1-5 (except section 5.4). chapter 6: sections 6.1 and 6-2 (up to p. 145).

Semester

First Semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • PB
    Paolo Bertoletti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

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