Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. International Economics - Economia Internazionale [F5603M - F5602M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Games and Strategic Behaviour
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Games and Strategic Behaviour
Course ID number
2526-2-F5602M017
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è un’introduzione a diversi argomenti di teoria dei giochi APPLICATA. L’obiettivo e di dotare gli studenti di strumenti essenziali per analizzare argomenti di teoria dell’informazione e del comportamento strategico, nonché per mostrare come si possono formulare ed analizzare modelli strategici per un’ampissima varietà di problemi.
Alla fine dell’insegnamento, lo studente dovrebbe essere in grado di formalizzare le situazioni di interazione strategica, con particolare attenzione al ruolo svolto dall’informazione, e di determinare il comportamento strategico e quindi il plausibile esito dell’interazione stessa. In questo modo, lo studente dovrebbe arrivare a comprendere il ruolo cruciale svolto dalle istituzioni sociali per determinare le conseguenze del comportamento strategico in termini di efficienza, equità e sostenibilità.

Contenuti sintetici

  1. Comportamento razionale in condizioni di certezza e di incertezza
  2. Rappresentazioni di giochi: forma estesa, forma strategica e giochi Bayesiani
  3. Equilibri di Nash e raffinamenti in forma estesa con applicazioni
  4. Equilibri di Nash e raffinamenti in forma strategica con applicazioni
  5. Modelli di contrattazioni e applicazioni

Programma esteso

  1. Comportamento razionale in condizioni di incertezza
  2. Giochi in forma estesa
  3. Giochi in forma strategica
  4. Giochi Bayesiani
  5. Razionalità Bayesiana e Razionalizzabilità
  6. Equilibri di Nash e di Bayes Nash
  7. Calcolo degli equilibri di Nash e di Bayes Nash
  8. Applicazioni nei giochi in forma strategica
  9. Equilibri nei giochi in forma estesa
  10. Razionalità sequenziale
  11. Equilibri Bayesiani Perfetti Deboli
  12. Equilibri Sequenziali
  13. Raffinamenti degli equilibri sequenziali
  14. Raffinamenti degli equilibri sequenziali e giochi di segnalazione

Prerequisiti

Economia e matematica di base

Metodi didattici

Lezioni, esercizi, esperimenti on line e presentazioni di gruppo degli studenti. Il 30% delle lezioni sarà svolto online in modalità interattiva (sincrona).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Ci sono due modalità di valutazione, una per frequentanti e una per non frequentanti

La valutazione degli studenti frequentanti sarà basata sulla media ponderata tra

  1. Uno scritto di presentazione di un paper di ricerca da scegliere tra quelli proposti in diversi ambiti, per
    abituare gli studenti a leggere e presentare la ricerca avanzata (20%)
  2. tre compiti da svolgere a casa, così che gli studenti imparano a risolvere semplici modelli di teoria dei giochi lavorando in gruppo (20%)
  3. Una prova scritta finale consistente in un esercizio diviso in più punti al fine di testare la capacità di applicare gli strumenti appresi nel corso (60%).

Per gli studenti non frequentanti è prevista solo la prova finale consistente in un esercizio diviso in più punti al fine di testare la capacità di applicare gli strumenti appresi nel corso.

La frequenza è molto caldamente suggerita.

Testi di riferimento

  1. Jurgen Eichberger, Game Theory for Economists, Academic Press,1993.
  2. P. K. Dutta, Strategies and Games, The MIT Press, 1999 = D.
  3. H. S. Bierman – L. Fernandez, Game Theory with Economic Applications, Addison Wesley Publishing
    Company, F.
  4. Note del docente
  5. Lavori originali.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

This course is an introduction to topics in APPLIED game theory. Its objective is to equip the students with tools essential to study the economics of information and strategic behaviour and to set up and solve a wide range of micro and macroeconomic problems.
At the end of the course, students are expected to be able to formalize situations of strategic interaction, with specific attention to the role of information in determining strategic behaviour, and consequently the likely outcome of strategic interaction itself. In this way, students should be able to understand the crucial role of institutions in determining the effects of strategic behaviour in terms of efficiency, equity, and sustainability

Contents

  1. rational behavior both under certainty and under uncertainty
  2. game representations: extensive form, strategic form and Bayesian games
  3. Nash equilibria and refinements in extensive form, with applications
  4. Nash equilibria and refinements in strategic form, with applications
  5. Bargaining models and applications

Detailed program

  1. Rational Behavior under Uncertainty
  2. Extensive Form Games
  3. Strategic Forms Games
  4. Bayesian Games
  5. Bayesian Rationality and Rationalizability
  6. Nash and Bayes Nash Equilibria
  7. Calculation of Nash Equilibria
  8. Applications in Strategic Form Games
  9. Equilibria in extensive form games
  10. Sequential rationality in imperfect information games
  11. Weak Perfect Bayesian Equilibria
  12. Sequential Equilibria
  13. Refinements of Sequential Equilibria
  14. Sequential Equilibria and signaling games.

Prerequisites

Basic economics and mathematics

Teaching methods

Lectures, exercises, online experiments, and students’ group presentations. 30% percent of the lectures will be online, directly interacting with students.

Assessment methods

There are two assessment methods, for attending and non-attending students.
For attending students, the final evaluation is the weighted average between

  1. a short paper to present a scientific work to be chosen among different possible topics, so that the students experiment with reading, understanding, and presenting advanced research in game theory
  2. three homework, to practice the concept presented in the lectures, possibly in groups
  3. a final written examination consisting of an exercise to test the student's capability of solving specific game
    theory models.

For non-attending students, the final evaluation will be based on a written examination to test the students'
capability of solving specific game theory models.

The students are strongly suggested to attend the course.

Textbooks and Reading Materials

  1. Jurgen Eichberger, Game Theory for Economists, Academic Press,1993.
  2. P. K. Dutta, Strategies and Games, The MIT Press, 1999 = D.
  3. H. S. Bierman – L. Fernandez, Game Theory with Economic Applications, Addison Wesley Publishing
    Company, 1993 = B-F.
  4. Lecture notes
  5. Original papers

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Mario Roberto Gilli
    Mario Roberto Gilli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics