Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Anthropology of South and Southeast Asia
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Anthropology of South and Southeast Asia
Course ID number
2526-2-F0101R075
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Culture e società dell’Asia Merdidionale e del Sud-Est Asiatico

Argomenti e articolazione del corso

Il corso tratterà un aspetto fondamentale nella costruzione delle società moderne, locali e/o nazionali nell'Asia Meridionale e nel Sud-Est asiatico: le pratiche di welfare e dono nelle loro forme tradizionali e contemporanee, che vanno dalla solidarietà ai rapporti gerarchici di aiuto, ospitalità e lavoro. Il dono e il “dare” saranno esaminati nella loro dimensione simbolica, ad esempio nelle varie visioni religiose del mondo, nonché nella loro iscrizione nelle economie morali.

  1. Prima parte: introduzione all'analisi di Erica Bornstein sul dono e la filantropia in India come esempio di prisma che può essere utilizzato come interpretazione generale al di là del caso indiano. Ogni capitolo del libro Disquieting gifts sarà letto e discusso in classe. La visione di film etnografici costituirà la base per ulteriori discussioni.

  2. Seconda parte :introduzione generale al Sud-Est asiatico come regione dal punto di vista storico e geopolitico, concentrandosi sulla transizione dell'Indonesia dai regni indù-buddisti ai sultanati e allo Stato indonesiano moderno. Verranno letti e discussi in classe vari articoli e altri documenti. Tra questi figura una lettura classica dell'antropologia:
    Lettura classica: Clifford Geertz, Intepretazione di culture, Bologna, Il Mulino 1987
    Capitoli 4, 5, 6, 10 e 11

  3. Terza parte: esempi di studi sul welfare formale e le reti di solidarietà informali, la povertà giovanile e le imprese umanitarie in Indonesia. Verranno presentate e analizzate ricerche specifiche (vedi bibliografia). Per quanto riguarda l'aiuto post-catastrofe, saranno affrontati alcuni concetti fondamentali quali il trauma, la resilienza, la ricostruzione e la riabilitazione sociale e individuale, la condizione di vittima, la transizione tra vittimismo e povertà “ordinaria”, il welfare informale, con un focus specifico sullo studio dell'infanzia e della gioventù. Particolare attenzione sarà dedicata alle visioni del futuro. Sebbene le etnografie presentate nel corso riguardino l'Indonesia, gli argomenti trattati includono autori fondamentali nell'approccio antropologico.
    Verso la fine del corso, saranno presentati due progetti di ricerca da parte di studiosi invitati.

Lingua. Il corso si terrà in inglese e/o italiano a seconda della composizione della classe. Agli studenti Erasmus sarà riservata un'attenzione particolare. Gli studenti che non parlano correntemente l'inglese possono comunque partecipare al corso e scegliere una parte della bibliografia in italiano.

Obiettivi

Il corso mira a promuovere:
Conoscenze:
· Sviluppare conoscenze di base e comprensione delle relazioni di welfare in Asia, con particolare attenzione al Sud-Est asiatico.
· Identificare i concetti fondamentali dello studio antropologico del Sud e del Sud-Est asiatico
· Comprendere e integrare diversi livelli e scale di analisi disciplinare e interdisciplinare.
Capacità di applicare le conoscenze
· Utilizzare la letteratura scientifica nell'analisi delle società contemporanee dell'Asia e del Sud-Est asiatico
· Applicare nozioni e quadri analitici alla comprensione di situazioni concrete reali
· Padroneggiare lo sguardo critico antropologico e la metodologia appropriata all'area.
Comprensione autonoma:
• Comprendere la complessità delle società asiatiche e affrontare i pregiudizi derivanti da idee e preconcetti.
• Valutare le azioni personali e collettive alla luce di una consapevolezza situata.
Capacità di comunicazione:
• Esprimere idee, conoscenze e argomentazioni in modo chiaro.
• Scrivere testi e relazioni utilizzando diverse forme di espressione.
• Formulare giudizi fondati, integrando informazioni provenienti da fonti diverse e affidabili.
Capacità di apprendimento:
• Sviluppare e perfezionare metodi di apprendimento, identificando e costruendo autonomamente argomenti e temi di studio.

Metodologie utilizzate

Modalità erogativa 50% lezioni frontali.
50% didattica interattiva: discussione di casi. Visione e discussione di materiale visivo o di altro genere provieniente dal campo di ricerca. Discussione su testi.

Materiali didattici (online, offline)

Il corso si svilupperà grazie a una collaborazione fra docente e studenti sia nella lettura dei testi prescelti, sia nelle proposte di integrazione. I testi consigliati sono presenti in biblioteca. Durante il corso, verranno via via segnalati testi e altri elementi (workshop, attività sperimentali in corso durante la situazione pandemica ecc.) e, a seconda dei casi in esame, alcuni di essi saranno resi disponibili online. Il riferimento sarà comunque il sito del corso.

Programma e bibliografia

Gli studenti dovranno studiare 4 testi menzionati :

  1. Bornstein, E. (2012). Disquieting gifts: humanitarianism in New Delhi. Stanford University Press.

2.1) ITALIANOFONI: Vignato, Silvia. 2020. Le figlie delle catastrofi. Un'etnografia della crescita nella ricostruzione di Aceh. Milano, Ledizioni. (per chi sa l'italiano).
2.2) NON ITALIAN-SPEAKERS
Vignato, S. (2020). “Ganja in the Mountains, Sabu in the Sea”: The Rural Drug Landscape in Aceh, Indonesia. In Living with Drugs (pp. 109-123). ISTE.
Vignato, S. (2017). Orphans, victims and families: An ethnography of children in Aceh. Antropologia, 4(2 NS).
Vignato, S., (2020). Motherly Landscapes: Matrifocality, Marriage, Islam and the Change of Generation in Post-Conflict, Post-Tsunami Aceh, East And west 1, 29-98.

  1. UNO a scelta fra i seguenti testi:
    Smith, Catherine, (2018), Resilience and the Localisation of Trauma in Aceh, Indonesia, NUS Press.
    Nooteboom, G. (2016). Forgotten People: Poverty, Risk and Social Security in Indonesia (p. 324). Brill. Vignato, S., ed. (2017). Dreams of Prosperity: Inequality and Integration in Southeast Asia, Chiang Mai, Silkworm/EFEO
    Stodulka, T. (2016). Coming of Age on the Streets of Java. transcript Verlag.

4 Letture classiche: Clifford Geertz, Intepretazione di Culture, Bologna, Il Mulino 1987, CAP: 4, 5, 6, 10 and 11

Si consiglia VIVAMENTE agli studenti che non frequentano di acquisire uno sguardo storico sulla regione come per es. Church, Peter. 2022 (6th ed.) A Short History of Southeast Asia. London, Wiley.

Modalità d'esame

L'esame mira a valutare la conoscenza degli studenti dei testi inclusi nella bibliografia di riferimento e delle strutture generali illustrate durante le lezioni (per gli studenti che hanno frequentato il corso). È richiesta una buona padronanza degli elementi fondamentali della regione. La partecipazione attiva al corso costituisce un elemento di valutazione. Anche le presentazioni in classe costituiranno un elemento di valutazione.
L'esame consiste in un colloquio (della durata di 10-20 minuti) durante il quale lo studente esporrà parti dei libri di testo e interagirà con l'esaminatore sugli argomenti del corso.

Ulteriori dettagli:
L'esame sarà solo orale.
Esame orale sul contenuto del corso volto a valutare le conoscenze acquisite attraverso lo studio critico dei testi inclusi nel programma d'esame e la partecipazione attiva alle attività proposte durante il corso (solo per gli studenti frequentanti). Non sono previste valutazioni intermedie.
La scelta del colloquio orale come modalità di esame è coerente con gli obiettivi del corso, in quanto consente, grazie a una situazione di dialogo comunicativo, di interagire con lo studente per valutare la sua comprensione critica degli argomenti del corso e la sua capacità di effettuare collegamenti tra teoria e pratica. Non sono previste valutazioni intermedie.
La valutazione si baserà sui descrittori di Dublino: le fasce di livello sono le seguenti

  1. Livello basso (0-17/30): Insoddisfacente
    Conoscenza e comprensione: lo studente dimostra una conoscenza limitata e frammentaria dei testi e degli argomenti trattati, con incomprensioni dei testi proposti.
    Capacità di applicare le conoscenze: incapace di verificare considerazioni generali sugli autori/argomenti esaminati nei testi; in grado di sintetizzare i contenuti dei testi presentati solo in misura molto limitata, incapace di contestualizzarli e confrontarli.
    Autonomia di giudizio: manca di pensiero critico e autonomia di giudizio; dipende esclusivamente dalle informazioni fornite dal docente o dalla bibliografia critica.
    Capacità di comunicazione: l'espressione orale è esitante, approssimativa e stereotipata; dimostra scarsa padronanza del linguaggio specifico della disciplina.
    Capacità di apprendimento: ha una limitata capacità di rielaborare le conoscenze e di metterle in relazione con la propria esperienza; mostra scarsa consapevolezza dell'utilità della disciplina.
  2. Livello medio (18-24/30): Sufficiente - Buono
    Conoscenza e comprensione: lo studente dimostra una conoscenza generale dei testi e degli argomenti trattati, sebbene con alcune lacune, imprecisioni su aspetti specifici ma non essenziali o alcuni fraintendimenti nell'analisi dei testi.
    Capacità di applicare le conoscenze: è in grado, sebbene con qualche difficoltà, di verificare nei testi le considerazioni generali sugli autori/argomenti esaminati, quando sollecitato dai docenti; è in grado di sintetizzare in modo ragionevole i testi presentati, interpretarli, contestualizzarli e confrontarli correttamente.
    Autonomia di giudizio: mostra un'autonomia parziale nel formulare valutazioni critiche, spesso limitate alla ripetizione delle opinioni altrui.
    Capacità di comunicazione: si esprime in modo chiaro e con sufficiente precisione, dimostrando una ragionevole padronanza del linguaggio specifico della disciplina. È consapevole della necessità di utilizzare registri linguistici diversi a seconda della situazione comunicativa.
    Capacità di apprendimento: dimostra una ragionevole capacità di rielaborare le conoscenze e collegarle alla propria esperienza; ha una parziale consapevolezza dell'utilità della disciplina.
  3. Livello elevato (25-30/30): Distinto - Eccellente
    Conoscenza e comprensione: lo studente dimostra una conoscenza approfondita e solida dei testi e degli argomenti trattati; comprende e analizza senza esitazioni i testi proposti.

Orario di ricevimento

To be decided through email.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Cultures and societies of South and Southeast Asia

Topics and course structure

The course will deal with a fundamental aspect in the construction of modern, local and/or national societies in South and Southeast Asia: the practices of welfare and gift both in their traditional and contemporary forms ranging from solidarity to hierarchical relationships of help, hospitality, and work. The gift and “giving” will be examined in its symbolic dimension, for example in various religious world views, as well as in its inscription in moral economies.
The course will deal with a fundamental aspect in the construction of modern, local and/or national societies in Southeast Asia: the practices of welfare and gift both in their traditional and contemporary forms ranging from solidarity to hierarchical relationships of help, hospitality, and work. The gift and “giving” will be examined in its symbolic dimension, for example in various religious world views, as well as in its inscription in moral economies.

  1. First section: Erica Bornstein's analysis of gift and philanthropy in India as an example of the prism that can be used as a general interpretation beyond the Indian case. Each chapter of the book Disquieting gifts is going to be read and discussed in class. The vision of ethnographic films will constitute a basis for further discussion.
  2. Second section : general introduction of Southeast Asia as a region in its historical and geo-political aspect focusing on the Indonesian transition from Hindu-Buddhist kingdoms to sultanates and the modern Indonesian state. Various articles and other documents will be read and discussed in the classroom. This includes a classical reading in anthropology:
    **Classical reading: Clifford Geertz, The interpretation of Cultures, New York, Basic Books 1973
    Chapter 4, 5, 6, 10 and 11
  3. Third section: case studies of welfare, youth and the humanitarian enterprises in Indonesia**** . Specific research will be presented and analysed (see reading list). Regarding post- catastrophe help, some fundamental notions are going to be approached such as trauma, resilience, social and individual reconstruction and rehabilitation, the condition of victimhood, the transition between victimhood and “ordinary” poverty, informal welfare as well as a specific focus on the study of childhood and youth. A special attention is going to be paid to visions of future. Although the ethnographies presented in the course concern Indonesia , the topics include fundamental authors in the anthropological approach.

Language. The course will be held in English and/or Italian depending on the composition of the class. Erasmus students are provided with special attention. Students who are not fluent in English can nevertheless participate to the course and choose a part of the reading list in Italian.

Objectives

The course aims to promote:
Knowledge:
· Develop basic knowledge and understanding of welfare relationships in Asia, with a special focus on Southeast Asia.
· Identify core notions in the anthropological study of South and Southeast Asia
· Understand and integrate different scales and levels of disciplinary and interdisciplinary analysis.
Ability to apply knowledge
· Use scientifice litterature in the analysis of contemporary Asian and Sooutheast Asian societies
· Apply notions and analytical frameworks in the understandiung of actual conrete situations
· Master the antnthropological critical look and appropriate area methodology.
Autonomous understanding:
• Understand the complexity of societies in Asia and deal with the bias originated from given ideas and prejudices..
• Evaluate personal and collective actions in the light of a situated awareness.
Communication skills:
• Express ideas, knowledge, and arguments clearly.
• Write texts and reports, using different forms of expression.
• Formulate well-founded judgments, integrating information from different and reliable sources.
Learning skills:
• Develop and refine learning methods, identifying and constructing study topics and subjects independently.

Methodologies

50% Lectures. In-classroom discussion of texts, video or otherwise produced fieldwork materials.
50% Interactive learning. Shared readings. Autonomous suggestions coming from the students are welcome. Depending on the availability, a few researchers will be invited to present their researches.

Online and offline teaching materials

The course relies on an active collaboration between the teacher and the students both in reading and discussing shared texts and in evaluating original suggestions coming from the students. According to different inputs coming, among others, from the actualities of Southeast Asia, some materials will be made available online. The students will have the possibility to present in classroom chosen texts from the reading list and/or from the classroom materials. The course website is to be considered as the main reference for exchange and communication on the course. All the texts in the reading list are available in the University Library.

Programme and references

Reading list

  1. Bornstein, E. (2012). Disquieting gifts: humanitarianism in New Delhi. Stanford University Press.
  2. 2.1) ITALIAN SPEAKERS: Vignato, Silvia. 2020. Le figlie delle catastrofi. Un'etnografia della crescita nella ricostruzione di Aceh. Milano, Ledizioni. (for Italian speakers).
    2.2) NON-ITALIAN SPEAKERS
    Vignato, S. (2020). “Ganja in the Mountains, Sabu in the Sea”: The Rural Drug Landscape in Aceh, Indonesia. In Living with Drugs (pp. 109-123). ISTE.
    Vignato, S. (2017). Orphans, victims and families: An ethnography of children in Aceh. Antropologia, 4(2 NS).
    Vignato, S., (2020). Motherly Landscapes: Matrifocality, Marriage, Islam and the Change of Generation in Post-Conflict, Post-Tsunami Aceh, East And west 1, 29-98.
  3. The students will choose one of the following texts/group of texts:
    Smith, Catherine, (2018), Resilience and the Localisation of Trauma in Aceh, Indonesia, NUS Press.
    Nooteboom, G. (2016). Forgotten People: Poverty, Risk and Social Security in Indonesia (p. 324). Brill.
    Vignato, S., ed. (2017). Dreams of Prosperity: Inequality and Integration in Southeast Asia, Chiang Mai, Silkworm/EFEO
    Stodulka, T. (2016). Coming of Age on the Streets of Java. transcript Verlag.
    4 Classical reading: Clifford Geertz, The interpretation of Cultures, New York, Basic Books 1973 Chapter 4, 5, 6, 10 and 11

Non attending students are STRONGLY ADVISED to acquire a sounder picture of the area studies through the study of materials available on the course homepage as well as of an integrative text such as Church, Peter. 2022 (6th ed.) A Short History of Southeast Asia. London, Wiley.

Assessment methods

The exam aims to assess the students’ knowledge of the texts included in the reference list as well as of the general frames explained during the lessons (for students who have attended the course). A good command of the basic elements of the region is expected. The active participation to the course is an element of evaluation. In-classroom presentations will also be an element of evaluation.
The examination consists of an interview (between 10 and 20 minutes) during which the student will expose parts of the textbooks and interact with the examiner on the topics of the course.

Further details:
The exam will be oral only.
Oral exam on the course content aimed at assessing the knowledge acquired through critical study of the texts included in the exam program and active participation in the activities proposed during the course (for attending students only). There will be no ongoing assessments.
The choice of an oral interview as the examination method is consistent with the objectives of the course, as it allows, thanks to a communicative dialogue situation, interaction with the student to assess their critical understanding of the course topics and the connection between theory and practice. There will be no ongoing assessments.
Assessment will be based on the Dublin Descriptors: the level bands are as follows

  1. Low Level (0-17/30): Unsatisfactory
    Knowledge and Understanding: The student demonstrates limited and fragmentary knowledge of the texts and topics covered, with misunderstandings of the texts proposed.
    Ability to apply knowledge: unable to verify general considerations on the authors/topics examined in the texts; able to summarize the contents of the texts presented only to a very limited extent, unable to contextualize and compare them.
    Autonomy of judgment: lacks critical thinking and autonomy of judgment; depends exclusively on information provided by the instructor or the critical bibliography.
    Communication Skills: oral expression is halting, approximate, and stereotyped; shows poor command of the specific language of the discipline.
    Learning Skills: has limited ability to rework knowledge and relate it to their own experience; shows little awareness of the usefulness of the discipline.
  2. Average Level (18-24/30): Sufficient - Good
    Knowledge and Understanding: The student demonstrates a general knowledge of the texts and topics covered, albeit with some gaps, inaccuracies on specific but non-essential aspects, or some misunderstandings in the analysis of the texts.
    Ability to Apply Knowledge: is able, albeit with some difficulty, to verify in the texts the general considerations on the authors/topics examined, when prompted by the teachers; is able to summarize the texts presented in a reasonable manner, interpret them, contextualize them, and compare them correctly.
    Autonomy of Judgment: shows partial autonomy in formulating critical evaluations, often limited to repeating the opinions of others.
    Communication skills: expresses themselves clearly and with sufficient precision, demonstrating a reasonable command of the specific language of the discipline. Is aware of the need to use different linguistic registers depending on the communicative situation.
    Learning skills: demonstrates a reasonable ability to rework knowledge and link it to their own experience; has a partial awareness of the usefulness of the discipline.
  3. High Level (25-30/30): Distinguished - Excellent
    Knowledge and Understanding: The student demonstrates in-depth and solid knowledge of the texts and topics covered; understands and analyzes the proposed texts without hesitation.

Office hours

To be decided through email.

Programme validity

Two years

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • SV
    Silvia Vignato

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics