Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Optometry and Vision Science [F1702Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Virtual and Augmented Reality Technologies
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Virtual and Augmented Reality Technologies
Course ID number
2526-2-F1702Q015-F1702Q01502
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Virtual and Augmented Reality

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivi di Apprendimento Specifici (LO)
Al termine del modulo, uno studente che abbia completato con successo il corso avrà acquisito:

  1. Conoscenza e Comprensione
    Gli studenti dimostreranno conoscenza e comprensione del ruolo dell'occhio e del sistema visivo in relazione agli ambienti di realtà virtuale e aumentata, inclusi i problemi optometrici associati a queste tecnologie. Saranno in grado di comprendere la differenza tra vedere e percepire, con particolare riferimento alla tassonomia delle illusioni visive.
  2. Applicazione della Conoscenza e Comprensione
    Gli studenti impareranno a calcolare le richieste visive specifiche degli ambienti di realtà virtuale o aumentata in relazione all'accomodazione e alla visione binoculare. Saranno in grado di sviluppare ambienti percettivamente realistici grazie alla conoscenza di alcuni elementi base della percezione visive, come il problema delle costanze delle percezione.
  3. Capacità di Giudizio
    Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di valutare criticamente le caratteristiche optometriche degli individui e la loro idoneità a operare con successo in ambienti di realtà virtuale o aumentata.
  4. Capacità di Apprendimento
    Il corso fornirà agli studenti le competenze necessarie per esplorare e analizzare in modo autonomo la letteratura optometrica e di scienze della visione relativa alla realtà virtuale e aumentata.

Contenuti sintetici

Il modulo affronterà il ruolo del sistema visivo negli ambienti di realtà virtuale e aumentata, esplorando anche le applicazioni delle tecnologie VR e AR in optometria e nelle scienze della visione.

Programma esteso

Lezioni

  1. Il sistema visivo nella gestione della realtà virtuale e aumentata (FZ)
  2. Problemi optometrici nella realtà virtuale e aumentata (FZ)
  3. Applicazioni delle tecnologie VR/AR nel vision care(FZ)
  4. Occhiali e lenti a contatto per la realtà aumentata (FZ)
  5. La realtà estesa nella formazione in optometria (FZ)
  6. Vedere e pensare (RA)
  7. Il problema delle costanze (RA)
  8. Alcui principi di base della percezione visiva: riconoscere, localizzare, frammentare (RA)
  9. Illusioni visive
  10. Realtà o illusione? (RA)

Prerequisiti

Consulta i prerequisiti curriculari per l'ammissione al Corso di Laurea Magistrale.

Modalità didattica

21 ore in presenza: 14 erogate da Fabrizio Zeri e 7 da Rossana Actis Grosso.
Tutte le lezioni saranno registrate e caricate sulla pagina elearning del corso.

La lingua ufficiale del corso è l'inglese.

Materiale didattico

Dispense dei docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta (svolta in laboratorio sulla piattaforma Examonline) sugli argomenti trattati a lezione. La prova scritta include sia domande a scelta multipla chiusa sia domande aperte e copre tutti i temi affrontati in aula.
Per quanto riguarda la parte pratica, le domande comprendono risposte multiple chiuse, risposte aperte e quesiti su come lo studente progetterebbe una semplice applicazione in realtà virtuale/aumentata.
È previsto un esame orale su richiesta del docente o dello studente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Aims

Specific Learning Outcomes (LO)
By the end of the module, a successful student will have gained:

  1. Knowledge and Understanding
    Students will demonstrate knowledge and understanding of the role of the eye and the visual system in relation to virtual and augmented reality environments, including the optometric challenges associated with these technologies. They will be able to understand the difference between seeing and perceiving, with a particular focus on the taxonomy of visual illusions.
  2. Applying Knowledge and Understanding
    Students will learn to calculate the visual demands of specific virtual or augmented reality environments on accommodation and binocular vision. They will be able to develop perceptually realistic environments thanks to the knowledge of some basic elements of visual perception, like the problem of constancy in perception.
  3. Making Judgements
    By the end of the course, students will be able to critically evaluate the optometric characteristics of individuals and their suitability for success in virtual or augmented reality environments.
  4. Learning Skills
    The course will equip students with the skills necessary to independently explore and analyze optometric and vision science literature related to virtual and augmented reality.

Contents

The module will address the role of the eye and visual system in virtual and augmented reality environments, while also exploring the applications of VR and AR technologies in optometry and vision science.

Detailed program

Lectures

  1. The Eye and the visual system in managing VR and AR (FZ)
  2. Optometric issues in VR and AR (FZ)
  3. VR/AR technology applications in vision care (FZ)
  4. Augmented reality spectacles and CL (FZ)
  5. Extended reality in optometry education (FZ)
  6. Seeing and thinking (RA)
  7. The problem of constancy in visual perception (RA)
  8. Some basic principles in visual perception: to recognize, to localize and to fragment (RA)
  9. Visual Illusion (RA)
    10.Illusion or reality? (RA)

Prerequisites

See curricular prerequisites for the admission Master’s Degree Program

Teaching form

21 hours in presence Lectures: 14 delivered by Fabrizio Zeri and 7 by Rossana Actis Grosso
All lessons will be recorded and uploaded on the elearning page of the module.

The official language of the course is English

Textbook and teaching resource

Lecturers’ handouts

Semester

First Semester

Assessment method

Written test (carried out in the laboratory on examonline) on the topics seen in lectures. The written test includes both closed multiple choice questions and open questions and covers all the topics seen in class. Regarding the practical part, the questions include both closed multiple answers, open answers, and questions regarding how the student would project a simple VR/AR application. Oral exam upon request by the professor or the student.

Office hours

Appointment needed

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
INF/01
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • RA
    Rossana Actis Grosso
  • Fabrizio Zeri
    Fabrizio Zeri

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics