Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Optometry and Vision Science [F1702Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Visual Neurosciences
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Visual Neurosciences
Course ID number
2526-2-F1702Q014
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE
Al termine del percorso, i laureati magistrali hanno acquisito:

  • conoscenze e competenze avanzate nell’ambito della funzionalità visiva, dei meccanismi neurocognitivi della visione e dei loro cambiamenti nel corso della vita.
  • approfondita conoscenza delle tecnologie e degli strumenti di ricerca di base e applicata in ambito neuroscientifico.

CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine del percorso, i laureati magistrali hanno acquisito:

  • capacità di eseguire valutazioni dell’efficienza visiva implicita ed esplicita legata al funzionamento del Sistema Nervoso Centrale.
  • capacità di progettazione di esperimenti nell’ambito delle neuroscienze visive;
  • capacità di utilizzo di strumenti di misura nell’ambito delle neuroscienze visive.

AUTONOMIA DI GIUDIZIO
Al termine del percorso, i laureati magistrali hanno acquisito:

  • capacità di analisi critica della letteratura scientifica nell’ambito delle Neuroscienze visive;
  • capacità di analizzare e interpretare dati con senso critico nell’ambito delle Neuroscienze visive;
  • capacità di analisi critica di informazioni nell'ambito della strumentazione e delle tecnologie tipiche delle Neuroscienze.

ABILITÀ COMUNICATIVE
Al termine del percorso, i laureati magistrali hanno acquisito:

  • capacità di comunicare e collaborare in gruppi di lavoro e in ambienti eterogenei e interdisciplinari;
  • capacità di comunicare con ricercatori del settore delle Neuroscienze Visive;
  • capacità di contribuire alla letteratura scientifica nell’ambito delle Neuroscienze Visive;
  • capacità di svolgere attività di divulgazione ad alto livello della cultura scientifica, con particolare riferimento alle Neuroscienze Visive;
  • capacità di comprendere e utilizzare fluentemente in forma scritta e orale la lingua inglese, con particolare riferimento ai lessici disciplinari e tecnici.

CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO
Al termine del percorso, i laureati magistrali hanno acquisito:

  • capacità di apprendere dall’analisi della letteratura multidisciplinare attraverso la selezione e la combinazione di diverse fonti di informazioni, valutandone l’affidabilità;
  • capacità di apprendere e promuovere gli sviluppi dell’innovazione scientifica, tecnologica e culturale in ambiti correlati alle Neuroscienze Visive.

Contenuti sintetici

• Neuroscienze cognitive e neuropsicologia: un'introduzione.
• Comprendere come l'attività neurale determini la percezione visiva.
• Asimmetrie del sistema visivo e la loro influenza sulla performance visiva e sulle dinamiche oculomotorie
• Natura e sviluppo del connettoma visivo
• Plasticità corticale e sottocorticale della corteccia visiva nel corso della vita
• Comprendere i disturbi visuo-percettivi nei pazienti con danno cerebrale.
• Declino sano e patologico dei meccanismi cerebrali alla base della percezione visiva nella popolazione anziana

Programma esteso

Le neuroscienze visive sono un vasto campo interdisciplinare che unisce diverse competenze (ad esempio, biologia, fisiologia, fisica, psicologia e pratica clinica). Il corso fornirà una panoramica generale di come il nostro cervello ci permette di vedere ciò che vediamo e di approfondire alcune problematiche con un approccio psicofisiologico e neuropsicologico. Gli argomenti trattati illustrano diversi argomenti trattati dalle neuroscienze visive, in primis i meccanismi neurocognitivi fondamentali che supportano la visione, la loro componente genetica ma anche la grande plasticità corticale che li caratterizza e che permette il recupero in condizioni di patologia.
Verranno illustrati i cambiamenti nel funzionamento del sistema visivo che caratterizzano l'invecchiamento sano e patologico.
Verranno illustrate inoltre alcune tecniche neuroscientifiche emergenti come la connettomica e la risonanza magnetica funzionale ad alta risoluzione, ma anche una revisione dei metodi più storici come la correlazione anatomo-clinica di pazienti con lesioni cerebrali, che insieme potranno consentire alla prossima generazione di neuroscienziati visivi di progredire nel campo.

Prerequisiti

Competenze linguistiche ricettive e produttive
Capacità analitiche di comprensione e ragionamento
Conoscenze anatomiche di base sul sistema nervoso centrale

Modalità didattica

Il corso è erogato in lingua inglese, in forma principalmente erogativa, ma anche interattiva. Sarà totalmente in presenza.

Durante le lezioni: a) verranno presentati e spiegati i contenuti del corso con l'aiuto di diapositive e video; b) verranno sollecitate domande di chiarimento e di discussione; c) verranno discussi con gli studenti temi teorici/metodologici di particolare interesse; d) verramnno proposte attività di stesura e disussione di nuovi progetti di ricerca e verrà data la possibilità agli studenti di presentare i progetti.

Materiale didattico

Libro di consultazione:
Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., Mangun, G. R. (2018). Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind. Regno Unito: W.W. Norton.

Ulteriore materiale sarà pubblicato sulle pagine e-learning associate al corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La prova finale dell’esame si svolgerà in modalità scritta con orale obbligatorio.

La prova scritta consiste in un test a risposte chiuse (domande a scelta multipla) per il controllo estensivo della preparazione sul programma d'esame

La prova orale sarà sotto forma di colloquio di discussione dello scritto e di ulteriori argomenti svolti a lezione. La valutazione della prova orale può determinare variazioni di segno positivo o negativo ovvero nessuna modificazione del voto finale.

Orario di ricevimento

Prof.ssa Roberta Daini: https://www.unimib.it/roberta-daini

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
At the end of the course, the master's graduates have acquired:

  • advanced knowledge and skills in the field of visual functionality, neurocognitive mechanisms of vision and their changes over the course of life.
  • in-depth knowledge of basic and applied research technologies and tools in the neuroscience field.

ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
At the end of the course, the master's graduates have acquired:

  • ability to perform assessments of implicit and explicit visual efficiency related to the functioning of the Central Nervous System;
  • ability to design experiments in the field of visual neuroscience;
  • ability to use measurement tools in the field of visual neuroscience.

JUDGMENT SKILLS
At the end of the course, the master's graduates have acquired:

  • ability to critically analyse scientific literature in the field of Visual Neuroscience;
  • ability to critically analyse and interpret data in the field of Visual Neuroscience;
  • ability to critically analyse information in the field of instrumentation and technologies typical of Neuroscience.

COMMUNICATION SKILLS
At the end of the course, the master's graduates have acquired:

  • ability to communicate and collaborate in work groups and in heterogeneous and interdisciplinary environments;
  • ability to communicate with researchers in the field of Visual Neuroscience;
  • ability to contribute to the scientific literature in the field of Visual Neuroscience;
  • ability to carry out high-level dissemination activities of scientific culture, in particular about Visual Neuroscience;
  • ability to understand and use fluently in written and oral form the English language, in particular in reference to disciplinary and technical lexicons.

LEARNING SKILLS
At the end of the course, the master's graduates have acquired:

  • ability to learn from the analysis of multidisciplinary literature through the selection and combination of different sources of information, evaluating their reliability;
  • ability to learn and promote the developments of scientific, technological and cultural innovation in fields related to Visual Neuroscience.

Contents

• Cognitive neuroscience: an introduction.
• Understanding how neural activity results in visual perception.
• Asymmetries of the visual system and their influence on visual performance and oculomotor dynamics
• Natura e sviluppo del connettoma visivo
• Cortical and subcortical plasticity of the visual cortex in the lifespan
• Understanding visuo-perceptual disorders in brain-damaged patients
• Healthy and pathological decline of brain mechanisms underlying visual perception in the older population

Detailed program

Visual neuroscience is a broad interdisciplinary field that combines different skills (e.g., biology, physiology, physics, psychology, and clinical practice). The course will provide a general overview of how our brain allows us to see what we see and will delve into some issues with a psychophysiological and neuropsychological approach. The topics covered illustrate several topics covered by visual neuroscience, primarily the fundamental neurocognitive mechanisms that support vision, their genetic component but also the great cortical plasticity that characterizes them and that allows recovery in pathological conditions.
The changes in the functioning of the visual system that characterize healthy and pathological aging will be illustrated and discussed.
Furthermore, some emerging neuroscientific techniques such as connectomics and high-resolution functional magnetic resonance imaging will be illustrated, but also a review of the more historical methods such as the anatomical-clinical correlation of patients with brain lesions, which together will allow the next generation of visual neuroscientists to progress in the field.

Prerequisites

Receptive and productive language skills
Analytical abilities in understanding and reasoning
Basic anatomical knowledge of the central nervous system

Teaching form

The course is taught in English, mainly in a teaching format, but also interactive. It will be entirely in person.

During lectures: a) the contents of the course will be presented and explained with the help of slides and videos; b) questions for clarification and discussion will be asked; c) theoretical/methodological topics of particular interest will be discussed with the students; d) activities for the drafting and discussion of new research projects will be proposed and students will be given the opportunity to present the projects.

Textbook and teaching resource

Reference book:
Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., Mangun, G. R. (2018). Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind. UK: W.W. Norton.

Further material will be posted on the e-learning pages associated with the course.

Semester

I semester

Assessment method

The final exam will be written with a mandatory oral exam.

The written exam consists of a closed-answer test (multiple choice questions) for extensive testing of preparation on the exam program

The oral exam will be in the form of an interview to discuss the written exam and additional topics covered in class. The evaluation of the oral exam may determine positive or negative changes or no change in the final grade.

Office hours

Prof. Roberta Daini: see https://www.unimib.it/roberta-daini

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • RD
    Roberta Daini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics