Course Syllabus
Obiettivi
Gli obiettivi si inquadrano nell'area "Tecnologie e strumentazione" e fanno riferimento ai seguenti descrittori di Dublino:
1 – Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding)
- Fornire conoscenze e competenze sull’evoluzione storica e i principi di funzionamento di tecniche contemporanee di indagine optometrica
2 – Capacità di applicare conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding)
- Sviluppare competenze nell’utilizzo di strumentazioni e tecnologie avanzate nell’ambito dell’optometria e sviluppare capacità di analisi critica dei dati raccolti
- Sviluppare la capacità di produrre, raccogliere, organizzare, analizzare, interpretare in modo critico la letteratura scientifica
- Sviluppare la capacità di impiegare un approccio clinico optometrico basato sull’evidenza scientifica
3 – Autonomia di giudizio (making judgements)
- sviluppare capacità di riflessione autonoma sui contenuti del programma
- sviluppare autonomia di giudizio nel settore dell’optometria e della scienza della visione
4 – abilità comunicative (communication skills)
- Sviluppare la capacità di comunicare e partecipare in modo propositivo al lavoro di gruppo
- svuiluppare la capacità di leggere, scrivere, presentare lavori di tipo scientifico
5 – Capacità di apprendimento (learning skills)
- sviluppare capacità di riflessione autonoma sui contenuti del programma con lo scopo di acquisire capacità di apprendimento in vista degli sviluppi futuri del settore
Contenuti sintetici
L’insegnamento riguarderà:
l’evoluzione storica, i principi di funzionamento e l’utilizzo di alcune tecniche contemporanee e avanzate di indagine optometrica
la produzione e l’analisi della letteratura scientifica con attività specifiche riguardanti le tecniche contemporanee e avanzate di indagine optometrica
la progettazione e il design di studi clinici optometrici
Maggiori dettagli sono riportati nel programma esteso.
Programma esteso
-
EVOLUZIONE STORICA, PRINCIPI DI FUNZIONAMENTO E UTILIZZO DELLE TECNICHE CONTEMPORANEE DI INDAGINE OPTOMETRICA
tomografia a coerenza ottica
biometria oculare
aberrometria oculare
analisi del film lacrimale -
LETTERATURA SCIENTIFICA
tipologie di articoli scientifici
ricerca della letteratura
citazioni e plagio
nuovi approcci basati sull'intelligenza artificiale
leggere, scrivere e revisionare un articolo scientifico -
ATTIVITÀ SPECIFICHE RIGUARDANTI LA LETTERATURA SCIENTIFICA NEL CAMPO DELLE TECNICHE CONTEMPORANEE E AVANZATE DI INDAGINE OPTOMETRICA
Agli studenti sarà richiesto di scrivere un breve articolo di revisione scientifica basato sui contenuti del punto 2, focalizzandosi su un argomento specifico proposto dai docenti e relativo alle applicazioni delle tecniche di indagine optometrica elencate al punto 1. L’elaborato seguirà il tipico processo di sottomissione di una rivista scientifica, includendo requisiti specifici di formattazione, una procedura formale di invio, commenti in stile peer-review e una fase di revisione. -
STUDI CLINICI
Design di studi clinici
Sorgenti di bias negli studi clinici
Pratica clinica optometrica basata sull’evidenza scientifica
Prerequisiti
Conoscenza di base dei software di scrittura (come Microsoft Office, scaricabile a questo link: https://www.unimib.it/servizi/studenti-e-laureati/service-desk/software-campus) e motori di ricerca (come Google Chrome).
Modalità didattica
Le lezioni sono erogate in lingua inglese.
L’insegnamento prevede:
14 ore di lezioni in presenza di tipo erogativo (videoregistrate e rese disponibili sulla piattaforma e-learning dell’insegnamento)
7 ore di lezioni asincrone a distanza di tipo erogativo
14 ore di attività asincrone a distanza di tipo interattivo
3 ore di attività asincrone a distanza in preparazione delle attività di laboratorio
12 ore di attività interattiva in presenza in laboratorio
Materiale didattico
- appunti forniti dai docenti tramite la piattaforma e-learning
- articoli tratti dalla letteratura scientifica
- slides delle lezioni
- videoregistrazioni delle lezioni
Periodo di erogazione dell'insegnamento
primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La valutazione consiste nelle CINQUE PARTI seguenti.
Ogni parte richiede il raggiungimento di un punteggio minimo. Se questa soglia non viene raggiunta, quella specifica parte dell’esame deve essere ripetuta. Quando la soglia è stata raggiunta in tutte e cinque le parti dell’esame, il voto finale sarà la somma dei punteggi ottenuti divisa per due.
Le parti sono:
- CONSEGNA DI UN ELABORATO SCRITTO (preparazione individuale dell’articolo e consegna tramite la piattaforma e-learning)
Docenti responsabili di questa parte: Erika Ponzini, Silvia Tavazzi
Soglia per considerare questa parte superata: 10 punti
Punteggio massimo in questa parte: 16 punti
Date per sostenere questa parte d’esame e ulteriori informazioni: entro le scadenze riportate sulla pagina e-learning del corso, gli studenti devono consegnare un articolo scientifico. Ogni studente può scegliere la finestra temporale in cui consegnare il proprio articolo. Le istruzioni relative agli argomenti, alle modalità di scrittura e alla consegna sono fornite sulla pagina e-learning.
CRITERI DI VALUTAZIONE:
- Chiarezza e precisione dell’elaborato: 0–4 punti (chiarezza e precisione espositiva).
- Struttura e completezza: 0–4 punti (presenza di introduzione, metodologia, risultati, discussione, conclusioni).
- Validità delle conclusioni: 0–4 punti (assenza di errori o bias).
- Figure e tabelle: 0–2 punti (chiarezza e contributo alla comprensione del testo).
- Stile e formattazione: 0–2 punti (adeguatezza e conformità alle “Linee guida per gli autori”).
- DISCUSSIONE ORALE SUL CONTENUTO DELL’ELABORATO (preparazione individuale della presentazione e discussione orale online)
Docenti responsabili: Erika Ponzini, Silvia Tavazzi
Soglia di superamento: 3 punti
Punteggio massimo: 6 punti
Date e ulteriori informazioni: discussione orale basata su una presentazione preparata dallo studente, finalizzata a verificare la capacità di produrre, raccogliere, organizzare, analizzare e interpretare criticamente la letteratura scientifica relativa all’elaborato scritto. Si svolgerà almeno tre settimane dopo la consegna dell’elaborato e solo se la soglia minima della parte scritta (parte 1) è stata raggiunta. Le date e le modalità di iscrizione saranno pubblicate sulla pagina e-learning.
CRITERI DI VALUTAZIONE:
- Conoscenza orale e chiarezza nell’esposizione dei contenuti: 0–6 punti.
- DISCUSSIONE ORALE SU DATI CLINICI (discussione orale online)
Docente responsabile: Antonio Calossi
Soglia di superamento: 5 punti
Punteggio massimo: 8 punti
Date e ulteriori informazioni: discussione orale per verificare la capacità dello studente di valutare dati clinici relativi agli argomenti del corso. Le date e le modalità di iscrizione saranno disponibili sulla pagina e-learning.
CRITERI DI VALUTAZIONE:
- Conoscenza orale e chiarezza nell’analisi dei dati clinici: 0–8 punti.
- PROVA SCRITTA (in presenza, nell’aula designata per l’appello ufficiale)
Docenti responsabili: Antonio Calossi, Erika Ponzini, Silvia Tavazzi
Soglia di superamento: 12 punti
Punteggio massimo: 20 punti
Date e ulteriori informazioni: 20 domande scritte (a risposta chiusa o a risposta breve aperta) basate sul programma del corso, per valutare in modo completo la preparazione dello studente. L’esame si terrà nelle date ufficiali.
CRITERI DI VALUTAZIONE:
- Il punteggio corrisponde al numero di risposte corrette: 0–20 punti.
- LABORATORIO (in presenza in laboratorio)
Docenti responsabili: Andrea Rapino, Jessica Saccani
Soglia di superamento: 6 punti
Punteggio massimo: 10 punti
Date e ulteriori informazioni: al termine della sessione di laboratorio (nell’ultima ora prevista dal calendario), ogni studente riceverà una valutazione delle competenze acquisite e dell’impegno dimostrato. In caso di punteggio inferiore alla soglia, sarà possibile ripetere la prova in una data successiva concordata con i docenti.
CRITERI DI VALUTAZIONE:
- Il punteggio corrisponde alle competenze acquisite e all’impegno dimostrato: 0–10 punti.
Orario di ricevimento
su appuntamento concordato via email
Sustainable Development Goals
Aims
The objectives fall within the area of "Technologies and Instrumentation" and refer to the following Dublin Descriptors:
1 – Knowledge and understanding
- Provide knowledge and skills on the historical development and operational principles of contemporary optometric assessment techniques
2 – Applying knowledge and understanding
- Develop skills in the use of advanced instrumentation and technologies in the field of optometry, as well as the ability to critically analyze the collected data
- Develop the ability to produce, collect, organize, analyze, and critically interpret scientific literature
- Develop the ability to adopt a clinical optometric approach based on scientific evidence
3 – Making judgements
- Develop the ability to reflect independently on the course content
- Develop independent judgement in the field of optometry and vision science
4 – Communication skills
- Develop the ability to communicate effectively and contribute proactively to group work
- Develop the ability to read, write, and present scientific work
5 – Learning skills
- Develop the ability to reflect independently on the course content in order to acquire learning skills with a view to future developments in the field
Contents
The course will cover:
The historical evolution, operating principles, and use of some contemporary and advanced optometric investigation techniques
The production and analysis of the scientific literature with specific activities concerning contemporary and advanced optometric investigation techniques
The planning and design of optometric clinical studies.
Further details are provided in the extended program.
Detailed program
-
HISTORICAL EVOLUTION, OPERATING PRINCIPLES, AND USE OF THE FOLLOWING OPTOMETRIC INVESTIGATION TECHNIQUES
Optical coherence tomography
Ocular biometry
Ocular aberrometry
Tear film analysis -
SCIENTIFIC LITERATURE
types of scientific articles
search and retrieval of the current literature
citations and plagiarism detection
new approaches based on artificial intelligence
how to read, to write, and to peer-review a scientific paper -
REVIEW OF THE SCIENTIFIC LITERATURE ON SPECIFIC TOPICS
The students will be asked to write a mini-review article based on the contents of point 2, focusing on a specific topic proposed by the lecturers related to the applications of the optometric investigation techniques listed in point 1. The assignment will follow the typical submission process of a scientific journal, including specific formatting requirements, a formal submission procedure, peer-style comments, and a revision phase. -
CLINICAL STUDY
Clinical study designs
sources of bias in research designs
evidence-based practice
Prerequisites
Basic knowledge of software for writing (e.g., Microsoft Office, downloadable at this link: https://en.unimib.it/services/utilities/service-desk/campus-software) and browsers (e.g., Google Chrome).
Teaching form
The lectures are delivered in English.
The course includes:
14 hours of in-person lectures (videorecorded and made available on the course's e-learning platform)
7 hours of asynchronous online lectures
14 hours of asynchronous interactive online activities
3 hours of asynchronous online activities in preparation for laboratory activities
12 hours of interactive in-person laboratory activities
Textbook and teaching resource
- notes on the e-learning page provided by the lecturers
- papers taken from the scientific literature
- slides of the lectures
- videorecordings of the lectures
Semester
first semester
Assessment method
The assessment consists of the following FIVE PARTS.
Each part requires a minimum score to be achieved. If this threshold is not met, that specific part of the exam must be repeated. When the threshold has been reached in all five parts of the exam, the final grade will be the sum of the obtained scores divided by two.
The parts are:
-
SUBMISSION OF A WRITTEN ASSAY (individual preparation of the article and submission through the e-learning page)
Lecturers responsible for this part: Erika Ponzini, Silvia Tavazzi
Threshold for considering this part of the exam as passed: 10 points
Max score in this part: 16 points
Dates for taking this part of the exam and additional information: within the deadlines listed on the course’s e-learning page, students must submit a scientific article. Each student can select the submission window in which to deliver his/her article. Instructions are provided on the e-learning page regarding the topics, how to write this article, when and how to submit it.
SCORE DETAILS:
Clarity and precision of the submitted article: 0 to 4 points for whether the scientific article is written clearly and understandably, with ideas expressed precisely and unambiguously.
Structure and completeness of the submitted article: 0 to 4 points for whether the article is well-structured and includes all necessary sections (introduction, methodology, results, discussion, and conclusions).
Conclusion validity of the submitted article: 0 to 4 points for whether the conclusions are justified without errors or biases.
Figures and tables of the submitted article: 0 to 2 points for whether the figures and tables are clear and contribute to the understanding of the text.
Style and formatting of the submitted article: 0 to 2 points for whether the style and formatting of the article are appropriate and in agreement with the “Guidelines to Authors” provided. -
ORAL DISCUSSION ON THE CONTENT OF THE WRITTEN ASSAY (individual preparation of the presentation and online oral discussion)
Lecturers responsible for this part: Erika Ponzini, Silvia Tavazzi
Threshold for considering this part of the exam as passed: 3 points
Max score in this part: 6 points
Dates for taking this part of the exam and additional information: an oral discussion (based on a presentation prepared by the student) will verify the student's ability to produce, collect, organize, analyze, and critically interpret scientific literature concerning the topics of his/her written assay. This oral examination will take place at least three weeks after the student’s submission of the written article and may be taken only if the minimum threshold required for the written article has been achieved (as described above, see part 1). The possible dates for this oral examination and how to register will be available on the course’s e-learning page.
SCORE DETAILS:
Oral knowledge and clarity in presenting the content of the submitted article: 0 to 6 points for whether the candidate demonstrates knowledge of the topics covered during the oral discussion and for the clarity of the presentation. -
ORAL DISCUSSION ON CLINICAL DATA (online oral discussion)
Lecturer responsible for this part: Antonio Calossi
Threshold for considering this part of the exam as passed: 5 points
Max score in this part: 8 points
Dates for taking this part of the exam and additional information: an oral discussion will verify the student's ability to evaluate clinical data concerning the topics of the course.
SCORE DETAILS:
Oral knowledge and clarity in discussing clinical data concerning the topics of the course: 0 to 8 points for whether the candidate demonstrates knowledge and skills in the evaluation of clinical cases on topics covered in the course. The possible dates for this oral examination and how to register will be available on the course’s e-learning page. -
WRITTEN TEST (In person in the classroom designated for the official exam session)
Lecturers responsible for this part: Antonio Calossi, Erika Ponzini, Silvia Tavazzi
Threshold for considering this part of the exam as passed: 12 points
Max score in this part: 20 points
Dates for taking this part of the exam and additional information: a set of 20 written questions (closed-ended answers or questions requiring a brief open-ended response) based on the course syllabus will comprehensively assess the student’s preparation on the course contents. It will be possible to take this examination on the official exam dates.
SCORE DETAILS:
The grade corresponds to the number of correct answers in the written test: 0 to 20 points. -
LABORATORY (in the laboratory)
Lecturers responsible for this part: Andrea Rapino, Jessica Saccani
Threshold for considering this part of the exam as passed: 6 points
Max score in this part: 10 points
Dates for taking this part of the exam and additional information: at the end of the laboratory session (during the final hour scheduled in the calendar), each student will receive an assessment of the skills acquired in the laboratory and of the commitment demonstrated. If the score is below the passing threshold, it will be possible to retake the exam on a later date to be agreed with the lecturers.
SCORE DETAILS:
The grade corresponds to the acquired skills and commitment demonstrated: 0 to 10 points.
Office hours
by appointment arranged by email
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Erika Ponzini
-
Andrea Rapino
-
Silvia Tavazzi
-
Antonio Calossi
-
Jessica Saccani