Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Linguaggi Artistici per la Formazione [F5702R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Workshop I
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Workshop I
Course ID number
2526-1-F5702R014
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Laboratori Artistico-Espressivi del I Anno

Argomenti e articolazione del corso

I laboratori artistico-espressivi si propongono di esplorare e approfondire i linguaggi performativi della danza, del teatro e del circo contemporaneo, nella loro relazione con la dimensione educativa e pedagogica.
La natura fortemente esperienziale dei momenti laboratoriali porterà ad attraversare in prima persona tematiche trasversali dell'agire pedagogico e, al contempo, ad allenare ed esercitare competenze formative di secondo livello, volte alla realizzazione di attività di coordinamento, consulenza e supervisione pedagogica. I linguaggi performativi, infatti, attraverso la dimensione corporea e con metodi attivi, esperienziali e partecipativi, saranno valorizzati nelle loro potenzialità espressive, come canali per pensare, progettare, documentare e valutare esperienze formative in diversi contesti applicativi di carattere artistico, pedagogico e educativo.

Obiettivi

Con questi laboratori si intendono sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di conoscenze e abilità:

  • Comprendere e padroneggiare linguaggi a base artistico espressiva, performativa e partecipata nell’ambito delle professionalità  formative
  • Acquisizione di conoscenze riguardo i modelli di coordinamento di servizi, eventi, percorsi formativi
  • Acquisizione di conoscenze riguardo i modelli di valorizzazione del patrimonio culturale e ambientale

Con questi laboratori si intendono sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di applicazione di conoscenza e comprensione:

  • Applicare conoscenze e abilità per la risoluzione di problemi sia in contesti concreti sia in situazioni impreviste, dimostrando di aver compreso i rapporti tra teoria e pratica
  • Individuare e leggere i bisogni educativi e formativi in contesti diversi
  • Progettare e coordinare risposte ai bisogni, utilizzando e valorizzando le potenzialità delle arti
  • Saper applicare le conoscenze acquisite per progettare, realizzare e valutare attività formative in contesti culturali e artistici

Con questi laboratori si intendono sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di autonomia di giudizio:

  • Elaborare riflessioni e progettualità originali in risposta ai bisogni dei contesti lavorativi
  • Promuovere ricerche innovative fondate sulla sinergia tra competenze formative e artistiche

Con questi laboratori si intendono sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di abilità comunicative:

  • Saper utilizzare i linguaggi corporei e artistico-espressivi come fondamentali mezzi di comunicazione

Con questi laboratori si intendono sviluppare i seguenti obiettivi in termini di capacità di apprendimento:

  • Capacità di utilizzare metodi personali di promozione autonoma e strumenti a supporto della propria crescita professionale.
  • Capacità riflessive e metacognitive per monitorare l’adeguatezza delle proprie conoscenze e competenze e individuare eventuali aree che necessitano approfondimenti

Metodologie utilizzate

I laboratori prevedono attività di didattica prevalentemente interattiva (nella percentuale del 90%), come momenti di esperienze di natura espressivo-corporea, esercitazioni con materiale artistico, attivazioni ludiche, e attività di didattica erogativa, come momenti frontali, (nella percentuale del 10%) in cui vengono esplicitate le cornici teoriche e metodologiche attraverso le quali collocare le esperienze attraversate.
Ogni incontro si struttura in modalità interattiva, in grande e piccolo gruppo o lavori individuali, con momenti erogativi, prevedendo le seguenti tipologie di attività didattica: laboratori, esercitazioni e attività supervisionate dal docente.
Sono previsti interventi di ospiti afferenti a contesti artistico-performativi e pedagogici, esperti di metodologie esperienziali.

Materiali didattici (online, offline)

Eventuali materiali di approfondimento, risorse e strumenti saranno forniti sulla piattaforma e-learning del corso.

Programma e bibliografia

I laboratori non prevedono una bibliografia d'esame.
Nel corso degli incontri, saranno suggeriti eventuali materiali facoltativi di approfondimento.

Modalità d'esame

I laboratori non prevedono una prova d'esame.
Sulla base del criterio della frequenza, i laboratori saranno validati come approvati o non approvati dal docente di riferimento.

Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo ai docenti di riferimento.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Course title

1st Year Artistic-Expressive Workshops

Topics and course structure

The artistic-expressive workshops aim to explore and deepen the performative languages of dance, theater and contemporary circus, in their relationship with the educational and pedagogical dimension.
The highly experiential nature of the workshop will lead to personally cross themes of pedagogical action and, at the same time, to practice and exercise second-level training skills, aimed at the implementation of activities of coordination, consulting and pedagogical supervision. Performative languages, due to their embodied dimension, will be enhanced in their expressive potential as a way of thinking, designing, documenting and evaluating training experiences in different applied contexts of artistic, pedagogical and educational character through active, experiential and participatory methods.

Objectives

These workshops aim to develop the following learning in terms of knowledge and skills:

  • Understanding expressive, performative and participatory art-based languages in the field of education.
  • Knowing models of coordinating services, events, and training paths.
  • Knowing models of cultural and environmental heritage development.

These workshops aim to develop the following learning in terms of applying knowledge and understanding:

  • Applying knowledge and skills for problem solving in both concrete contexts and unexpected situations, understanding the relationships between theory and practice.
  • Identify and read educational and training needs in different contexts.
  • Design and coordinate responses to needs, with the potential of the arts.
  • Know how to apply acquired knowledge to design, implement and evaluate educational activities in cultural and artistic contexts.

These workshops aim to develop the following learnings in terms of autonomy of thinking:

  • Develop original reflections and planning in response to the needs of work contexts.
  • Promoting innovative research based on the synergy between educational and artistic skills.

These workshops aim to develop the following learnings in terms of communication skills:

  • Knowing how to use embodied and artistic-expressive languages as pivotal elements of communication.

The following learning skills are intended to be developed with these workshops:

  • Develop abilities to use personal methods of autonomous self-reflection and tools to support one's own professional growth.
  • Reflective and metacognitive skills to assess one's knowledge and skills and identify any areas that need further study.

Methodologies

The workshops provide for mainly interactive didactic activities (in the percentage of 90%), such as moments of experiences of an expressive-body nature, exercises with artistic materials, playful activations, and erogative didactic activities, such as face-to-face moments, (in the percentage of 10%) where to place experiences in theoretical and methodological frameworks.
Each meeting is based of an interactive format, in large and small groups or individual work, with erogative moments, providing the following types of didactic activities: laboratories, exercises and activities supervised by the teacher.
Guest speakers from artistic-performing and pedagogical contexts, experts in experiential methodologies, are planned.

Online and offline teaching materials

Any further study materials, resources and tools will be provided on the course e-learning platform.

Programme and references

The workshops do not include an exam bibliography.
During the meetings, any in-depth optional materials will be suggested.

Assessment methods

The workshops do not include an examination.
Based on the attendance requirement, workshops will be validated as approved or unapproved by the teacher.

Office hours

Student can schedule an appointment, writing an email to the teachers.

Programme validity

Two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Nicoletta Daniela Paola Ferri
    Nicoletta Daniela Paola Ferri
  • Giulia Schiavone
    Giulia Schiavone

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics