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  6. 1st year
  1. Phenomenology of Contemporary Arts
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Phenomenology of Contemporary Arts
Course ID number
2526-1-F5702R010
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Titolo

Fenomenologia delle arti contemporanee

Argomenti e articolazione del corso

CORSO
La fenomenologia dell’arte studia le arti nel loro manifestarsi nella realtà contemporanea e nel loro costante legittimarsi come ‘arte’ attraverso l’atto critico e la partecipazione attiva del pubblico.
Il corso muove dalla rivoluzione concettuale operata da Duchamp all’inizio del Novecento, il quale con il ready made spazza via in un colpo tutto quanto generalmente, nella tradizione occidentale, costituisce l’oggetto artistico: bellezza, autore, tecnica, sentimento.
Lo spettatore è lasciato solo davanti ad oggetti enigmatici, “brutti”, provocatori, oppure impercettibili e muti, serrati in una forma di ostentata incomunicabilità. La dissolvenza dei tratti convenzionali dell’opera d’arte porta, per converso, ad un crescente impegno da
parte dello spettatore per entrare in contatto con il suo significato e per riconoscerne la legittimità in quanto arte.
Questa prima sezione del programma, articolata in 8 lezioni frontali (didattica erogativa) si fonda principalmente sull’analisi delle opere, per comprendere il processo creativo, l’affermarsi di una nuova sintassi dell’oggetto artistico e l’impegno richiesto al pubblico che diventa protagonista della costruzione del significato. Il tratto costitutivo dell’opera contemporanea è costituito dunque non più dall’ammirazione
e dalla ‘bellezza’, ma dall’esperienza. La seconda parte del corso prende spunto dal saggio del filosofo e pedagogista americano John Dewey, Arte come esperienza, (1934), per il quale l’esperienza estetica non è limitata al momento ‘alto ‘ del capolavoro artistico, ma è intesa come centrale in ogni momento della vita umana, nella percezione stessa dell’essere vivente nella natura, nell’ambiente e nello spazio sociale dell’esistenza. L’idea di una pervasività del sentimento estetico, caratterizza nel presente molte pratiche artistiche, mettendo in discussione alcuni canoni della storia dell’arte tradizionale: la personalità dell’artista, la nozione modernista del museo come luogo di elezione
dell’opera, la visione eurocentrica della storia dell’arte, il rapporto con la natura e con l’ambiente. Adottando il metodo di Dewey fondato sul learning by doing, questa parte del corso si struttura in 10 lezioni di didattica interattiva con il coinvolgimento delle/gli studentesse/i in esercitazioni e presentazioni di autori, opere e testi in aula.
Nel dettaglio, il corso affronterà i seguenti argomenti:
• introduzione alla storia dell'arte moderna e contemporanea: artisti/e, movimenti, nuove tecniche e teorie
• definizioni del concetto di ‘arte’ dopo la rivoluzione delle Avanguardie artistiche, nell'eterogeneità delle produzioni contemporanee
• nuove forme di relazione attiva tra arte e ‘pubblici'
• approcci critici della post modernità: teorie di genere, teorie postcoloniali, storia sociale dell’arte e attivismo artistico, teorie post mediali
• strategie e luoghi di diffusione delle arti contemporanee: musei, “post musei”, mostre, biennali, risorse digitali per l’arte

Obiettivi

Il corso di Fenomenologia delle arti contemporanee si propone di stimolare nelle/gli studentesse/i la consapevolezza critica, interpretativa e partecipativa delle pratiche artistiche contemporanee, finalizzata tanto alla sua applicazione pedagogica, quanto all’esercizio della intelligenza estetica nella comprensione della realtà nei contesti lavorativi e nella società diffusa.
Con questo insegnamento, attraverso una partecipata frequenza alle lezioni, si intendono promuovere i seguenti obiettivi:
1. Conoscenze e abilità:
– Comprendere e padroneggiare linguaggi a base artistico espressiva, performativa e partecipata, nell’ambito delle professionalità formative
– Acquisire conoscenze riguardo i modelli di coordinamento di servizi, eventi, percorsi formativi
– Acquisire conoscenze riguardo i modelli di valorizzazione del patrimonio culturale

2. Applicazione di conoscenze e comprensione:
– Applicare conoscenze e abilità per la risoluzione di problemi sia in contesti concreti sia in situazioni impreviste, dimostrando di aver compreso i rapporti tra teoria e pratica
– Progettare, coordinare risposte ai bisogni, utilizzando e valorizzando le potenzialità delle arti
– Applicare le conoscenze acquisite per progettare, realizzare e valutare attività formative in contesti culturali e artistici

3. Autonomia di giudizio:
– Capacità di analisi, sintesi, e di pensiero critico
– Elaborare riflessioni e progettualità originali in risposta ai bisogni dei contesti lavorativi
– Promuovere ricerche innovative fondate sulla sinergia tra competenze formative

4. Abilità comunicative:
– Sviluppo delle capacità di relazionarsi e di comunicare con efficacia le conoscenze acquisite sia a partner professionali dell'ambito formativo, organizzativo e artisticoculturale (colleghi, dirigenti, committenti, amministratori ecc.), sia a partner non professionali (utenti, famiglie, società diffusa).
– Utilizzo dei linguaggi artistico-espressivi non soltanto come strumenti di formazione, ma anche come fondamentali mezzi di comunicazione

5. Capacità di apprendimento:

  • Capacità di utilizzare metodi personali di promozione autonoma e strumenti a supporto della propria crescita professionale;
  • Capacità riflessive e metacognitive per monitorare l’adeguatezza delle proprie conoscenze e competenze e individuare eventuali aree che necessitano approfondimenti.

Metodologie utilizzate

Il corso è in lingua italiana ed è strutturato in una parte di lezioni frontali (didattica erogativa, 1/3 del totale) con il supporto di ppt, e in una parte di didattica interattiva (2/3 del totale) che prevede una partecipazione attiva da parte delle/gli studentesse/i. Le lezioni frontali, in particolare nella prima sezione del corso, saranno dedicate ad una descrizione dei principali sviluppi dell’arte moderna e contemporanea; la seconda parte del corso coinvolgerà le/gli studentesse/i in discussioni e incontri seminariali, organizzati per piccoli gruppi, sui temi affrontati nella bibliografia proposta, e nel confronto di idee sui case studies presi in esame.
Saranno programmate almeno tre visite a collezioni d’arte contemporanea a Milano, con incontri sul luogo di curatrici/curatori.
Le/gli studentesse/i saranno anche inviatate/i a visitare autonomamente le mostre e gli eventi in corso raggiungibili sul territorio, con l’obiettivo non solo di perfezionare le competenze specifiche nella materia, ma di verificare la proprie conoscenze critiche come parte attiva del pubblico dell’arte anche fuori dal contesto didattico.

Materiali didattici (online, offline)

Le slides delle lezioni e i materiali didattici saranno caricati sulla piattaforma e-learning.
La lezione introduttiva al corso sarà pubblicata sulla piattaforma e-learning. Saranno inoltre indicati siti web utili alla consultazione in relazione agli argomenti trattati.

Programma e bibliografia

Il corso si svolgerà in 18 incontri bisettimanali, di cui 17 di 3 ore e 1 conclusivo di 2 ore. Almeno 3 incontri si svolgeranno nelle sedi espositive selezionate a Milano.

La bibliografia verrà indicata in seguito, prima dell'inizio del corso.

Modalità d'esame

L'esame orale finale potrà svolgersi in italiano o in inglese e consisterà in un colloquio sulla bibliografia assegnata e discussa in aula.
L’esame valuterà:
• la conoscenza e la comprensione dei testi in bibliografia
• lo spirito critico e l'appropriatezza delle argomentazioni
• l'uso della corretta terminologia
• per le/i frequentanti: si terrà conto della partecipazione attiva alle lezioni, alle esercitazioni, e al contributo personale nelle attività di gruppo.

Per la valutazione ci si atterrà ai Descrittori di Dublino: di seguito le fasce di livello

Livello Basso (0-17/30): Non sufficiente
Conoscenza e Comprensione: La studentessa/lo studente dimostra conoscenze limitate e frammentarie dei testi e degli argomenti trattati, con fraintendimenti dei testi proposti.
Capacità di Applicare Conoscenza: non è in grado di verificare sui testi le considerazioni generali su embodied cognition, creatività e principi delle tecniche espressive; è in grado molto parzialmente di sintetizzare i contenuti dei testi presentati, non è in grado contestualizzarli e confrontarli.
Autonomia di Giudizio: è priva/o di capacità critica e autonomia di valutazione; dipende esclusivamente da informazioni fornite dal docente o dalla bibliografia critica.
Abilità Comunicative: ha un’espressione scritta stentata, approssimativa, stereotipata; mostra una scarsa padronanza del linguaggio specifico della disciplina.
Capacità di Apprendimento: ha una limitata capacità di rielaborare le conoscenze e collegarle alla propria esperienza in ambito educativo; manifesta una scarsa consapevolezza del valore educativo dei temi trattati, ed una scarsa capacità di riflettere sulla loro duttilità di fronte alle diverse situazioni educative.

Livello Medio (18-24/30): Sufficiente - Buono
Conoscenza e Comprensione: La studentessa/lo studente dimostra una conoscenza generale dei testi e degli argomenti affrontati, anche se con qualche lacuna, imprecisione su aspetti specifici ma non essenziali, o qualche fraintendimento nell’analisi dei testi.
Capacità di Applicare Conoscenza: è in grado, seppur con qualche difficoltà, di verificare sui testi le considerazioni generali sui temi trattati; è in grado di sintetizzare in modo discreto i testi presentati, di interpretarli, contestualizzarli e confrontarli in modo corretto.
Autonomia di Giudizio: mostra un’autonomia parziale nel formulare valutazioni critiche, spesso circoscritte alla riproposizione di giudizi altrui.
Capacità comunicative: ha un’espressione scritta chiara e sufficientemente precisa, una discreta padronanza del linguaggio specifico della disciplina.
Capacità di Apprendimento: ha una discreta capacità di rielaborare le conoscenze e collegarle alla propria esperienza in ambito educativo; manifesta una discreta/buona consapevolezza del valore educativo dei temi trattati, riflettendo sulla loro duttilità di fronte alle diverse situazioni educative.

Livello Alto (25-30/30): Distinto - Eccellente
Conoscenza e Comprensione: La studentessa/lo studente dimostra conoscenze approfondite e solide dei testi e degli argomenti affrontati; comprende e analizza senza incertezze i testi proposti.
Capacità di Applicare Conoscenza: sa riscontrare nei testi, con sicurezza e efficaci osservazioni personali, le considerazioni generali sui temi trattati; con adeguata proprietà argomentativa sa analizzare, sintetizzare, interpretare, contestualizzare e confrontare i testi presentati, facendo anche ricorso a collegamenti interdisciplinari.
Autonomia di Giudizio: dimostra un’ottima capacità critica, autonomia di giudizio, originalità nell’analisi e interpretazione dei testi.
Abilità Comunicative: ha un’espressione scritta chiara, rigorosa, fluida e appropriata, una ottima padronanza del linguaggio specifico della disciplina.
Capacità di Apprendimento: mostra ottime/eccellenti capacità di apprendimento autonomo, sa rielaborare efficacemente le conoscenze e collegarle alla propria esperienza in ambito educativo; manifesta una piena consapevolezza del valore educativo dei temi trattati, in prospettiva di una più articolata duttilità di fronte alle diverse situazioni educative.

NB: Le studentesse e gli studenti con PUOI devono inviare per mail il documento alla docente prima dell’esame. Oltre che ad accogliere le richieste certificate dal PUOI, la docente è disponibile per qualsiasi chiarimento sugli argomenti delle lezioni con colloqui su appuntamento in presenza o da remoto.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Course title

Phenomenology of Contemporary Arts

Topics and course structure

The Phenomenology of Art studies the Arts as they manifest in contemporary reality and as they are constantly legitimized as 'art' by the critical act and active participation of the public.
The course begins with the conceptual revolution operated by Duchamp at the beginning of the 20th century, who, with the invention of the ready-made, swept away everything that generally, in the western tradition, constituted the artistic object: beauty, author, technique, feeling. The viewer is left alone in front of enigmatic, 'ugly', provocative objects, or else imperceptible and silent, locked in a form of ostentatious incommunicability. Conversely, the fading of the conventional features of the work of art leads to an increasing commitment on the part of the viewer to decode its meaning and to recognize its legitimacy as art.
The first part of the program, divided into 8 frontal lessons (didattica erogativa), is mainly based on the analysis of the works, in order to understand the creative process, the emergence of a new syntax of the art object and the commitment required from the audience, which becomes the protagonist in the construction of meaning. The constitutive feature of contemporary work is thus no longer admiration and 'beauty', but experience. The second part of the course is based on the essay Art as Experience (1934) by the American philosopher John Dewey, for whom aesthetic experience is not limited to the "high" moment of the artistic masterpiece, but is understood as central to
every moment of human life, in the very perception of the living being in nature, in the environment and in the social space of existence. The idea of the pervasiveness of aesthetic feeling characterizes many contemporary artistic practices and challenges some of the traditional canons of art history: the personality of the artist, the modernist notion of the museum as the privileged site of the work, the Eurocentric view of art history, the relationship with nature and the environment. Following the Dewey method, which is based on ‘learning by doing’, this part of the course is structured in 10 interactive lessons in which the students participate in exercises and presentations of authors, works and texts in the classroom.
In detail, the course will cover the following topics:

  • introduction to the history of Modern and Contemporary art: artists, movements, new techniques and theories
  • definitions of the concept of 'art' after the revolution of the artistic avant-gardes, in the heterogeneity of contemporary productions
  • new forms of active relationship between art and 'publics'
  • critical approaches of post-modernity: gender theories, postcolonial theories, social history of art and art activism, post-medial theories
  • strategies and venues for dissemination of contemporary arts: museums, 'post museums', exhibitions, biennials, digital resources for art

Objectives

The Phenomenology of Contemporary Art course aims to stimulate in the students a critical, interpretive and participatory awareness of contemporary art practices, aimed at their pedagogical application as well as at the exercise of aesthetic intelligence in the understanding of reality in work contexts and in society at large.
Through this teaching, through participatory class attendance, the following objectives are promoted:
1. Knowledge and Skills:

  • Understand and master expressive, performative and participatory art-based languages in the field of educational professions
  • Acquire knowledge regarding models of coordinating services, events, training paths
  • Acquire knowledge regarding models of cultural heritage enhancement

2. Application of knowledge and understanding:

  • Apply knowledge and skills to problem-solving in both concrete contexts and unexpected situations, demonstrating an understanding of the relationships between theory andpractice
  • Design, coordinate responses to needs, using and enhancing the potential of the arts
  • Apply acquired knowledge to design, implement and evaluate educational activities in cultural and artistic contexts

3. Autonomy of judgment:

  • Ability to analyze, synthesize, and think critically
  • Develop original thinking and planning in response to the needs of work contexts
  • Promote innovative research based on the synergy between training skills

4. Communication skills:

  • Development of the ability to relate and effectively communicate acquired knowledge to both professional partners in the educational, organizational and artistic-cultural sphere (colleagues, managers, principals, administrators, etc.) and non-professional partners (users, families, widespread society).
  • Use of artistic-expressive languages not only as training tools, but also as fundamental means of communication

5. Learning skills:

  • Ability to use personal methods of self-promotion and tools to support one's professional growth;
  • Reflective and metacognitive skills to monitor the adequacy of one's knowledge and skills and identify any areas that need further study.

Methodologies

The course is in Italian and it is structured in a part of face-to-face lectures (1/3 of the total) with the support of ppt, and in a part of interactive didactics (2/3 of the total) with the active participation of the students. The frontal lectures, especially in the first part of the course, will be devoted to a description of the main developments in Modern and Contemporary art; in the second part of the course, the students will be involved in discussions and seminars, organized in small groups, on the topics addressed in the proposed bibliography and in the comparison of ideas on the case studies studied.
There will be at least three visits to contemporary art collections in Milan, with on-site meetings with curators.
Students will also be encouraged to visit current exhibitions and events accessible in the area, with the aim of testing their critical knowledge as an active part of the art public, even outside the classroom context.

Online and offline teaching materials

Lecture slides and teaching materials will be uploaded to the e-learning platform.
The introductory lecture for the course will be posted on the e-learning platform. Useful websites for reference related to the topics covered will also be indicated.

Programme and references

The course will be held in 18 biweekly meetings, 17 of which will be 3 hours and 1 concluding 2 hours. At least 3 meetings will be held at selected exhibition venues in Milan.

Bibliography will be indicated later, before the beginning of the course.

Assessment methods

The final oral examination may be conducted in Italian or English and will consist of an interview on the bibliography assigned and discussed in the classroom. The exam will assess:

  • the knowledge and understanding of the texts in the bibliography
  • critical spirit and appropriateness of arguments
  • the use of correct terminology
  • for those attending: active participation in lectures, tutorials, and personal contribution in group activities will be taken into account.

The Dublin Descriptors will be used for assessment: below are the level bands

Low Level (0-17/30): Not Sufficient
Knowledge and Understanding: The student demonstrates limited and fragmentary knowledge of the texts and topics covered, with misunderstandings of the proposed texts.
Ability to Apply Knowledge: unable to verify general considerations on embodied cognition, creativity and principles of expressive techniques on the texts; very partially able to synthesize the contents of the texts presented, unable to contextualize and compare them.
Autonomy of Judgment: lacks critical ability and autonomy of evaluation; depends solely on information provided by the lecturer or critical bibliography.
Communication Skills: has stunted, approximate, stereotyped written expression; shows poor command of discipline-specific language.
Learning Skills: has a limited ability to rework knowledge and connect it to his own experience in the educational field; manifests little awareness of the educational value of the topics covered, and little ability to reflect on their pliability in the face of different educational situations.

Medium Level (18-24/30): Sufficient - Good
Knowledge and Comprehension: The student shows general knowledge of the texts and topics covered, although with some gaps, imprecision on specific but not essential aspects, or some misunderstanding in the analysis of the texts.
Ability to Apply Knowledge: is able, albeit with some difficulty, to verify on texts the general considerations on the topics covered; is able to summarize the texts presented in a discrete way, to interpret, contextualize and compare them correctly.
Autonomy of Judgment: shows partial autonomy in formulating critical evaluations, often confined to the reiteration of others' judgments.
Communication skills: has clear and sufficiently precise written expression, a fair command of the specific language of the discipline.
Learning Skills: has a fair ability to rework knowledge and connect it to his own experience in the educational field; manifests a fair/good awareness of the educational value of the topics covered, reflecting on their pliability in the face of different educational situations.

High Level (25-30/30): Distinguished - Excellent
Knowledge and Understanding: The student demonstrates thorough and solid knowledge of the texts and topics covered; understands and analyzes the proposed texts without uncertainty.
Ability to Apply Knowledge: He/she can find in the texts, with confidence and effective personal observations, the general considerations on the topics covered; with adequate argumentative property he/she can analyze, synthesize, interpret, contextualize and compare the texts presented, also making use of interdisciplinary connections.
Autonomy of Judgment: demonstrates excellent critical ability, autonomy of judgment, originality in the analysis and interpretation of texts.
Communicative Skills: has clear, rigorous, fluent and appropriate written expression, an excellent command of the specific language of the discipline.
Learning Skills: shows excellent/excellent independent learning skills, can effectively rework knowledge and connect it to his or her own experience in the educational field; manifests a full awareness of the educational value of the topics covered, with a view to a more articulate pliability in the face of different educational situations.

NB: Students with PUOI must email the document to the lecturer before the exam. In addition to accommodating PUOI-certified requests, the lecturer is available for any clarification of lecture topics with in-person or remote appointment interviews.

Office hours

By appointment

Programme validity

Two academic years

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
L-ART/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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