Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Advanced English for Tourism
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Advanced English for Tourism
Course ID number
2526-2-F7601M057-F7601M052M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to English Language for Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso offre un approccio tematico alle capacità di acquisizione o lettura, ascolto e conversazione, rilevante per il settore del turismo e dell'ospitalità. Insieme a queste competenze settoriali vengono consolidate sia le capacità comunicative che linguistiche. Il corso fornirà strumenti linguistici, utili per interagire nel contesto del turismo internazionale.

Lo studente sarà capace di;

• Svilupperà anche le abilità orali attraverso discussioni sui temi trattati in classe. Ha lo scopo di fornire allo studente una solida base linguistica incentrata sulla lingua del settore.
• Introdurrà e svilupperà anche specifiche capacità di scrittura come; lettere, memo, rapporti ed e-mail.• Conoscere bene le strutture linguistiche per essere in grado di affrontare le situazioni di comunicazione nel settore turistico e possedere il vocabolario necessario per esprimersi in situazioni sociali, commerciali e commerciali.
• Approfondire l'uso e la comprensione di una lingua specifica a un livello intermedio-avanzato, al fine di costruire la loro autonomia linguistica in situazioni professionali.
• Acquisire il vocabolario fondamentale per il settore attraverso gli articoli presentati in classe.
• Il corso mira a sviluppare la capacità ricettiva della lingua scritta attraverso la pratica delle varie strategie di lettura per affrontare testi di natura specializzata nel settore del turismo sostenibile.
• Svilupperà anche le abilità orali attraverso discussioni sui temi trattati in classe Ha lo scopo di fornire allo studente una solida base linguistica incentrata sulla lingua del settore.
• Introdurrà e svilupperà anche specifiche capacità di scrittura come; lettere, memo, rapporti ed e-mail.

Contenuti sintetici

Il corso si prefigge di sviluppare la capacità ricettiva e produttiva della lingua scritta praticando le varie strategie di lettura ad affrontare testi di argomento specialistico in ambito turistico. Questi temi saranno quindi discussi in classe. Mira a fare acquisire allo studente una solida base linguistica incentrata sui linguaggi settoriali, pertinenti alle discipline studiate.

Programma esteso

Il processo di globalizzazione dei mercati ha determinato un forte impulso al prodotto “turismo”, ampliandone la gamma delle risorse e richiedendo a chi vi opera capacità professionali aggiornate e competenze sempre più sviluppate. Il turismo è uno dei settori portanti dell'economia italiana e diverrà sempre più importante con l'aumento del tempo libero e della mobilità geografica delle persone. La crescita del settore offre importanti occasioni di lavoro ma impone anche la formazione di operatori qualificati, in grado di comprendere e governare un mercato molto competitivo. Di fronte ad un mercato sempre più complesso e competitivo, in una realtà nella quale i consumatori/ turisti richiedono prodotti nuovi, personalizzati e sostenibili, le imprese turistiche devono affrontare un’innovazione culturale, organizzativa e gestionale tale da supportare un’offerta adeguata. Il mondo dell’ospitalità deve adeguarsi alla costante richiesta di miglioramento della qualità del servizio e deve essere in grado di misurare efficacia ed efficienza dei sistemi di gestione utilizzati in una prospettiva di crescita e sviluppo. Il percorso di studio porterà gli studenti a conoscere come gestire e organizzare i servizi turistici-culturali, con un
focus particolare sulla territorialità, dalla sua comunicazione al turismo sostenibile. La padronanza della lingua inglese consente gli studenti di valorizzare loro capacità in ambito nazionale e internazionale.

Il corso si propone di affrontare i seguenti temi analizzando la lingua inglese dal punta di vista grammaticale e lessicale. I temi verranno utilizzati anche per stimolare la discussione.

A background to tourism
Why study tourism?
What are the main impacts of tourism? Environmental, cultural and ethical.
Tourism today
Types of holidays
Niche market tourism
What makes countries attractive?
Culture and tourism
Trends in tourism
Chinese tourists pave a new route across Europe
Tourism development
Writing skills – emails
Economic impacts of tourism
Hotel and tourism English
Sustainable tourism
A career in tourism
Writing skills – basic principles for a good CV
Applying for jobs
Writing skills – the content of a covering letter of application
Chinese domestic tourism
Marketing and tourism
Promoting a destination
Describing a tourist attraction
Factors affecting the travel and tourism industry
Tourism in a world of technology
The future of tourism

Prerequisiti

Gli studenti hanno già raggiunto il livello B2 (Quadro Europeo di Riferimento per le Lingue Straniere / Common European Framework of Reference for Languages)

Metodi didattici

Il corso si divide in aree tematiche che verranno affrontate a lezione con l'obiettivo di sviluppare le
competenze linguistiche di listening, reading and speaking. Le lezioni propongono attività interattive che richiedono la partecipazione attiva degli studenti.
Il Corso si compone di 42 ore, di didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video). Le lezioni sono tenuti in inglese. Lezioni frontali. Letture, discussioni di temi e ascolti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova di accertamento linguistico è una prova scritta di una durata di 90 minuti, volta ad accertare una conoscenza della lingua inglese specializzato per il settore di turismo. Essa consiste in 60 domande tipo;
• TEST A RISPOSTE CHIUSE (Vero/Falso, Corrispondenze, Scelta a risposta multipla, ecc.);

Il voto ottenuto è espresso in trentesimi.

L'esame si basa sul materiale trattato nel corso, trovate nel dispensa pubblicato maggio del anno accademico.

Testi di riferimento

E’ disponibile una dispensa sul sito di dott. Anderson: ‘Laurea Magistrale in Economia del Turismo’. Robin Anderson. Aggiornata annualmente.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno - 1° semestra - 4 ore alla settimana.

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course offers a thematic approach to the acquisition or reading, listening and speaking skills, relevant to the sector of tourism and hospitality. Along with these sector-related skills both communication and linguistic skills are consolidated. The course will provide linguistic tools, useful for interacting in the context of international tourism. The student will be able to;
• Know the language structures well to be able to deal with communication situations in the tourism sector and possess the vocabulary necessary to express oneself in social, business and commercial situations.
• To deepen the use and understanding of specific language at an intermediate-advanced level, in order to build their linguistic autonomy in professional situations.
• Acquire the fundamental vocabulary for the sector through the articles presented in the classroom.
• The course aims to develop the receptive capacity of the written language by practising the various reading strategies to deal with texts of a specialized nature in the tourism field with a focus on sustainable issues.
• It will also develop speaking skills through discussions of the themes covered in class. It aims to give the student a solid linguistic foundation focused on language of the sector.
• It will also introduce and develop specific writing skills such as; letters, memos, reports and e-mails.

Contents

The course aims to develop the receptive and productive capacities by practising the various reading strategies to deal with texts of a specialized nature in the tourism field. These themes will then be discussed in class. It aims to give the student a solid linguistic foundation focused on language of the sector.

Detailed program

The process of globalization of markets has given a strong impetus to the product "tourism", expanding the range of resources and by requiring those who work in the sector to continuously update skills and competences. Tourism is one of the leading sectors of the Italian economy and will become increasingly important with the increase in leisure time and geographical mobility of people. The growth of the sector offers significant employment opportunities but also requires the training of qualified operators, able to understand and deal with a very competitive market. Faced with an increasingly complex and competitive sector, a world in which consumers /
tourists require new, customized and sustainable products, tourism enterprises are facing changes in their work cultures, in organization and management in order to provide adequate services to the industry. The hospitality world must adapt to the constant demand for improvement of quality of service and must be capable of measuring the effectiveness and efficiency of the management systems used in a perspective of growth and development. The mastery of the English language enables students to enhance their professional validity at national and international levels.

The course aims to present the following topics by analysing the language for both grammar and lexis. The themes will also be used to stimulate discussion.

A background to tourism
Why study tourism?
What are the main impacts of tourism? Environmental, cultural and ethical.
Tourism today
Types of holidays
Niche market tourism
What makes countries attractive?
Culture and tourism
Trends in tourism
Chinese tourists pave a new route across Europe
Tourism development
Writing skills – emails
Economic impacts of tourism
Hotel and tourism English
Sustainable tourism
A career in tourism
Writing skills – basic principles for a good CV
Applying for jobs
Writing skills – the content of a covering letter of application
Chinese domestic tourism
Marketing and tourism
Promoting a destination
Describing a tourist attraction
Factors affecting the travel and tourism industry
Tourism in a world of technology
The future of tourism

Prerequisites

The students should have already reached level B2 (Common European Framework of Reference for Languages / Common European Framework of Reference for Languages)

Teaching methods

The course is divided into thematic areas which will be addressed in class with the aim of developing the listening, reading and speaking language skills. The lessons offer interactive activities that require the active participation of students.
The course consists of 42 hours of didactics (frontal lessons with the use of slides, audio and video). Lessons are held in English. Frontal lessons. Readings, discussions of topics and listening.

Assessment methods

The language assessment test is a written test lasting 90 minutes, aimed at ascertaining knowledge of the English language specialized for the tourism sector. It consists of 60 standard questions;
• CLOSED ANSWER TEST (True/False, Correspondences, Multiple Choice, etc.);

The grade obtained is expressed in 30/30.

The exam is based on the material covered in the course, found in the handout published in May of the academic year.

Textbooks and Reading Materials

A collection of articles is available on the website of dott. Anderson entitled. 'Laurea Magistrale
in Economia del Turismo
’ by Robin Anderson. *This is updated every year.

Semester

The course is held in the 1° semester of the second year – 4 hours per week.

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/12
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Robin Anderson
    Robin Anderson

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics