Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Statistical Methods for Tourism Services Evaluation
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Statistical Methods for Tourism Services Evaluation
Course ID number
2526-2-F7601M007-F7601M036M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Statistical Methods for Tourism II

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Al termine del corso, lo studente sarà in grado di:

  • Acquisire conoscenze avanzate sui principali metodi statistici per la valutazione della qualità dei servizi turistici, con particolare riferimento alla misurazione della soddisfazione e fedeltà dei clienti, all’analisi delle variabili latenti, all’uso dei modelli Servqual, all’analisi degli item, all’analisi della varianza (ANOVA) e ai metodi di riduzione dei dati (es. PCA).
  • Applicare in modo critico e appropriato le tecniche statistiche apprese per la progettazione e realizzazione di indagini empiriche nel settore turistico, utilizzando strumenti software (in particolare SPSS) per la gestione, elaborazione e interpretazione dei dati. Lo studente sarà in grado di realizzare un progetto di analisi dei dati con autonomia metodologica e rigore scientifico, incluso il confronto tra gruppi attraverso ANOVA.
  • Sviluppare la capacità di selezionare, combinare e interpretare criticamente strumenti statistici adeguati al contesto di analisi, formulando giudizi motivati sulla qualità dei servizi e sull’affidabilità dei risultati ottenuti. Lo studente sarà in grado di valutare criticamente le scelte metodologiche compiute, ad esempio nella selezione delle variabili e nella validazione dei modelli, adattandole in funzione degli obiettivi della ricerca.
  • Comunicare in modo efficace e professionale i risultati di analisi statistiche, utilizzando un linguaggio tecnico adeguato, supporti grafici e report sintetici ed esaustivi. Lo studente sarà in grado di esporre i risultati del lavoro di gruppo in forma orale e scritta, anche in contesti multidisciplinari e internazionali.
  • Sviluppare capacità di apprendimento autonomo e continuo nell’ambito della statistica applicata al turismo, con particolare riferimento alla consultazione critica della letteratura scientifica e all’aggiornamento sulle evoluzioni metodologiche. Lo studente sarà in grado di trasferire e adattare le competenze acquisite a nuovi contesti professionali e di ricerca.

Contenuti sintetici

Durante il corso di Metodi statistici per la valutazione dei servizi turistici saranno introdotti i principali metodi per la valutazione della qualità dei servizi e delle grandezze collegate (soddisfazione, fedeltà). Il corso illustrerà i modelli specificamente elaborati in letteratura per la misurazione della qualità oggettiva e percepita e, quindi, si concentrerà su trattamento e sintesi delle variabili latenti e delle relazioni tra queste ultime. L’introduzione metodologica sarà affiancata dalla discussione e risoluzione di case studies mediante l’utilizzo del software SPSS.

1) Introduzione al corso.

2) Item analysis

3) Servqual e possibili estensioni.

4) Metodi di riduzione dei dati.

5) Analisi della varianza

Programma esteso

a) INTRODUZIONE e ITEM ANALYSIS
Veal (2018) Research methods for Leisure and Tourism, Pearson (Fifth edition), chapters 1, 2, 5, 10, 13

b) SERVQUAL
Zeithaml, Parasuraman and Berry (1990 or others) , Delivering Quality Service - Balancing Customer Perceptions and Expectations, The Free Press, New York, chapters 1, 2, Appendix A.

c) PRINCIPAL COMPONENT ANALYSIS
Bartholomew D.J., Steele F., Moustaki I., Galbraith J.I., Analysis of Multivariate social science data, CRC Press (Second Edition), Chap 5

d) Analysis of Variance
Veal (2018) Research methods for Leisure and Tourism, Pearson (Fifth edition), chapter 17

Prerequisiti

Conoscenza della statistica di base.

Metodi didattici

Il modulo prevede una attività didattica erogativa di 20 ore (lezioni frontali in aula) ed una attività interattiva di 8 ore in laboratorio statistico (utilizzo di SPSS).

Qualora i laboratori non fossero disponibili per motivi legati alla ristrutturazione degli edifici, una parte delle attività di laboratorio verrà svolta da remoto (utilizzo del laboratorio virtuale).

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento comprende:

  • una prova personale scritta sulla conoscenza teorica degli argomenti;
  • un lavoro di gruppo comprendente una presentazione orale ed una relazione relativamente ad un'indagine originale sul tema del turismo.
    Il voto finale del modulo sarà dato dalla media ponderata della prova personale (con peso 30%) e del lavoro di gruppo (con peso 70%).

Testi di riferimento

  • Zeithaml, Parasuraman and Berry (1990 or others) , Delivering Quality Service - Balancing Customer Perceptions and Expectations, The Free Press, New York,
  • Agresti A. (2007) An Introduction to Categorical Data Analysis, John Wiley & Sons.
  • Bartholomew D.J., Steele F., Moustaki I., Galbraith J.I., Analysis of Multivariate social science data, CRC Press (Second Edition).
  • Veal (2018) Research methods for Leisure and Tourism, Pearson (Fifth edition)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

At the end of the course, the student will be able to:

  • Acquire advanced knowledge of the main statistical methods for evaluating the quality of tourism services, with particular focus on measuring customer satisfaction and loyalty, analyzing latent variables, using Servqual models, performing item analysis, conducting analysis of variance (ANOVA), and applying data reduction techniques (e.g., PCA).
  • Critically and appropriately apply the statistical techniques learned to the design and implementation of empirical research in the tourism sector, using statistical software tools (particularly SPSS) for data management, processing, and interpretation. The student will be able to carry out a data analysis project with methodological autonomy and scientific rigor, including group comparisons through ANOVA.
  • Develop the ability to critically select, combine, and interpret statistical tools suitable for the analysis context, formulating well-grounded judgments on service quality and the reliability of the results obtained. The student will be able to critically assess the methodological choices made—such as variable selection and model validation—and adapt them based on the objectives of the research.
  • Effectively and professionally communicate the results of statistical analyses, using appropriate technical language, graphical representations, and clear, comprehensive reports. The student will be able to present the results of group work both orally and in writing, also in multidisciplinary and international contexts.
  • Develop independent and continuous learning skills in the field of statistics applied to tourism, with particular reference to critically reviewing scientific literature and staying updated on methodological developments. The student will be able to transfer and adapt the acquired skills to new professional and research contexts.

Contents

For the course of Statistical methods for the evaluation of tourism services the main methods for assessing the quality of services and related quantities (satisfaction, loyalty) will be introduced. The course will outline the models for the measurement of expected and perceived quality and, therefore, will focus on the methods to deal with the latent variables The methodological part will be followed by the discussion and the resolution of case studies through the use of SPSS software.

1) Introduction to the course.

2) Item analysis

3) Servqual and possible extensions.

4) Methods of data reduction.

5) Analysis of variance

Detailed program

a) INTRODUCTION and ITEM ANALYSIS
Veal (2018) Research methods for Leisure and Tourism, Pearson (Fifth edition), chapters 1, 2, 5, 10, 13

b) SERVQUAL
Zeithaml, Parasuraman and Berry (1990 or others) , Delivering Quality Service - Balancing Customer Perceptions and Expectations, The Free Press, New York, chapters 1, 2, Appendix A.

c) PRINCIPAL COMPONENT ANALYSIS
Bartholomew D.J., Steele F., Moustaki I., Galbraith J.I. (2008). Analysis of Multivariate social science data, CRC Press (2nd ed.), Chap 5

d) Analysis of Variance
Veal (2018) Research methods for Leisure and Tourism, Pearson (Fifth edition), chapter 17

Prerequisites

Knowledge of Descriptive Statistics.

Teaching methods

The module includes 20 hours of traditional classroom teaching (lectures) and 8 hours of interactive activities in the statistics lab (using SPSS).

If the physical laboratories are unavailable due to building renovations, part of the lab activities will be conducted remotely using the virtual lab environment.

Assessment methods

The assessment includes:

  • a personal written test on the theoretical knowledge of the topics;
  • a group project, which includes an oral presentation and a report on an original investigation on the topic of tourism.

The final grade for the module will be a weighted average of the personal test (30% weight) and the group project (70% weight).

Textbooks and Reading Materials

  • Zeithaml, Parasuraman and Berry (1990 or others) , Delivering Quality Service - Balancing Customer Perceptions and Expectations, The Free Press, New York,
  • Agresti A. (2007) An Introduction to Categorical Data Analysis, John Wiley & Sons.
  • Bartholomew D.J., Steele F., Moustaki I., Galbraith J.I., Analysis of Multivariate social science data, CRC Press (Second Edition).
  • Veal (2018) Research methods for Leisure and Tourism, Pearson (Fifth edition)

Semester

Second semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/05
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MZ
    Mariangela Zenga

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics