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  1. Economics
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  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Organizational Change
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Organizational Change
Course ID number
2526-2-F6302N001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso approfondisce la problematica del cambiamento organizzativo in contesti complessi, tecnologicamente densi e caratterizzati da incertezza, attraverso l’analisi critica di casi studio, materiali di ricerca e approfondimenti originali. Lo sviluppo di capacità di analisi e discussione di letteratura scientifica, dati e casi costituisce un obiettivo formativo specifico del corso, al pari dello sviluppo di nuove conoscenze sul cambiamento organizzativo. Agli studenti e alle studentesse è richiesta sia autonomia che un approccio critico nel rapporto con le problematiche oggetto di approfondimento e studio.

Conoscenza e comprensione:
Al termine del corso, gli studenti e le studentesse avranno acquisito conoscenza e/o facilità nel/la:

  • analisi organizzativa, compreso l’approfondimento, la lettura di casi e l'applicazione pratica della teoria;
  • uso delle principali coordinate metodologiche e teoriche e dei metodi di analisi di problemi organizzativi attraverso approfondimenti e discussione di casi;
  • analisi di come le organizzazioni favoriscono, gestiscono e reagiscono al cambiamento, in particolare attraverso l’adozione e l’uso delle tecnologie digitali;
  • reperire, comprendere, utilizzare e ragionare criticamente sulla letteratura organizzativa di riferimento;
  • comprensione del cambiamento di organizzazioni e istituzioni, segnatamente in contesti tecnologicamente densi.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Attraverso questo insegnamento, studenti e studentesse impareranno a:

  • analizzare e applicare i principali modelli, metodi e strumenti di analisi e comprensione del cambiamento organizzativo
  • ragionare in modo critico sulle questioni principali inerenti il cambiamento nelle organizzazioni contemporanee, con particolare riferimento all'introduzione e uso di tecnologie digitali

Autonomia di giudizio
Attraverso questo insegnamento, studenti e studentesse saranno autonomi nel:

  • analizzare criticamente alcune questioni centrale relative al cambiamento organizzativo, specialmente con riferimento all'uso di tecnologie digitali
  • valutare autonomamente l'appropriatezza di alcuni strumenti di analisi del cambiamento organizzativo, sviluppando un approccio al contempo rigoroso e critico.

Abilità comunicative
Attraverso questo insegnamento, studenti e studentesse saranno in grado di:

  • esprimere in modo chiaro e rigoroso i concetti appressi, sia in forma orale che scritta, utilizzando una terminologia appropriata.
  • argomentare in modo coerente problemi, possibili soluzioni e le questioni principali che attengono al cambiamento organizzativo in ambienti tecnologicamente densi

Capacita di apprendere
L'insegnamento consentirà a studenti e studentesse di:

  • sviluppare le capacità di apprendimento necessarie per intraprendere con successo studi successivi che richiedano una comprensione profonda di strumenti propri della disciplina oggetto di questo insegnamento
  • acquisire un metodo di studio autonomo e rigoroso che consenta di approfondire le proprie conoscenze e di affrontare nuovi argomenti correlati al cambiamento organizzativo in modo indipendente.

Contenuti sintetici

Tema conduttore del corso è lo studio dei processi di cambiamento organizzativo con particolare riferimento alla gestione dell’incertezza in relazione a processi di trasformazione digitale. Si guarderà all’adozione delle tecnologie come occasione di apprendimento e cambiamento nelle organizzazioni assumendo una prospettiva analitica e non prescrittiva, che guarda quindi alla tecnologia nella sua dimensione strumentale del processo di regolazione dell’azione organizzativa e alle decisioni che vi si connettono.

Il corso è strutturato come un’indagine 'in progress' su temi quali: cambiamento organizzativo in ambienti complessi, resistenza al cambiamento, inerzia e incertezza, relazione fra cambiamento organizzativo e adozione e uso di tecnologie digitali avanzate (es. intelligenza artificiale, robotica, tecnologie di smart manufacturing, ecc.) in contesti complessi (es. organizzazioni sanitarie, manifattura intelligente avanzata, ecc.).

Programma esteso

Il corso si propone di fornire agli studenti e alle studentesse strumenti e concetti per l'analisi approfondita e per una conoscenza critica dei processi di cambiamento organizzativo in ambienti complessi. Nella prima parte del corso di gettano le basi teoriche sul tema del cambiamento organizzativo per poi affrontare la relazione fra organizzazione, ambiente e complessità, approfondendo il tema della resistenza al cambiamento. Contestualmente si forniranno alcuni framework concettuali di analisi della trasformazione digitale e delle sue implicazioni organizzative. In particolare, si guarderà alla tecnologia e al suo ruolo per il cambiamento organizzativo, dapprima spacchettando il concetto di tecnologia a partire da alcune sue definizioni e tipologie classiche e contemporanee e poi approfondendo come organizzazioni complesse adottano tecnologie avanzate per fronteggiare il cambiamento.

Prerequisiti

Sufficienti nozioni di logica e di cultura generale, conoscenze base di organizzazione aziendale.

Metodi didattici

Lezioni frontali, analisi di casi, approfondimenti tematici preparati e discussi durante il corso.
Il corso si compone di 48 ore, di cui indicativamente il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 50% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in sottogruppo, analisi di casi). Una porzione di lezioni potrà essere erogata da remoto, per un ammontare di ore complessivamente inferiore al 30% del totale delle ore dell'intero corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Studenti e studentesse saranno valutati/e attraverso:
(1) una prova scritta individuale basata su “domande aperte” riguardo i testi, gli articoli, le dispense e i casi indicati su elearning e forniti durante il corso;
(2) un project work* finalizzato ad approfondire alcuni temi centrali del corso.

Più precisamente, i criteri di valutazione per la prova scritta sono:

  1. proprietà di linguaggio – uso appropriato dei termini;
  2. precisione nell’esposizione logica degli argomenti;
  3. capacità di costruire connessioni fra i vari argomenti;
  4. completezza dell’esposizione dati i limiti di tempo e di pagine a disposizione.

Non è previsto il salto d'appello.
Non sono previste prove in itinere.

N.B. Dal termine del corso (dicembre 2025) il Programma d'Esame dettagliato (con riferimenti puntuali al testo adottato e ai casi/approfondimenti) è reso disponibile sulla e-learning e rimane valido per tutti gli appelli dell'a.a. in corso.

*Il project work è rivolto a chi sceglierà di seguire il percorso partecipativo (a), mentre il percorso standard (b) prevede una valutazione basata esclusivamente su una prova scritta in aula.

Testi di riferimento

A titolo indicativo, di seguito alcuni testi che saranno usati nel corso:
Plesner, U., Husted, E. (2022) ‘L’organizzazione digitale’, Il Mulino, Bologna
Catino M. (2014), Organizational Myopia: Problems of Rationality and Foresight in Organizations, Cambridge: Cambridge University Press (Paperback edition).

Ulteriori materiali, come articoli scientifici e casi studio, saranno forniti dalla docente durante il corso [reading package] attraverso la piattaforma e-learning e/o saranno comunque reperibili online e/o attraverso la biblioteca dell'Università di Milano-Bicocca.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
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Learning objectives

The course explores the problem of organizational change in complex, technologically dense environments and characterized by uncertainty, through case analysis, research materials and original in depth studies. The development of skills to analyze and discuss scientific literature, data and cases is a specific educational objective of the course, as is the development of new knowledge about organizational change. Students are required to be both independent and have a critical approach in dealing with the issues being studied.

Knowledge and understanding
By the end of the course, students will have acquired knowledge and skills in the following areas:

  • Organizational analysis, including in-depth study, case analysis, and practical application of theory;
  • Use of key methodological and theoretical tools to analyze organizational problems through case studies and critical discussions;
  • Analysis of how organizations initiate, manage, and respond to change, particularly through the adoption and use of digital technologies;
  • Locating, understanding, applying, and critically evaluating relevant organizational literature;
  • Understanding organizational and institutional change, especially in technologically intensive environments.

Ability to apply knowledge and understanding
Through this course, students will learn to:

  • Analyze and apply key models, methods, and tools for understanding and analyzing organizational change.
  • Think critically about the main issues related to change in contemporary organizations, with particular reference to the introduction and use of digital technologies.

Independent judgment
Through this course, students will be able to:

  • Critically analyze key issues related to organizational change, especially with regard to the use of digital technologies.
  • Independently assess the appropriateness of specific tools for analyzing organizational change, developing an approach that is both rigorous and critical.

Communication skills
Through this course, students will be able to:

  • Clearly and rigorously express the concepts learned, both orally and in writing, using appropriate terminology.
  • Coherently discuss problems, possible solutions, and key issues related to organizational change in technology-intensive environments.

Learning skills
The course will enable students to:

  • Develop the learning abilities necessary to successfully undertake further studies requiring a deep understanding of the tools specific to the subject area of this course.
  • Acquire an autonomous and rigorous study method that allows them to deepen their knowledge and independently explore new topics related to organizational change.

.

Contents

The main topic of the course is the study of organizational change processes with particular reference to the management of uncertainty in relation to digital transformation processes. It will looks at technology adoption as an opportunity for learning and change in organizations by adopting an analytical and non-prescriptive perspective which therefore looks at technology in its instrumental dimension of the process of regulation of the organizational action and the decisions that are connected to it.

The course is structured as an 'in progress' investigation on topics such as: organizational change in complex environments, resistance to change, inertia and uncertainty, the relationship between organizational change and the adoption and use of advanced digital technologies (e.g. AI, robotics, technologies for smart manufacturing, etc. ) in complex environments (e.g. healthcare organizations, advanced smart manufacturing).

Detailed program

The course aims at providing students with tools and concepts for the in-depth and critical analysis of organizational change processes in complex environments. In the first part of the course, the theoretical foundations about the organizational change's topic are laid for then addressing the relationship between organization, environment and complexity, by deepening the issues of the resistance to change. Some conceptual frameworks for the analysis of digital transformation and its organizational implications will be provided. In particular, the course will look at technology and its role for organizational change by first unpacking the very concept of technology starting from some of its classic and contemporary definitions and typologies and second by delving into how complex organizations adopt advanced technologies to deal with change.

Prerequisites

Sufficient notions of logics and general culture, basic knowledge of business organization.

Teaching methods

Lectures, case analysis, in depth studied, prepared and discussed during the course.
The course consists of 48 hours, with approximately 50% dedicated to traditional teaching methods (lectures utilizing slides, audio, and video) and 50% to interactive learning (exercises, group work, and case studies). A portion of the lessons may be delivered remotely, accounting for no more than 30% of the total hours of the entire course.

Assessment methods

Students will be assessed through:
(1) an individual written exam consisting of open-ended questions based on the textbooks, articles, course materials, and case studies indicated on the e-learning platform and provided during the course;
(2) a project work* aimed at exploring in greater depth some of the central topics of the course.

More precisely, the evaluation criteria for the written test are:

  1. property of language - appropriate use of terms and concepts;
  2. accuracy in the logical exposition of the arguments;
  3. ability to connect different topics;
  4. completeness of the presentation, given the time (test duration) and space (pages available) limits.

Skipping exam sessions is not allowed.
No mid-term tests are scheduled.

Please note that at the time of ending of classes (December 2025) the detailed program (with references to the textbook and cases/furher materials) will be available on line. It will remain valid for all the exams of the current academic year.

*The project work is aimed at those who choose to follow the participatory path (a), while the standard path (b) involves an assessment based solely on a written exam in the classroom.

Textbooks and Reading Materials

The bibliographic tentative list could be:
Plesner, U., Husted, E. (2022) ‘L’organizzazione digitale’, Il Mulino, Bologna
Catino M. (2014), Organizational Myopia: Problems of Rationality and Foresight in Organizations, Cambridge: Cambridge University Press (Paperback edition).

Further materials and readings, such as academic articles and case studies, provided during the course by the teacher [reading package] will be available online through the e-learning system and/or through the Milano-Bicocca University library.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
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Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Profilo_ottobre 2022
    Lia Tirabeni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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