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  1. Sociology
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  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Change and Innovation in Complex Organizational Systems
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Change and Innovation in Complex Organizational Systems
Course ID number
2526-2-F8803N019
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Analizzare i processi di cambiamento e innovazione nei sistemi organizzativi complessi del settore pubblico — in particolare giustizia, sanità e istruzione superiore — attraverso un approccio comparativo e multidimensionale.

  • Conoscenza e capacità di comprensione: acquisire conoscenze teoriche e metodologiche sui principali approcci allo studio dei sistemi organizzativi pubblici, con particolare attenzione alle caratteristiche strutturali, comportamentali e sistemiche.

  • Conoscenza e capacità di comprensione applicate: applicare le conoscenze acquisite all’analisi empirica di casi di innovazione istituzionale e organizzativa nei tre settori considerati, approfondendo il funzionamento interno, le interdipendenze tra livelli e attori e la governance complessiva dei sistemi.

  • Autonomia di giudizio: elaborare valutazioni critiche sui processi di cambiamento e innovazione in ambito pubblico, tenendo conto delle implicazioni istituzionali, sociali, economiche e politiche che ne derivano.

  • Abilità comunicative: esporre in modo chiaro e coerente analisi e argomentazioni, anche in contesti di discussione collettiva, utilizzando un linguaggio disciplinare appropriato e riferimenti comparativi.

  • Capacità di apprendere: consolidare un metodo di apprendimento autonomo attraverso la lettura critica di testi scientifici, l’analisi comparata di casi di studio e la rielaborazione personale dei contenuti affrontati.

Contenuti sintetici

Tema conduttore del corso è l'analisi dei processi di cambiamento e innovazione dei sistemi organizzativi complessi in ambito pubblico, con particolare riferimento a tre settori: giustizia, sanità e istruzione superiore.
Il corso è strutturato come un percorso comparativo, che approfondirà le seguenti dimensioni:

  • le caratteristiche strutturali e le interdipendenze tra articolazioni organizzative;
  • le caratteristiche comportamentali;
  • il margine di manovra degli attori, ai vari livelli;
  • il rapporto centro-periferie;
  • l’interazione con altri attori del campo giuridico-organizzativo;
  • la governance complessiva del sistema;
  • le implicazioni sociali, economiche e politiche connesse al cambiamento e all’innovazione degli apparati della pubblica amministrazione.

Programma esteso

Il corso intende fornire agli/alle studenti gli strumenti teorici e metodologici per comprendere le logiche di funzionamento dei sistemi organizzativi complessi in ambito pubblico – con particolare riferimento a tre settori: giustizia, sanità e istruzione superiore – e per interrogarsi criticamente sui loro processi di cambiamento e innovazione. Il corso si fonda su una consapevolezza: comprendere la "macchina pubblica" e i suoi rapporti con il mondo dell'impresa e con il terzo settore rappresenta una competenza fondamentale per i futuri esperti in affidabilità, rischio e compliance nelle organizzazioni, a prescindere dal loro ambito di impiego. La pubblica amministrazione - nelle sue diverse articolazioni - rappresenta, infatti, un attore cruciale del campo giuridico-organizzativo. Inoltre, il suo funzionamento e le sue performance hanno un impatto diretto ed evidente sia sulla vita e sul benessere delle persone sia sullo sviluppo socio-economico dei diversi territori. Oltre a inquadrare teoricamente ed empiricamente questi temi, il corso ambisce a mettere gli/le studenti nelle condizioni di condurre in prima persona un'analisi organizzativa in ambito pubblico. In tal senso, verranno realizzati focus tematici e lavori di gruppo, che prevedono anche l'impiego di metodologie e tecniche della ricerca organizzativa, come analisi documentale, questionari, interviste, osservazione non partecipante, ecc.

Prerequisiti

Sono sufficienti nozioni di logica e di cultura generale.

Metodi didattici

L'insegnamento è erogato in italiano e prevede lezioni frontali, analisi di casi, testimonianze e lavori di gruppo. Le lezioni hanno un taglio interattivo: all'esposizione di concetti chiave si accompagna l'esame di casi studio, la preparazione di lavori di gruppo e l'applicazione pratica delle metodologie della ricerca organizzativa. Saranno incluse testimonianze di esperti e practitioners.
In particolare, sono previste:

  • 9 lezioni di tre ore di didattica erogativa (DE) (47%);
  • 10 lezioni di tre ore di didattica interattiva (DI) (53%).

Tutte le lezioni (didattica erogativa e interattiva) sono svolte esclusivamente in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Non sono previste prove in itinere. Le/gli studenti frequentanti e non frequentanti saranno valutati mediante una prova orale individuale, basata sul testo d’esame e su materiali integrativi quali slide, articoli e casi studio.
La valutazione ha due obiettivi, tra loro collegati: da un lato, verificare la preparazione sui contenuti del programma, dall’altro, accertare la capacità di riflessione autonoma e critica sui principali nodi tematici affrontati nel corso.
I criteri di valutazione della prova orale, comuni a tutti gli/le studenti, sono i seguenti:

  1. completezza dell’esposizione;
  2. proprietà di linguaggio e uso appropriato dei termini;
  3. chiarezza e coerenza logica nell’organizzazione dei contenuti;
  4. capacità di tracciare connessioni tra i diversi argomenti;
  5. capacità di applicare strumenti teorici e metodologici all’analisi di casi studio e alla progettazione di ricerche empiriche sui sistemi organizzativi complessi.

Testi di riferimento

Il testo di riferimento per tutti gli/le studenti, sia frequentanti sia non frequentanti, è:

Dallara C., Verzelloni L. (2024), Il sistema giustizia. Le pubbliche amministrazioni come organizzazioni complesse, Mondadori: Milano (in corso di stampa).

Sulla piattaforma e-learning sarà inoltre resa disponibile una dispensa contenente slide e/o articoli di approfondimento. Tale materiale costituisce parte integrante del programma per tutti gli/le studenti, sia frequentanti sia non frequentanti.

Le/gli studenti Erasmus che non comprendono l’italiano potranno concordare con il docente un programma ad hoc in una delle seguenti lingue: inglese, spagnolo o portoghese.

Sustainable Development Goals

PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Learning objectives

The course focuses on the analysis of change and innovation processes in complex organisational systems within the public sector — in particular, justice, healthcare, and higher education — through a comparative and multidimensional approach.

  • Knowledge and understanding: acquisition of theoretical and conceptual knowledge of the main approaches to the study of public organisational systems, with particular attention to structural, behavioural, and systemic features.

  • Applying knowledge and understanding: application of acquired knowledge to the empirical analysis of institutional and organisational innovation in the three sectors, with emphasis on internal functioning, interdependencies between levels and actors, and overall system governance.

  • Making judgements: critical assessment of change and innovation processes in the public sector, considering their institutional, social, economic, and political implications.

  • Communication skills: clear and coherent presentation of analyses and arguments, including in collective discussion contexts, using appropriate disciplinary language and comparative frameworks.

  • Learning skills: strengthening of autonomous learning through critical reading of academic texts, comparative case study analysis, and independent reflection on the topics addressed.

Contents

The central theme of the course is the analysis of change and innovation processes within complex organisational systems in the public sector, with particular focus on three areas: justice, healthcare, and higher education.
The course is structured as a comparative pathway, which will explore in depth the following dimensions:

  • the structural features and interdependencies among organizational units;
  • behavioural characteristics;
  • the actors' room for maneuver at various levels
  • the central-peripheral relationship;
  • interaction with other actors in the legal-organisational field;
  • the overall governance of the system;
  • the social, economic, and political implications connected to the change and innovation in the various branches of public administration.

Detailed program

This course aims to provide students with the theoretical and methodological tools necessary to understand the logic behind the functioning of complex organisational systems in the public sector, particularly focusing on three areas: justice, healthcare, and higher education. It also encourages students to critically examine the processes of change and innovation within these sectors. The course is based on the understanding that comprehending the "public machinery" and its relationships with the business world and the third sector is a crucial skill for future experts in reliability, risk, and compliance in organisations, regardless of their field of employment. Public administration, in its various articulations, indeed plays a pivotal role in the legal-organisational field. Furthermore, its functioning and performance have a direct and clear impact on both the life and well-being of individuals and the socio-economic development of various territories. Beyond theoretically and empirically framing these topics, the course also aims to enable students to conduct their own organisational analysis in the public sector. To this end, thematic focuses and group projects will be carried out, incorporating organisational research methodologies and techniques such as document analysis, questionnaires, interviews, and non-participant observation.

Prerequisites

Basic knowledge of logic and general knowledge are sufficient.

Teaching methods

The course is delivered in Italian and includes lectures, case analyses, guest talks, and group work. The teaching approach is interactive: key concepts are presented alongside the examination of case studies, group assignments, and the practical application of organisational research methods. Contributions from experts and practitioners will also be included.
Specifically, the course will feature:

  • 9 lectures, each three hours of expository teaching (DE) (47%);
  • 10 lectures, each three hours of interactive teaching (DI) (53%).

All sessions (both expository and interactive teaching) are conducted exclusively in-person.

Assessment methods

No interim assessments are scheduled. Both attending and non-attending students will be assessed through an individual oral examination, based on the core textbook and supplementary materials such as slides, articles, and case studies.
The assessment pursues two interconnected objectives: on the one hand, to verify students' knowledge of the course content; on the other, to evaluate their ability to reflect autonomously and critically on the main thematic issues addressed during the course.
The evaluation criteria for the oral exam, which apply to all students, are as follows:

  1. completeness of the presentation;
  2. accuracy of language and appropriate use of terminology;
  3. clarity and logical coherence in the organisation of content;
  4. ability to establish connections between different topics;
  5. ability to apply theoretical and methodological tools to the analysis of case studies and to the design of empirical research projects on complex organisational systems.

Textbooks and Reading Materials

The required textbook for all students, both attending and non-attending, is:

Dallara C., Verzelloni L. (2024), Il sistema giustizia. Le pubbliche amministrazioni come organizzazioni complesse, Mondadori: Milan (forthcoming).

A set of supplementary materials, including slides and/or selected in-depth articles, will also be made available on the e-learning platform. These materials are an integral part of the syllabus for all students, both attending and non-attending.

Erasmus students who do not understand Italian may agree with the professor on an ad hoc syllabus in one of the following languages: English, Spanish, or Portuguese.

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Luca Verzelloni
    Luca Verzelloni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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