Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Assessment of Linguistic Skills and Language Disorders
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment of Linguistic Skills and Language Disorders
Course ID number
2526-2-F5103P113
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Competenze metodologiche e applicazione clinica degli strumenti.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Processo diagnostico per la valutazione dei disturbi del linguaggio e della comunicazione
  • Strumenti di valutazione del linguaggio nello sviluppo tipico e atipico

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Realizzare una valutazione delle competenze linguistiche nello sviluppo
  • Stesura di una relazione in merito alle competenze linguistiche di un bambino

Autonomia di giudizio

  • Acquisizione della capacità di giudizio autonomo e critico nella valutazione di situazioni individuali, di gruppo e relative a piani di intervento, anche tenendo conto dei principi dell'etica professionale formulati dall'Ordine degli Psicologi
  • Acquisizione della capacità di prendere autonomamente decisioni appropriate nella scelta degli strumenti di valutazione e delle procedure di intervento, in collaborazione con le altre figure professionali che operano nei diversi contesti di sviluppo

Abilità comunicative

  • Acquisizione delle capacità comunicative che consentono di interagire efficacemente con persone, gruppi e istituzioni coinvolti direttamente e indirettamente nei propri interventi in ambito professionale, al fine di facilitare il lavoro di equipe, di intervenire efficacemente all'interno della rete dei servizi e di comunicare in maniera chiara il proprio apporto psicologico specifico
  • Potenziamento delle abilità comunicative per relazionarsi efficacemente con i genitori, con gli insegnanti, con i bambini e gli adolescenti, nel corso di attività di sostegno e consulenza psicologica, tenendo conto delle specificità individuali e dei contesti

Capacità di apprendimento

  • Promuovere l'acquisizione della capacità di aggiornare le proprie conoscenze, apprendendo in modo autonomo e critico le nuove acquisizioni della ricerca scientifica nazionale e internazionale delle discipline di riferimento, riguardo a contenuti, progettazione e interventi, nonché la capacità di apprendere dall'esperienza di operatori, insegnanti e specialisti del settore o di altre discipline

Contenuti sintetici

• Presentazione dei metodi e degli strumenti utili a valutare i diversi ambiti dello sviluppo linguistico in età evolutiva.

• Descrizione dei profili evolutivi dei bambini con Disturbo Primario del Linguaggio o con disturbi secondari della comunicazione (ad esempio, sindrome di Down, sindromi genetiche rare).

Programma esteso

Il corso ha l’obiettivo di presentare agli studenti i metodi e gli strumenti utili alla valutazione delle competenze in comprensione e produzione nei diversi ambiti linguistici (fonologia, lessico, morfosintassi, abilità narrative). Vengono presi in considerazione i metodi di valutazione diretta (test standardizzati e osservazione) e indiretta (questionari e interviste). Viene inoltre preso in esame il profilo di sviluppo dei bambini con Disturbo Primario del Linguaggio (DPL) e dei bambini con altre condizioni in cui le difficoltà linguistiche si presentano come disturbo secondario (ad esempio, bambini con sindrome di Down, bambini con sindromi genetiche rare).

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia dello Sviluppo sarà utile durante la frequenza del corso.

Metodi didattici

La tipologia didattica è laboratoriale.

Una breve parte del laboratorio viene condotta con modalità didattica erogativa (indicativamente 4 ore), mentre la maggior parte del laboratorio ha natura interattiva (indicativamente 24 ore). Al fine di acquisire una buona competenza nella somministrazione dei test, vengono mostrati filmati, svolte esercitazioni con protocolli compilati ed effettuati esercizi di role-playing. Vengono inoltre illustrati casi clinici accompagnati dalla visione di filmati e dall'esame dei protocolli e delle relazioni cliniche.

Il laboratorio è condotto interamente in presenza e in lingua italiana.

Il materiale (dispense delle lezioni e materiali per la realizzazione del lavoro individuale) verrà reso disponibile sulla pagina e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

È richiesta la frequenza di almeno il 70% del totale delle ore di lezione.

Agli studenti verrà richiesto di somministrare alcune prove per la valutazione dello sviluppo linguistico ad un bambino o bambina. Verrà quindi chiesto di stendere una relazione. I criteri di valutazione dell’elaborato sono: correttezza della somministrazione dei test proposti, capacità di analisi dei risultati e abilità nella stesura formale di una relazione "clinica".

Gli esiti del lavoro individuale verranno discussi nel corso dell’ultima lezione.

Testi di riferimento

Slides delle lezioni.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning area

Methodological competences and clinical techniques

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Diagnostic process to assess language and communication disorders in developmental age
  • Tests and instruments to assess typical and atypical language development

Applying knowledge and understanding

  • Assessment of linguistic competences during development
  • Report related to the language abilities of a child

Making judgements

  • Acquiring the ability to make autonomous and critical judgements when assessing situations involving individuals, groups and intervention plans, while also taking into account the professional ethics principles formulated by the Order of Psychologists
  • Acquisition of the ability to independently select appropriate assessment tools and intervention procedures in collaboration with other professionals working in different developmental contexts

Communication skills

  • Acquiring communication skills that enable one to interact effectively with the people, groups and institutions involved, directly or indirectly, in one's professional activities, in order to facilitate teamwork, intervene effectively within the service network, and clearly communicate one's specific psychological contribution
  • Strengthening communication skills to enable effective interaction with parents, teachers, children and adolescents during counselling and psychological support activities, while taking into account individual differences and contexts

Learning skills

  • Promoting the ability to update one's knowledge by learning autonomously and critically about the latest national and international scientific research in relevant disciplines, with regard to content, design and interventions. This also includes the ability to learn from the experience of practitioners, teachers and specialists in the sector or other disciplines

Contents

• Presentation of methods and instruments to assess the different areas of language development in childhood.

• Description of the developmental profiles of children with Developmental Language Disorder or with secondary communication disorders (e.g., Down syndrome, rare genetic diseases).

Detailed program

The aim of the course is to introduce students to methods and tools useful for the assessment of comprehension and production skills in the various language domains (phonology, vocabulary, morphosyntax, narrative skills). Direct (standardised tests and observation) and indirect (questionnaires and interviews) assessment methods are considered. The development profile of children with Developmental Language Disorder (DLD) and children with other conditions in which language difficulties occur as a secondary disorder (e.g. children with Down syndrome, children with rare genetic syndromes) is also examined.

Prerequisites

A good knowledge of the basis of Developmental Psychology will be useful during the lessons.

Teaching methods

The teaching typology is laboratory-based.

A short part of the course is conducted in a didactic delivery mode (approx. 4 hours), while the majority of the course is interactive in nature (approx. 24 hours). In order to acquire proficiency in test administration, videos are shown, exercises with compiled protocols are carried out and role-playing exercises are performed. Clinical cases are also illustrated accompanied by the viewing of videos and the examination of protocols and clinical reports.

The entire course is delivered in presence and in Italian.

The material (slides and materials for individual work) will be made available on the course e-learning page.

Assessment methods

Attendance of at least 70% of the total hours of lessons is required.

Students will be asked to administer some tests for the assessment of language development to a child. They will then be asked to write a report. The evaluation criteria of the individual work are: correctness in the administration of the proposed tests, ability to analyze the results, and ability to write a "clinical" report.

The results of the individual work will be discussed during the last lesson.

Textbooks and Reading Materials

Slides of the lessons.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Laura Zampini
    Laura Zampini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics