Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia e Finanza [F1602M - F1601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Financial Economics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Financial Economics
Course ID number
2526-1-F1602M006
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso ha come obiettivo lo studio del ruolo economico dei mercati finanziari nell'allocazione delle risorse e in condizioni di rischio. In particolare, l'accento viene posto sull'efficienza allocativa e sull'equilibrio economico. In questo corso lo studente impara a valutare ed interpretare i legami che intercorrono tra variabili economiche e finanizarie. Inoltre sarà in grado di valutare criticamente i modelli finanziari ed i loro limiti e valutare le loro possibili applicazioni.

Contenuti sintetici

Microeoconomia dei mercati financiari.

Programma esteso

  1. Il meccanismo dello scambio
  2. Preferenze e teoria della scelta in condizioni di rischio
  3. L'equilibrio economico e l'efficienza allocativa
  4. Incertezza e mercati finanziari. Il modello di Arrow dei beni contingenti e la teoria dei mercati incompleti.
  5. La teoria delle scelte di portafoglio nel modello media/varianza: il CAPM.
  6. Alcuni modelli con asimmetrie informative

Prerequisiti

Corsi base di Microeconomia e di Matematica per l'economia. Una ragionevole conoscenza della lingua inglese

Metodi didattici

Lezione frontale ed esercitazioni

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto in forma di esercizi. Una prova simulata d'esame verrà svolta in aula dal docente.

Testi di riferimento

J. H. Cochrane (2005), Asset pricing, Princeton University Press, Princeton
C. F. Huang and R. H. Litzenberger (1988), Foundations for Financial Economics, Prentice Hall, Upper Saddle River.
G. Cassese (2024), Economia dei mercati finanziari. Un’introduzione, Roma, Carocci

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aims at studying the economic role of financial markets in the allocation of resources under conditions of risk. In particular the focus will be on allocative efficiency and economic equilibrium. In this course students will learn to evaluate and interpret the links connecting economic and financial variables. Moreover, they will be able to critically assess financial models and their limitations and to appreciate their potential applications to real markets.

Contents

Microeoconomic theory of financial markets.

Detailed program

  1. The mechanism of economic exchange
  2. Preferences and choice under conditions of risk
  3. Economic equilibrium and allocative efficiency;
  4. Uncertainty and financial markets. Arrow's model of contingent goods and incomplete markets
  5. Portfolio theory in the mean/variance model: the CAPM
  6. Some asymmetric information models

Prerequisites

Basic courses of Microeconomics and of Mathematics for Economists. A reasonable knowledge of the English language

Teaching methods

Lectures and classes

Assessment methods

Written exam with exercises. **A mock exam will be solved in class by the teacher.

Textbooks and Reading Materials

J. H. Cochrane (2005), Asset pricing, Princeton University Press, Princeton
C. F. Huang and R. H. Litzenberger (1988), Foundations for Financial Economics, Prentice Hall, Upper Saddle River.
G. Cassese (2024), Economia dei mercati finanziari. Un’introduzione, Roma, Carocci

Semester

Second semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Gianluca Cassese
    Gianluca Cassese

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics