Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Introduction To Public Law - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Introduction To Public Law - 1
Course ID number
2526-1-E1807M002-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Introduction To Public Law

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è volto anzitutto ad acquisire una buona padronanza dei principi e degli istituti dell’ordinamento giuridico.

Conoscenza e capacità di comprensione
L’obiettivo principale è fornire una specifica formazione sull’organizzazione e sulle istituzioni della Repubblica italiana e dell’Unione europea. Oggeto di approfondimento devono essere i rapporti autorità – libertà, con riferimento al singolo individuo e ai gruppi sociali; lo studio delle fonti normative e dei meccanismi della loro produzione; le trasformazioni costituzionali in atto.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
L'insegnamento mira a fornire gli strumenti per conoscere il contesto normativo e la sua funzionalità rispetto alla convivenza civile e sociale. Tra gli strumenti rientrano anzitutto le norme primarie e secondarie nazionali,nonché il diritto europeo; rientrano anche le teorie a fondamento del costituzionalismo, per potere effettuare una ragionata lettura della vita delle istituzioni e delle dinamiche tra il privato e il potere pubblico.
L'insegnamento dovrà fornire la capacità di conoscere e approfondire criticamente le problematiche operative, con particolare attenzione per l'applicazione di categorie giuridiche a fenomeni economici.

Autonomia di giudizio
L'insegnamento intende condurre allo sviluppo della capacità di inquadrare i profili giuridici di vicende reali, e di elaborare un giudizio in termini di normativa applicabile e di soluzione giuridica da adottare.

Abilità comunicative
L'insegnamento ha l'obiettivo di indirizzare verso l'acquisizione di un linguaggio tecnico e di una terminologia appropriata per qualificare in maniera competente fenomeni e processi giuridici.

Capacità di apprendere
L'insegnamento intende offrire le coordinate dell'approccio di analisi dei fenomeni giuridici, per assicurare l'apprendimento di modalità di ragionamento tipiche del diritto.

Contenuti sintetici

L’insegnamento intende portare alla conoscenza degli ordinamenti giuridici dello Stato, degli enti territoriali e dell’Unione europea. Intende inoltre presentare il rapporto tra individui e istituzioni – nazionali ed europee – con riferimento alle libertà e ai sistemi di tutela di queste.

L’attenzione è poi dedicata ai principali profili del diritto dell’economia: accenni alla regolazione dei mercati e all’intervento pubblico nei rapporti economici.

Programma esteso

Nozioni di diritto pubblico generale.

1. Ordinamento giuridico e ordinamento statale.

2. Lo Stato. Elementi e funzione.

3. Forme di Stato e forme di governo.

4. Le fonti del diritto pubblico.

5. Le situazioni giuridiche di diritto pubblico.

Diritto pubblico italiano.

1. Dallo Statuto albertino alla Costituzione italiana.

2. L’organizzazione costitutiva dello Stato italiano.

3. Il potere legislativo.

4. Gli istituti legislativi della democrazia diretta.

5. Il Presidente della Repubblica.

6. Il Governo.

7. L’organizzazione amministrativa, centrale e periferica e l’attività amministrativa.

8. Il potere giurisdizionale.

9. La Corte Costituzionale.

10. Le regioni e gli enti territoriali minori.

11. I diritti costituzionali dei cittadini.

12. I doveri costituzionali dei cittadini.

13. I rapporti tra lo Stato e gli altri ordinamenti giuridici.

14. I rapporti tra Stato e Unione Europea.

Prerequisiti

Conoscenza delle fonti di diritto pubblico italiano ed europeo e dell’organizzazione generale del sistema giuridico italiano ed europeo.

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche:

  • 25 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza;
  • 5 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa da remoto.
  • 6 attività di laboratorio da 2 ore svolte in modalità interattiva da remoto;

Nelle lezioni con didattica svolta in modalità interattiva da remoto avranno luogo delle presentazioni di volumi attinenti le tematiche dell'insegnamento.

Per le lezioni effettuate da remoto, in ogni caso avviene la registrazione e la messa a disposizione su questa piattaforma.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli esami consistono in una prova orale, con domande aperte che spaziano sulle diverse componenti del programma: l'obiettivo è verificare la capacità di ragionamento secondo una logica giuridica, collegando i diversi istituti alla finalità che è loro propria.
Nel semestre di erogazione dell'insegnamento è prevista una verifica intermedia in forma scritta vertente sul programma svolto in aula nei primi due mesi; e una verifica conclusiva in forma scritta sulla restante parte del programma, alla fine del periodo di lezioni.

Sarà possibile concordare lavori specifici su uno dei volumi presentati durante le ore svolte con la didattica interattiva da remoto. In tal caso questi lavori potranno sostituire la valutazione della preparazione di alcune porzioni del programma.

Testi di riferimento

F. Bilancia, S. Civitarese Matteucci, Il diritto pubblico nella società contemporanea, Giappichelli Editore, 2023.

Piattaforma di studio con casi studio, mappe concettuali e quiz di autovalutazione:

www.giappichelliedu.it

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

The course is primarily aimed at developing a solid command of the principles and institutions of the legal system.

Knowledge and Understanding
The main objective is to provide specific training on the organization and institutions of the Italian Republic and the European Union. Special focus will be placed on the relationship between authority and freedom, with reference to both individuals and social groups; the study of normative sources and the mechanisms of their creation; and ongoing constitutional transformations.

Applying Knowledge and Understanding
The course aims to equip students with the tools to understand the legal framework and its role in civil and social coexistence. These tools include national primary and secondary legislation, as well as European law. Foundational constitutional theories will also be addressed, to enable a reasoned reading of institutional life and the dynamics between private individuals and public power. Students will be guided to critically engage with practical issues, with particular attention to the application of legal categories to economic phenomena.

Making Judgments
The course intends to foster the ability to frame the legal aspects of real-life situations and to develop reasoned judgments regarding applicable legislation and appropriate legal solutions.
**
Communication Skills**
The goal is to help students acquire a technical vocabulary and appropriate terminology to competently describe legal phenomena and processes.

Learning Skills
The course aims to provide the framework for analyzing legal phenomena in order to ensure the acquisition of reasoning methods typical of the legal discipline.

Contents

The course aims at building a basic knowledge of the legal orders: the national legal order, the organization of the institutions of the local government and the European legal order. The course is also directed to illustrate the relationship between individuals and institutions – national and European – with regard to the freedoms and the means of their protection.

The attention is also devoted to the most relevant aspects of public economics law: regulation of the market and public intervention in economy.

Detailed program

The basics of general public law: the legal system, States and governments.

Sources of public law.

Outline of Italian constitutional history.

Constitutional organization of the Italian Republic.

Regions and local governments.

Rights and duties of the citizens

International relationships of the Italian Republic.

Public economics law: regulation of the market and public intervention in economy

Prerequisites

Knowledge of the legal sources of public law and the general organization of the Italian and European legal order.

Teaching methods

Teaching using a variety of teaching methods:

  • 25 2-hour face-to-face lectures;
  • 5 2-hour lectures delivered remotely.
  • 6 2-hour laboratory activities carried out in remote interactive mode;

The lectures with interactive remote teaching will include presentations of books relevant to the teaching topics.

Assessment methods

The examinations consist of an oral test with questions on the different components of the curriculum: the aim is to test the ability to reason according to a legal logic, linking the different institutions to their intended purpose.
In the semester in which the course is taught, there is an intermediate written examination covering the programme taught in the first two months of the course; and a final written examination covering the remaining part of the programme at the end of the lecture period.

It will be possible to agree specific assignments on one of the volumes presented during the hours spent in interactive distance learning. In this case, this work may replace the assessment of the preparation of certain parts of the programme.

Textbooks and Reading Materials

F. Bilancia, S. Civitarese Matteucci, Il diritto pubblico nella società contemporanea, Giappichelli Editore, 2023.

Piattaforma di studio con casi studio, mappe concettuali e quiz di autovalutazione:

www.giappichelliedu.it

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
IUS/09
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CB
    Camilla Buzzacchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics