Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biologia [F0602Q - F0601Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Bioactivity in Biological Models
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Bioactivity in Biological Models
Course ID number
2526-1-F0602Q110-F0602Q11003
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to One Health Laboratory: From Environment To Health

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenze
Questo modulo di insegnamento, che rappresenta il modulo conclusivo del “Laboratorio One Health: dall’ambiente alla salute” si propone di valutare l’effetto dei fitoestratti ottenuti nel laboratorio “Approcci per lo studio di molecole bioattive naturali”. Grazie allo studio delle proprietà antiossidanti e neuroprotettive in specifici sistemi eucarioti, lo studente acquisirà le competenze per valutare se gli estratti/molecole purificate rappresentano delle risorse per la prevenzione delle malattie e se possono essere considerate molecole bioattive da utilizzare nel contesto nutraceutico e alimentare.
Capacità
Grazie alla frequenza del laboratorio, lo studente imparerà a conoscere ed utilizzare le strumentazioni presenti in un laboratorio di biologia cellulare e ad effettuare diversi saggi funzionali, tra cui saggi biochimici, test di vitalità e di morte cellulare.
Autonomia di giudizio
Sviluppare le capacità per verificare l’effetto delle molecole bioattive presenti negli estratti per l’impiego nei settori nutraceutico, cosmetico, farmaceutico. Discussione dei risultati sperimentali in maniera critica.
Capacità comunicative
Il presente modulo di insegnamento si propone di fornire allo studente la capacità di descrivere in modo chiaro e corretto gli argomenti trattati durante il corso, utilizzando un linguaggio tecnico appropriato, chiarezza espositiva e capacità di sintesi.

Contenuti sintetici

Questo modulo del “Laboratorio One Health: dall’ambiente alla salute” prevede lo studio degli effetti di estratti naturali come antiossidanti, neuroprotettivi e modulatori del metabolismo cellulare in un contesto sia di prevenzione, sia di benessere.

Programma esteso

Questa terza parte del corso “Laborotorio One Health: dall’ambiente alla salute” porterà lo studente a capire quali risorse si possono trovare nella biodiversità in termini di metaboliti bioattivi capaci di promuovere il benessere e prevenire le malattie. Si valuterà la vitalità di specifici modelli cellulari in presenza degli estratti ottenuti, testando le proprietà antiossidanti e il loro potenziale impatto su modelli di disfunzionamento metabolico e di neurodegenerazione. Inoltre mediante western blot ed esperimenti di microscopia a fluorescenza verranno investigati specifici pathway cellulari per valutarne l'eventuale effetto protettivo.

Prerequisiti

Conoscenze di chimica, biochimica e botanica, per la piena comprensione delle lezioni, ma anche per potere svolgere le attività di laboratorio.

Modalità didattica

Attività totalmente interattiva di laboratorio in presenza.

Materiale didattico

Il materiale didattico è costituito da diapositive mostrate a lezione che verranno anche fornite sulla piattaforma e-learning dell’insegnamento.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Le conoscenze acquisite durante il corso verranno valutate tramite un esame orale, contemporaneo agli altri moduli dell’insegnamento, che ha l'obiettivo di verificare l'acquisizione delle conoscenze previste secondo quanto dettagliato negli obiettivi del corso la sua capacità di discutere il programma usando la terminologia appropriata. La valutazione finale verrà effettuata mediante un esame orale con tre-quattro domande allo scopo di accertare la comprensione degli argomenti teorici e degli esperimenti svolti in laboratorio.

Orario di ricevimento

Su appuntamento scrivendo alle docenti: paola.coccetti@unimib.it; farida.tripiodi1@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Knowledge and understanding
This teaching module, which is the last module of the "One Health Laboratory: from the environment to health" aims to evaluate the effect of the plant extracts obtained in the "Approaches for the study of natural bioactive molecules" laboratory. The goal is to test their antioxidant and neuroprotective properties in specific cellular systems. The student will acquire the skills to evaluate if the purified extracts/molecules represent resources for disease prevention and if they can be considered bioactive molecules to be used in the nutraceutical and food context.
Capacity
Thanks to the attendance of the laboratory, the student will learn to know and use the instruments present in a cellular biology laboratory and to perform various functional assays, including biochemical assays, cell viability and cell death experiments.
Autonomy of judgment
Develop the skills to verify the effect of the bioactive molecules present in the extracts for their potential use in the nutraceutical, cosmetic and pharmaceutical sectors.
Communication skills
This teaching module aims to provide to the student the ability to clearly and correctly describe the topics covered during the course, using an appropriate technical language, clarity and synthesis skills.

Contents

This module of the “One Health Laboratory: from Environment to Health” focuses on the study of the effects of natural extracts as antioxidants, neuroprotective agents, and modulators of cellular metabolism, within the context of both disease prevention and the promotion of well-being.

Detailed program

This third part of the course “One Health Laboratory: from Environment to Health” will guide students in understanding the resources that biodiversity offers in terms of bioactive metabolites capable of promoting well-being and preventing diseases. The vitality of specific cellular models will be assessed in the presence of the obtained extracts, testing their antioxidant properties and potential impact on models of metabolic dysfunction and neurodegeneration. Furthermore, specific cellular pathways will be investigated through western blotting and fluorescence microscopy experiments to evaluate any protective effects.

Prerequisites

Knowledge of chemistry, biochemistry and botany, for a full understanding of the lessons, but also to be able to carry out laboratory activities.

Teaching form

Fully in-person interactive laboratory activity.

Textbook and teaching resource

The teaching material consists of slides shown in class which will be provided on the teaching e-learning platform.

Semester

Second semester.

Assessment method

The knowledge acquired during the course will be assessed through an oral exam, contemporary to the other modules of the teaching, which has the objective of verifying the acquisition of the expected knowledge according to what is detailed in the objectives of the course, the ability to discuss the program using the appropriate terminology. The final evaluation will be carried out through an oral exam with three-four questions in order to ascertain the understanding of the theoretical topics and of the experiments carried out in the laboratory.

Office hours

By appointment by writing to the teachers: paola.coccetti@unimib.it; farida.tripodi1@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
BIO/10
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Paola Coccetti
    Paola Coccetti
  • Farida Tripodi
    Farida Tripodi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics