Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Educazione [E1902R - E1901R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Health Education, Prevention and Hygiene - A-L
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Health Education, Prevention and Hygiene - A-L
Course ID number
2526-1-E1902R003-AL
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Health Education, Prevention and Hygiene

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Educazione alla salute, prevenzione e igiene

Argomenti e articolazione del corso

Il corso intende approfondire i temi dell’educazione alla salute, dell’igiene e della prevenzione in quanto elementi fondamentali per promuovere il benessere e la qualità della vita. Nella prima parte del corso, a partire dall’esplorazione dei differenti paradigmi interpretativi dei concetti di salute, malattia e cura, e dei sistemi sanitari in Italia e nel mondo, ci si soffermerà sulle strategie di promozione della salute, con particolare attenzione al ruolo delle politiche sanitarie, delle comunità e dei professionisti dell’educazione nel favorire il benessere individuale e collettivo. Nella seconda parte del corso verrà tematizzato il ruolo dell’educatore sociopedagogico nella promozione della salute e nella progettazione di interventi all’interno di differenti contesti sanitari e sociosanitari, anche avvalendosi delle testimonianze dirette degli operatori su campo.

Obiettivi

Il corso ha lo scopo di sviluppare i seguenti apprendimenti:
• interpretare in chiave multidimensionale i concetti di salute, malattia e cura
• comprendere i concetti di promozione della salute e prevenzione (primaria, secondaria e terziaria);
• mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati sui principali determinanti della salute e le misure atte a tutelarla;
• conoscere e promuovere l’alfabetizzazione sanitaria (Health Literacy) e i processi mirati al coinvolgimento della popolazione nelle decisioni che riguardano la propria salute;
• applicare conoscenze e modelli riguardo alla promozione, alla prevenzione, alla riabilitazione e al lavoro educativo in ambito sociosanitario
• conoscere i diversi sistemi sanitari, come sono nati e quali implicazioni hanno sulla salute pubblica
• conoscere gli aspetti epidemiologici e clinici dei principali disturbi del neurosviluppo, con particolare riferimento al loro impatto sulla salute pubblica
• promuovere misure atte a limitare l’impatto sul funzionamento personale, sociale e scolastico dei disturbi del movimento, dello spettro autistico, dell’attenzione (con o senza iperattività), dell’apprendimento, della comunicazione, del comportamento (sia di natura esternalizzante che internalizzante) e della disabilità intellettiva.
Con questo insegnamento si intendono in particolare sostenere i seguenti apprendimenti

  1. Conoscenze e capacità di comprensione
    • Sviluppare una conoscenza critica e articolata dei concetti di salute, di prevenzione e di educazione alla salute;
    • Acquisire conoscenze sui fondamenti della sanità pubblica e sulla nascita dei sistemi sanitari.
  2. Conoscenze e capacità di comprensione applicate
    • Conoscere i contesti sanitari e sociosanitari in cui agire il ruolo educativo
    • Sviluppare consapevolezza del ruolo educativo
    • Progettare interventi di educazione alla salute in relazione al contesto
  3. Autonomia di giudizio
    • Acquisire e consolidare capacità di analisi e di pensiero critico in situazioni educative, assumendo posizioni etiche che diano evidenza del ruolo e della responsabilità professionale.
  4. Abilità Comunicative
    • Essere in grado di sostenere il progetto di intervento all’interno di un gruppo di lavoro multidisciplinare
    • Conoscere e utilizzare linguaggi specifici per la comunicazione delle “bad news”
  5. Capacità di apprendimento
    • Essere capaci di rielaborare e organizzare le conoscenze apprese
    • Essere capaci di individuare metodi e strumenti a supporto della propria e altrui crescita personale e professionale

Metodologie utilizzate

La lingua di erogazione dell’insegnamento è l’italiano.
Le attività formative comportano 42 ore complessive di erogazione di corso. Orientativamente 35 ore saranno svolte in presenza e 7 ore saranno svolte in modalità erogativa asincrona.
Ogni lezione prevede una parte di Didattica Erogativa (spiegazione teorica, approfondimento concettuale) e una parte di Didattica Interattiva (scambi dialogici, attività supervisionate dal docente come esercitazioni individuali, lavori di gruppo, case work, progettazione), con una distribuzione complessiva stimabile approssimativamente, in un 50% di DE e un 50% di DI.

Materiali didattici (online, offline)

I materiali didattici (case work, slides e video, link ad articoli e materiali di approfondimento, ecc.) usati nel corso, se possibile, saranno resi disponibili nella pagina e-learning dell’insegnamento.

Programma e bibliografia

PROGRAMMA
La contemporaneità e le sfide che la contraddistinguono (emergenze climatiche, sanitarie, povertà, guerre) mettono sempre più in evidenza come salute e malattia siano esperienze complesse e multidimensionali, frutto dell’interazione di fattori individuali, sociali e materiali.
Prevenzione, educazione alla salute e igiene sono strategie centrali per intervenire su questi fattori per prevenire le malattie, modificare gli stili di vita e le politiche sanitarie al fine di promuovere la salute, il benessere degli individui e della collettività.
Ma come tali strategie si concretizzano nelle pratiche e che ruolo può assumere l’educatore sociopedagogico rispetto a esse?
A partire dalla definizione dei costrutti di salute, malattia e cura e dall’esplorazione delle politiche sanitarie in essere nei contesti nazionali e internazionali, il corso affronterà tali tematiche attraverso una rilettura pedagogica, con particolare attenzione al ruolo dei professionisti dell’educazione nella cura educativa. Infatti, costantemente gli educatori e le educatrici socio-pedagogici, lavorando al fianco di medici, infermieri e terapisti diversi, si trovano a gestire la salute, la malattia, la cura delle persone; spesso senza aver attivato una riflessione profonda su questi temi e sul significato che a essi viene personalmente attribuito nella loro formazione.

BIBLIOGRAFIA
Sidoti E. (2012), Igiene e promozione della salute. Per scienze della formazione, Piccin Nuova Libraria, Padova.
Maciocco G. (2009), Politica, salute e sistemi sanitari. Le riforme dei sistemi sanitari nell'era della globalizzazione, Il Pensiero Scientifico Editore, Roma. (Studiare solo le seguenti parti: capitoli 1, 2 e 3)
Cucuzza G. (2025), Un'esperienza che insegna. Alla scoperta dell’apprendimento esperienziale radicato nelle pratiche di autogestione della cronicità, FrancoAngeli, Milano (in corso di pubblicazione).

STUDENTI ERASMUS

Gli studenti provenienti da università straniere sono pregati di mettersi in contatto con la docente per concordare programma e bibliografia

Modalità d'esame

Modalità d’esame

Non sono previste prove intermedie. È prevista solo la prova finale.
L’esame consiste in una prova scritta.

La scelta della prova scritta composta da domande chiuse e aperte è coerente con gli obiettivi dell’insegnamento per valutare la preparazione generale sul programma d’esame e per esplorare la capacità di approfondimento e di analisi critica dei temi trattati.
La prova durerà 1h/un'ora e 30 minuti e sarà composta da 28 domande: 26 domande chiuse con risposte multiple (tre risposte di cui una sola corretta) e 2 domande aperte; ogni domanda chiusa varrà un punto e le domande aperte varranno da zero a due punti (in base all’esaustività della risposta); non ci saranno penalizzazioni per le domande chiuse errate o a cui non è stata data risposta. Per ottenere la sufficienza bisognerà rispondere correttamente ad almeno 18 domande chiuse o a 16 domande chiuse più una domanda aperta (in modo esaustivo e completo);

Criteri di valutazione

• Conoscenza delle nozioni di base e dei fondamenti dell’insegnamento;
• Capacità di organizzare ed elaborare in un testo scritto le conosce apprese durante il percorso formativo, grazie al materiale reso disponibile sulla piattaforma e-learning e allo studio della bibliografia;
• Correttezza, chiarezza espositiva e padronanza del lessico specifico della disciplina.

La valutazione sarà articolata in trentesimi, sulla base della seguente scala di valutazione:
1. Non Sufficiente (0-17)
Preparazione insufficiente sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso. Assente o scarsa la capacità argomentativa nel testo scritto, mancanza di chiarezza espositiva e di padronanza del lessico specifico della disciplina.
2. Sufficiente – Più che sufficiente (18 – 23)
Preparazione generica e per alcuni aspetti lacunosa sugli argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso. Assente o scarsa la capacità argomentativa nel testo scritto, mancanza di chiarezza espositiva e di padronanza del lessico specifico della disciplina.
3. Discreto (24 – 27)
Preparazione adeguata sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso. Discreta la capacità argomentativa nel testo scritto, e discreta anche la capacità espositiva e la padronanza del lessico specifico della disciplina.
4. Buono Ottimo (28 – 30/30L)
Preparazione esaustiva e approfondita sugli argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso. Capacità argomentativa ed elaborazione del testo scritto articolata e critica, buona/ottima capacità espositiva e la padronanza del lessico specifico della disciplina.

Orario di ricevimento

I docenti ricevono su appuntamento, scrivendo a:
sidartha.canton@unimib.it
andrea.cavanna@unimib.it
I colloqui avverranno preferibilmente da remoto.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI
Export

Course title

Health education, prevention and hygiene

Topics and course structure

The course aims to explore the topics of health education, hygiene and prevention as fundamental elements for promoting well-being and quality of life. In the first part of the course, starting with an exploration of the different interpretative paradigms of the concepts of health, illness and care, and of healthcare systems in Italy and around the world, we will focus on health promotion strategies, with particular attention to the role of health policies, communities and education professionals in promoting individual and collective well-being. The second part of the course will focus on the role of the socio-pedagogical educator in health promotion and the design of interventions within different health and social-health contexts, also drawing on the direct testimonies of operators in the field.

Objectives

The course aims to develop the following learning outcomes:
• interpreting the concepts of health, illness and care in a multidimensional way
• understanding the concepts of health promotion and prevention (primary, secondary and tertiary)
• relate differentiated knowledge and models on the main determinants of health and measures to protect it;
• understand and promote health literacy and processes aimed at involving the population in decisions concerning their own health;
• apply knowledge and models relating to promotion, prevention, rehabilitation and educational work in the social and health care field
• be familiar with the different health care systems, how they came about and their implications for public health
• be familiar with the epidemiological and clinical aspects of the main neurodevelopmental disorders, with particular reference to their impact on public health
• promote measures to limit the impact on personal, social and academic functioning of movement disorders, autism spectrum disorders, attention disorders (with or without hyperactivity), learning disorders, communication disorders, behavioural disorders (both externalising and internalising) and intellectual disabilities
This course aims to support the following learning outcomes in particular

  1. Knowledge and understanding
    • Develop a critical and articulated knowledge of health concepts
    • Acquire knowledge of the fundamentals of public health and the emergence of healthcare systems.
  2. Applied knowledge and understanding
    • Understand the healthcare and social care contexts in which the educational role is performed
    • Develop awareness of the educational role
    • Design health education interventions in relation to the context
  3. Autonomy of judgement
    • Acquire and consolidate analytical and critical thinking skills in educational situations, taking ethical positions that demonstrate professional role and responsibility.
  4. Communication skills
    • Be able to support the intervention project within a multidisciplinary working group.
    • Know and use specific language for communicating “bad news”.
  5. Learning skills
    • Be able to rework and organise the knowledge acquired
    • Be able to identify methods and tools to support one's own and others' personal and professional growth

Methodologies

The language of instruction is Italian.
The training activities involve a total of 42 hours of course delivery. Approximately 35 hours will be carried out in person and 7 hours will be carried out asynchronously..
Each lesson includes a Didactic Delivery part (theoretical explanation, conceptual analysis) and an Interactive Teaching part (dialogues, activities supervised by the teacher such as individual exercises, group work, case work, planning), with an overall distribution estimated at approximately 50% DE and 50% DI.

Online and offline teaching materials

The teaching materials (case work, slides and videos, links to articles and further reading, etc.) used in the course will, where possible, be made available on the course's e-learning page.

Programme and references

REFERENCES
Contemporary issues and the challenges that characterise them (climate emergencies, health emergencies, poverty, wars) increasingly highlight how health and illness are complex and multidimensional experiences, resulting from the interaction of individual, social and material factors.
Prevention, health education and hygiene are key strategies for addressing these factors in order to prevent disease and change lifestyles and health policies with a view to promoting the health and well-being of individuals and the community.
But how are these strategies put into practice and what role can socio-pedagogical educators play in this regard?
Starting from the definition of the constructs of health, illness and care and the exploration of existing health policies in national and international contexts, the course will address these issues through a pedagogical reinterpretation, with particular attention to the role of education professionals in educational care. In fact, socio-pedagogical educators, working alongside doctors, nurses and various therapists, constantly find themselves managing people's health, illness and care, often without having reflected deeply on these issues and the meaning they personally attribute to them in their training.

BIBLIOGRAPHY

Sidoti E. (2012), Igiene e promozione della salute. Per scienze della formazione, Piccin Nuova Libraria, Padova.
Maciocco G. (2009), Politica, salute e sistemi sanitari. Le riforme dei sistemi sanitari nell'era della globalizzazione, Il Pensiero Scientifico Editore, Roma. (Only chapters: 1, 2 e 3)
Cucuzza G. (2025), Un'esperienza che insegna. Alla scoperta dell’apprendimento esperienziale radicato nelle pratiche di autogestione della cronicità, FrancoAngeli, Milano (To be published).

ERASMUS STUDENTS

Students from foreign universities are kindly requested to contact the lecturer to agree on the programme and bibliography.

Assessment methods

EXAMINATION METHOD

There are no mid-term examinations. Only the final examination is scheduled.
The examination consists of a written test.

The choice of a written test consisting of closed and open questions is consistent with the objectives of the course, in order to assess the students' general knowledge of the examination programme and to explore their ability to analyse and critically examine the topics covered.
The exam will last 1 hour/1 hour and 30 minutes and will consist of 28 questions: 26 closed questions with multiple answers (three answers, only one of which is correct) and 2 open questions; each closed question will be worth one point and the open questions will be worth between zero and two points (depending on the completeness of the answer); there will be no penalties for incorrect closed questions or questions that have not been answered. To pass, students must answer at least 18 closed questions correctly or 16 closed questions plus one open question (in a comprehensive and complete manner);

Assessment criteria

• Knowledge of the basic concepts and fundamentals of teaching;
• Ability to organise and elaborate in a written text the knowledge acquired during the training course, thanks to the material made available on the e-learning platform and the study of the bibliography;
• Accuracy, clarity of expression and mastery of the specific vocabulary of the discipline.

Assessment will be based on a scale of 30 points, according to the following grading scale:
1. Unsatisfactory (0-17)
Insufficient preparation on the main topics covered in the course syllabus and bibliography. Absent or poor argumentation skills in written text, lack of clarity in presentation and mastery of the specific vocabulary of the discipline.
2. Satisfactory – More than satisfactory (18 – 23)
Generic and, in some respects, incomplete preparation on the topics covered in the course syllabus and bibliography. Absent or poor argumentation skills in written text, lack of clarity in presentation and mastery of the specific vocabulary of the discipline.
3. Discreet (24 – 27)
Adequate preparation on the main topics covered in the course programme and bibliography. Discreet argumentative ability in written text, and also discreet expository ability and mastery of the specific vocabulary of the discipline.
4. Good Excellent (28 – 30/30L)
Exhaustive and in-depth preparation on the topics covered in the course programme and bibliography. Well-structured and critical argumentation and written text development, good/excellent presentation skills and mastery of the specific vocabulary of the discipline.

Office hours

The teacher are available by appointment.
Please write to:
sidartha.canton@unimib.it
andrea.cavanna@unimib.it.
Meetings will preferably take place remotely

Programme validity

Programmes are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | CLEAN WATER AND SANITATION
Enter

Key information

Field of research
MED/38
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SC
    Sidartha Canton
  • AC
    Andrea Eugenio Cavanna
  • Prof. Nicolino Ruperto
    Nicolino Ruperto

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics