Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Fisica [F1703Q - F1701Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Theoretical Physics I
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Theoretical Physics I
Course ID number
2526-1-F1703Q053
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione: lo studente dovrà apprendere i concetti fondamentali della Teoria Quantistica e Relativistica dei Campi

Conoscenza e capacità di comprensione applicate: lo studente dovrà essere in grado di applicare la Teoria Quantistica e Relativistica dei Campi allo studio delle Interazioni Fondamentali.

Autonomia di giudizio: lo studente svilupperà capacità critiche e di giudizio nel saper scegliere tra gli strumenti forniti a lezione quello più appropriato per la soluzione di un determinato problema specifico, come ad esempio per il calcolo di una sezione d'urto.

Abilità comunicative: lo studente dovrà acquisire un linguaggio scientifico corretto e appropriato alle tematiche svolte nel corso

Capacità di apprendere: lo studente sarà in grado di approfondire concetti specifici, non presentati durante il corso, e di proseguire in modo autonomo nello studio avanzato su testi scientifici specializzati.

Contenuti sintetici

Formulazione di una teoria quantistica relativistica in termini di particelle e campi. Teoria delle perturbazioni, grafici di Feynman e principali processi dell'elettrodinamica quantistica.

Programma esteso

  • Classificazione dei campi/particelle in rappresentazioni del gruppo di Poincarè.
  • Campo scalare, campo spinoriale e campo vettoriale.
  • Equazioni d'onda relativistiche.
  • Simmetrie, leggi di conservazione e teorema di Noether.
  • Quantizzazione canonica dei campi.
  • Teoria covariante delle perturbazioni.
  • Il propagatore di Feynman.
  • Cinematica relativistica, sezione d'urto, decadimenti.
  • Matrice S e prodotti ordinati.
  • Invarianza di Gauge. Elettrodinamica quantistica (QED).
  • Relazione spin e statistica. Teorema di Wick.
  • Diagrammi e regole di Feynman.
  • Processi ad albero in elettrodinamica quantistica (QED).

Prerequisiti

Conoscenza approfondita della Fisica Classica e della Meccanica Quantistica a livello di una laurea triennale in Fisica. Conoscenza di base della Relativita' Ristretta, delle trasformazioni di Lorentz e della cinematica relativistica.

Modalità didattica

Lezioni frontale

Materiale didattico

M.D. Schwartz, Quantum Field Theory and The Standard Model, Cambridge Univ. press
M.E. Peskin, D.V. Schroeder, An Introduction to Quantum Field Theory, Avalon publishing
F. Mandl, G. Shaw, Quantum Field Theory, II Edizione, Wiley ed.

Letture avanzate:

S. Weinberg, Quantum Theory of Fields vol I and II, Cambridge Univ. press
P. Ramond, Field Theory: a modern primer, Avalon publishing

Ci sono ottime lezioni disponibili in rete, tra cui:

Niklas Beisert, Quantum Field Theory (ETH, Zurich)
David Tong, Quantum Field Theory (Cambridge)
Riccardo Rattazzi, Quantum Field Theory (EPFL Lausanne)
Sidney Coleman, Notes on Quantum Field Theory, https://arxiv.org/abs/1110.5013

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre, otto ore settimanali, prima meta' del semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale con discussione degli argomenti trattati a lezione: l'esame verte sull'intero programma del corso, compresi gli esercizi e gli approfondimenti svolti durante le lezioni, che costituiscono parte integrante del corso. Durante l'esame verrà anche richiesto di risolvere un esercizio semplice legato ai contenuti del corso (ad esempio, calcolo di una sezione d'urto o manipolazioni legate al formalismo della teoria quantistica dei campi).

Orario di ricevimento

Su appuntamento previo accordo tramite email al docente per fissare giorno e ora.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Knowledge and understanding: The student will learn the fundamental concepts of Relativistic Quantum Field Theory.

Applying knowledge and understanding: The student will learn to apply Relativistic Quantum Field Theories to the study of Fundamental Interactions.

Making judgments: The student will develop critical thinking and judgment skills in selecting the most appropriate tool, among those provided during the course, to solve a specific problem, for example for the calculation of a cross section.

Communication skills: The student will be expected to acquire a correct and appropriate scientific language suited to the topics covered in the course.

Learning skills: The student will be able to deepen their understanding of specific concepts not covered during the course and to independently pursue advanced study using specialized scientific texts.

Contents

Formulation of a relativistic quantum field theory in terms of particles and fields. Perturbation theory, Feynman diagrams and the main processes of quantum electrodynamics.

Detailed program

  • Classification of fields/particles in terms of representations of the Poincarè group.
  • Scalar, fermion and vector fields.
  • Relativistic equations of motion.
  • Symmetries, conservation laws and Noether theorem.
  • Canonical quantization of fields.
  • Covariant perturbation theory.
  • Feynman propagator.
  • Relativistic kinematics, cross sections, decay rates.
  • S-matrix and time-ordered products.
  • Gauge invariance. Quantum Electrodynamics (QED).
  • Spin and statistics. Wick's theorem.
  • Feynman rules and Feynman diagrams.
  • Tree level processes in Quantum Electrodynamics (QED)

Prerequisites

Deep knowledge of Classical Physics and Quantum Mechanics at the level of a Bachelor in Physics is required. Basic familiarity with Special Relativity, Lorentz transformations and relativistic kinematics.

Teaching form

Lectures in person

Textbook and teaching resource

M.D. Schwartz, Quantum Field Theory and The Standard Model, Cambridge Univ. press
M.E. Peskin, D.V. Schroeder, An Introduction to Quantum Field Theory, Avalon publishing
F. Mandl, G. Shaw, Quantum Field Theory, II Edizione, Wiley ed.

Advanced lectures:
S. Weinberg, Quantum Theory of Fields vol I and II, Cambridge Univ. press
P. Ramond, Field Theory: a modern primer, Avalon publishing

Very good lecture notes are freely available in internet:

Niklas Beisert, Quantum Field Theory (ETH, Zurich)
David Tong, Quantum Field Theory (Cambridge)
Riccardo Rattazzi, Quantum Field Theory (EPFL Lausanne)
Sidney Coleman, Notes on Quantum Field Theory, https://arxiv.org/abs/1110.5013

Semester

First semester, eight hours per week, first half of the semester.

Assessment method

Oral exam based on the discussion of the arguments presented in class: the exam covers the whole program of the course, including exercises and insights carried out during the lessons, which are an integral part of the course. It will be also required to solve a simple exercise related to the arguments discussed (ex: computation of a cross section or mathematical manipulations related to a quantum field theory).

Office hours

Any time upon appointment. Please, send an email to fix the date.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
FIS/02
ECTS
6
Term
First semester
Course Length (Hours)
54
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • MB
    Mattia Bruno
  • SP
    Silvia Penati

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics