Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Fisica [F1703Q - F1701Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Theoretical Physics II
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Theoretical Physics II
Course ID number
2526-1-F1703Q054
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione: lo studente dovrà apprendere concetti avanzati di Teorie Quantistiche dei Campi e teorie di gauge non abeliane, inclusa la formulazione del Modello Standard delle interazioni fondamentali.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate: lo studente dovrà essere in grado di applicare le Teorie Quantistiche dei Campi allo studio delle Interazioni Fondamentali.

Autonomia di giudizio: lo studente svilupperà capacità critiche e di giudizio nel saper scegliere tra gli strumenti forniti a lezione quello più appropriato per la soluzione di un determinato problema specifico.

Abilità comunicative: lo studente dovrà acquisire un linguaggio scientifico corretto e appropriato alle tematiche svolte nel corso

Capacità di apprendere: lo studente sarà in grado di approfondire concetti specifici, non presentati durante il corso, e di proseguire in modo autonomo nello studio avanzato su testi scientifici specializzati.

Contenuti sintetici

Quantizzazione del campo elettromagnetico e introduzione al Modello Standard delle interazioni fondamentali

Programma esteso

  • Quantizzazione covariante del campo elettromagnetico

  • Correzioni radiative dell'elettrodinamica quantistica (QED)

  • Momento magnetico anomalo dell'elettrone

  • Metodi di regolarizzazione degli integrali divergenti in 4 dimensioni

  • Correzioni di vertice e del propagatore fermionico e fotonico

  • Rinormalizzazione della carica

  • Identita' di Ward

  • Introduzione al Modello Standard delle particelle elementari

  • Simmetrie globali e locali

  • L’interazione di Yang-Mills

  • Teorie di gauge non abeliane: simmetria di gauge SU(2)xU(1)

  • Il Modello di Weinberg, Glashow e Salam

  • La violazione della parita'

  • Il decadimento del muone nel modello efficace di Fermi e nel Modello Standard

  • La rottura spontanea della simmetria

  • Il teorema di Goldstone

  • Il meccanismo di Brout-Englert-Higgs

  • La lagrangiana elettrodebole: derivazione dei propagatori e dei vertici del Modello Standard

Prerequisiti

Conoscenza degli argomenti trattati nei corsi di Relativita' speciale e di Fisica teorica I

Modalità didattica

Lezioni frontali

Materiale didattico

M.D. Schwartz: Quantum Field Theory and The Standard Model
M.E. Peskin, D.V. Schroeder: An Introduction to Quantum Field Theory
F. Mandl, G. Shaw: Quantum Field Theory

L. Maiani: Electroweak Interactions

B.G. Chen, D. Derbes, D. Griffiths et al: Lectures of Sidney Coleman on Quantum Field Theory https://arxiv.org/abs/1110.5013

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre, otto ore settimanali, seconda meta' del semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame è orale e verte sull'intero programma del corso, compresi gli esercizi e gli approfondimenti svolti durante le lezioni, che costituiscono parte integrante del corso.

Orario di ricevimento

Su richiesta dello studente previo accordo tramite email con il docente

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Knowledge and understanding: The student will learn advanced topics of Relativistic Quantum Field Theories and non-abelian gauge theories, including the formulation of the Standard Model of fundamental interactions.

Applying knowledge and understanding: The student will learn to apply Quantum Field theories to the study of fundamental interactions.

Making judgments: The student will develop critical thinking and judgment skills in selecting the most appropriate tool, among those provided during the course, to solve a specific problem.

Communication skills: The student will be expected to acquire a correct and appropriate scientific language suited to the topics covered in the course.

Learning skills: The student will be able to deepen their understanding of specific concepts not covered during the course and to independently pursue advanced study using specialized scientific texts.

Contents

Quantization of the electromagnetic field and introduction to the Standard Model of fundamental interactions

Detailed program

  • Covariant quantization of the electromagnetic field

  • Radiative corrections in quantum electrodynamics (QED)

  • Anomalous magnetic moment of the electron

  • Regularization methods of divergent integrals in 4 dimensions

  • Vertex and propagator corrections for fermions and photons

  • Charge renormalization

  • Ward's identity

  • Introduction to the Standard Model of elementary particles

  • Global and local symmetries

  • The Yang-Mills interaction

  • Non-abelian gauge theories: SU(2)xU(1) gauge symmetry

  • The model of Weinberg, Glashow and Salam

  • Parity violation

  • Muon decay in the Fermi's effective field theory and in the Standard Model

  • Spontaneous symmetry breaking

  • The Goldstone's theorem

  • The Brout-Englert-Higgs mechanism

  • The electroweak Lagrangian: derivation of the propagators and vertices of the Standard Model

Prerequisites

Knowledge of the topics covered in the courses of Special Relativity and Theoretical Physics I

Teaching form

Lectures in person

Textbook and teaching resource

M.D. Schwartz: Quantum Field Theory and The Standard Model
M.E. Peskin, D.V. Schroeder: An Introduction to Quantum Field Theory
F. Mandl, G. Shaw: Quantum Field Theory

L. Maiani: Electroweak Interactions

B.G. Chen, D. Derbes, D. Griffiths et al: Lectures of Sidney Coleman on Quantum Field Theory https://arxiv.org/abs/1110.5013

Semester

First semester, eight hours per week, second half of the semester

Assessment method

The exam is oral and covers the whole program of the course, including exercises and insights carried out during the lessons, which are an integral part of the course.

Office hours

On student request upon appointment. Please send an email to fix the date.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
FIS/02
ECTS
6
Term
First semester
Course Length (Hours)
54
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • MB
    Mattia Bruno
  • Carlo Oleari
    Carlo Oleari

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics