Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Fisica [F1703Q - F1701Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Laboratory of Theoretical Computational Physics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory of Theoretical Computational Physics
Course ID number
2526-1-F1703Q024
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione:
lo studente dovrà apprendere i concetti fondamentali e le tecniche di simulazione numerica per il calcolo di integrali sui cammini.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate:
lo studente dovrà essere in grado di implementare in codici numerici le tecniche di simulazione numerica per il calcolo di integrali sui cammini in Meccanica Quantistica e Teoria dei Campi.

Autonomia di giudizio:
lo studente svilupperà capacità critiche e di giudizio nel saper scegliere tra gli strumenti forniti a lezione quello più appropriato per la soluzione di un determinato problema specifico.

Abilità comunicative:
lo studente dovrà acquisire un linguaggio scientifico corretto e appropriato alle tematiche svolte nel corso

Capacità di apprendere:
lo studente sarà in grado di approfondire concetti specifici, non presentati durante il corso, e di proseguire in modo autonomo nello studio avanzato su testi scientifici specializzati.

Contenuti sintetici

Integrazione numerica elementare, metodi Monte Carlo, simulazione numerica di sistemi quantistici e statistici semplici.

Programma esteso

INTEGRAZIONE NUMERICA ELEMENTARE:

Formule di Newton-Cotes, quadrature Gaussiane, integrazione numerica composta.

METODI MONTE CARLO:

Teorema del limite centrale, Monte Carlo, campionamento di importanza, catene di Markov, algoritmo del Metropolis.

SIMULAZIONI NUMERICHE:

Implementazione del Metropolis per il calcolo di rapporti di integrali sui cammini per sistemi quantistici elementari.

Definizione della Cromodinamica Quantistica (QCD) su reticolo. Calcolo numerico del contributo dominante alla massa dell'eta' dovuto all'anomalia chirale

Prerequisiti

Meccanica Razionale, Meccanica Quantistica. Conoscenza di base del sistema operativo Unix/Linux e del linguaggio di programmazione C.

Modalità didattica

Insegnamento con ore frontali e attività di laboratorio:
-40 ore di lezione svolte in modalità erogativa in presenza;
-80 ore di laboratorio svolte in modalità interattiva in presenza

Tutte le attività si svolgeranno nel Laboratorio di Fisica Computazionale
"Marco Comi".

Materiale didattico

Numerical Recipes, W. H. Press, S. A. Teukolsky, W. T. Vetterling, B. P. Flannery.

W. Feller, An introduction to probability theory and its application.

M. Creutz, Quarks, gluons and lattices.

M. Creutz, B. Freedman, A statistical approach to quantum mechanics, Annals of Physics 132 (1981) 427.

I. Montvay and G. Münster, Quantum Fields on a Lattice, Cambridge University Press (1997).

C.B. Lang and C. Gattringer, Quantum Chromodynamics on the Lattice: An Introductory Presentation (Lecture Notes in Physics 788), Springer-Verlag Berlin Heidelberg (2010).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo e secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Gli studenti dovranno preparare una relazione scritta contenente un riassunto della parte teorica del corso ed i risultati delle simulazioni numeriche. La relazione verra' poi discussa in un esame orale, durante il quale verra' anche accertata la conoscenza del programma del corso. La valutazione finale terra' in conto della qualita' dell'implementeazione numerica delle tecniche insegnate, della qualita' dei risultati numerici ottenuti, della conoscenza del programma del corso e della chiarezza espositiva orale e scritta.
La valutazione del software e dei dati prodotti e della relazione scritta orientera' il voto finale.

Orario di ricevimento

Gli studenti possono venire nel mio ufficio per chiarimenti in qualunque momento, possibilmente venerdi' dalle 14:00 alle 16:00. Se serve, mandare un mail per fissare un appuntamento.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Aims

Knowledge and understanding:
The student will learn the fundamental concepts and the numerical techniques for computing path integrals.

Applying knowledge and understanding:
The student will have to be able to implement in numerical codes the numerical techniques for the computation of path integrals in Quantum Mechanics and Quantum Field Theory.

Making judgments:
The student will develop critical thinking and judgment skills in selecting the most appropriate tool, among those provided during the course, to solve a specific problem.

Communication skills:
The student will be expected to acquire a correct and appropriate scientific language suited to the topics covered in the course.

Learning skills:
The student will be able to deepen their understanding of specific concepts not covered during the course and to independently pursue advanced study using specialized scientific texts.

Contents

Elementary numerical integration, Monte Carlo methods, numerical simulation of simple quantum and statistical systems.

Detailed program

ELEMENTARY NUMERICAL INTEGRATION:

Formulae of Newton-Cotes, Gaussian quadratures, composite integration.

MONTE CARLO METHODS:

Central limit theorem, Monte Carlo, importance sampling, Markov chains, Metropolis algorithm.

NUMERICAL SIMULATIONS:

Implementation of the Metropolis algorithm for the computation of ratios of path integrals for elementary quantum systems.

Definition of the Quantum Chromodynamics (QCD) on the lattice. Numerical computation of the leading contribution to the eta' mass due to the chiral anomaly.

Prerequisites

Mechanics, Quantum mechanics. Basic knowledge of the Unix/Linux operating system and of the C programming language.

Teaching form

Teaching with standard lectures and laboratory activities:
-32 hours of standard lectures delivered in presence;
-88 hours of laboratory sessions carried out in interactive mode in presence;

All activities will take place in the Computational Physics Laboratory "Marco Comi".

Textbook and teaching resource

Numerical Recipes, W. H. Press, S. A. Teukolsky, W. T. Vetterling, B. P. Flannery.

W. Feller, An introduction to probability theory and its application.

M. Creutz, Quarks, gluons and lattices.

M. Creutz, B. Freedman, A statistical approach to quantum mechanics, Annals of Physics 132 (1981) 427.

I. Montvay, and G. Münster, Quantum Fields on a Lattice, Cambridge University Press (1997).

C.B. Lang, and C. Gattringer, Quantum Chromodynamics on the Lattice. An Introductory Presentation (Lecture Notes in Physics 788), Springer-Verlag Berlin Heidelberg (2010).

Semester

First and second semester.

Assessment method

The students must prepare a written report which summarizes the theoretical material of the course and contains a presentation of the results of the numerical simulations. The report will be discussed in an oral exam, during which the knowledge of the course programme will be verified. The final evaluation will take into account of the quality of the numerical implementation of the techniques learned during the course, of the quality of the numerical results obtained, of the knowledge of the program of the course and of the clarity of the oral and the written presentation.
The evaluation of the software, of the data generated and of the written report will guide the final grade.

Office hours

Students may come to my office any time, preferably Friday 14:00-16:00 . If needed, send an e-mail to fix an appointment.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
FIS/01
ECTS
10
Term
Annual
Course Length (Hours)
120
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • LG
    Leonardo Giusti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Course enrol confirmation
Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics