Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Materials Science and Nanotechnology [FSM02Q - FSM01Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Theory and Methods of Spectroscopy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Theory and Methods of Spectroscopy
Course ID number
2526-1-FSM02Q041
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Le lezioni frontali sono strutturate per fornire agli studenti una solida e rigorosa preparazione in chimica generale, preparando loro agli studi più avanzati della disciplina. Il corso si concentra sul consolidamento dei concetti chimici fondamentali, con particolare attenzione agli aspetti quantitativi della stechiometria e all’interpretazione numerica dei principi chimici essenziali.

Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di:

  • Dimostrare una conoscenza e una comprensione sufficienti dei principi della chimica generale.
  • Applicare i metodi stechiometrici e la teoria chimica per risolvere problemi numerici.
  • Analizzare criticamente i concetti chimici all’interno di un quadro teorico.
  • Comunicare le informazioni chimiche in modo chiaro ed efficace utilizzando un linguaggio scientifico appropriato.
  • Sviluppare capacità di apprendimento autonomo per approfondire la loro comprensione della chimica.

Contenuti sintetici

La materia. Gli atomi e la teoria atomica. I composti chimici. Reazioni chimiche in soluzione acquosa. Ossidoriduzioni. Gas. Termochimica. Elettroni negli atomi. Tavola periodica. Legame chimico. Forze intermolecolari. Liquidi. Solidi e materiali moderni. Diagrammi di fase. Soluzioni. Cinetica chimica. Equilibri acido-base. Elettrochimica.

Programma esteso

La materia: le sue proprietà e misurazione, errori, cifre significative.

Gli atomi e la teoria atomica.

I composti chimici: formule, mole, stati di ossidazione, nomenclatura.

Reazioni chimiche in soluzione acquosa: equazioni, tipi e bilanciamento.

Ossidoriduzioni.

Gas: leggi dei gas, gas ideali, gas reali, equazioni, teoria cinetico-molecolare, miscele di gas.

Termochimica: terminologia, calore, entalpia, variazioni di entalpia, legge di Hess.

Elettroni negli atomi: concetti di base di chimica quantistica, spettri atomici, orbitali, configurazioni atomiche.

Tavola periodica: gruppi, periodi, periodicità delle proprietà (potenziale ionico, affinità elettronica, elettronegatività e raggio atomico).

Legame chimico: covalente, covalente polare, ionico, metallico, teoria VSEPR.

Forze intermolecolari: forze di van der Waals, legami a idrogeno, forze dipolo-dipolo, forze dipolo-indotto.

Liquidi: tensione di vapore, punto di ebollizione.

Solidi e materiali moderni: tipi di solidi, sistemi cristallini, reticoli cubici, coordinazione, diffrazione ai raggi X.

Diagrammi di fase.

Soluzioni: solubilità, concentrazioni, diluizioni.

Cinetica chimica: teoria delle collisioni, costanti cinetiche, ordine di reazione, principio di Le Chatelier.

Equilibri acido-base: teorie di Arrhenius e Bronsted-Lowry, auto ionizzazione dell'acqua, acidi e basi forti, deboli, idrolisi, soluzioni tampone.

Elettrochimica: pile, potenziali standard, elettrodo a idrogeno, equazione di Nernst.

Prerequisiti

Gli studenti dovrebbero avere conoscenza di base delle operazioni matematiche.

Modalità didattica

16 lezioni da 2 ore in presenza e 8 lezioni da 2 ore in LEEL.

Materiale didattico

“Chemistry: The Central Science” by Theodore L. Brown, H. Eugene LeMay, Bruce E. Bursten, Catherine J. Murphy, Patrick M. Woodward & Matthew W. Stoltzfus

“Chemistry: Principles and Reactions” by William L. Masterton & Cecile N. Hurley

"Inorganic Chemistry" by Peter Atkins, Tina Overton, Jonathan Rourke, Mark Weller, Fraser Armstrong

"Chemical Principles" by Peter Atkins, Loretta Jones, Leroy Laverman

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2º semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere o prove parziali. La valutazione del profitto consiste in una prova scritta obbligatoria e una orale facoltativa al termine del corso.

Prova scritta: sei quesiti (due problemi di stechiometria e quattro domande a risposta aperta sugli argomenti del programma).

Gli studenti che vogliono tentare di migliorare il loro voto (entro la misura massima del 10%) possono sostenere una prova orale.

Due punti aggiuntivi sono assegnati agli studenti che svolgono correttamente, ed entro i tempi assegnati, gli esercizi assegnati via Moodle alla fine del corso.

Orario di ricevimento

I docenti sono disponibili su appuntamento per eventuali chiarimenti sugli argomenti trattati a lezione.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Aims

The classroom lessons are structured to provide students with a solid and rigorous foundation in general chemistry, preparing them for more advanced studies in the discipline. The course focuses on mastering fundamental chemical concepts, with particular attention to the quantitative aspects of stoichiometry and the numerical interpretation of essential chemical principles.

By the end of the course, students will be able to:

  • Demonstrate sufficient knowledge and understading of general chemistry principles.
  • Apply stoichiometric methods and chemical theory to solve numerical problems.
  • Critically analyze chemical concepts within a theoretical framework.
  • Communicate chemical information clearly and effectively using appropriate scientific language.
  • Develop autonomous learning skills to deepen their understanding of chemistry.

Contents

Matter. Atoms and atomic theory. Chemical compounds. Chemical reactions in aqueous solution. Redox reactions. Gases. Thermochemistry. Electrons in atoms. Periodic table. Chemical bonding. Intermolecular forces. Liquids. Solids and modern materials. Phase diagrams. Solutions. Chemical kinetics. Acid-base equilibria. Electrochemistry.

Detailed program

Matter: its properties and measurement, errors, significant figures.

Atoms and atomic theory.

Chemical compounds: formulas, moles, oxidation states, nomenclature.

Chemical reactions in aqueous solution: equations, types, and balancing.

Redox reactions.

Gases: gas laws, ideal gases, real gases, equations, kinetic-molecular theory, gas mixtures.

Thermochemistry: terminology, heat, enthalpy, enthalpy changes, Hess's law.

Electrons in atoms: basic concepts of quantum chemistry, atomic spectra, orbitals, atomic configurations.

Periodic table: groups, periods, periodicity of properties (ionization potential, electron affinity, electronegativity, and atomic radius).

Chemical bonding: covalent, polar covalent, ionic, metallic, VSEPR theory.

Intermolecular forces: van der Waals forces, hydrogen bonding, dipole-dipole forces, induced dipole forces.

Liquids: vapor pressure, boiling point.

Solids and modern materials: types of solids, crystal systems, cubic lattices, coordination, X-ray diffraction.

Phase diagrams.

Solutions: solubility, concentration, dilution.

Chemical kinetics: collision theory, rate constants, reaction order, Le Chatelier’s principle.

Acid-base equilibria: Arrhenius and Brønsted-Lowry theories, autoionization of water, strong and weak acids and bases, hydrolysis, buffer solutions.

Electrochemistry: batteries, standard potentials, hydrogen electrode, Nernst equation.

Prerequisites

Students should have a basic knowledge of mathematical operations.

Teaching form

16 lessons of 2 hours in person and 8 lessons of 2 hours in LEEL.

Textbook and teaching resource

“Chemistry: The Central Science” by Theodore L. Brown, H. Eugene LeMay, Bruce E. Bursten, Catherine J. Murphy, Patrick M. Woodward & Matthew W. Stoltzfus

“Chemistry: Principles and Reactions” by William L. Masterton & Cecile N. Hurley

"Inorganic Chemistry" by Peter Atkins, Tina Overton, Jonathan Rourke, Mark Weller, Fraser Armstrong

"Chemical Principles" by Peter Atkins, Loretta Jones, Leroy Laverman

Semester

2º semester

Assessment method

There are no mid-term or partial exams scheduled. The assessment of learning consists of a mandatory written exam and an optional oral exam at the end of the course.

Written exam: six questions (two stoichiometry problems and four open-ended questions on the topics of the program)

Students who want to try to improve their grade (up to a maximum of 10%) can take an oral exam.

Two additional points are awarded to students who correctly complete, and within the allotted time, the exercises assigned via Moodle at the end of the course.

Office hours

Professors are available by appointment for any clarifications on the topics covered in class.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
CHIM/03
ECTS
6
Term
Second semester
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • DP
    Daniele Perilli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics