Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [F8206B - F8204B]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Economic Statistics M
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Economic Statistics M
Course ID number
2526-1-F8206B006
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’obiettivo dell’insegnamento è quello di fornire le basi teoriche e applicative dei modelli per serie storiche a componenti non osservabili. Si illustreranno i fondamenti della teoria della previsione, la forma state space e i metodi di filtraggio collegati. Il corso viene impartito in modalità blended learning con videolezioni e lezioni frontali in laboratorio informatico. Tutti i modelli vengono implementati su dati e problemi economici reali usando l’ambiente open source R ed il pacchetto KFAS.

L'insegnamento di Economic Statistics M completa la preparazione statistico-economica degli studenti di tutti i percorsi del corso di laurea magistrale, fornendo strumenti statistici per lavorare con serie storiche macroeconomiche, aziendali, finanziarie e di altra natura.

Contenuti sintetici

  • Teoria della previsione
  • Modelli UCM
  • Forma state space e filtro di Kalman
  • Applicazioni a dati reali con R/KFAS

Programma esteso

  • Previsore ottimo
  • Previsore lineare ottimo
  • Principali componenti dei modelli UCM (trend, ciclo, stagionalità)
  • Regressori statici
  • Regressori dinamici
  • Regressione con coefficienti che evolvono
  • Forma state space
  • Modelli ARIMA e UCM in forma state space
  • Filtro di Kalman e stima di massima verosimiglianza
  • Inizializzazione delle variabili di stato
  • Smoothing delle variabili di stato e dei disturbi
  • Esercizi e casi di studio usando R/KFAS

Prerequisiti

Buone conoscenze di inferenza statistica, algebra matriciale e fondamenti di serie storiche (processi stazionari, processi integrati, modelli ARIMA).

Conoscenze di base di R.

Metodi didattici

Il corso viene impartito in modalità blended learning: il 50% dell'insegnamento avviene in presenza (in laboratorio) e il 50% avviene in remoto per mezzo di video-lezioni, applicazioni web, test ed esercizi on-line e forum di domande e risposte.

Le lezioni in presenza sono sempre in laboratorio e rendono operativa, per mezzo di applicazioni a dati reali, la teoria acquisita autonomamente dallo studente per mezzo delle videolezioni, del manuale e degli altri ausili didattici presenti nella pagina elearning. Inoltre, le lezioni in presenza sono l'occasione per gli studenti di esporre i propri dubbi e proporre le proprie domande su quanto appreso autonomamente, in modo che il docente possa fornire spiegazioni alternative per quanto non sia risultato chiaro.

La durata delle lezioni in presenza è di due o tre ore per un totale complessivo di 21 ore.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto su domande teoriche ed esercizi (durata 1 ora) + esame pratico usando R (durata 1 ora).

Il risultato di ciascuna prova concorre al 50% del voto finale.

La prova scritta verifica le conoscenze teoriche relative ai modelli a componenti non osservabili e alla forma state space. Questa parte dell'esame prevede la risposta a quattro domande aperte.

Per la prova pratica viene fornita una serie storica sulla quale l'esaminando deve costruire e stimare alcuni modelli specificati nel testo dell'esame e produrre le diagnostiche richieste.

Testi di riferimento

Pelagatti (2015) Time Series Modelling with Unobserved Components, Chapman and Hall/CRC (scaricabile gratuitamente sotto indirizzo IP di Bicocca)
Hyndman, R.J., & Athanasopoulos, G. (2018) Forecasting: principles and practice, 2nd edition, OTexts: Melbourne, Australia. OTexts.com/fpp2

Periodo di erogazione dell'insegnamento

IV ciclo (maggio - giugno)

Lingua di insegnamento

Italiano

Export

Learning objectives

This course aims to provide the students with the theory, methods, and practice of unobserved component models (UCM). We will treat the fundamentals of prediction theory, the state space form, and the related filtering and smoothing methods. The course is provided in "blended learning" with video lessons and lessons in a computer lab. The application of the methods to real economic data and problems takes place in a computer lab using R with the package KFAS.

The class of Economic Statistics M completes the statistical-economic preparation of students in all tracks of the master's degree program, providing statistical tools for working with macroeconomic, business, financial, and other types of time series.

Contents

  • Prediction theory
  • Unobserved Component Models
  • State space form and Kalman filtering
  • Real world applications with R/KFAS

Detailed program

  • Optimal predictor
  • Optimal linear predictor
  • Main components of UCM (trend, cycle, seasonal)
  • Static regressors
  • Dynamic regressors
  • Regressors with time-varying coefficients
  • State space form
  • ARIMA and UCM in state space form
  • Kalman filter and maximum likelihood estimation
  • State and disturbance smoothing
  • Exercises and case studies using R/KFAS

Prerequisites

Knowledge of statistical inference and matrix algebra, as well as the fundamentals of time series analysis (stationary processes, integrated processes, ARIMA).

Fundamentals of R.

Teaching methods

The course is provided in blended learning: 50% of the course is in the presence (in a computer lab), and 50% is online through video lessons, web apps, tests and exercises, and question-and-answer forums.

The in-person lessons take place in the computer lab and make the theory acquired autonomously by the student through video lessons, the manual, and other teaching aids available on the e-learning page, practical through applications to real data. Additionally, the in-person lessons allow students to express their doubts and ask questions about what they have learned in autonomy so that the instructor can provide alternative explanations for anything unclear.

The in-person lessons are two or three hours long, for a total of 21 hours.

Assessment methods

Written exam on the theory (1h) + practical exam using R (1h).

The result of each part concurs with 50% of the final grade.

The written part assesses the student’s knowledge of theoretical aspects of unobserved component models, the state space form, and the filtering algorithms. This part of the exam consists in 4 open questions.

For the practical part, the students are given a time series to analyze with unobserved component model techniques using R with the package KFAS.

Textbooks and Reading Materials

Pelagatti (2015) Time Series Modelling with Unobserved Components, Chapman and Hall/CRC (freely available under IP address of Bicocca)
Hyndman, R.J., & Athanasopoulos, G. (2018) Forecasting: principles and practice, 2nd edition, OTexts: Melbourne, Australia. OTexts.com/fpp2

Semester

4th term (May - June)

Teaching language

Italian

Enter

Key information

Field of research
SECS-S/03
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Matteo Maria Pelagatti
    Matteo Maria Pelagatti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics