Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Methods of Applied Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Methods of Applied Analysis
Course ID number
2526-1-F4002Q018
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

**Obiettivi formativi secondo i 5 Descrittori di Dublino

Conoscenza e capacità di comprensione (Knowledge and understanding)
Lo studente acquisirà la conoscenza dei concetti fondamentali, sviluppati con rigore logico-deduttivo.

**Conoscenza e capacità di comprensione applicate (Applying knowledge and understanding)

Lo studente sarà in grado di applicare in modo autonomo e flessibile le conoscenze acquisite alla risoluzione di esercizi, problemi matematici e situazioni applicative, anche in contesti diversi da quello puramente teorico, sviluppando tecniche e strategie risolutive appropriate.

**Autonomia di giudizio (Making judgements)

Lo studente svilupperà la capacità di analizzare criticamente i concetti appresi e di valutare in modo autonomo la correttezza e la coerenza logica di definizioni, teoremi, dimostrazioni e procedimenti risolutivi. Verrà incentivata l’elaborazione personale dei contenuti e il riconoscimento dei collegamenti tra diversi ambiti.

**Abilità comunicative (Communication skills)

Lo studente acquisirà la capacità di esporre in maniera chiara, rigorosa ed efficace i contenuti teorici, utilizzando correttamente il linguaggio matematico e logico-formale, sia in forma scritta che orale. Sarà anche in grado di presentare la soluzione di problemi ed esercizi in modo articolato e giustificato, dimostrando padronanza del lessico specialistico.

**Capacità di apprendere (Learning skills)

Il corso fornirà allo studente gli strumenti concettuali e metodologici necessari per affrontare con successo problemi di tipo applicativo. Verrà stimolata la capacità di studio autonomo e di gruppo e l’acquisizione di un metodo di apprendimento fondato sulla comprensione profonda, sull’argomentazione logica e sulla pratica ragionata.

Contenuti sintetici

Corso monografico su Traffico veicolare.

  1. Modelli macroscopici: LWR e sistemi $2x2$
  2. Reti stradali: incroci, semafori, rotonde ...
  3. Problemi di controllo: sincronizzazione dei segnali semaforici, auto a guida autonoma...

Programma esteso

  1. Modellizzazione mediante equazioni alle derivate parziali.
  2. Metodo delle caratteristiche.
  3. Leggi di conservazione iperboliche.
  4. Metodi numerici di approssimazione per leggi di conservazione.

Prerequisiti

Contenuti dei corsi di analisi della laurea triennale.
Spazi di Banach e di Hilbert e spazi Lᵖ.

Modalità didattica

Lezioni frontali svolte in modalità erogativa, in presenza: 56 ore, 8 cfu

Corso erogato in lingua inglese.

Materiale didattico

  • A. Bressan. Hyperbolic systems of conservation laws: the one-dimensional Cauchy problem. Vol. 20. Oxford University Press on Demand, 2000.
  • L.C. Evans. Partial differential equations, American Mathematical Society.
  • M. Garavello, K. Han, B. Piccoli. Models for vehicular traffic on networks, AIMS, 2016.
  • R. J. LeVeque. Finite volume methods for hyperbolic problems, Cambridge University Press, 2002.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto. All'esame viene richiesto di rispondere ad alcune domande relative al materiale svolto. Le risposte devono essere precise, esaurienti e coerenti con le domande.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Export

Aims

**Learning Objectives according to the Dublin Descriptors

**Knowledge and understanding

Students will acquire a solid understanding of the fundamental concepts, developed with logical and rigorous methods.

**Applying knowledge and understanding

Students will be able to autonomously and flexibly apply the acquired knowledge to solve exercises, mathematical problems, and basic applications, even in contexts beyond pure theory. They will develop appropriate techniques and problem-solving strategies.

**Making judgements

Students will develop the ability to critically analyze the concepts learned and to independently assess the logical consistency and correctness of definitions, theorems, proofs, and problem-solving methods. Personal reflection and the ability to connect different areas of Applied Analysis will be encouraged.

**Communication skills

Students will be able to clearly, rigorously, and effectively communicate theoretical content using proper mathematical and formal language, both in written and oral form. They will also be able to present the solutions of exercises and problems in a well-structured and justified manner, demonstrating mastery of mathematical vocabulary.

**Learning skills

The course will provide students with the conceptual and methodological tools needed to successfully tackle problems of applicable type. Independent and shared study skills will be fostered, together with a learning approach based on deep understanding, logical reasoning, and reflective practice in problem-solving.

Contents

Vehicular Traffic.

  1. Macroscopic models: LWR and $2x2$ systems
  2. Road networks: junctions, traffic lights, roundabout ...
  3. Control problems: traffic lights timings, autonomous vehicles...

Detailed program

  1. Modeling using partial differential equations.
  2. Method of characteristics.
  3. Hyperbolic conservation laws.
  4. Numerical methods for conservation laws.

Prerequisites

Knowledge of basic courses of Analysis.
Banach and Hilbert spaces. Lᵖ spaces.

Teaching form

64 hours of in-person, lecture-based teaching (8 ECTS)

Course delivered in English.

Textbook and teaching resource

  • A. Bressan. Hyperbolic systems of conservation laws: the one-dimensional Cauchy problem. Vol. 20. Oxford University Press on Demand, 2000.
  • L.C. Evans. Partial differential equations, American Mathematical Society.
  • M. Garavello, K. Han, B. Piccoli. Models for vehicular traffic on networks, AIMS, 2016.
  • R. J. LeVeque. Finite volume methods for hyperbolic problems, Cambridge University Press, 2002.

Semester

Second period.

Assessment method

Written examination: Students will answer questions covering the course content. Answers must be precise, detailed, comprehensive, and consistent with the topic.

Office hours

By appointment.

Enter

Key information

Field of research
MAT/05
ECTS
8
Term
Second semester
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Mauro Garavello
    Mauro Garavello

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics