Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Laboratorio di Metodologia
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Laboratorio di Metodologia
Course ID number
2526-1-F5112P008
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Unità didattiche

Unità didattiche

Course full name Modulo Qualitativo - A Course ID number 2526-1-F5112P008-F5112P008001-A
Course summary SYLLABUS
Course full name Modulo Qualitativo - B Course ID number 2526-1-F5112P008-F5112P008001-B
Course summary SYLLABUS
Course full name Modulo Qualitativo - C Course ID number 2526-1-F5112P008-F5112P008001-C
Course summary SYLLABUS
Course full name Modulo Quantitativo - A Course ID number 2526-1-F5112P008-F5112P008002-A
Course summary SYLLABUS
Course full name Modulo Quantitativo - B Course ID number 2526-1-F5112P008-F5112P008002-B
Course summary SYLLABUS
Course full name Modulo Quantitativo - C Course ID number 2526-1-F5112P008-F5112P008002-C
Course summary SYLLABUS
Course full name Modulo Quantitativo - Supporto studenti Course ID number 2526-1-F5112P008-F5112P008002-SUPPORTO
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area dell'apprendimento esperienziale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Modulo qualitativo

  • L’analisi della domanda; La formulazione del progetto di ricerca; La scelta dello strumento qualitativo: intervista e/o focus group; La pianificazione delle modalità di raccolta dati

Modulo quantitativo

  • Identificare l’analisi corretta da eseguire tra Analisi in Componenti Principali, una regressione ed un'analisi di varianza per poter testare un'ipotesi; Identificare le variabili per poter svolgere l’analisi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Modulo qualitativo

  • Sviluppare un progetto di ricerca qualitativa nell’ambito del marketing; Condurre un focus group/intervista; Presentare il proprio progetto di ricerca

Modulo quantitativo

  • Svolgere Analisi in Componenti Principali, una regressione ed un'analisi di varianza in SPSS; Interpretare i risultati

Capacità critiche e di giudizio:
Attraverso la discussione di case-history e l'analisi di specifici apparati di ricerca, viene stimolata la capacità di valutare criticamente le scelte metodologiche e la gestione di processi di ricerca.

Capacità di comunicare:
Il laboratorio mira a rinforzare le competenze comunicative relativamente alla restituzione dei processi di ricerca, delle motivazioni alla base delle scelte analitiche effettuate e dei risultati ottenuti

Capacità di proseguire lo studio in modo autonomo:
Il laboratorio mira a dare strumenti e capacità di analisi e comportamento utili per contesti futuri, accademici e professionali, favorendo un apprendimento continuo e autodiretto.

Contenuti sintetici

Programma esteso

Prerequisiti

Metodi didattici

Modalità di verifica dell'apprendimento

Testi di riferimento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Experiential learning

Learning objectives

Knowledge and understanding

Qualitative module

  • The demand analysis; The qualitative research project; The choice of the method: focus group and/or qualitative interview; Planning data collection

Quantitative module

  • Identifying the correct analysis to be performed among a Principal Component Analysis, a Regression, and Analysis of Variance to test an hypothesis; Identifying variables to run analysis

Applying knowledge and understanding

Qualitative module

  • To write a qualitative marketing research project; To conduct a focus group/qualitative interview; To present a research project

Quantitative module

  • Running a Principal Component Analysis, a Regression, and Analysis of Variance in SPSS; Interpreting Results

Critical Thinking and Judgment Skills:
Through the discussion of case histories and the analysis of specific research frameworks, the ability to critically evaluate methodological choices and the management of research processes is encouraged.

Communication Skills:
The workshop aims to strengthen communication skills related to reporting on research processes, the rationale behind analytical decisions made, and the results obtained.

Ability to Pursue Independent Study:
The workshop aims to provide tools and skills in analysis and behavior that are useful for future academic and professional contexts, promoting continuous and self-directed learning.

Contents

Detailed program

Prerequisites

Teaching methods

Assessment methods

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MP
    Marco Alessandro Petilli
  • CV
    Christian Vaccani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics