Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Prevention and Counselling in Schools
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Prevention and Counselling in Schools
Course ID number
2526-1-F5113P012
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Processi di sviluppo tipico e contesti educativi

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

• Metodi di prevenzione e consultazione a scuola
• Interventi formativi rivolti ai docenti
• Psicologia scolastica
• Progettazione degli interventi di prevenzione a scuola
• Lo sportello psicologico scolastico
• Caratteristiche affettive e relazionali dei preadolescenti e degli adolescenti odierni
• Le ragioni affettive dell’insuccesso scolastico

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

• Progettare, avviare, realizzare e gestire interventi preventivi e di consultazione psicologica in ambito scolastico, rivolti a preadolescenti, adolescenti e ai loro adulti di riferimento.

Autonomia di giudizio

  • Acquisizione della capacità di giudizio autonomo e critico nella valutazione di situazioni individuali, di gruppo e relative a piani di intervento, anche tenendo conto dei principi dell'etica professionale formulati dall'Ordine degli Psicologi

Abilità comunicative

  • Acquisizione delle capacità comunicative che consentono di interagire efficacemente con persone, gruppi e istituzioni coinvolti direttamente e indirettamente nei propri interventi in ambito professionale, al fine di facilitare il lavoro di equipe, di intervenire efficacemente all'interno della rete dei servizi e di comunicare in maniera chiara il proprio apporto psicologico specifico
  • Potenziamento delle abilità comunicative per relazionarsi efficacemente con i genitori, con gli insegnanti, con i bambini e gli adolescenti, nel corso di attività di sostegno e consulenza psicologica, tenendo conto delle specificità individuali e dei contesti

Capacità di apprendimento

  • Promuovere l'acquisizione della capacità di aggiornare le proprie conoscenze, apprendendo in modo autonomo e critico le nuove acquisizioni della ricerca scientifica nazionale e internazionale delle discipline di riferimento, riguardo a contenuti, progettazione e interventi, nonché la capacità di apprendere dall'esperienza di operatori, insegnanti e specialisti del settore o di altre discipline

Contenuti sintetici

• Analisi delle più rilevanti trasformazioni intervenute nei contesti di crescita dei minori e delle nuove modalità di relazionarsi e comportarsi di preadolescenti e adolescenti.
• Presentazione e approfondimento di modelli di intervento preventivi e di consultazione psicologica in ambito scolastico, rivolti a preadolescenti, adolescenti e ai loro adulti di riferimento.
• Presentazione e approfondimento di modelli di formazione rivolta ai docenti

Programma esteso

Gli adolescenti odierni e la scuola
Le ragioni affettive dell’insuccesso scolastico: dal blocco dell’apprendimento al ritiro scolastico
Gli interventi di prevenzione primaria e secondaria (i comportamenti a rischio)
La consultazione individuale con l’adolescente nello sportello di ascolto psicologico a scuola
Colloquio con i genitori
Progettare un intervento di prevenzione rivolto alle scuole secondarie di primo e secondo grado
Progettare un intervento di formazione rivolto ai docenti delle scuole secondarie di primo e secondo grado

Prerequisiti

Conoscenza di base della psicologia dello sviluppo

Metodi didattici

Oltre alla presentazione di contenuti in aula, parte della didattica avverrà tramite presentazione/discussione di casi ed esercitazioni pratiche sui temi del corso.

Indicativamente: Didattica Erogativa (70%), Didattica Interattiva (30%).
Didattica Erogativa: lezioni frontali in aula. Didattica Integrativa: presentazione-discussione di casi e confronto con gli studenti.
Attività di tipo laboratoriale.
Il laboratorio è erogato in lingua italiana. Nessuna ora erogata in remoto.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Agli studenti è richiesta una frequenza pari ad almeno il 70% del monte ore totale del laboratorio.
Non sono previste prove in itinere, ma una valutazione conclusiva durante le ultime ore del laboratorio.
La valutazione finale consiste in una prova scritta composta da tre domande aperte sui contenuti trattati nel laboratorio. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e della relativa capacità di applicarle alla realtà.

Testi di riferimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Typical development and educational contexts

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Prevention and consultation methods at school
  • Training interventions for teachers
  • School psychology
  • Designing prevention interventions at school
  • The school psychology desk
  • Affective and relational characteristics of today's pre-adolescents and adolescents
  • Affective reasons for school failure

Applying knowledge and understanding

  • Designing, initiating, implementing and managing preventive interventions and psychological counselling in school settings, targeting pre-adolescents, adolescents and their adult caregivers.

Making judgements

  • Acquiring the ability to make autonomous and critical judgements when assessing situations involving individuals, groups and intervention plans, while also taking into account the professional ethics principles formulated by the Order of Psychologists

Communication skills

  • Acquiring communication skills that enable one to interact effectively with the people, groups and institutions involved, directly or indirectly, in one's professional activities, in order to facilitate teamwork, intervene effectively within the service network, and clearly communicate one's specific psychological contribution
  • Strengthening communication skills to enable effective interaction with parents, teachers, children and adolescents during counselling and psychological support activities, while taking into account individual differences and contexts

Learning skills

  • Promoting the ability to update one's knowledge by learning autonomously and critically about the latest national and international scientific research in relevant disciplines, with regard to content, design and interventions. This also includes the ability to learn from the experience of practitioners, teachers and specialists in the sector or other disciplines

Contents

  • Analysis of the most relevant transformations that have occurred in the contexts in which minors grow up and the new ways in which pre-adolescents and adolescents relate to each other and behave.
  • Presentation and in-depth study of models of preventive intervention and psychological consultation in the school environment, aimed at pre-adolescents, adolescents and their reference adults.
  • Presentation and in-depth study of training models for teachers

Detailed program

Today's adolescents and school
The affective reasons for school failure: from learning blockage to school withdrawal
Primary and secondary prevention interventions (risk behaviour)
Individual consultation with the adolescent at the school psychology listening desk
Interviews with parents
Designing a prevention intervention aimed at secondary schools
Designing a training intervention aimed at secondary school teachers

Prerequisites

Basic knowledge of developmental psychology

Teaching methods

In addition to in-class lectures, part of the teaching will take place through the presentation and discussion of case studies and interaction with students.

Approximately: Didactic Teaching (70%), Interactive Teaching (30%).
Didactic Teaching: in-class lectures. Interactive Teaching: presentation and discussion of case studies and interaction with students.
The course is held in Italian. No remote hours provided.

Assessment methods

Students are required to attend at least 70% of the total classes amount.
No middle course tests are planned; during the last classes will take place a final exam. The final exams consist of a written test (three open questions about course topics).
The questions are aimed at ascertaining the effective acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply them to the reality.

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics