Syllabus del corso
Area di apprendimento
PROCESSI DI SVILUPPO TIPICO E CONTESTI EDUCATIVI
Obiettivi formativi
Il corso presenta i processi di sviluppo tipici delle competenze socio-affettive, con specifico riferimento a conoscenze e comprensione sui fattori e meccanismi di sviluppo, la relazione con altri domini di sviluppo e modelli di supporto al caregiver.
Gli obiettivi formativi specifici riguardano:
Conoscenza e comprensione
• Traiettorie dello sviluppo socio-emotivo e relazionale tipico e atipico
• Attaccamento e strategie di regolazione emotiva
• I fattori di rischio per lo sviluppo socio-emotivo e relazionale
• Valutazione dell’attaccamento e dell’interazione bambino/caregiver
• Modelli di intervento rivolti a genitori di bambini a sviluppo atipico
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Comprensione delle tappe fondamentali dello sviluppo socio-affettivo e relazionale tipico
- Comprensione dei fattori chiave per promuovere lo sviluppo socio-affettivo del bambino
- Capacità di identificare i comportamenti marcatori di uno sviluppo socio-affettivo atipico
- Capacità di identificare strategie di intervento rivolte ai genitori per sostenere lo sviluppo socio-emotivo del bambino
- Competenze per l'osservazione semi-strutturata di competenze socio-affettive
- Competenze per la comunicazione efficace con bambini, caregiver, insegnanti su tematiche relative allo sviluppo socio-affettivo
Autonomia di giudizio
- Acquisizione della capacità di giudizio autonomo e critico nella valutazione di situazioni individuali, di gruppo e relative a piani di intervento, anche tenendo conto dei principi dell'etica professionale formulati dall'Ordine degli Psicologi
- Attività che concorrono allo sviluppo di queste abilità: discussione aperta e critica e confronto in plenaria durante le lezioni sui temi più rilevanti
Abilità comunicative
- Acquisizione delle capacità comunicative che consentono di interagire efficacemente con persone, gruppi e istituzioni coinvolti direttamente e indirettamente nei propri interventi in ambito professionale, al fine di facilitare il lavoro di equipe, di intervenire efficacemente all'interno della rete dei servizi e di comunicare in maniera chiara il proprio apporto psicologico specifico
- Attività che concorrono allo sviluppo di queste abilità: presentazione di lavori di gruppo in aula; attività di esercitazione e role play sulle competenze comunicative tipiche della psicologia
Capacità di apprendimento
- Promuovere l'acquisizione della capacità di aggiornare le proprie conoscenze, apprendendo in modo autonomo e critico le nuove acquisizioni della ricerca scientifica nazionale e internazionale delle discipline di riferimento, riguardo a contenuti, progettazione e interventi, nonché la capacità di apprendere dall'esperienza di operatori, insegnanti e specialisti del settore o di altre discipline
- Promuovere la capacità di analisi, di indagine e di riflessione critica necessaria per intraprendere percorsi di alta formazione
- Attività che concorrono allo sviluppo di queste abilità: selezione di fonti scientifiche aggiornati e rilevanti per la preparazione di presentazioni di gruppo e l'approfondimento critico dei temi trattati a lezione
Contenuti sintetici
Il corso tratta lo studio dello sviluppo socio-emotivo del bambino nei primi anni di vita, nell'età scolare e in adolescenza nello sviluppo tipico ed atipico, la relazione e l’attaccamento genitore/bambino e le modalità per la valutazione dell’interazione genitore/bambino. Verranno illustrati modelli di intervento per il sostegno della relazione genitore-bambino e delle competenze socio-emotive del bambino e dell'adolescente in ambito tipico e atipico.
Contenuti specifici del corso:
- Come si sviluppano le emozioni? Tappe nello sviluppo tipico
- Il ruolo dell'attaccamento nello sviluppo emotivo
- La competenza emotiva
- Il supporto alla genitorialità per lo sviluppo socio-emotivo del bambino
- Modelli di intervento psicologico a bassa intensità per problemi internalizzanti e gestione delle emozioni nell'adolescente
Programma esteso
• Lo sviluppo socio-affettivo:
- Modelli di psicologia delle emozioni
- Tappe di sviluppo: espressione, comprensione e regolazione delle emozioni
• Lo sviluppo socio-affettivo in interazione con gli adulti e i pari:
- Formazione dei primi legami d’attaccamento genitore/bambino in condizioni tipiche e di rischio
- Empatia, regolazione emotiva e controllo degli impulsi
- Comprensione sociale
• Strumenti per la valutazione dello sviluppo socio-affettivo:
- Valutazione dell’attaccamento bambino/caregiver in età evolutiva
- Valutazione dell’interazione di gioco bambino/caregiver come misura di outcome clinico
• Competenze socio-affettive nello sviluppo atipico e in condizioni di rischio
- Modelli preventivi di supporto alla genitorialità per sostenere lo sviluppo di competenze socio-emotive del bambino nella popolazione generale
- Modelli di intervento per la genitorialità per favorire lo sviluppo di competenze socio-emotive del bambino nello sviluppo atipico
- Modelli di intervento psicologico a bassa intensità per problemi internalizzanti e gestione delle emozioni nell'adolescente
Prerequisiti
Conoscenze di base di psicologia dello sviluppo (approcci e teorie classiche; approcci metodologici in psicologia dello sviluppo).
Metodi didattici
Il corso sarà erogato in lingua italiana in modalità blended learning e consisterà in:
- 40 ore (72%) di attività didattica in presenza, organizzata in 10 lezioni della durata di 4 ore ciascuna
- 16 ore (28%) di attività didattica da remoto, comprensive di attività didattiche online ("e-activity") di diverso genere
Per ciascuna unità didattica, la metodologia didattica sarà selezionata in funzione degli specifici obiettivi di apprendimento. Tipicamente, ciascuna settimana di corso prevede 2 ore di attività didattica a distanza e 4 ore di attività didattica in presenza.
Le lezioni in presenza sono costituite da attività di Didattica Erogativa (50%, 20 ore) e attività di Didattica Interattiva (50%, 20 ore), di diverso tipo, volte a costruire competenze dello psicologo dello sviluppo in ambito preventivo, scolastico e riabilitativo. Sono previste diverse metodologie di attività esperienziale, selezionate a seconda degli obiettivi di apprendimento specifici, tra cui:
• discussione guidata in piccolo gruppo: per sviluppare la capacità di derivare costrutti teorici nuovi da casi specifici concreti e di applicare conoscenze teoriche già note a contesti pratici nuovi
• codifica guidata di materiale video: per sviluppare competenze di osservazione del comportamento in ambito di abilità socio-affettive
• simulazione di scenario e role play: per sviluppare competenze di comunicazione efficace con bambini, caregiver, insegnanti
L'attività didattica da remoto include contenuti didattici erogati ed attività indipendente di esercitazione dello studente.
E' caldamente consigliata per tutti la presenza alla prima lezione del corso in presenza, in cui verranno illustrate sia l'impostazione generale delle due modalità di erogazione del corso, sia bibliografia, modalità di esame e criteri di valutazione.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame è scritto con domande aperte e a scelta multipla, volto ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e della relativa capacità di applicarle a contesti concreti.
I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte, la capacità di argomentare, sintetizzare, creare collegamenti, e leggere criticamente la realtà.
Testi di riferimento
Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla relativa pagina del sito e-learning.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di sostenere l'esame in inglese.
Sustainable Development Goals
Learning area
TYPICAL DEVELOPMENT AND EDUCATIONAL CONTEXTS
Learning objectives
The course presents the typical developmental processes of social-emotional skills, with specific reference to knowledge and understanding about the factors and mechanisms of development, the relationship with other developmental domains, and models of caregiver support.
Specific learning objectives concern:
Knowledge and understanding
- Socio-emotional and relational development under typical, atypical, and at risk condition
- Emotional regulation and attachment
- Evaluation of child attachment and child/caregiver interaction
- Parenting interventions for at risk parents
Applying knowledge and understanding
- Understanding of the milestones of socio-emotional and relational development
- Understanding of the key factors that may support the child’s socio-emotional and relational development
- Identifying key behavioral markers of atypical socio-emotional and relational development
- Identifying intervention strategies promote the child's socio-emotional and relational development within parent-mediated interventions
- Skills for semi-structured observation of social-emotional skills
- Skills for effective communication with children, caregivers, teachers on topics related to social-emotional development
Making judgments
- Acquisition of the ability to make autonomous and critical judgment in the assessment of individual, group and related situations and intervention plans, also taking into account the principles of professional ethics formulated by the Order of Psychologists
- Activities that contribute to the development of these skills: open and critical discussion and plenary discussion during lectures on the most relevant issues
Communication skills
- Acquisition of communication skills that enable one to interact effectively with people, groups and institutions involved directly and indirectly in one's interventions in the professional field, in order to facilitate teamwork, to intervene effectively within the network of services and to communicate clearly one's specific psychological contribution
- Activities that contribute to the development of these skills: presentation of group work in the classroom; practice activities and role play on communication skills typical of psychology
*Learning skills
- Promote the acquisition of the ability to update one's knowledge, learning independently and critically the new acquisitions of national and international scientific research in the relevant disciplines, regarding content, design and interventions, as well as the ability to learn from the experience of practitioners, teachers and specialists in the field or other disciplines
- Promoting the capacity for analysis, inquiry and critical reflection necessary to undertake paths of higher education
- Activities that contribute to the development of these skills: selection of up-to-date and relevant scholarly sources for the preparation of group presentations and critical investigation of topics covered in class
Contents
The course deals with the study of the socio-emotional development of the child during the first years of life in typical and atypical development; the parent / child relationship and attachment and tools for the evaluation of the parent / child interaction. Intervention models to support the parent-child relationship and the child's and adolescent's socio-emotional skills will be covered.
Specific course contents:
- How do emotions develop? Stages in typical development
- The role of attachment in emotional development
- Emotional competence
- Parenting support for the child's social-emotional development
- Low intensity psychological intervention models for internalizing problems and emotional regulation in adolescents
Detailed program
- Social-affective development:
- Models of the psychology of emotions.
- Developmental stages: expression, understanding and regulation of emotions.
- Socio-affective development in interaction with adults and peers:
- Formation of early parent/child attachment bonds under typical and risk conditions.
- Empathy, emotional regulation and impulse control.
- Social understanding
- Tools for assessing social-affective development:
- Assessment of child/caregiver attachment in developmental age.
- Assessment of child/caregiver play interaction as a clinical outcome measure.
- Social-affective skills in atypical development and at-risk conditions.
- Preventive parenting support models to support the development of child social-emotional competence in the general population
- Parenting intervention models to support the child's development of social-emotional competence in atypical development
- Low intensity psychological intervention models for internalizing problems and emotional regulation in adolescents
Prerequisites
Foundational knowledge of Developmental Psychology (classic approaches and theories; methodologies in developmental psychology).
Teaching methods
The course will be delivered in Italian in blended learning mode and will consist of:
- 40 hours (72%) of in-person classes, organised in 10 classes lasting 4 hours each
- 16 hours (28%) of remote learning activities, including online learning activities ("e-activities") of different kinds
For each teaching unit, the teaching methodology will be selected according to the specific learning objectives. Typically, each week of the course will include 2 hours of distance learning activities and 4 hours of in-person interactive teaching activities.
In-person classes consist of Lectures (50%, 20 hours) and Interactive Teaching (50%, 20 hours), of different kinds, aimed at building the developmental psychologist's skills in preventative, educational and rehabilitation settings. Various experiential activity methodologies, selected according to specific learning objectives, are planned, including:
- guided small group discussion: to develop the ability to derive novel theoretical constructs from specific applied cases and to apply already known theoretical knowledge to novel practical contexts
- guided coding of video material: to develop behavioral observation skills in the area of social-affective skills
- scenario simulation and role play: to develop skills in effective communication with children, caregivers, teachers
The remote learning activitiy inclues delivered didactic content and independent student practice activities.
It is highly recommended for all to attend the first lecture of the in-person course, where both the general outline of the two modes of course delivery will be explained, as well as bibliography, examination methods and evaluation criteria.
Assessment methods
The exam is written with open and multiple-choice questions, aimed at ascertaining the acquisition of theoretical knowledge and the ability to apply it to concrete scenarios.
The evaluation criteria are: the correctness of the answers, the ability to argue, synthesize, create links, and critically read the reality.
Textbooks and Reading Materials
Detailed information on the textbooks and teaching materials will be published on the e-learning page associated with the course.
Although this course is held in Italian, Erasmus students may contact the professor to take the exam in English, if they wish to do so.