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Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Sustainable Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sustainable Tourism
Course ID number
2526-1-E1503N005
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di sviluppare conoscenze, abilità e competenze fondamentali per comprendere e applicare i principi del turismo sostenibile. Verranno approfondite le implicazioni ambientali, sociali ed economiche del turismo alla luce dell’Agenda 2030 delle Nazioni Unite. Gli studenti saranno in grado di interpretare criticamente scenari e politiche turistiche attraverso un approccio multidisciplinare.
Gli obiettivi del corso declinati secondo i Descrittori di Dublino sono:
– Acquisizione dei concetti fondamentali di sostenibilità nel turismo.
–Analisi di casi studio e progettazione di pratiche turistiche sostenibili.
– Capacità di valutare criticamente politiche e strategie turistiche.
– Produzione di elaborati orali e scritti per divulgare tematiche di sostenibilità.
– Sviluppo di autonomia nello studio e aggiornamento continuo su pratiche e normative.

Contenuti sintetici

Il corso affronta le principali problematiche relative al ruolo del turismo per raggiungere gli obiettivi dello sviluppo
sostenibile. Il corso mira a far sviluppare competenze e tecniche per definire politiche e pratiche di turismo
sostenibile. Un particolare attenzione è rivolta agli ecomusei ed al turismo enogastronomico come forme di turismo
sostenibile.
I principali contientuti del corso possono essere sintetizzati come segue:

  • Definizioni e modelli di turismo sostenibile
  • SDGs e Agenda ONU 2030 nel contesto turistico
  • Indicatori e certificazioni per la sostenibilità
  • Pianificazione e governance del turismo
  • Coinvolgimento delle comunità locali
  • Best practices internazionali e nazionali (sopratutto relative agli ecomusei e ai musei)
  • Turismo enogastronomico come forma di turismo capace di stimolare sviluppo locale

Programma esteso

Il corso è organizzato in 2 parti tra loro fortemente interconnesse.
La prima è un introduzione al Turismo Sostenibile e mira a metterne in luce le principali caratteristiche: chiarendone strategie, strumenti operativi ed evidenziando le connessioni con lo sviluppo locale. La seconda parte riguarda il turismo enogastronomico e mira a sottolineare quando quest'ultimo incontra gli obiettivi della sostenibilità.
Alla fine del corso, lo studente sarà in grado di:

  • Identificare i fondamenti teorici del turismo sostenibile
  • Applicare principi di sostenibilità a contesti turistici reali
  • Argomentare e valutare criticamente modelli di sviluppo turistico
  • Comunicare efficacemente le conoscenze acquisite in forma scritta e orale
  • Aggiornare autonomamente le proprie competenze in materia

Prerequisiti

NO

Metodi didattici

Le lezioni saranno in presenza e forniranno indicazioni relative a questioni teoriche e pratiche. Saranno organizzati seminari di approfondimento con esperti.
Nello specifico sono previste:
Totale ore: 56

  • 19 lezioni frontali da 2 ore (erogativa, in presenza): 38 ore
  • 3 attività laboratoriali con esperti da 2 ore (interattiva, in presenza): 6 ore
  • 3 attività laboratoriali con esperti da 2 ore (interattiva, online): 6 ore
  • 2 esercitazioni da 3 ore (interattiva): 6 ore
    Totale ore in remoto: 6 ore (10,7% del totale, sotto il limite del 30%)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto con domande a risposta aperta volte a verificare la conoscenza dei concetti fondamentali del turismo sostenibile e del turismo enogastronomico.
Gli studenti possono svolgere due prove intermedia relativa alle due parti del corso che prevede domande a risposta aperta.
I criteri di valutazione terranno conto delle conoscenze dei contenuti; delle abilità (proprietà di linguaggio e capacità di sintesi) e delle competenze nell'utilizzo delle conoscenze (capacità di applicare i concetti teorici a casi empirici). L'orale è a opzionale.

Testi di riferimento

Borrelli, Mela, Mura, 2023, Turismo Sostenibilità e Comuntà, Ledizioni.
Croce Perri, 2015, Il turismo enogastronomico. Progettare, gestire, vivere l’integrazione tra cibo, viaggio e territorio. Franco angeli (Capitoli 1,2,3,4,5,7)

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

The course aims to develop fundamental knowledge, skills, and competencies to understand and apply the principles of sustainable tourism. It will explore the environmental, social, and economic implications of tourism in light of the United Nations 2030 Agenda. Students will be able to critically interpret tourism scenarios and policies through a multidisciplinary approach.
Objectives according to the Dublin Descriptors:
– Acquisition of core concepts of sustainability in tourism.
– Case study analysis and design of sustainable tourism practices.
– Ability to critically evaluate tourism policies and strategies.
– Production of oral and written assignments on sustainability topics.
– Development of autonomous study habits and ongoing updating on practices and regulations.

Contents

The course deals with the main issues related to the role of tourism in achieving sustainability goals.
The course aims to develop competences and techniques in the field of sustainable tourism policies and practices. Particular attention is given to the Ecomuseums and Gastronomic Tourism.
The main contents of the course can be summarized as follows:

  • Definitions and models of sustainable tourism
  • SDGs and the UN 2030 Agenda in the tourism context
  • Indicators and certifications for sustainability
  • Tourism planning and governance at the territorial level
  • Engagement of local communities
  • International and national best practices (especially related to ecomuseums and museums)
  • Food and wine tourism as a form of tourism capable of stimulating local development

Detailed program

The course is organized in two main parts.
The first one aims to highlight the main features of sustainable Tourism: i.e. strategies and operational tools. Moreover, it shows the interconnections with local development processes. The second part is about food tourism and emphasizes the reasons why the food tourism can be considered sustainable tourism.
By the end of the course, the student will be able to:
Identify the theoretical foundations of sustainable tourism
Apply sustainability principles to real-world tourism contexts
Critically discuss and evaluate tourism development models
Effectively communicate acquired knowledge in both written and oral form
Independently update their competencies in the field

Prerequisites

NO

Teaching methods

The lessons will be in person and will provide information relating to theoretical and practical issues. In-depth seminars with experts will be organized.
Specifically, the class will be organized as it follows:
Total hours: 56

  • 18 frontal lectures of 2 hours each (lecture-based, in person): 36 hours
  • 3 expert-led workshops of 2 hours (interactive, in person): 6 hours
  • 3 expert-led workshops of 2 hours (interactive, online ):
  • 2 hands-on exercises of 4 hours each (interactive): 8 hours
    Total remote hours: 6 hours (10.7% of the total, within the 30% limit)

Assessment methods

Written examination with open questions answered to evaluate the knowledge of sustainable tourism and food tourism fundamental concepts. Students have the opportunity to take two intermediate tests with open questions.
The evaluation criteria will take into account the knowledge of the contents; Skills (properties of language and synthesis capacities) and skills in the use of concepts (ability to apply theoretical concepts to empirical cases).

Textbooks and Reading Materials

Borrelli, Mela, Mura, 2023, Turismo Sostenibilità e Comuntà, Ledizioni.

Croce Perri, 2015, Il turismo enogastronomico. Progettare, gestire, vivere l’integrazione tra cibo, viaggio e territorio. Franco angeli (Chapters 1,2,3,4,5,7)

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • NB
    Nunzia Borrelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

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