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Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Marine Sciences [F7504Q - F7502Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Marine Vertebrate Zoology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Marine Vertebrate Zoology
Course ID number
2526-1-F7504Q035
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi

Il corso si propone di consentire agli studenti di:

  1. Riconoscere ed essere in grado di classificare i principali gruppi di vertebrati marini in natura, sviluppando un adeguato livello di conoscenza e comprensione disciplinare.
    (Descrittore di Dublino 1 - Conoscenza e comprensione)
  2. Apprendere la terminologia specialistica e i concetti di base della zoologia di questi gruppi di organismi e applicare tali conoscenze sia in contesti accademici che sul campo.
    (Descrittore di Dublino 2 - Applicare conoscenza e comprensione)
  3. Comprendere l'anatomia e la fisiologia delle strutture interne ed esterne che caratterizzano i vertebrati marini, in particolare quelle che hanno permesso a rettili, uccelli e mammiferi marini di raggiungere un adattamento secondario all'ambiente acquatico.
    (Descrittore di Dublino 1 - Conoscenza e comprensione; Descrittore 2 - Applicare conoscenza e comprensione)
  4. Conoscere il loro stato di conservazione e quali misure sono state o saranno adottate per la loro salvaguardia, e valutare criticamente le priorità e le strategie di conservazione. (Descrittore di Dublino 3 - Autonomia di giudizio)
  5. Approfondire le diverse metodologie utilizzate per lo studio di questi organismi in natura e comunicare efficacemente risultati e concetti sia in forma orale che scritta.
    (Descrittore di Dublino 4 - Capacità comunicative; Descrittore 5 - Capacità di apprendimento)

Contenuti sintetici

Il corso tratta della sistematica, storia evolutiva, anatomia, fisiologia, comportamento, conservazione e ricerca sui vertebrati marini.

Programma esteso

Questo corso viene erogato in 21 incontri, la maggiornaza dei quali consistono di lezioni frontali (Didattica Erogativa, DE) mentre 6-8 incontri consistono in seminari presentati da ricercatori nazionali/internazionali invitati dalla docente e che offrono possibilità di toccare con mano aspetti prartici sulla ricerca dei mammiferi marini e che si concludono con un momento dedicato alle domande e al dibattito aperto (Didattica Interattiva, (DI).
Questo corso è un'introduzione alla biologia dei vertebrati marini. E' strutturato in due parti. La prima riguarda la biologia dei vertebrati marini (pesci ed uccelli, rettili e mammiferi marini) e tratta delle principali classi tassonomiche, la loro storia evolutiva, biologia, inclusa l'anatomia e la fisiologia, adattamento all'ambiente acquatico, comportamento, ecologia e conservazione. Particolare enfasi è data ai mammiferi marini, campo di studio pluridecennale della docente. Nella seconda parte vengono descritti i principali approcci di ricerca utilizzati per lo studio dei mammiferi marini, corredati da un ampia rassegna di casi di studio.
Il corso è corredato da seminari tenuti da ospiti nazionali ed internazionali che studiano i vertebrati marini utilizzando diversi approcci, questo al fine di fornire esempi concreti di ricerca, aprirsi al sistema accademico ineternazionale ed creare nuove connessioni nell'eventuale prospettiva di tesi ed internati

Prerequisiti

Nozioni di biologia di base

Modalità didattica

42 ore di lezioni frontali e seminari tenuti da esperti nei vari argomenti trattati. A seconda del numero e della disponibilità dei relatori (che si rinnovano ogni anno), il corso è così suddiviso:
13-15 lezioni frontali di 2 ore ciascuna (Didattica Erogativa, DE)
6-8 seminari di 2 ore che includono una sessione di domande e risposta (Q&A) 15-30 minuti di dibattito (Didattica Interattiva, DI).

Materiale didattico

Fonte di materiale didattico può essere trovato nei seguenti libri:

"Sharks of Maldives" by De Maddalena A, Editoriale Magenes

"FishBase", Froese R and Pauly D, www.fishbase.org

"Marine Vertebrate Zoology - Ichthyology - Course Notes" by De Maddalena A.

“Marine Mammals Evolutionary Biology” by Berta A and Sumich JL, Academic Press
“ Biology of Marine Mammals” by Reynolds JE and Rommel SA, Melbourne University Press

“Marine Mammals of the World. Systematics and Distribution" by Dale W. Rice, Special Publication N4, The Society for Marine Mammalogy

"Conserving Whales, Dolphins and Porpoises in the Mediterranean Sea, Black Sea and adjacent areas. An ACCOBAMS status report 2021" Notarbartolo di Sciara G, Tonay AM

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II Semestre: Marzo - Maggio 2026

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto ed orale (stesso giorno).

Una prova scritta (normalmente 7-10 domande a risposta multipla) sarà seguita da alcune domande sugli argomenti trattati durante il corso.

Viengono valutate le seguenti competenze: 1) preparazione sul programma d’esame (prova scritta e orale); 2) capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma (prova orale); 3) capacità di fare collegamenti tra argomenti diversi che presentano analogie (prova orale); 4) controllo delle competenze di problem solving disciplinare (prova orale); 5) capacità comunicative.

Orario di ricevimento

Lunedi 11.00-12.00, previo appuntamento.

Sustainable Development Goals

VITA SOTT'ACQUA
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Aims

The course aims to allow students to:

1)Recognize and be able to classify the major groups of marine vertebrates in the wild, developing an appropriate level of disciplinary knowledge and understanding.
(Dublin Descriptor 1 – Knowledge and understanding)
2)Learn specialized terminology and basic concepts of the zoology of these groups of organisms, and apply this knowledge in both academic and field contexts.
(Dublin Descriptor 2 – Applying knowledge and understanding)
3)Understand the anatomy and physiology of the internal and external structures that characterize marine vertebrates, especially those that have enabled reptiles, birds, and marine mammals to achieve secondary adaptation to the aquatic environment.
(Dublin Descriptor 1 – Knowledge and understanding; Descriptor 2 – Applying knowledge and understanding)
4)Know their state of conservation and what measures have been or will be adopted for their safeguard, and critically assess conservation priorities and strategies.
(Dublin Descriptor 3 – Making judgements)
5)Deepen the various methodologies used for the study of these organisms in nature, and effectively communicate findings and concepts in both oral and written forms.
(Dublin Descriptor 4 – Communication skills; Descriptor 5 – Learning skills)

Contents

The course covers marine vertebrates’ systematics, evolutionary history, anatomy, physiology, behavior, conservation and research.

Detailed program

This course is delivered in 21 classes, the majority of which consist of frontal lessons (Didattica Erogativa, DE) while 6-8 meetings consist of seminars presented by national/international researchers invited by the teacher and which offer the possibility of experiencing first-hand practical aspects of research on marine vertebrates and which conclude with a moment dedicated to questions and open debate (Interactive Teaching, (DI).
This course is an introduction to the biology of marine vertebrates. It is structured in two parts. The first concerns the biology of marine vertebrates (fishes and marine birds, reptiles and mammals) and deals with a sample of the main taxonomic classes, their evolutionary history, biology, including anatomy and physiology, adaptation to the aquatic environment, behavior, ecology and conservation. Particular emphasis is given to marine mammals, the teacher's decades-long field of study. The second part describes the main research approaches used for the study of marine mammals, accompanied by an extensive review of case studies.
The course is accompanied by seminars held by national and international guests who study marine vertebrates using different approaches, this in order to provide concrete examples of research, open up to the international academic system and create new connections in the eventual perspective of thesis and internships.

Prerequisites

Basic biology notions

Teaching form

42 hours of lectures and seminars held by experts in the various topics covered. Depending on the number and availability of speakers (which are renewed every year), the course is divided as follows:
13-15 frontal lessons of 2 hours each (Delivered Teaching, DE)
6-8 2-hour seminars including a question and answer (Q&A) session 15-30 minutes of discussion (Interactive Teaching, DI).

Textbook and teaching resource

Source material can be found in the following books:

"Sharks of Maldives" by De Maddalena A, Editoriale Magenes

"FishBase", Froese R and Pauly D, www.fishbase.org

"Marine Vertebrate Zoology - Ichthyology - Course Notes" by De Maddalena A.

“Marine Mammals Evolutionary Biology” by Berta A and Sumich JL, Academic Press
“ Biology of Marine Mammals” by Reynolds JE and Rommel SA, Melbourne University Press

“Marine Mammals of the World. Systematics and Distribution" by Dale W. Rice, Special Publication N4, The Society for Marine Mammalogy

"Conserving Whales, Dolphins and Porpoises in the Mediterranean Sea, Black Sea and adjacent areas. An ACCOBAMS status report 2021" Notarbartolo di Sciara G, Tonay AM

Semester

II Semester: March to May 2026

Assessment method

Written and oral exam (same day).

A written test (normally 7-10 multiple choice questions) will be followed by some questions on the topics covered during the course.

The following skills are assessed: 1) preparation on the exam program (written and oral test); 2) ability to independently reflect on critical points of the program (oral test); 3) ability to make connections between different topics that present similarities (oral test); 4) control of disciplinary problem solving skills (oral test); 5) communication skills.

Office hours

Mondays from 11.00am till noon, by appointment.

Sustainable Development Goals

LIFE BELOW WATER
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Key information

Field of research
BIO/05
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Elena Agnese Valsecchi
    Elena Agnese Valsecchi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER

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