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  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Business Management - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Business Management - 1
Course ID number
2526-1-E1806M001-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Course Syllabus

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Obiettivi formativi

L’insegnamento di economia aziendale introduce alle fondamentali teorie e strumenti concettuali necessari a comprendere le attività economiche che si svolgono nelle diverse aziende (con particolare riferimento alle aziende di produzione), gli aspetti fondamentali della gestione, dell’organizzazione e della rilevazione.
Quale insegnamento introduttivo, il corso si propone di:

  • far conoscere il linguaggio, i concetti e le teorie fondamentali dell'economia-aziendale;
  • spiegare metodi e tecniche di base per interpretare e valutare l’economicità aziendale;
  • rendere capaci di applicare teorie e tecniche dell'economia-aziendale per comprendere la struttura e il funzionamento delle aziende;
  • sviluppare la capacità di osservare e analizzare criticamente i fenomeni aziendali e comunicarne gli aspetti fondamentali.

Contenuti sintetici

  • Le persone, i bisogni, l’attività economica.
  • Gli istituti e le aziende: l’evoluzione e la varietà delle aziende.
  • Le combinazioni economiche nelle imprese, nello Stato, nelle famiglie, negli istituti non-profit.
  • L’economicità e la sua rappresentazione: il principio di economicità, il modello del bilancio d’esercizio e le rilevazioni contabili, introduzione all’analisi di bilancio, introduzione alla contabilità analitica e calcoli economici di convenienza.
  • L'ambiente economico e le scelte manageriali: i mercati, i settori, il sistema competitivo e le principali scelte strategiche.
  • Principi di organizzazione aziendale e di gestione delle risorse umane. ? Gli aggregati aziendali.

Programma esteso

Persone, attività economica, economia aziendale Istituti, aziende e specializzazione economica
Le combinazioni economiche d’istituto Assetti istituzionali e governo economico
Equilibrio istituzionale ed economicità Modelli di rappresentazione dell’economicità
Il modello del bilancio d’esercizio:

  • il sistema di Contabilità Generale (COGE) e l’analisi dell’economicità tramite il bilancio
  • I diversi sistemi di rilevazione e informazione: contabilità analitica, contabilità direzionale e sistemi di autoregolazione, sustainability reporting.
    Struttura aziendale, ambiente economico e sistema competitivo Sistema prodotto e formula competitiva
    Economie di apprendimento, economie di scala e scelte di struttura dei costi Scelte di estensione Scelte di organizzazione:
  • progettazione dell’assetto organizzativo
  • gestione del personale
    Scelte di aggregazione interaziendale

Prerequisiti

Conoscenza della lingua italiana, dell'aritmetica e algebra di base.

Metodi didattici

Il corso si articola principalmente in lezioni (frontali) per un totale di 72h di carattere teorico corredate da esemplificazioni, alternate a momenti di discussione di casi, applicazioni tecniche o esercizi per favorire un processo di apprendimento di tipo sia ‘deduttivo’ sia ‘induttivo’.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è in forma scritta, si svolgerà in laboratorio compatibilmente con le necessità accademiche.
La prova si compone di 10 domande V/F (1 punto ciascuna), 15 domande a risposta multipla (1 punto ciascuna), 5 esercizi relativi all'equazione di bilancio e al break even point (1 punto ciascuna), 1 domanda aperta su tutto il programma trattato (1 punti)
A metà corso è possibile sostenere una prova intermedia, strutturata come la prova non frequentanti.
Voto in trentesimi (più eventuale lode).
Sia le prove frequentanti che quelle non frequentanti sono strutturate nello stesso modo.
Tutti gli studenti frequentanti e non frequentanti, possono redigere un lavoro di gruppo o singolo, secondo le tracce indicate, da consegnare prima dell'appello a cui si iscrivono, il punteggio sarà da 0 a 3

Testi di riferimento

Manuale: G. AIROLDI, G. BRUNETTI, V. CODA, Corso di Economia Aziendale, Bologna, il Mulino, 2020. (indicato con “ABC” sul syllabus analitico accessibile agli iscritti) Materiali didattici caricati sulla piattaforma e-Learning di ateneo (obbligatori, se non diversamente specificato).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course provides students with the basic theories and concepts necessary to understand the economic activities taking place in business organizations. It is an introductory course aimed to:
• Clarify language, fundamental concepts and theories of business administration.
• Introduce the basic methods and techniques of financial and management accounting.
• Enable the student to apply theories and techniques of business administration to understand the structure and functioning of business organizations.
• Develop students’ capacity of analyzing and communicating the business phenomena.

Contents

• People, needs, economic activities.
• Development and variety of business organizations.
• Economic structure of firms, public administrations, families, non-profit organizations.
• Financial accounting: basic concepts and techniques of representing financial performance, main documents (structure and interpretation), introduction to financial statements analysis.
• Management accounting: basic concepts and techniques of economic representation.
• Economic environment and managerial choices; markets, sectors, competitive system, strategic choices. • Organization: concepts and basic theories, organizational design and development, principles of human resource management.
• Business combinations.

Detailed program

People, economic activity, business economics Institutions, companies, and economic specialization
Institutional economic combinations Institutional structures and economic governance
Institutional equilibrium and cost-effectiveness Models for representing cost-effectiveness
The financial statement model:

  • The General Accounting System (COGE) and the analysis of cost-effectiveness through the financial statement
  • Various reporting and information systems: cost accounting, management accounting, and self-regulation systems, sustainability reporting
    Corporate structure, economic environment, and competitive system Product system and competitive formula
    Learning economies, economies of scale, and cost structure choices Extension choices Organizational choices:
  • Organizational structure design
  • Personnel management
    Intercompany aggregation choices

Prerequisites

Command of the Italian language, arithmetic and basic algebra.

Teaching methods

The course is mainly structured into lectures (face-to-face) for a total of 72 hours of theoretical content accompanied by examples, alternating with moments of discussion of case studies, technical applications or exercises to encourage both a 'deductive' and 'inductive' learning process.

Assessment methods

The exam is written and will be held in the laboratory, depending on academic needs.
The exam consists of 10 T/F questions (1 point each), 15 multiple-choice questions (1 point each), 5 exercises related to the balance sheet equation and the break-even point (1 point each), and 1 open-ended question covering the entire syllabus (1 point).
A midterm exam is available, structured like the non-attending exam.
The grade is out of 30 (plus honors if applicable).
Both the attending and non-attending exams are structured the same way.
All attending and non-attending students may prepare a group or individual assignment, according to the indicated topics, to be submitted before the exam for which they register. The score will be 0 to 3.

Textbooks and Reading Materials

Textbook: G. AIROLDI, G. BRUNETTI, V. CODA, Corso di Economia Aziendale, Bologna, il Mulino, 2020.
Teaching materials: available on e-Learning (mandatory, unless differently specified).

Semester

First Semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
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Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Giorgio Castoldi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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