Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Market-Driven Management
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Market-Driven Management
Course ID number
2526-1-E1806M007
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Market-Driven Management - 1 Course ID number 2526-1-E1806M007-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Market-Driven Management - 2 Course ID number 2526-1-E1806M007-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Scienze Economico-Aziendali

Obiettivi formativi

Il corso analizza l’organizzazione complessiva, le strategie e la gestione dei principali processi delle imprese market-driven. In particolare, il corso intende fornire agli studenti le conoscenze e gli strumenti necessari a comprendere il comportamento delle imprese orientate al mercato e a valutare gli effetti della loro presenza nel contesto competitivo.

Conoscenza e capacità di comprensione
Gli studenti acquisiranno conoscenze in merito al contesto in cui operano le imprese market-driven, ai principi di base della gestione d'impresa market-driven, agli strumenti e alle strategie utilizzate per produrre e distribuire valore e per sviluppare le relazioni con i partner e con i consumatori finali.

Conoscenze e capacità di comprensione applicate
Gli studenti saranno in grado non solo di comprendere aspetti relativi al market-driven management ma anche di applicare quanto appreso per definire le principali scelte e strategie d’impresa.

Autonomia di giudizio
Gli studenti saranno in grado di integrare le conoscenze in market-driven management elencate sopra, nonché di formulare giudizi sulla base di informazioni ricevute. L’autonomia di giudizio si riflette nella capacità di selezionare e decidere tra diverse scelte ed opzioni relative al market-driven management, giustificando la scelta.

Abilità comunicative
Gli studenti svilupperanno la capacità di spiegare in modo chiaro il contesto in cui operano le imprese market-driven, le caratteristiche delle imprese market-driven, le principali strategie utilizzate dalle imprese stesse per produrre/distribuire valore e per sviluppare le relazioni con il mercato.

Capacità di apprendere
Gli studenti svilupperanno capacità di apprendimento che consentiranno loro di continuare a studiare per lo più in modo auto-diretto o autonomo tematiche relativa al market-driven management in considerazione dei continui cambiamenti di mercato.

Contenuti sintetici

Il corso affronta diverse tematiche riguardanti il market-driven management: l’analisi dell’ambiente competitivo, le risorse e competenze dell’impresa, il modello di business, le azioni strategiche e la gestione delle principali attività d'impresa.

Programma esteso

Comprendere l’orientamento market-driven

La cultura market-driven

Il sistema impresa e l’ambiente competitivo

Le risorse e le competenze distintive nel sistema impresa

Il business model

La pianificazione e l’esecuzione della strategia

Business-level strategy

Competitive rivalry and competitive dynamics

Corporate level strategy

International strategy

Cooperative strategy

La gestione della produzione, delle scorte e dell'innovazione

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Insegnamento svolto ricorrendo a due modalità didattiche:
• 18 lezioni da 3 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che può coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte finale.
• 9 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che può coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte finale.
Le lezioni saranno svolte principalmente in presenza; alcune lezioni potranno essere eventualmente impartite da remoto.
Lingua di insegnamento: Italiano
Semestre: 2

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione. La prova scritta consisterà in domande aperte (esposizione e comprensione di argomenti trattati a lezione). Le domande aperte includono sia quesiti che coprono tematiche più ampie e richiedono quindi una risposta più articolata, che quesiti relativamente specifici che richiedono una risposta breve.
Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma di colloquio orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso per verificare la conoscenza degli argomenti e la capacità di riflessione su punti critici del programma.

Testi di riferimento

  • Michael A. Hitt, R. Duane Ireland, Robert E. Hoskisson. Strategic Management: Competitiveness and Globalization, Concepts. 12e, Cengage Learning.

  • Franco Fontana, Matteo Caroli (2017). Economia e gestione delle imprese 5/ed, McGraw-Hill.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning area

Business Management

Learning objectives

The course examines the overall organization, strategies, and management of key processes in market-driven companies. In particular, it aims to provide students with the knowledge and tools necessary to understand market-oriented companies and to assess the impact of their presence within the competitive environment.

Knowledge and Understanding
Students will gain insights into the context in which market-driven companies operate, the basic principles of market-driven management, and the tools and strategies used to create and distribute value, as well as to build relationships with partners and consumers.

Applying Knowledge and Understanding
Students will be able not only to understand key aspects of market-driven management, but also to apply what they have learned in defining business strategies and decisions.

Making Judgements
Students will be capable of integrating the knowledge of market-driven management listed above and formulating judgments based on received information. This independent thinking is reflected in their ability to evaluate and choose among different options and decisions related to market-driven management, providing justification for their choices.

Communication Skills
Students will develop the ability to clearly explain the context in which market-driven companies operate, their distinctive characteristics, and the main strategies used to generate/distribute value and to relate with the market.

Learning Skills
Students will develop learning abilities that will allow them to continue studying -largely through self-directed or autonomous learning-, topics related to market-driven management in light of ongoing market changes.

Contents

The course covers various issues concerning market-driven management: the analysis of the competitive environment, the firm resources and competencies, the business model, the strategic action, and the management of the main firm functions.

Detailed program

Understanding the orientation to the market

Market-driven culture

The firm and its competitive environment

The firm resources and capabilities

The business model

Strategic planning and execution

Business-level strategy

Competitive rivalry and competitive dynamics

Corporate-level strategy

International strategy

Cooperative strategy

Operations and innovation management

Prerequisites

None

Teaching methods

Lectures:
• 18 lessons of 3 hours where the first part with explanations, and the second part interactive with students.
• 9 lessons of 2 hours where the first part with explanations, and the second part interactive with students.
Lessons will be in presence in class and some lessons could be taught remotely.
Teaching language: Italian
Semester: 2

Assessment methods

At the end of classes, a written exam will be based on the lectures' content. The written exam will be composed of open questions (explanation and understanding of topics covered in class). Open questions include both questions on wider issues (which require a longer answer) and quite specific questions (which require a short answer).
During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks published on the course page to test the accumulated knowledge of students and their critical ability on crucial points of the program.

Textbooks and Reading Materials

  • Michael A. Hitt, R. Duane Ireland, Robert E. Hoskisson. Strategic Management: Competitiveness and Globalization, Concepts. 12e, Cengage Learning.

  • Franco Fontana, Matteo Caroli (2017). Economia e gestione delle imprese 5/ed, McGraw-Hill.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MG
    Maria Garbelli
  • NL
    Norman Lubello
  • SR
    Sabina Riboldazzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics