Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Construction of Socio-Economic Scenarios
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Construction of Socio-Economic Scenarios
Course ID number
2526-1-F6303M003-F6303M003-2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Information Management and Services Evaluation

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso fornisce alcuni strumenti statistici ed econometrici per la costruzione di scenari socio-economici e la valutazione dei servizi.

CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine del corso, i partecipanti dovrebbero essere in grado di:

  • riconoscere e comprendere le domande conoscitive che portano alla costruzione degli scenari socio-economici. Particolare attenzione sarà posta nella comprensione delle domande di ricerca e delle domande di valutazione;
  • riconoscere e comprendere quale metodologia statistica o econometrica sia la più adatta per rispondere correttamente alla domanda conoscitiva posta con i dati disponibili;
  • comprendere le differenze tra i vari metodi statistici ed econometrici;
  • riconoscere e comprendere se la metodologia è applicata correttamente ai dati disponibili;
  • interpretare e comprendere i risultati ottenuti, anche in un’ottica critica.

CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine del corso, i partecipanti dovrebbero essere in grado di:

  • definire e formulare le domande conoscitive che portano alla costruzione degli scenari socio-economici. Particolare attenzione sarà posta nella formulazione corretta delle domande di ricerca e delle domande di valutazione;
  • ideare una strategia empirica per rispondere alla domanda conoscitiva con i dati disponibili;
  • applicare con competenza i metodi statistici ed econometrici di base;
  • dimostrare padronanza dei metodi propri per l'analisi di dati economici e sociali, sia a livello micro che macro, e per la costruzione di previsioni;
  • utilizzare software statistici per analizzare i dati, anche con il supporto dell'AI generativa;
  • presentare e commentare i risultati dell'analisi in modo chiaro, anche con il supporto dell'AI generativa.

AUTONOMIA DI GIUDIZIO
Al termine del corso, i partecipanti dovrebbero essere in grado di:

  • sviluppare un atteggiamento critico nei confronti dei metodi e dei risultati delle analisi empiriche;
  • valutare in modo autonomo l’adeguatezza di una metodologia rispetto al problema e ai dati disponibili;
  • individuare eventuali limiti nei risultati ottenuti o nei processi decisionali basati sull'evidenza empirica.

ABILITÀ COMUNICATIVE
Al termine del corso, i partecipanti dovrebbero essere in grado di:

  • comunicare in modo chiaro e rigoroso le fasi di un’analisi empirica, dalla formulazione della domanda all’interpretazione dei risultati;
  • presentare i risultati in forma scritta, orale e visuale (tabelle, grafici, sintesi testuali);
  • utilizzare un linguaggio appropriato, sia tecnico che divulgativo, in funzione del pubblico di riferimento (accademico, tecnico, istituzionale o generale).

CAPACITÀ DI APPRENDERE
Al termine del corso, i partecipanti dovrebbero essere in grado di:

  • aggiornare e approfondire autonomamente le proprie competenze metodologiche e applicative;
  • utilizzare criticamente risorse digitali, manuali e documentazione tecnica per l’apprendimento continuo;
  • imparare a integrare strumenti innovativi (es. AI generativa) nel processo di analisi e nella soluzione di problemi empirici complessi.

Contenuti sintetici

Il corso affronterà i seguenti argomenti:

  • Ripasso degli strumenti statistici elementari.
  • Introduzione alla tecniche di regressione lineare e con dipendente binaria.
  • Introduzione all'econometria dei dati panel.

Programma esteso

Il corso affronterà i seguenti argomenti:

  1. Ripasso degli strumenti statistici elementari.
  • raccolta e organizzazione delle informazioni, archivi e tabulazioni;
  • trattamento dei dati individuali: statistiche descrittive univariate (media, mediana quantili e deviazione standard) e relazioni tra i caratteri (indipendenza, associazione e correlazione);
  • il confronto tra due medie
  • la rappresentazione delle relazioni statistiche, anche con il supporto della IA generativa
  1. Introduzione alla tecniche di regressione.
  • La regressione lineare con un regressore
  • La regressione lineare con più di un regressore
  • La regressione con variabile dipendente binaria
  • La regressione con dati panel

Prerequisiti

La partecipazione al corso richiede conoscenze statistiche di base e conoscenze minime di metodologia di ricerca quantitativa.

Metodi didattici

Metodi didattici:

  • Lezioni frontali in modalità erogativa corrispondenti al 50% del corso (24 ore)
  • Lezioni interattive corrispondenti al 50% del corso (24 ore)
  • Assignments individuali e di gruppo

Modalità di verifica dell'apprendimento

Valutazione continua durante il corso su assignement per verificare l'apprendimento durante il corso dei principali argomenti trattati. Esame scritto finale per verificare le competenze acquisite.

Testi di riferimento

James H. Stock - Mark W. Watson *"Introduzione all’econometria" *5/Ed. •Pearson Ed.

Online video tutorials on Stata.

Una lista di letture e del materiale oggetto di studio sarà messa a disposizione degli studenti sul sito dell'insegnamento sulla piattaforma elearning.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

The course provides students with a core set of statistical and econometric tools for social science applied research.

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
By the end of the course, students should be able to:

  • identify and understand the knowledge questions that lead to the construction of socio-economic scenarios, with particular attention to research and evaluation questions;
  • recognize and understand which statistical or econometric methodology is most appropriate to address the knowledge question posed, given the available data;
  • understand the differences between various statistical and econometric methods;
  • assess whether a methodology is correctly applied to the available data;
  • interpret and critically understand the results obtained.

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
By the end of the course, students should be able to:

  • define and formulate knowledge questions that lead to the construction of socio-economic scenarios, with a specific focus on correctly framing research and evaluation questions;
  • design an empirical strategy to address the knowledge question using available data;
  • competently apply basic statistical and econometric methods;
    -demonstrate mastery of appropriate methods for the analysis of economic and social data, at both micro and macro levels, including forecasting;
  • use a suitable statistical software to analyze data, also with the support of generative AI tools;
  • clearly present and comment on the results of the analysis, also with the support of generative AI.

MAKING JUDGEMENTS
By the end of the course, students should be able to:

  • develop a critical attitude toward the methods and results of empirical analyses;
  • independently assess the adequacy of a methodology in relation to the research problem and available data;
  • identify possible limitations in the results obtained or in evidence-based decision-making processes.

COMMUNICATION SKILLS
By the end of the course, students should be able to:

  • clearly and rigorously communicate the steps of an empirical analysis, from question formulation to result interpretation;
  • present results in written, oral, and visual formats (tables, charts, summary texts);
  • use appropriate language, both technical and accessible, depending on the audience (academic, technical, institutional, or general public).

LEARNING SKILLS
By the end of the course, students should be able to:

  • independently update and deepen their methodological and applied knowledge;
  • critically use digital resources, manuals, and technical documentation for continuous learning;
  • learn how to integrate innovative tools (e.g., generative AI) into the analysis process and in solving complex empirical problems.

Contents

Topics to be covered:

  • Simple statistical tools
  • Introduction to linear regression and regressions with binary dependent variable.
    -Introduction to panel data analysis .

Detailed program

Topics:

1) Statistical tools:

  • collection and organization of information, archives, and tabulations;
  • processing of individual data: univariate and bivariate descriptive statistics;
  • the representation of statistical relationships, also with the support of generative AI

2) Econometric tools:

  • Linear regression with one regressor .
  • Linear regression with multiple regressors.
  • Regression with binary dependent variable
  • Regression with panel data

Prerequisites

Participation to the course requires basic background in statistics.

Teaching methods

  • Face-to-face lectures: 50% of the course, 24 hours
  • Exercises in lab (exercises, database, software etc.): 50% of the course, 24 hours
  • Group and individual assignments

Assessment methods

Students will be graded based on the performance during the course (assignments) and at the final written exam.

Textbooks and Reading Materials

James H. Stock - Mark W. Watson *"Introduzione all’econometria" *5/Ed. •Pearson Ed.

Online video tutorials on Stata (many are available on YouTube).

A detailed reading list will be posted on the course web site

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/04
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SC
    Simona Lorena Comi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics