Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. The Modern Firm
  2. Summary
Insegnamento Course full name
The Modern Firm
Course ID number
2526-1-F7704M015
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’insegnamento si propone di fornire allo studente una solida conoscenza e comprensione dei principali modelli economici applicati alla gestione delle risorse umane e degli strumenti teorici e concettuali necessari ad interpretare i fenomeni economici all’interno dell’impresa.
Attraverso l’analisi e la discussione critica della letteratura scientifica e la presentazione di casi concreti, il corso intende sviluppare la capacità di applicare tali conoscenze per analizzare in modo autonomo e consapevole i processi decisionali aziendali relativi alla gestione delle risorse umane.

Contenuti sintetici

L’insegnamento si concentra sull’applicazione degli strumenti analitici propri dell’economia, con particolare riferimento alla microeconomia e alla teoria dei contratti, per studiare e comprendere il comportamento degli individui e delle imprese all’interno dei contesti lavorativi. L’obiettivo è analizzare in modo sistematico come vengono prese le decisioni in ambito aziendale relativamente alla gestione del personale, valutando le scelte in materia di incentivi, remunerazione, selezione, organizzazione del lavoro e dinamiche relazionali tra lavoratori e datori di lavoro.

Programma esteso

Selezione dei lavoratori e reclutamento
Sviluppo delle competenze
Gestione del turnover
Valutazione della performance
Job design: lavoro in team
Remunerazione della performance

Prerequisiti

Conoscenze di base di microeconomia, statistica ed econometria

Metodi didattici

16 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella prima parte e interattiva nella seconda parte in presenza
1 lezione di 2 ore svolta in modalità erogativa nella in remoto
2 esercitazioni di 2 ore svolte in modalità interattiva in presenza
2 esercitazione di 2 ore svolte in modalità erogativa in remoto

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'apprendimento verrà valutato attraverso un esame scritto in presenza. Gli studenti dovranno rispondere a domande vero/falso motivando le risposte e risolvere esercizi. Dovranno dimostrare la conoscenza del funzionamento dei meccanismi di gestione del personale, applicare la teoria e i concetti economici presentando temi economici in termini quantitativi. E' prevista una prova in itinere erogata con le medesime modalità.

Testi di riferimento

Lazear, Edward P.; Michael Gibbs (2009). Personnel Economics in Practice. 2ndEdition Wiley

Garibaldi, Pietro (2006). Personnel Economics in imperfect labour markets. Oxford University Press

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims at providing students with a solid knowledge and understanding of the main economic models applied to human resources management, as well as the theoretical and conceptual tools needed to interpret economic phenomena within the firm.
Through the analysis and critical discussion of scientific literature and the presentation of real-world cases, the course has the objective of developing the ability to apply this knowledge to independently and critically analyse business decision-making processes related to human resource management.

Contents

The course focuses on the application of analytical tools from economics—particularly microeconomics and contract theory—to the study and understanding of individual and firm behavior within workplace settings. Its objective is to systematically analyze how decisions related to personnel management are made within organizations, with particular attention to choices concerning incentives, compensation, recruitment, work organization, and the relational dynamics between employees and employers.

Detailed program

Employees' relection and recruitment
Investment in skills
Managing turnover
Performance evaluation
Job design: team work
Rewarding performance

Prerequisites

Basic knowledge of microeconomics, statistics and econometrics

Teaching methods

16 classes of 2 hours lecture-based in the first part and interactive in the second part in presence
1 lecture-based lesson of 2 hours in remote
2 interactive exercise sessions of 2 hours in presence
2 exercises sessions of 2 hours in remote

Assessment methods

Learning outcomes will be assessed through a written exam in presence. Students are expected to answer true/false questions motivating their answers. They have to demonstrate awareness of the functioning of the mechanism of management of human resources, apply economic theory and concepts, present an economic argument in quantitative terms. There will be a midterm exam administered in the same way.

Textbooks and Reading Materials

Lazear, Edward P.; Michael Gibbs (2009). Personnel Economics in Practice. 2ndEdition Wiley

Garibaldi, Pietro (2006). Personnel Economics in imperfect labour markets. Oxford University Press

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • YB
    Yuri Barreto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics