Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Digital Communication
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Digital Communication
Course ID number
2526-1-F7704M001-F7704M001-2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Global Marketing Management

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Scienze Economico-Aziendali

Obiettivi formativi

Comprendere la natura della comunicazione digitale attraverso la conoscenza del dato, approfondendone i caratteri e le potenzialità.

Contenuti sintetici

Il modulo mira ad approfondire il digital marketing process, con focus sulla comunicazione, il mercato, i dati e gli attori.

Programma esteso

Data Science, Mining e Marketing

Il processo di digital marketing: il mercato, i dati, gli attori ed i rispettivi ruoli

Customer Relationship Management

Canali di comunicazione digitale e Unique Customer View

Customer Journey e modalità di contatto sul cliente

Social Media Analysis, Data Discovery e Campaign Management

Media Mix e Marketing Mix

Misurazione della performance, modelli e strumenti di simulazione

Prerequisiti

Per gli studenti Erasmus, conoscenze di base di marketing

Metodi didattici

Insegnamento svolto ricorrendo a due modalità didattiche:
• 13 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa
• 8 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che può coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte finale.
Le lezioni saranno svolte principalmente in presenza; alcune lezioni potranno essere eventualmente impartite da remoto.
Lingua di insegnamento: Italiano
Semestre: 1

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione. La prova scritta consisterà in domande aperte (esposizione e comprensione di argomenti trattati a lezione). Le domande aperte includono sia quesiti che coprono tematiche più ampie e richiedono quindi una risposta più articolata, che quesiti relativamente specifici che richiedono una risposta breve.
Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma di colloquio orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso per verificare la conoscenza degli argomenti e la capacità di riflessione su punti critici del programma.

Testi di riferimento

Nico Di Domenica, Attilio Redivo, Edoardo Rozzoni, Gianluigi Crippa, Digital marketing. Data, analytics, tecnologie e canali digitali. Pearson, 2020.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning area

Business Management

Learning objectives

Understand digital marketing communication by focusing on its pillars and future paths.

Contents

The course examines the digital marketing process with focus on communication, market, data, players and respective roles.

Detailed program

Data Science, Mining e Marketing

The digital marketing process: market, data, and players

Customer Relationship Management

Communication channels and Unique Customer View

Customer Journey

Social Media Analysis, Data Discovery and Campaign Management

Media Mix and Marketing Mix

Performance in digital marketing

Prerequisites

For Erasmus students, basic knowledge of marketing

Teaching methods

Lectures:
• 13 lessons of 2 hours carried out with traditional teaching mode;
• 8 lessons of 2 hours where the first part with explanations, and the second part interactive with students.
Lessons will be in presence in class and some lessons could be taught remotely.
Teaching language: Italian
Semester: 1

Assessment methods

At the end of classes, a written exam will be based on the lectures' content. The written exam will be composed of open questions (explanation and understanding of topics covered in class). Open questions include both questions on wider issues (which require a longer answer) and quite specific questions (which require a short answer).
During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks published on the course page to test the accumulated knowledge of students and their critical ability on crucial points of the program.

Textbooks and Reading Materials

Nico Di Domenica, Attilio Redivo, Edoardo Rozzoni, Gianluigi Crippa, Digital marketing. Data, analytics, tecnologie e canali digitali. Pearson, 2020.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ND
    Nico Di Domenica

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics