Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Basic Programming - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Basic Programming - 1
Course ID number
2526-1-F7704M004-F7704M004-1-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Methods & Tools for Marketing Surveys

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione:
Il corso si propone di fornire allo studente le competenze per un uso di VBA per Excel per la risoluzione di problemi di media complessità del suo ambito di specializzazione e di tradurli in procedure automatizzate.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate:
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di progettare semplici macro in VBA per Excel al fine di elaborare dati per risolvere specifici problemi

Autonomia di giudizio:
Lo studente imparerà scegliere in modo autonomo gli strumenti e le tecniche più adatte tra quelle apprese per risolvere problemi pratici
di moderata complessità legati alla manipolazione di dati in Excel.

Abilità comunicative:
Lo studente svilupperà efficaci abilità comunicative nel contesto della programmazione.
Sarà in grado di esprimere concetti tecnici relativi a codice e algoritmi in modo chiaro e comprensibile,
sia oralmente che per iscritto.

Capacità di apprendere:
Lo studente svilupperà le competenze fondamentali per un apprendimento autonomo e continuo nel campo della progettazione di macro in VBA per Excel.
Sarà capace di acquisire rapidamente nuove conoscenze e abilità in merito all'analisi dei dati in Excel,
di utilizzare risorse esterne per approfondire temi di programmazione, e di risolvere in modo indipendente problemi complessi attraverso l'applicazione dei principi appresi.

Contenuti sintetici

Programmazione VBA e applicazione del linguaggio alla risoluzione di problemi di elaborazione dati

Programma esteso

  • Revisione dei principali aspetti dell’uso dell’applicativo Excel
  • Visual Basic for Applications (VBA)
    • caratteristiche del linguaggio
    • ambiente di lavoro ed uso della guida in linea
    • operatori, tipi di dati, variabili , espressioni
    • controllo del flusso
    • sottoprogrammi (sub), funzioni e passaggio parametri
    • funzioni definite dall'utente all’ambiente Excel
    • tipi di dati strutturati
    • lettura e scrittura di dati da File di testo

Prerequisiti

Le conoscenze di tipo matematico e logico acquisite nella scuola superiore e concetti base sugli algoritmi.

Metodi didattici

Lezioni frontali. Le lezioni si svolgono nei laboratori didattici per consentire agli studenti di applicare immediatamente i concetti spiegati.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento comprende una prova scritta e una eventuale prova orale. La prova scritta si svolgerà nei laboratori didattici per valutare le abilità dello studente nell'utilizzo di Excel e le sue competenze nella risoluzione di semplici problemi.

Testi di riferimento

  • UgoMoscato, Mauro Minella. Visual Basic for Application con Microsoft Excel. McGraw-Hill Education
  • S. C. Chapra, Introduction to VBA for Excel, 2nd ed., Prentice Hall

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding:
The course aims to provide the student with the skills to use VBA for Excel to solve medium-complexity problems in his/her area of ​​specialization and to translate them into automated procedures.

Applied knowledge and understanding:
At the end of the course, the student will be able to design simple macros in VBA for Excel in order to process data to solve specific problems.

Making judgments:
The student will learn to independently choose the most suitable tools and techniques among those learned to solve practical problems of moderate complexity related to data manipulation in Excel.

Communication skills:
The student will develop effective communication skills in the context of programming. He will be able to express technical concepts related to code and algorithms in a clear and understandable way, both orally and in writing.

Learning ability:
The student will develop the fundamental skills for autonomous and continuous learning in the field of macro design in VBA for Excel. He will be able to quickly acquire new knowledge and skills regarding data analysis in Excel, to use external resources to deepen programming topics, and to independently solve complex problems through the application of the principles learned.

Contents

VBA programming and applications to data manipulation

Detailed program

  • Excel review
  • Visual Basic for Applications (VBA)
    • language fundamentals
    • GUI and use of online documentation
    • operators, data types, variables and expressions
    • flow control
    • function and parameter passing
    • user defined functions
    • structured data types
    • Text file manipulation

Prerequisites

Mathematical-logical knowledge as acquired during high-school and basic concepts on algorithms.

Teaching methods

Frontal lessons. Lessons take place in computer science lab to allow students to immediately apply the concepts explained.

Assessment methods

Learning assessment includes a written exam and possibly an oral exam. The written exam will take place in the teaching laboratories to evaluate the student's skills in using Excel and their competence in solving simple problems.

Textbooks and Reading Materials

  • UgoMoscato, Mauro Minella. Visual Basic for Application con Microsoft Excel. McGraw-Hill Education
  • S. C. Chapra, Introduction to VBA for Excel, 2nd ed., Prentice Hall

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
INF/01
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AA
    Alessandro Avellone

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics