Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Further Language Knowledge (communication Skills)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Further Language Knowledge (communication Skills)
Course ID number
2526-1-F7704M008
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso propone un approccio tematico all'acquisizione di competenze di lettura, ascolto e conversazione, rilevanti per il settore del marketing. Accanto a queste competenze settoriali si consolidano sia le competenze comunicative che quelle linguistiche. Il corso fornirà strumenti linguistici, utili per interagire nell'ambito del marketing.

Lo studente sarà in grado di;
• Conoscere bene le strutture linguistiche per poter affrontare situazioni comunicative nel settore del marketing e possedere il vocabolario necessario per esprimersi in situazioni sociali, aziendali e commerciali.
• Approfondire l'uso e la comprensione del linguaggio specifico a livello intermedio-avanzato, al fine di costruire la propria autonomia linguistica nelle situazioni professionali.
• Acquisire il vocabolario fondamentale del settore attraverso gli articoli presentati in aula.
• Il corso si propone di sviluppare la capacità recettiva della lingua scritta praticando le diverse strategie di lettura per affrontare testi di carattere specialistico nella materia.
• Si svilupperà inoltre la capacità di parlare attraverso la discussione dei temi trattati in classe. Ha lo scopo di fornire allo studente una solida base linguistica focalizzata sul linguaggio del settore.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di sviluppare le capacità ricettive e produttive praticando le diverse strategie di lettura per affrontare testi di carattere specialistico in ambito turistico. Tali temi verranno poi discussi in classe. Ha lo scopo di fornire allo studente una solida base linguistica focalizzata sul linguaggio del settore.

Programma esteso

Il processo di globalizzazione dei mercati richiede che chi opera nel settore aggiorni continuamente capacità e competenze. Il marketing è uno dei settori trainanti dell’economia italiana. La crescita del settore offre notevoli opportunità occupazionali ma richiede anche la formazione di operatori qualificati, in grado di comprendere e affrontare un mercato molto competitivo. Di fronte a un settore sempre più complesso e competitivo, un mondo in cui i consumatori richiedono prodotti nuovi, personalizzati e sostenibili, le aziende si trovano ad affrontare cambiamenti nelle loro culture del lavoro, nell’organizzazione e nella gestione per fornire servizi adeguati all’industria. Essi devono adeguarsi alla costante richiesta di miglioramento della qualità del servizio e devono essere in grado di misurare l'efficacia e l'efficienza dei sistemi di gestione utilizzati in un'ottica di crescita e sviluppo. La padronanza della lingua inglese consente agli studenti di accrescere la propria validità professionale a livello nazionale e internazionale.

Il corso si propone di sviluppare le capacità ricettive e produttive praticando le diverse strategie di lettura per affrontare testi di carattere specialistico nel campo del marketing. Ha lo scopo di fornire allo studente una solida base linguistica focalizzata sul linguaggio del settore. Il corso si propone di presentare i seguenti argomenti analizzando la lingua sia dal punto di vista grammaticale che lessicale. I temi verranno utilizzati anche per stimolare la discussione.

Loro includono:
Diversità culturale e “differenza” sul posto di lavoro
Problemi di marketing globale
Le problematiche occupazionali in Italia e all'estero
Problemi di leadership e gestione
Sviluppo dei mercati asiatici
Istituzioni finanziarie
Sistemi sostenibili

Prerequisiti

Gli studenti dovranno aver già raggiunto il livello B2 (Quadro comune europeo di riferimento per le lingue/Quadro comune europeo di riferimento per le lingue)

Metodi didattici

Il corso è suddiviso in aree tematiche (vedi sopra), che verranno affrontate in classe con l'obiettivo di sviluppare le competenze linguistiche di ascolto, lettura e conversazione. Le lezioni propongono attività interattive che richiedono la partecipazione attiva degli studenti.
Il corso si compone di 14 ore di didattica (lezioni frontali con l'utilizzo di diapositive, audio e video). Le lezioni si tengono in inglese. Lezioni frontali. Letture, discussioni su argomenti e ascolti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Il test di accertamento linguistico è una prova scritta della durata di 60 minuti, volta ad accertare la conoscenza della lingua inglese specialistica per il settore turistico. Si compone di 33 domande standard;
• TEST A RISPOSTA CHIUSA (Vero/Falso, Corrispondenze, Scelta Multipla, ecc.).

Il voto ottenuto è espresso in PASS o FAIL.

L'esame si basa sugli argomenti trattati nel corso, reperibili nella dispensa pubblicata nel mese di maggio dell'anno accademico.

Testi di riferimento

Al termine del corso sarà disponibile una raccolta degli articoli e degli esercizi svolti durante le lezioni. Il titolo della raccolta è; "Business amd Marketing issues", del prof. Robin Anderson. Si rinnova ogni anno.

2 “Working with Economic and Business English’; Robin Anderson. Maggioli Editore. ISBN: 978-88-387-6578.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Il corso si svolge nel 2° semestre del secondo anno – 2 ore settimanali

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course offers a thematic approach to the acquisition or reading, listening and speaking skills, relevant to the sector of marketing. Along with these sector-related skills both communication and linguistic skills are consolidated. The course will provide linguistic tools, useful for interacting in the context of marketing.
The student will be able to;
• Know the language structures well to be able to deal with communication situations in the marketing sector and possess the vocabulary necessary to express oneself in social, business and commercial situations.
• To deepen the use and understanding of specific language at an intermediate-advanced level, in order to build their linguistic autonomy in professional situations.
• Acquire the fundamental vocabulary for the sector through the articles presented in the classroom.
• The course aims to develop the receptive capacity of the written language by practising the various reading strategies to deal with texts of a specialized nature in the field.
• It will also develop speaking skills through discussions of the themes covered in class. It aims to give the student a solid linguistic foundation focused on language of the sector.

Contents

The course aims to develop the receptive and productive capacities by practising the various reading strategies to deal with texts of a specialized nature in the tourism field. These themes will then be discussed in class. It aims to give the student a solid linguistic foundation focused on language of the sector.

Detailed program

The process of globalization of markets requires that those who work in the sector must continuously update skills and competences. Marketing is one of the leading sectors of the Italian economy. The growth of the sector offers significant employment opportunities but also requires the training of qualified operators, able to understand and deal with a very competitive market. Faced with an increasingly complex and competitive sector, a world in which consumers require new, customized and sustainable products, companies are facing changes in their work cultures, in organization and management in order to provide adequate services to the industry. They must adapt to the constant demand for improvement of quality of service and must be capable of measuring the effectiveness and efficiency of the management systems used in a perspective of growth and development. The mastery of the English language enables students to enhance their professional validity at national and international levels.

The course aims to develop the receptive and productive capacities by practising the various reading strategies to deal with texts of a specialized nature in the field of marketing. It aims to give the student a solid linguistic foundation focused on language of the sector. The course aims to present the following topics by analysing the language for both grammar and lexis. The themes will also be used to stimulate discussion.

They include:
Cultural diversity and 'difference' in the workplace
Global marketing issues
Employment issues in Italy and abroad
Leadership and management issues
Developing Asian markets
Financial institutions
Sustainable systems

Prerequisites

Students should have already reached level B2 (Common European Framework of Reference for Languages / Common European Framework of Reference for Languages)

Teaching methods

The course is divided into thematic areas (see above), which will be addressed in class with the aim of developing the listening, reading and speaking language skills. The lessons offer interactive activities that require the active participation of students.
The course consists of 14 hours of didactics (frontal lessons with the use of slides, audio and video). Lessons are held in English. Frontal lessons. Readings, discussions of topics and listening.

Assessment methods

The language assessment test is a written test lasting 60 minutes, aimed at ascertaining knowledge of the English language specialized for the tourism sector. It consists of 33 standard questions;
• CLOSED ANSWER TEST (True/False, Correspondences, Multiple Choice, etc.).

The grade obtained is expressed in PASS or FAIL.

The exam is based on the material covered in the course, found in the handout published in May of the academic year.

Textbooks and Reading Materials

1 A collection of articles and exercises taught during the lessons will be available at the end of the course. The title of the collection is; 'Business amd Marketing issues', by prof Robin Anderson. It's renewed each year.

2 ‘Working with Economic and Business English’; Robin Anderson. Maggioli Editore. ISBN: 978-88-387-6578.

Semester

The course is held in the 2° semester of the second year – 2 hours per week

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
14
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Robin Anderson
    Robin Anderson

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics