- Sociology
- Master Degree
- Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
- Courses
- A.A. 2025-2026
- 1st year
- Media and Digital Culture
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso ha l’obiettivo di offrire una panoramica il più possibile completa sulle dinamiche mediali contemporanee, e sull’influsso che esse hanno sulla cultura. Attraverso l'analisi del funzionamento dei nuovi media, il corso permette di approfondire nozioni relative alle caratteristiche tecnologiche, culturali e sociali dell'ecosistema mediale contemporaneo, formando studentesse e studenti in vista di sbocchi occupazionali in questo campo.
Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Il corso ha l'obbiettivo di offrire gli strumenti per l'applicazione della teoria nello spazio sociale vissuto, percepito e concepito degli studenti
Autonomia di giudizio
sviluppo di un pensiero critico e autoriflessivo sulla processualità dei media digitali
Abilità comunicative
Il corso punta ad una familiarizazzione con il linguaggio tecnico della sociologia dei digital media
Capacità di apprendere
Il corso offre un framework concettuale che trascende i media digitali, offre una approccio generale che punta alla sintesi coscienza teorica e realtà sociale empirica
Contenuti sintetici
Nella prima parte si analizzeranno i cambiamenti dell’industria mediale nel nuovo secolo, cercando di mettere in luce le trasformazioni tecnologiche e digitali che hanno profondamente modificato questo settore. Nella seconda parte ci si focalizzerà nell’analizzare la nascita e la struttura dell’industria culturale sui social media.
Programma esteso
Parte prima Cultura, tecnologia e media I media digitali: storia e contesti socialiI paradigmi per studiare l’innovazione tecnologica Studiare i media digitali in prospettiva storica Digitale e modelli di società Il computer Internet La telefonia mobile La digitalizzazione dei media analogici
Parte seconda Le strategie delle piattaforme Cambiamenti istituzionali Gli intermediari dei social media Il cambiamento delle pratiche culturali I settori dell’enterteinment I videogiochi Celebrity e influencer
Prerequisiti
conoscienza della lingua inglese
Metodi didattici
Il Corso si compone di 56 ore, di cui indicativamente
il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video)
e il 50% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio a partire dai quali sviluppare lavori individuali e in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso).
Circa un 20% massimo di ore sarà erogato a distanza, combinando 50% didattica erogativa e 50% didattica interattiva.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame scritto finale: 120 minuti, tre saggi brevi
Nell'esame scritto sarà verificata la pertinenza della risposta, il grado di conoscenza dell’argomento, la chiarezza espositiva e la capacità argomentativa e la precisione terminologica.
Graduazione: espressa in trentesimi, con il voto minimo di sufficienza fissato a 18/30 e il massimo di 30/30, con possibilità di aggiungere la lode (30 e lode)
Rubrica per la correzione:
0.25pt 0.50pt 0.75pt 1pt
ORGANIZZAZIONE Manca logica organizzativa Non molto organizzato Adeguata Organizzazione soddisfacente
SVILUPPO Idee non sviluppate Sviluppo superficiale Sviluppo adeguato Sviluppo
soddisfacente
USO DEL MATERIALE Mancano i riferimenti al materiale didattico Riferimenti limitati Riferimenti adeguati Riferimenti soddisfacenti
GRAMMATICA Distraente e poco comprensibile Vari errori e qualche periodo ambiguo Qualche errore e abbastanza chiaro Fluente ed efficace
LINGUAGGIO TECNICO Elementare e di senso comune sporadico adeguato Padronanza del linguaggio tecnico
Testi di riferimento
- Balbi, G. Magaudda, P. (2021) I media digitali. La storia, i contesti sociali, le narrazioni, Laterza, Roma-Bari
- Letture supplementari in pdf
Sustainable Development Goals
Learning objectives
Knowledge and understanding:
The course aims to provide an overview of contemporary media dynamics, particularly emphasizing the influence they have on culture. By studying the functioning of new media, the course will allow students to deepen their understanding of the technological, social and cultural underpinnings of the contemporary media ecosystem, and will provide them with tools that will be useful during their work life.
Applied knowledge and understanding:
the application of acquired skills and sociological categories to the analysis and conscious observation of social reality mediated by ICT
Independent judgment:
- development of critical reflections on the process of digitalization
Communication skills:
- familiarization with digital media-sociological vocabulary
Learning ability:
- ability to combine theoretical awareness with empirical social reality.
Contents
In the first part we will analyze the changes in the media industry in the new century, trying to highlight the technological and digital transformations that have profoundly changed this sector. In the second part we will focus on analyzing the birth and structure of the creative industry on social media.
Detailed program
Part One
1)Culture, technology and media Digital media: history and social contexts
2)Paradigms for studying technological innovation
3)Studying digital media in historical perspectiveModels of digital society
4)The Computer Internet Mobile phone
5)The digitization of analog media
Part Two
1)Platform strategies Istitutional changes
2)Social media intermediaries
3)Shifting cultural practices
4)Entertainment sectors Video games Celebrities and influencers.
5)Public shaming Memes and society
6) Digital Platform and Digital Capitalism
Prerequisites
English language proficiency
Teaching methods
The Course consists of 56 hours offered in English, of which approximately 50 percent is with didactic delivery (lectures with use of slides, audio and video) and 50 percent with interactive teaching (exercises, subgroup work, presentation of case studies from which to develop individual and subgroup work, prepared and discussed during the course).
Up to 20% of lectures will be offered as online/distant teaching, which will comprise of 50% of lecturing and 50% of interactive activities
Assessment methods
Final written exam: 120 minutes long, Three short essays.
The aim of the exam is to asess the comprehension degree of the issues dealt with in the course, the argumentative skills, the clarity of exposition, the accuracy of sociological terminology.
Grading: expressed on a scale of thirty, with the minimum passing grade set at 18/30 and the maximum at 30/30, with the possibility of awarding honors ("30 e lode", or "30 with honors").
18/30: minimum passing grade.
30/30: maximum standard grade.
30 with honors (30 e lode): awarded for outstanding performance, beyond the maximum grade, at the discretion of the examiner. It indicates flawless work and possibly exceptional insight or contribution.
| Criteria | 0.25pt – Poor | 0.50pt – Fair | 0.75pt – Good | 1pt – Excellent |
| ---------------------- | ---------------------------------- | ----------------------------------------- | ------------------------- | ----------------------------- |
| ORGANIZATION | Lacks logical structure | Not very organized | Adequate organization | Satisfactory organization |
| DEVELOPMENT | Ideas not developed | Superficial development | Adequate development | Satisfactory development |
| USE OF MATERIAL | No reference to course materials | Limited references | Adequate references | Satisfactory references |
| GRAMMAR | Distracting and hard to understand | Various errors and some unclear sentences | Some errors, fairly clear | Fluent and effective |
| TECHNICAL LANGUAGE | Basic and colloquial | Sporadic use | Adequate use | Command of technical language |
Textbooks and Reading Materials
- Balbi, G. Magaudda, P. (2021) I media digitali. La storia, i contesti sociali, le narrazioni, Laterza, Roma-Bari
- additional readings (pdf)
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Marco Briziarelli