Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Media and Digital Culture
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Media and Digital Culture
Course ID number
2526-1-F8804N011
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso ha l’obiettivo di offrire una panoramica il più possibile completa sulle dinamiche mediali contemporanee, e sull’influsso che esse hanno sulla cultura. Attraverso l'analisi del funzionamento dei nuovi media, il corso permette di approfondire nozioni relative alle caratteristiche tecnologiche, culturali e sociali dell'ecosistema mediale contemporaneo, formando studentesse e studenti in vista di sbocchi occupazionali in questo campo.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Il corso ha l'obbiettivo di offrire gli strumenti per l'applicazione della teoria nello spazio sociale vissuto, percepito e concepito degli studenti

Autonomia di giudizio
sviluppo di un pensiero critico e autoriflessivo sulla processualità dei media digitali

Abilità comunicative
Il corso punta ad una familiarizazzione con il linguaggio tecnico della sociologia dei digital media

Capacità di apprendere
Il corso offre un framework concettuale che trascende i media digitali, offre una approccio generale che punta alla sintesi coscienza teorica e realtà sociale empirica

Contenuti sintetici

Nella prima parte si analizzeranno i cambiamenti dell’industria mediale nel nuovo secolo, cercando di mettere in luce le trasformazioni tecnologiche e digitali che hanno profondamente modificato questo settore. Nella seconda parte ci si focalizzerà nell’analizzare la nascita e la struttura dell’industria culturale sui social media.

Programma esteso

Parte prima Cultura, tecnologia e media I media digitali: storia e contesti socialiI paradigmi per studiare l’innovazione tecnologica Studiare i media digitali in prospettiva storica Digitale e modelli di società Il computer Internet La telefonia mobile La digitalizzazione dei media analogici

Parte seconda Le strategie delle piattaforme Cambiamenti istituzionali Gli intermediari dei social media Il cambiamento delle pratiche culturali I settori dell’enterteinment I videogiochi Celebrity e influencer

Prerequisiti

conoscienza della lingua inglese

Metodi didattici

Il Corso si compone di 56 ore, di cui indicativamente
il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video)
e il 50% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio a partire dai quali sviluppare lavori individuali e in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso).
Circa un 20% massimo di ore sarà erogato a distanza, combinando 50% didattica erogativa e 50% didattica interattiva.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto finale: 120 minuti, tre saggi brevi

Nell'esame scritto sarà verificata la pertinenza della risposta, il grado di conoscenza dell’argomento, la chiarezza espositiva e la capacità argomentativa e la precisione terminologica.

Graduazione: espressa in trentesimi, con il voto minimo di sufficienza fissato a 18/30 e il massimo di 30/30, con possibilità di aggiungere la lode (30 e lode)

Rubrica per la correzione:
0.25pt 0.50pt 0.75pt 1pt
ORGANIZZAZIONE Manca logica organizzativa Non molto organizzato Adeguata Organizzazione soddisfacente
SVILUPPO Idee non sviluppate Sviluppo superficiale Sviluppo adeguato Sviluppo
soddisfacente
USO DEL MATERIALE Mancano i riferimenti al materiale didattico Riferimenti limitati Riferimenti adeguati Riferimenti soddisfacenti
GRAMMATICA Distraente e poco comprensibile Vari errori e qualche periodo ambiguo Qualche errore e abbastanza chiaro Fluente ed efficace
LINGUAGGIO TECNICO Elementare e di senso comune sporadico adeguato Padronanza del linguaggio tecnico

Testi di riferimento

  1. Balbi, G. Magaudda, P. (2021) I media digitali. La storia, i contesti sociali, le narrazioni, Laterza, Roma-Bari
  2. Letture supplementari in pdf

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding:
The course aims to provide an overview of contemporary media dynamics, particularly emphasizing the influence they have on culture. By studying the functioning of new media, the course will allow students to deepen their understanding of the technological, social and cultural underpinnings of the contemporary media ecosystem, and will provide them with tools that will be useful during their work life.

Applied knowledge and understanding:

the application of acquired skills and sociological categories to the analysis and conscious observation of social reality mediated by ICT

Independent judgment:

  • development of critical reflections on the process of digitalization

Communication skills:

  • familiarization with digital media-sociological vocabulary

Learning ability:

  • ability to combine theoretical awareness with empirical social reality.

Contents

In the first part we will analyze the changes in the media industry in the new century, trying to highlight the technological and digital transformations that have profoundly changed this sector. In the second part we will focus on analyzing the birth and structure of the creative industry on social media.

Detailed program

Part One
1)Culture, technology and media Digital media: history and social contexts
2)Paradigms for studying technological innovation
3)Studying digital media in historical perspectiveModels of digital society
4)The Computer Internet Mobile phone
5)The digitization of analog media

Part Two
1)Platform strategies Istitutional changes
2)Social media intermediaries
3)Shifting cultural practices
4)Entertainment sectors Video games Celebrities and influencers.
5)Public shaming Memes and society
6) Digital Platform and Digital Capitalism

Prerequisites

English language proficiency

Teaching methods

The Course consists of 56 hours offered in English, of which approximately 50 percent is with didactic delivery (lectures with use of slides, audio and video) and 50 percent with interactive teaching (exercises, subgroup work, presentation of case studies from which to develop individual and subgroup work, prepared and discussed during the course).
Up to 20% of lectures will be offered as online/distant teaching, which will comprise of 50% of lecturing and 50% of interactive activities

Assessment methods

Final written exam: 120 minutes long, Three short essays.
The aim of the exam is to asess the comprehension degree of the issues dealt with in the course, the argumentative skills, the clarity of exposition, the accuracy of sociological terminology.

Grading: expressed on a scale of thirty, with the minimum passing grade set at 18/30 and the maximum at 30/30, with the possibility of awarding honors ("30 e lode", or "30 with honors").

18/30: minimum passing grade.

30/30: maximum standard grade.

30 with honors (30 e lode): awarded for outstanding performance, beyond the maximum grade, at the discretion of the examiner. It indicates flawless work and possibly exceptional insight or contribution.

| Criteria | 0.25pt – Poor | 0.50pt – Fair | 0.75pt – Good | 1pt – Excellent |
| ---------------------- | ---------------------------------- | ----------------------------------------- | ------------------------- | ----------------------------- |
| ORGANIZATION | Lacks logical structure | Not very organized | Adequate organization | Satisfactory organization |
| DEVELOPMENT | Ideas not developed | Superficial development | Adequate development | Satisfactory development |
| USE OF MATERIAL | No reference to course materials | Limited references | Adequate references | Satisfactory references |
| GRAMMAR | Distracting and hard to understand | Various errors and some unclear sentences | Some errors, fairly clear | Fluent and effective |
| TECHNICAL LANGUAGE | Basic and colloquial | Sporadic use | Adequate use | Command of technical language |

Textbooks and Reading Materials

  1. Balbi, G. Magaudda, P. (2021) I media digitali. La storia, i contesti sociali, le narrazioni, Laterza, Roma-Bari
  2. additional readings (pdf)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • MB
    Marco Briziarelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics