Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze giuridiche - Scienze dei Servizi Giuridici [E1402A - E1401A]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Roman Law - M-Z
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Roman Law - M-Z
Course ID number
2526-1-E1402A002-E1402A00201-MZ
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Legal History From Roman Times To The Contemporary Age

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso impartisce nozioni di base di storia costituzionale romana e di diritto privato romano (conoscenze), e aiuta a familiarizzare con le forme romane di ragionamento giuridico (competenze).

Il corso mira a ottenere i seguenti risultati di apprendimento, in termini di abilità e competenze (descrittori di Dublino):

Conoscenza e comprensione
Conoscere e comprendere le basi teoriche del diritto romano, elaborando e/o applicando le tecniche classiche a contenuti nuovi e strutture testuali originali.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Applicare le conoscenze acquisite durante il corso attraverso esercizi di analisi di testi antichi e moderni. Sviluppare la capacità di comprensione della relazione tra assetto sociale antico e organizzazione giuridica romana.

Autonomia di giudizio
Sviluppare la capacità di integrare le conoscenze e gestire la complessità, nonché di formulare giudizi sulla base di informazioni limitate o incomplete, includendo la riflessione sulle responsabilità sociali ed etiche collegate all’applicazione delle loro conoscenze e giudizi.

Abilità comunicative
Saper comunicare in modo chiaro e privo di ambiguità, a interlocutori specialisti e non specialisti, le proprie riflessioni e argomentazioni, nonché la base teorica dei ragionamenti.

Capacità di apprendimento
Sviluppare le capacità di apprendimento e allenare l’esercizio di analisi testuale in modo auto-diretto o autonomo.

Contenuti sintetici

Nozioni di storia costituzionale romana; introduzione ai modi di creazione del diritto nella Roma antica; principali caratteristiche del diritto e del processo privato romano.

Programma esteso

L'impianto costituzionale romano e la sua evoluzione; i magistrati e i loro compiti; l'attività dei giuristi romani; la ricerca dell'equilibrio di interessi tra privati nei diversi campi del diritto antico; il ragionamento giuridico romano.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Insegnamento con ore frontali (DE) e attività di lesercitazione sotto la supervisione dle docente (DI):

  • 2 lezioni da 2 ore svolta in modalità erogativa (DE) da remoto.
  • 2 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa (DE) in presenza;
  • 20 lezioni da 2 ore svolte in presenza, in modalità erogativa (DE) nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli
    studenti in modo interattivo (DI) nella parte successiva.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale orale (colloquio sugli argomenti svolti a lezione), per la verifica della preparazione sul
programma d’esame e per il controllo delle competenze acquisite.

La prova orale consiste in un colloquio (a) sugli argomenti spiegati a lezione e (b) su quelli illustrati nei materiali di studio consigliati.
La prova mira a verificare la capacità di comprendere ed esporre in modo chiaro e personale gli argomenti e gli aspetti fondamentali della materia. I criteri di valutazione delle competenze indicate si basano sulla conoscenza e comprensione dei contenuti fondamentali della disciplina e sulla capacità di applicare le conoscenze acquisite.

NB: L'insegnamento di "Storia del Diritto da Roma all'Età contemporanea" (12 CFU) si compone di due moduli (Diritto romano e Storia del Diritto moderno e contemporaneo, ciascuno da 6 CFU). A seguito del superamento dell'esame di profitto, volto ad attestare la conoscenza degli argomenti per ciascun modulo, lo studente ottiene un unico voto finale.
I docenti del corso si riservano la possibilità di concordare con gli studenti lo svolgimento di eventuali prove intermedie, in forma scritta oppure orale.

Testi di riferimento

Mario Talamanca, Elementi di diritto privato romano, Milano, Giuffrè, 2013.
Luigi Capogrossi Colognesi, Le vie del diritto romano. Una lunga comunanza, Bologna, Il Mulino, 2023.

Sono previsti materiali didattici integrativi (p.e. slides, testi), di supporto alla comprensione del manuale.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

This class provides an introduction to Roman institutional history and Roman private law (knowledge). It helps students become familiar with the Roman forms of legal reasoning (skills).

The course aspires to deliver the following learning outcomes in terms of skills and competences (Dublin descriptors):

Knowledge and understanding
Knowledge and understanding of the theoretical basis of Roman law; capability to elaborate and/or apply the gradually acquired knowledge to new content and original text structures.

Applying knowledge and understanding
Application of knowledge acquired during the course, through exercises of ancient and modern text analysis. Development of the ability to understand the relationship between the ancient society and Roman legal system.

Making judgements
Ability to combine knowledge and deal with complexity, and to make judgements on the basis of limited or incomplete information, including reflection on the social and ethical responsibilities associated with the application of their knowledge and judgements.

Communication skills
Ability to communicate clearly and unambiguously, to specialist and non-specialist interlocutors, their own ideas and considerations, as well as the theoretical basis of reasoning.

Learning skills
Development of learning ability. Aptitude for practising text analysis in a self-directed or autonomous manner.

Contents

Basics of Roman constitutional history; introduction to Roman law-making process; main features of Roman private law.

Detailed program

Roman constitutional history; Roman magistrates and their duties; the role of Roman jurists; the search for a balance of interests between private individuals in various ancient legal areas; Roman legal reasoning.

Prerequisites

None

Teaching methods

Lectures (DE) and classroom practice (DI):

  • n. 2 x 2-hour lectures (DE) delivered remotely.
  • n. 2 x 2-hour face-to-face lectures (DE);
  • n. 20 x 2-hour face-to-face classes, inlcuding lectures (DE) in the first part and classroom practice (DI) in the second part.

Assessment methods

Final oral examination (interview), to check the preparation on the topics covered in class and to test the skills acquired.

The oral exam is an interview on the topics (a) discussed in class and (b) those indicated in the recommended study materials.
The examination is aimed at testing the ability to understand and explain in a clear and personal manner the fundamental topics and issues of the discipline. The assessment criteria for the skills indicated are based on knowledge and understanding of the fundamental content of the discipline and the ability to apply the knowledge acquired.

The course “Legal History from Roman Time to the Contemporary Age” (12 CFU) consists of two modules ("Roman Law" and "History of Modern and Contemporary Law" each of 6 CFU). Following the successful completion of the profit examination, aimed at certifying knowledge of the topics for each module, the student is awarded a single final mark.
The course lecturers may agree with the students on the possibility of intermediate examinations, either written or oral.

Textbooks and Reading Materials

Mario Talamanca, Elementi di diritto privato romano, Milano, Giuffrè, 2013.
Luigi Capogrossi Colognesi, Le vie del diritto romano. Una lunga comunanza, Bologna, Il Mulino, 2023.

Complementary teaching materials (e.g. slides, texts) are provided to support understanding of the textbook.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/18
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FB
    Federico Battaglia

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics